Jakovlev Jak-1 (zimní)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Jakovlev Jak-1 (zimní)

Yakovlev Yak-1 (winterized) / Яковлев Як-1 (зимний)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Jakovlev Jak-1 (zimní) Yakovlev Yak-1 (winterized)
    Originální název:
    Original Name:
    Яковлев Як-1 (зимний)
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.08.1941-25.02.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.08.1941-25.02.1942
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    830
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.10.1941
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    lyže ski
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2475 kg 5456 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2983 kg 6576 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3196 kg 7046 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,000 m 32ft 10in
    Délka:
    Length:
    8,745 m 28ft 8,25in
    Výška:
    Height:
    ? m ?
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    17,15 m2 184.6 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    173,936 kg/m2 35.62 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Klimov M-105PA o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m.
    Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
    Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft,
    driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    408 l 90 UK gallons (107.8 US gallons)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    533 km/h v 4850 m 331.2 mph in 15912 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    11,3 m/s 2224.4 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    7,1 min do 5000 m min to ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    10400 m 34121 ft
    Dolet:
    Range:
    550 km 341.8 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 nábojů a
    2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, každý s 750 náboji.
    Pumový náklad: 2x puma FAB-100, každá o hmotnosti 100 kg, nebo
    6x neřízená raketa RS-82.
    One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK in engine-mounted with 120 rounds and
    two fixed-forward-firing 0.3 inch ShKAS mounted above engine, 750 rpg.
    Bomb load: two bombs FAB-100 or six unguided rockets RS-82.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
    Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
    Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1z.html
    http://aviationz.narod.ru/tech/pl/yak-1zim.html
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74146#468928Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jakovlev Jak-1 (ЗИМНИЙ)



    Představoval další verzi letounu Jak-1. Tato modifikace vznikala již v létě 1941 a vyráběla se na přelomu let 1941 a 1942. Jednalo se o speciální zimní úpravu stíhacího letounu Jak-1.


    Nejdůležitější úpravou byla instalace zatahovacího lyžového podvozku. Dále se ještě upravovaly chladicí i palivové systémy. Vše bylo podřízeno tomu, aby tyto stroje mohly působit i při velmi nízkých teplotách, kterými se vyznačovaly ruské zimy.


    Samotný lyžový podvozek byl zatahovací. V zataženém stavu obě lyže těsně přiléhaly ke spodní části křídla a vpředu křídlo přesahovaly. Oproti letounu s plně zatahovacím kolovým podvozkem se mírně zvýšila hmotnost stroje (na 2 985 kg) a také se zvýšil aerodynamický odpor. Celkové výkony stroje tedy poklesly. Maximální rychlost těchto strojů se pohybovala kolem 533 km/h a dolet klesl na 550 km. Zhoršila se i stoupavost. Do 5 000 m letoun s lyžovým podvozkem vystoupal za cca 7 min. Bez nedostatků nebyl ani samotný systém zatahování lyží. Původní zámky někdy neudržely těžší podvozek a ten se za letu občas samovolně otevíral. V praxi také vydržel jen něco málo přes 80 vzletů a přistání. Pravdou ale je, že takto upravený letoun byl schopen operovat i z neupravených zasněžených ploch a to i v časech, kdy letadla Luftwaffe doslova přimrzla k zemi a nebyla schopná létat.


    První stroje Jak-1 s lyžovým podvozkem obdržela 286. IAD již v prosinci 1941. Dodávky dalším jednotkám následovaly. Letouny Jak-1 v provedení Zimní (ЗИМНИЙ) vyráběl závod č. 292. Celkem bylo vyrobeno 830 letounů Jak-1 s lyžovým podvozkem.


    První sériové stroje Jak-1 s lyžovým podvozkem dostala (jak již bylo zmíněno výše) 286. IAD v prosinci 1941. Součástí této stíhací letecké divize byl i 296. stíhací letecký pluk (296. IAP), kterému v té době velel kapitán N. I. Baranov. Až do února roku 1942 se při provozu zimních Jaků-1 nestalo nic zvláštního. Do té doby nezaznamenal pluk žádné nepřiměřené ztráty, ale ani výjimečná vítězství. To se ale změnilo 9. března 1942, kdy letka tohoto pluku dobyla skvělého vítězství ...


    ... toho dne se sedm Jaků-1 vybavených lyžovými podvozky střetlo ve vzdušném boji s osmnácti německými stíhacími a sedmi bombardovacími stroji. Letka Jaků pod velením kapitána B. N. Jerjomina se nezalekla přesily a pustila se s nepřítelem do boje. Všech sedm mužů od 296. IAP prokázalo odvahu, osobní statečnost a vysoké nasazení. Díky použití vhodné taktiky a odhodlání zničit nepřítele, sestřelili sedm německých strojů a to bez ztráty jediného vlastního letounu.


    Letoun Jakovlev Jak-1 v tzv. zimní verzi ... nebyl právě ideální stíhací stroj. Trpěl řadou „dětských“ nemocí a jeho výkony také nebyly právě na výši. Toto a další střetnutí, kterých se tento stíhací typ zúčastnil, ale jasně prokázalo, že při použití vhodné taktiky (v podmínkách kruté ruské zimy), byl v rukou dobrých pilotů nebezpečným „zimním“ protivníkem.




    Pozn. 1
    Kapitán Jerjomin byl za tento boj navržen k vyznamenání Zlatou hvězdou Hrdiny SSSR. Všichni účastníci tohoto střetnutí byli vyznamenáni Řádem rudého praporu.


    Pozn. 2
    IAD ... Istrebitělnaja Aviacijonnaja Divizija ... Stíhací letecká divize
    IAP ... Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk ... Stíhací letecký pluk
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74146#263087Verze : 0
    Avatar
    pohled z boku a fotografie Jaku 1 na lyžovém podvozku






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74146#134136Verze : 4
    MOD
    Avatar
    Jakovlev Jak-1 (ЗИМНИЙ)


    Jsem autorem výkresu dle předlohy ...

    Jak - 1 tzv. Zimní
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74146#263090Verze : 0
    Avatar
    Zdroj :


    www.airwar.ru

    Jakovlev Jak-1 (zimní) - kamufláž
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74146#301862Verze : 0