Jakovlev Jak-1 M-106P

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Jakovlev Jak-1 M-106P

Yakovlev Yak-1 M-106P / Яковлев Як-1 М-106П

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Jakovlev Jak-1 M-106P Yakovlev Yak-1 M-106P
    Originální název:
    Original Name:
    Яковлев Як-1 М-106П
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1942-DD.12.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
    08.01.1943-18.02.1943 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.11.1942-DD.12.1942 built prototype in factory No.153
    08.01.1943-18.02.1943 serial production in factory No. 292
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    47 (19 bylo dokončeno)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.08.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2427 kg 5351 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2947 kg 6497 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,000 m 32ft 9,69in
    Délka:
    Length:
    8,475 m 27ft 9,66in
    Výška:
    Height:
    2,900 m 9ft 6,17in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    17,15 m2 184.6 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    170,671 kg/m2 34.96 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Klimov M-106P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 993 kW (1 350 k) při plnícím tlaku 1,56 barů (1,539 atm) a 993 kW (1 350 k) v h= 2 000 m.
    Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
    Klimov M-106P twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,332 hp at 22.624 psi for take-off and combat power 1,332 hp at 6,562 ft,
    driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    408 l 90 UK gallons (108 US gallons)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    610 km/h v 3400 m 379 mph in 11155 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    14,883 m/s 2929.7 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    5,6 1) min do 5000 m 5,6 1) min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9900 m 32480 ft
    Dolet:
    Range:
    650 km 403.9 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
    1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 210 náboji.
    One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
    one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun in the left cowling, 210 rounds.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    1) 5,1 min resp. 4,5 min


    Motor M-106 sliboval o 30 % vyšší výkon než motor motor VK-105PF, 9. listopadu 1942 byly na tomto typu motoru ukončeny státní zkoušky a tak mohl být M-106P namontován do stíhačky Jak-1B, stalo se tak v Novosibirsku. Zlepšila se stoupavost letounu, ale chlazení nebylo dostatečné.
    Saratovské továrně byl vydán příkaz ke stavbě 50 Jaků-1 s tímto motorem, rozestavěno jich bylo 47, z tohoto množství bylo 32 Jaků dokončeno se standardním chlazením, ty se daly použít v chladném počasí. Problémy s chlazením přetrvaly i u ostatních Jaků a to navzdory provedeným úpravám chladičů kapaliny i motorového oleje.
    Několik letounů bylo dokončeno s osvědčeným motorem VK-105PF.
    1) in the tests climbed to 16,404 ft behind 5.1 min or rather 4.5 min.


    Flight performance obtained during factory trials was substantially better than of series Yak-1 M-105PF. But... those advantages could not be obtained at air temperatures above 15°C. Cooling system productivity, despite was increased compared to standard M-105PF, could not coup with increased engine heat output on maximum climb rate.
    Nonetheless, production of the Yak-1 M-106 was launched. 47 aircraft were assembled at Saratov until February 18, 1943. 32 of them had standard cooling system and were designated for winter conditions combat trials. But this was the end of the story. None of those machines saw action, because all were rejected by military representatives. Temperature regimes were found not acceptable, M-106 engines were graded as unsuitable and replaced by standard M-105PF.
    Zdroje:
    Sources:
    Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
    Krzysztof Cieslak, Samolot mysliwski Jak-1, TBiU
    Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal. Aircraft Number 78., Yak fighters In Action.
    http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#15
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-106p.html
    archiv autora







    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74183#467804Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Jakovlev Jak-1 M-106P



    Představoval další verzi letounu Jak-1. Tato modifikace vznikala během léta 1942 a vyráběla se v lednu a únoru 1943 (ověřovací série).


    Na jaře roku 1942 bylo rozhodnuto vybavit letoun Jak-1 novým motorem Klimov M-106P, který měl být výkonnější než do té doby používaný VK-105P]. Očekávalo se, že letoun Jak-1 vybavený tímto motorem bude lépe stoupat, dosáhne vyšších maximálních rychlostí a tzv. půjde za plynem (bude živější a bude rychleji akcelerovat).


    Dokončení prací na novém motoru se ale neustále protahovalo. Teprve mezi 27. říjnem a 9. listopadem 1942 motor M-106 konečně prošel tzv. stohodinovými provozními zkouškami (a ne bez potíží). Jeho vzletový výkon se pohyboval od 1 210 k do 1 350 k a běžný výkon ve výšce pak mezi 1 280 k a 1 350 k. Prototyp tohoto motoru byl v létě roku 1942 za účelem testů namontován do sériového Jaku-1 č. 5085. V říjnu 1942 procházel tento stroj letovými testy. Při nich se ověřovala aerodynamická koncepce letounu (zakapotování motoru, výhled z pilotní kabiny atd.), letové výkony, celkové provozní vlastnosti letounu a také výzbroj. Při testech bylo například zjištěno, že Jak-1 M-106 stoupá lépe než jeho předchůdce s motorem VK-105. Do 5 000 m dokázal vyšplhat za 5,6 minuty. Maximální rychlost letounu ve výšce se pohybovala kolem 600 km/h. Bylo ale také zjištěno, že se motor nepříjemně rychle přehřívá a že jeho celkové teplotní charakteristiky nejsou dobré.


    Stejně dopadly i tovární zkoušky dalšího stroje, které byly ukončeny 10.ledna 1943. Při nich byl testován další upravený Jak-1. Jednalo se o letoun č. 01111, který již byl vybaven první sériovou verzí nového motoru (M-106P přeznačen na M-106-1sk). Při zkouškách tohoto stroje byly naměřeny velice zajímavé hodnoty. Maximální rychlost letounu Jak-1 M-106-1sk při zemi se pohybovala kolem 535 km/h a ve výšce dosahoval maximálních rychlostí přes 600 km/h (600 – 616 km/h). Do 5 000 m stroj vystoupal za výborných 5,1 min. Výkony to byly velice působivé. Ne vše ale bylo tak dobré. Zjistilo se například, že přehřívání motoru se odstranit nepodařilo. Jeho teplotní charakteristiky byly stejně špatné jako u prototypu a motor byl poruchovější, než se u nového modelu běžně předpokládá. Dalo by se říci, že když už motor běžel, umožňoval letounu dosahovat vysokých výkonů. Když ale běžel delší dobu na vyšší výkon, přehřál se a vynechal.


    Ověřovací sérii letounů Jakovlev Jak-1 M-106-1sk vyráběl závod č. 292 v lednu a únoru 1943. Jednalo se o celkem 47 strojů. Z této série ale nakonec zůstalo 19 letounů v různém stádiu rozpracovanosti. Později byly dokončeny jako běžné Jaky-1 s motory VK-105PA.


    I přes neuspokojivé výsledky všemožných zkoušek a testů bylo závodu č. 292 nařízeno přejít v dubnu 1943 na výrobu Jaků-1 s motory M-106-1sk. K tomu ale nakonec naštěstí nedošlo. Konstrukční tým Jakovlevovi kanceláře se přesto pokoušel letoun Jak-1 M-106 dále všemožně vylepšovat (chlazení motoru atd.). Jedním z posledních pokusů byla přestavba sériového Jaku-1 č. 3299, do kterého byl instalován upravený motor M-106-1sk. Zkoušky opět nedopadly dobře. Nakonec byl celý program ... Jak-1 + motor M-106 ... po havárii dalšího upraveného stroje č. 0130 (závod č. 26) 22. října 1943 konečně definitivně zastaven.





    Zdroje k verzím Jak-1:
    - L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
    - V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
    - V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
    - V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
    - www.topsid.com
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-105pf.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-106p.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1m.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html
    - http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74183#263346Verze : 0