ACM - ORP Smok (1923)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

ACM - ORP Smok (1923)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    ORP Smok (ex.Le Boxeur, ex.Leopold) ORP Smok
    Originální název:
    Original Name:
    ORP Smok
    Kategorie:
    Category:
    pomocná minonoska a remorkér auxiliary minelayer and tug boat
    Třída:
    Class:
    -
    Kódové označení:
    Pennant Number:
    -
    Loděnice:
    Builder:
    Compaqnie General de Materiel Naval v La Rochelle, Francie
    Založení kýlu:
    Laid Down:
    DD.MM.1922
    Spuštění na vodu:
    Launched:
    DD.MM.1923
    Uvedení do služby:
    Commissioned:
    DD.MM.1923 (v PMW od 08.12.1932)
    Vyřazení ze služby:
    Decommissioned:
    02.03.1945 potopen poblíž Warnemünde/sunk near Warnemünde
    Velitel:
    Commander:
    08.03.1933-DD.MM.RRRR Kapitan marynarki M.Szemiot
    DD.MM.RRRR-DD.08.1939 Kapitan marynarki J.Gieratowski
    DD.08.1939-02.10.1939 Chorąży marynarki A.Sobczyk
    Jednotka:
    Unit:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Posádka:
    Crew:
    2 důstojníci + 28 poddůstojníků a námořníků/ 2 officers + 28 non-commisoned officers and seamen
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Standardní výtlak:
    Standard Displacement:
    655 t 645 long tons
    Plný výtlak:
    Full Load Displacement:
    ? t ? long tons
    Délka:
    Length:
    40,3 m 132ft 3in
    Šířka:
    Beam:
    9,10 m 29ft 10in
    Ponor:
    Draught:
    3,50 m 11ft 6in
    Pancéřování:
    Armour:
    - -
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    1x trojčinný parní stroj 1x triple-expansion steam engine
    Výkon:
    Power:
    894.8 kW při ? ot/min 1200 bhp at ? rpm
    Šrouby:
    Propellers:
    1
    Zásoba paliva:
    Fuel Load:
    ? t ? long tons
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost:
    Speed:
    23.1 km/h 12,5 kt
    Dosah:
    Range:
    ? km při rychlosti ? km/h ? nm at speed ? kt
    Výzbroj a vybavení:
    Armament and Equipment:
     
    Výzbroj:
    Armament:
    od února 1933:
    2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08 (2xI)


    od roku 1939:
    2x 37 mm/vz.85
    2x kulomet 7,92 mm/Maxim vz.08 (2xI)
    from February 1933:
    2x machine gun 7,92 mm/Maxim vz.08 (2xI)


    from 1939:
    2x 37 mm/vz.85
    2x machine gun 7,92 mm/Maxim vz.08 (2xI)
    Vybavení:
    Equipment:
    - -
    Nesená letadla:
    Aircraft Carried:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    standardní výtlak od roku 1938: 711 long tons


    Překlad jména: Drak
    standard displacement from 1938: 711 long tons
    Zdroje:
    Sources:
    www.marynarkawojenna.pl
    www.polishnavy.pl
    www.wwii.pl
    http://pl.wikipedia.org
    www.wp39.pl/holowniki


    ORP "Smok" ještě jako belgický remorkér "Leopold"
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73330#260182Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Historie ORP "Smok"



    Loď byla postavena v roce 1923 na zakázku francouzské vlády v loděnicích Compaqnie General de Materiel Naval v La Rochelle. Po dokončení se, pod jménem "Le Boxeur", stala majetkem státu a jejím domovským přístavem byl určen Bordeaux.
    V roce 1926 remorkér zakoupila firma Ateliers & Chantiers Martimes du Sud-Quest z Bordeaux.
    V roce 1929 loď znovu změnila majitele, jímž se stala společnost Enterprise Generale de Travaux Martimes, která loď o rok později prodala do Belgie.
    Nový majitel - RemarQuage Letzer Ltd. remorkér přejmenoval na "Leopold" a používal jej v přístavu Antverpy.


    Začátkem roku 1932 se Polské válečné námořnictvo rozhodlo zakoupit remorkér, který by obsluhoval přístavy v Gdyni a na Helu, námořní cvičiště a také plnil funkci záchranářské lodi.
    Volba padla na oceánský remorkér "Leopold", v jehož vybavení byla i havarijní pumpa a radiostanice. Ke transakci za 175 000 belgických franků došlo 12.10.1932 a již 4.listopadu 1932 nová loď Polského válečného námořnictva vplula do Gdyně.
    Neoficiálně nesl (pravděpodobně) jméno "Piast" a jako pomocná loď byl do stavu PMW ofiálně zařazen 8.12.1932.


    Již v únoru 1933 remorkér odesláli do loděnice k opravě a modernizaci, v rámci které byly namonovány dva těžké kulomety Maxim, ráže 7,92 mm.
    8.března 1933 na lodi oficiálně vztyčili polskou vlajku a dostala jméno ORP "Smok".
    Prvním velitelem se stal kapitan marynarki M.Szemiot.


    V roce 1934 byl remorkér přestavěn, mimo jiné tak, aby byl schopen plnit funkci školní lodi pro kadety navigačního kurzu.
    V roce 1935 loď opět prošla rekonstrukcí, tentokrát byl instalován nový stožár s reflektorem a výložník, ORP "Smok" pak překlasifikovali na pomocnou minonosku.


    V roce 1937 došlo k další přestavbě, byla přebudovana záď, namontován tažný naviják a rameno pro vyzvedávání kotev a v roce 1938, v rámci další přestavby, odstraněn zadní stožár, rekonstruován komín a vyměněny záchranné čluny.
    Po přestavbě byl remorkér přemístěn do přístavu Hel, kde měl obsluhovat minové bárky.


    Na jaře roku 1939 ORP "Smok" převážel části dílenských zařízení z Oksywie na Hel. Stalo se tak z důvodů ochladnutí německo-polských vztahů.
    V červenci 1939 se na ORP "Smok" nalodilo 6 podporuczniků marynarki z navigačního kursu a loď pod velením kapitana marynarki J.Gieratowského vyplula na školní plavbu po trase Gdynia-Horten (Norsko)-Liepaja-Ventspils (Lotyšsko)-Tallin-Narva (Estonsko)-Norrköping-Visby-Kalmar (Švédsko)-Gdynia. Do vlasti se vrátila krátce před vypuknutím války, 24.srpna 1939.
    Po návratu se velitelem remorkéru stal chorąży marynarki A.Sobczyk a krátce před začátkem války byla na palubu ORP "Smok" namontována dvě děla ráže 37 mm.
    Bohužel, munice už nestačila být dodána. Loď přidělili k 2.námořnímu protiletadlovému dělostřeleckému oddílu v Opevněné oblasti Hel.


    1.září 1939 zastihlo ORP "Smok" ve vojenském přístavu Oksywie, kde nakládal bedny s dokumenty a vybavením Velitelství loďstva. Zde také pomáhal odrážet prvníranní nálet Luftwaffe na gdyňský přístav.
    Následně byl odeslan na Hel a 2.září 1939 nejprve s ostatními loděmi odrážel letecké útoky, později pak přetahoval bárky se zásobami na trase Hel-Gdynia-Hel.
    Během útoků bylo zraněno 7 členů posádky.
    Krátce před kapitulací Helu, 2.října 1939, byl ORP"Smok" potopen, aby zablokoval vjezd do vojenského přístavu Hel.


    Němci jej později vyzvedli a odtáhli do Gdańska k opravě. Po jejím ukončení v roce 1940 přejmenovali loď na "Rixhöft" (Rozewie). Podřízena byla Marinearsenal Gotenhafen (Gdynia) jako remorkér a záchranná loď. V Gdyni působila celou válku a byla potopena 2.března 1945 spojeneckými letadly poblíž Warnemünde, když vyplula na pomoc ponorce U-3519, poškozené minou.




    zdroje:
    www.marynarkawojenna.pl
    www.polishnavy.pl
    www.wwii.pl
    http://pl.wikipedia.org
    www.wp39.pl/holowniki
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/73330#274561Verze : 0
    MOD