Jakovlev Jak-1 (útočný)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Jakovlev Jak-1 (útočný)

Yakovlev Yak-1 (Strike fighter) / Яковлев Як-1 (ударный )

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Jakovlev Jak-1 (útočný stíhač) Yakovlev Yak-1 (Strike fighter)
    Originální název:
    Original Name:
    Яковлев Як-1 (ударный истребитель)
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.10.1941-DD.MM.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.10.1941-DD.MM.1942
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1 148
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.07.1941
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2490 kg 5490 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2995 kg 6603 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3210 kg 7077 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,000 m 32ft 10in
    Délka:
    Length:
    8,745 m 28ft 8,25in
    Výška:
    Height:
    2,700 m 8ft 10,25in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    17,15 m2 184.6 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    174,636 kg/m2 35.77 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Klimov M-105PA o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m.
    Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
    Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft,
    driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    408 l 90 UK gallons (107.8 US gallons)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    528 km/h v 4500 m 328.1 mph in 14764 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    14,2 m/s 2795.3 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    6,3 min do 5000 m 6,3 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9500 m 31168 ft
    Dolet:
    Range:
    760 km 472.2 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 nábojů a
    2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, každý s 750 náboji.
    Pumový náklad: 2x puma FAB-100, každá o hmotnosti 100 kg, nebo
    6x neřízená raketa RS-82.
    One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK in engine-mounted with 120 rounds and
    two fixed-forward-firing 0.3 inch ShKAS mounted above engine, 750 rpg.
    Bomb load: two bombs FAB-100 or six unguided rockets RS-82.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    Tento stíhací Jak-1 nenesl žádné další označení. Nejednalo se o jednu výrobní sérii, ale do této podoby můžeme zaředit až 40 sérií, vzletová hmotnost se pohybovala od 2 930 kg do cca 3 000 kg, uvedené údaje platí pro verzi s největší hmotností. -
    Zdroje:
    Sources:
    William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
    Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
    Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1bomb.html
    http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
    http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1_tth.html
    http://ru.wikipedia.org/
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74597#469070Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jakovlev Jak-1 (bitevní)


    Bitevní provedení letounu Jakovlev Jak-1 není samostatná verze a nenese ani žádné zvláštní označení. Tato úprava spadá do velké rodiny prvních letadel Jak-1, které se vyráběly s různými úpravami, ale bez bližšího rozlišení.
    Dá se říci, že šlo o další modifikaci (vývojový stupeň) sériového stroje Jak-1. Protože v tomto případě nedošlo k podstatným zásahům do konstrukce letounu, nebyla tato úprava vedena jako nová verze tohoto stíhače.


    V letech 1940 / 1941 chyběl ve výzbroji ruského letectva rychlý jednomístný stroj, který by byl vhodný jak ke stíhání, tak i k podpoře pozemních vojsk (tzv. lehký bitevník). Z těchto důvodů bylo rozhodnuto vybavit stíhací Jak-1 neřízenými raketami RS-82. Aniž by kdo tušil jak jednoduché nebo složité to bude, dostal závod č. 292 nařízeno, aby od 1. října 1941 přešel na výrobu takto modifikovaných Jaků-1 a do 1.října vyrobil prvních dvacet kusů pro testy a zkoušky.
    Nakonec se ukázalo, že vyzbrojit Jak-1 neřízenými raketami nebude tak složité. Pod křídlo bylo nutné instalovat závěsné body pro rakety a musel být upraven potah křídla v té části, kde mělo docházet ke kontaktu se spalinami raketových motorů. Poté již zbývalo upravit jen střelecký zaměřovač, který měl být používán jak k zaměřování střelecké výzbroje, tak i neřízených raket RS-82. Další změny pak již nebyly nutné. Jaky-1 vyráběné od října 1941 tedy byly vyzbrojeny jedním 20 mm kanónem ŠVAK střílejícím dutou hřídelí vrtule, dvěma 7,62 mm synchronizovanými kulomety ŠKAS umístěnými nad motorem a podvěsnou výzbrojí. Ta se skládala z šesti neřízených raket RS-82 zavěšených po třech pod každou polovinou křídla, nebo dvou 100 kg pum FAB-100. Pro kanón bylo nabíjeno 120 nábojů a pro kulomety pak 750 nábojů na hlaveň.
    Střelecké testy i provozní zkoušky prvních takto upravených Jaků dopadly dobře. Použití neřízených raket proti pozemním cílům bylo velice účinné a jejich odpalování nijak zásadně neovlivnilo chování letounu. Nedocházelo k vynechávání motoru (jak někteří předpokládali), a tak jediným nedostatkem byl znatelný pokles rychlosti letounu (vyzbrojený šesti RS-82).
    Piloty samotnými byla tato úprava přijata vesměs kladně. Využívali neřízených raket nejen k útokům na pozemní cíle, ale i ve vzdušném boji. V druhém případě šlo spíše o psychologický účinek na protivníka. Stíhačům se vždy lépe útočí na samostatné letouny, než na bombardéry letící v jednolitém bloku. Palbou raket do takové sevřené skupiny letounů se pokoušeli o její rozrušení na skupiny menší. Jsou zdokumentovány i případy, kdy byl nepřátelský stroj raketou RS-82 přímo zasažen. V takovém případě se prý ve vzduchu doslova rozpadl na malé kousíčky.
    Zatímco piloti přijali tuto modifikaci Jaku ve velké míře pozitivně, neplatilo to samé o velení letectva. To po čase zjistilo, že díky akutnímu nedostatku stíhacích letadel není možné nasadit bitevní variantu Jaku-1 k podpoře pozemních vojsk ve větší míře. Dosti výrazný pokles maximální rychlosti této bitevní varianty nakonec zapříčinil to, že se výroba vrátila zpět ke stíhací verzi. Závěsy neřízených raket se tedy opět od 65. výrobní série přestaly montovat. Jak-1 se znovu na delší dobu stal čistě stíhacím strojem.



    Bitevní modifikace letounu Jak-1 bylo vyrobeno celkem 1 148 ks.





    Zdroje k verzím Jak-1:
    - L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
    - V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
    - V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
    - V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
    - www.topsid.com
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-105pf.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-106p.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1m.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html
    - http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74597#274430Verze : 0