Jakovlev Jak-1b (1942)

Yakovlev Yak-1b (1942)
Яковлев Як-1б (1942)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1b (1942) Yakovlev Yak-1b (1942)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1б (1942)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1942-DD.MM.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1942-DD.09.1942 built prototype
DD.09.1942-DD.07.1944 serial production (all production Yak-1B)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
273 (with engine VK-105PA)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2347 kg 5174 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2848 kg 6279 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3056 kg 6737 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 9,7in
Délka:
Length:
8,475 m 27ft 9,875in
Výška:
Height:
2,900 m 9ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
166,064 kg/m2 34.01 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft,
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l 90 UK gallons (108 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
563 km/h v 4850 m 349.8 mph in 15912 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,9 m/s 2736.2 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,9 min do 5000 m 5,9 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10400 m 34121 ft
Dolet:
Range:
650 km 403.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji.
Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun in the left cowling, 200 rounds.
Bomb load: Two 220 lb bombs Type FAB-100
Uživatelské státy:
User States:

(Normandie-Niemen)

(Normandie-Niemen)
Poznámka:
Note:
Údaje se vztahují k variantě vyráběné jako etalon 1942 (99 až 111. výrobní série).


Stíhací letoun Jak-1 počátkem roku 1942 prošel aerodynamickými testy v tunelu CAGI, kde byl ofukován a na základě těchto zkoušek bylo provedeno několik konstrukčních úprav, které umožnily mírný nárůst rychlosti. Nová verze byla označena jako JAK-7B
Od 99. výrobní série byly vybaveny kapkovitou kabinou. První výrobní série poháněl ještě motor VK-105PA, později, když byl k dispozici, byl použit výkonnější VK-105PF. Důležitá byla také úprava výzbroje – byly odstraněny oba kulomety ŠVAK a nahradil je jeden velkorážný kulomet UBS.
Specifications refer to the variant produced as etalon of 1942 (99th to 111th manufacturing series).


The Yaks-1B have from the 99th production series removed the plywood rear decking, and cut down the rear fuselage slightly. There they installed a molded rear canopy made of Plexiglas. This change was soon incorporated into the production lines.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#11
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
http://hobbyport.ru/avia/yak_1.htm
http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#467982 Verze : 0
Jakovlev Jak-1B


Představoval další verzi letounu Jak-1. Tato modifikace vznikla v srpnu 1942. První sériové kusy byly vyrobeny již v říjnu 1942. Vojskovými zkouškami procházela modifikace Jak-1B od 10. prosince 1942 do 28. ledna 1943 u 32. GIAP a 176. IAP. Dle záznamů bylo celkem 58 strojů Jak-1B ve 38 vzdušných soubojích konfrontováno s různými letouny nepřítele. Piloti Jaků sestřelili 25 strojů protivníka a při tom ztratili jen 6 svých Jaků.


Oproti svému předchůdci měl Jak-1B sníženou hřbetní část trupu za kabinou a nově vyprojektovaná kabina dostala nový kapkovitý tvar. Uvnitř kabiny bylo instalováno zrcátko umožňující sledování zadní polosféry. To všechno výrazně zlepšilo výhled pilota. Další změna se týkala střelecké výzbroje letounu. Dříve používaný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm byl nahrazen podstatně účinnějším velkorážním kulometem UBS ráže 12,7 mm. Výzbroj Jaku-1B se tedy skládala z jednoho 20 mm kanónu ŠVAK střílejícím dutou hřídelí vrtule se 120 (později 140) náboji a jednoho velkorážního kulometu UBS ráže 12,7 mm s 200 (později 240) náboji.


Letoun byl nejprve vybaven motorem VK-105PA o výkonu 772 kW / 1 050 k (letouny prvních sérií). Do dalších strojů již byl instalován výkonnější motor VK-105PF o výkonu 868 kW (1180 k), se kterým Jak-1B dosahoval ve výškách maximální rychlosti 592 km/h. U země dosahoval letoun Jak-1B maximální rychlosti kolem 530 km/h. Do většiny strojů se montovaly jen rádiové přijímače RSI-4 a jen na každý desátý (dalo by se říci - velitelský) pak i rádiový vysílač RSI-3.


Celkem bylo vyrobeno 4 461 ks letounů Jak-1 ve verzi B. Z tohoto počtu bylo 273 ks vybaveno motorem VK-105PA a dalších 4 188 ks pak motorem VK-105PF.



Pozn.
GIAP ... Gvardějskij Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk ... Gardový stíhací letecký pluk
IAP ... Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk ... Stíhací letecký pluk




Zdroje k verzím Jak-1:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- www.topsid.com
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-105pf.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-106p.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1m.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html
- http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#262918 Verze : 0
Štartovanie motoru, snímka nedatovaná. Všimnite si koberčeky prehodené cez krídlo, slúžiace pre pohyb mechanikov bez poškodenia povrchovej úpravy krídla.


air-monger.com

Jakovlev Jak-1b (1942) -


Jakovlev Jak-1b (1942) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#537182 Verze : 2
Jakovlev Jak-1B


Zdroj : www.airwar.ru
Jakovlev Jak-1b (1942) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#304304 Verze : 0
Stroj V. I. Šiškina - velitele 291. stíhacího leteckého pluku.

Yakovlev Yak-1b Side view by Basil Zolotov
Jakovlev Jak-1b (1942) - Source : https://basilzolotov.com

Source : https://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#318379 Verze : 2
Jakovlev Jak-1B


Jsem autorem výkresu dle předlohy ...
Jakovlev Jak-1b (1942) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1942-t74108#262917 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více