Curtiss F-5L

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Curtiss F-5L

Curtiss PN-5

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Curtiss F-5L Curtiss F-5L
    Originální název:
    Original Name:
    Curtiss F-5L
    Kategorie:
    Category:
    protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1918-DD.MM.191R Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York
    DD.MM.1918-DD.MM.191R Naval Aircraft Factory, Philadelphia, Pennsylvania
    DD.MM.1918-DD.MM.191R Canadian Aeroplanes Ltd., Toronto, Ontario /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1918-DD.MM.191R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    227:
    60 Curtiss (A4281–A4340)
    137 NAF (A3559/3615, A3659/3683, A3783/3800, A3859/3880, A3882, A3936/3940, A4009/4014)
    30 Canadian Aeroplanes (A3333/3362)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    15.06.1918
    Osádka:
    Crew:
    4
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    člunový trup flying boat
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3955 kg 8720 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    6169 kg 13600 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    31.63 m 103ft 9,25in
    Délka:
    Length:
    15.03 m 49ft 3,75in
    Výška:
    Height:
    5.49 m 18ft 9,25
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    129.79 m2 1397 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Liberty 12A o výkonu 298 kW
    čtyřlistá dřevěná vrtule
    Liberty 12A, power 400 hp
    four-blade wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    144.8 km/h v 0 m 90 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    10 min do 671 m 10 min to 2200 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    1676 m 5500 ft
    Dolet:
    Range:
    1335.8 km 830 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis v přídi
    1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis na hřbetě
    1x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis v každém boku
    1-2x pohyblivý 7,62mm kulomet Lewis nad horník křídlem

    4x 104 kg bomba
    1-2x flexible .30 Lewis machine gun in the nose
    1-2x flexible .30 Lewis machine gun amidships
    1x flexible .30 Lewis machine gun in each waist position
    1-2x flexible .30 Lewis machine gun on the overwing position

    4x 230 lb bomb
    Uživatelské státy:
    User States:






    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947. Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
    Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
    Johnson, E. R. United States naval aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74689#436226Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Curtiss F-5L


    U.S. Navy se již od začátku zajímalo o britský létací člun Felixstowe F.5 a v březnu 1918 byly do filadelfské továrny Naval Aircraft Factory doručeny jeho kompletní nákresy, na jejichž základě zde vznikla americká licenční verze. Hlavním rozdílem mezi britskou a americkou verzí se staly nové motory, místo Eaglů nyní zaujaly Liberty 12A o 302 kW. Také byly zdvojeny prvky řízení, pozměněn byl tvar křidélek a došlo i k dalším drobnějším změnám, aby odpovídalo americkým výrobním postupům. Písmeno L v názvu podle některých pramenů znamená právě použití motoru Liberty, podle další verze to ale je zkratka od League Island, ostrova, na kterém NAF sídlila. Prototyp F-5L poprvé vzlétl 15. června 1918, jen čtyři měsíce po obdržení výkresů. Americké námořnictvo objednalo 480 strojů od Naval Aircraft Factory, Curtiss měl postavil dalších 60 a 50 strojů bylo objednáno u Canadian Aeroplanes Limited z Toronta. Po uzavření příměří byly smlouvy zredukovány, NAF dodala pouze 137 strojů a Canadian Aeroplanes 30.


    Americké F-5L sloužily k pobřežnímu hlídkování a také k navádění pobřežního dělostřelectva. Několik strojů ovšem používalo také armádní letectvo. Jako standardní létací člun námořnictva sloužily F-5 až do roku 1931, kdy byly definitivně nahrazeny novými NAF PN-12, což byl mimochodem přímý "potomek". Od roku 1922 se totiž změnil systém značení amerických letadel a z F-5L se staly PN-5 (Patrol, NAF 5). Stejně tak z posledních dvou strojů, které byly ještě ve výrobě upraveny natolik, že dostaly i nové označení - F-6L, se staly PN-6. Přes tyto oficiální změny se nové označení v podstatě nepoužívalo, až do jejich vyřazení se jim prostě říkalo F-5, podle nového systému byly důsledně značeny až nové verze, postavené po roce 1922 - od PN-7 po PN-12. Na většině strojů F-5L byla později předělána směrovka, která přišla o charakteristický trojúhelníkový tvar a stala se oblou.


    Šest až osm F-5L se dostalo v roce 1919 do civilních služeb u společnosti Aeromarine Plane and Motor Company. Ta je upravila pro přepravu deseti pasažérů a pojmenovala je Aeromarine 75. Sesterské společnosti Aeromarine Airways a Aeromarine West Indies Airways s nimi létaly z Key West do Havany, z New Yorku do Atlantic City a z Clevelandu do Detroitu.


    Přestože autorem prototypu a většiny sériových strojů byla továrna námořnictva Naval Aircraft Factory, F-5L je obvykle uváděn jako výrobek firmy Curtiss. Důvodem bude hlavně to, že F-5L skrze Felixstowe F.5 přímo vycházel z linie létacích člunů Curtiss H-4/H-12/H-16. Do dnešních dnů se částečně dochoval jeden stroj, který byl v roce 1920 vystaven ve Smithsonian Institution. Protože toto muzeum v roce 1930 přišlo o prostory, schopné pojmout tak rozměrný stroj, nechalo si (a dodnes zachránilo) pouze trup, křídelní plováky a jednu vrtuli, zatímco křídla, motory a další části dostalo zpět námořnictvo, nakonec ale byly zničeny.


    Zdroj:
    Munson, Kenneth: Flying Boats and Seaplanes since 1910, Blandford Press, London 1971
    www.aviastar.org
    http://weaponsas.narod.ru/Flyb_felixstowe-f5.htm
    Dictionary of American Naval Aviation Squadrons
    ( http://www.history.navy.mil/branches/dictvol2.htm )
    http://www.airwar.ru/enc/flyboat/felixstowef2.html
    http://www.cofe.ru/avia/F/F-43.htm
    http://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L
    http://www.aero-web.org/specs/curtiss/cur-f5l.htm
    http://www.aerofiles.com/_curt.html


    Curtiss F-5L v NAS Pennsacola. Viditelný je nový tvar směrovky, který byl zpětně použit na většině strojů. Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F5L
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74689#274670Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zdroj:
    Woodhouse, Henry. Textbook of Applied Aeronautic Engineering, The Century Co., New York 1920.



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74689#436311Verze : 0
    MOD