Jakovlev I-28

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Jakovlev I-28

Yakovlev I-28 / Яковлев И-28

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Jakovlev I-28 (Jak-5) Yakovlev I-28 (Yak-5)
    Originální název:
    Original Name:
    Яковлев И-28 (Як-5)
    Kategorie:
    Category:
    experimentální letoun experimental aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1940-DD.MM.1940 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
    Období výroby:
    Production Period:
    10.07.1940-29.10.1940
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    01.12.1940
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2450 kg 5401 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2928 kg 6455 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    9,740 m 31ft 11,5in
    Délka:
    Length:
    8,475 m 27ft 10in
    Výška:
    Height:
    2,420 m 7ft 11,25in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    17,15 m2 184.6 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    170,729 kg/m2 34.97 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Klimov M-105PD kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec s dvoustupňovým kompresorem E-100 konstruktéra V. A. Dolležala, výkon 853,2 kW (1 160 k) v h= 2 700 m a 745,7 kW (1 015 k) v h= 6 650 m.
    Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
    Klimov M-105PD twelve-cylinder liquid-cooled vee engine with two-stage E-100 supercharger, rated at 1,145 hp at 8,858 ft and 1,000 hp at 21,818 ft,
    driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    408 l 90 UK gallons (107.8 US gallons)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    650 km/h v 9000 m 403.9 mph in 29528 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    16,03 m/s 3155.5 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    5,2 min do 5000 m 5,2 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    12000 m 39370 ft
    Dolet:
    Range:
    460 km 285.8 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 nábojů a
    2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, každý s 750 náboji.
    One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK firing through the propeller spinner, 120 rounds and
    two fixed-forward-firing 0.3 inch ShKAS mounted above engine, 750 rpg.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    viz popis High altitude fighter-interceptor of the I-26 family. Major difference - experimental M-105PD engine, equipped with two-stage supercharger E-100 designed by V.A.Dollezhal. I-28 was designed specially for service with PVO forces.
    Zdroje:
    Sources:
    William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
    Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
    Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
    L+K 26/1980, Václav Němeček, Latadla 39-45, Jakovlev I-28 a Jak-9PD
    www.aviarmor.net
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak5.html
    http://ram-home.com/ram-old/eng_vk-105.html
    http://ram-home.com/ram-old/i-28yak-5.html
    archiv autora







    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74782#468442Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jakovlev I-28 / Jak-5



    V letech 1939 a 1940 pracovala Jakovlevova konstrukční kancelář na více druzích bojových letounů různého určení. Byl mezi nimi i výškový přepadový stíhací letoun. Vývoj tohoto letounu označovaného I-28 nebo Jakovlev Jak-5 začal v půli roku 1940 a ukončen byl až o dva roky později.


    Konstrukční práce na prototypu I-28 byly zahájeny 10. července 1940. Již za tři a půl měsíce od zahájení konstrukčních prací byl prototyp 29. října 1940 dokončen.


    Konstrukčním řešením se prototyp I-28 velmi podobal letounu UTI-26-2, ze kterého později vyšel stroj Jak-7UTI. I-28 byl jednomístný jednomotorový dolnoplošník s klasickým zatahovatelným podvozkem záďového typu, jednoduchou SOP a běžnou VOP ( samonosnou ). Neměl ještě kapkovitý překryt pilotní kabiny, kterým se vyznačovaly pozdější modely Jakovlevových stíhaček, ale klasické "utopené" provedení. Na poměrně dlouhou kabinu plynule navazovala zvýšená hřbetní část trupu, která dále pozvolna přecházela v ocasní partie. Odlišoval se tím, že měl kovovou konstrukci trupu a kovovou měl i celou ocasní část. I-28 dostal také zcela nové křídlo o rozpětí 9,74 m. Zatahovací podvozek byl stejného typu jako u UTI-26-2. Kola předních podvozkových noh měly rozměr 650 x 200 mm a zadní kolečko 300 x 125 mm.
    Hlavní částí stroje, okolo které se vše točilo, byla zcela nová "výšková" pohonná jednotka. Do I-28 byl instalován motor M-105PD, což byl "výškový" model motoru M-105 (VK-105). Motor M-105PD byl vybaven zcela novým s jednostupňovým dvourychlostním kompresorem E-100.
    Zatímco u motoru M-105P se první rychlostní stupeň kompresoru spouštěl ve 2 000 m, u M-105PD to bylo ve 2 350 m. V případě druhé rychlosti byl rozdíl ještě větší. U motoru M-105P to bylo ve 4 000 m a u M-105PD pak v 6 650 m. Motor M-105PD se tak podržel svůj výkon v podstatně větších výškách. To spolu s větším výkonem M-105PD (1 160 k oproti 1 050 k u M-105P) zajistilo Jaku-5 / I-28 proti Jaku-1 s motorem M-105P vyšší maximální rychlost nejen ve větších, ale i středních výškách.
    Výzbroj I-28 odpovídala typu I-26-2. Skládala se z jednoho 20 mm kanónu ŠVAK se 120 náboji, který byl umístěn mezi bloky válců motoru (střílel dutou hřídelí vrtule), a dvou synchronizovaných kulometů ŠKAS ráže 7,62 mm se zásobou 750 nábojů na hlaveň, které byly umístěny nad motorem.
    Letoun I-28 / Jak - 5 ( prototyp ) ... byl vyroben do konce října 1940. Poté byl předán k závodním zkouškám a testům.
    Jeho první let se uskutečnil 1. prosince 1940 a nedopadl vůbec dobře. Při letu nastaly potíže s motorem. Podle pilota motor silně kouřil, chvěl se, unikal z něj olej a vynechával. Nejprve vibrace zesílily, potom se přenesly se na celý letoun a nakonec se motor (asi po dvaceti minutách letu) zcela zastavil. Pilot byl hned při prvním letu nucen nouzově přistát. Na letounu byl pak motor vyměněn za nový a I-28 byl znovu předán ke zkouškám. V jejich průběhu docházelo k dalším menším úpravám stroj, a tak se testy nakonec protáhly až do konce roku 1942.
    Bylo zjištěno, že letoun I - 28 je (v případě správně fungujícího motoru) schopen běžně dosahovat výšek kolem 12 000 m a i v těchto letových hladinách si stroj zachovává plnou ovladatelnost. Ve vyšších výškách dosahoval maximální rychlosti kolem 650 km/h (nevíme přesně v jaké výšce - někde se uvádí přes 7 000 m). Na polovinu roku 1942 to byly výkony více než dobré.
    Ani tyto zkoušky však pro letoun nedopadly dobře. Nedošlo sice k žádné havárii, při které by byl stroj neopravitelně zničen, ale bez problémů se to celé neobešlo. Největší potíže byly opět s motorem.


    Protože se v té době nepodařilo dopracovat tuto výškovou verzi motoru označovanou původně M-105PD do fáze vhodné pro sériovou výrobu, byl nakonec celý projekt I-28 / Jak - 5 zastaven.


    Práce na výškových stíhačích u konstrukční kanceláře (OKB 115) Alexandra Sergejeviče Jakovleva ale tímto zdaleka nekončí.
    Konstruktéři se pokusili využít výškový motor VK-105PD (M-105PD) i v letounech Jak-7PD a Jak-9PD. V případě Jaku-7PD se jednalo o jeden prototyp přestavěný ze sériového stroje. Prototypy Jaku-9PD s tímto motorem, stejně jako Jak-7PD, také neprošly. Úspěch se dostavil až s letounem Jak-9PD z roku 1944, který již nepoháněl motor VK-105PD ale VK-106PV.




    Zdroje k I-26, I-28, I-29, I-30 :
    - L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
    - V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
    - V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
    - V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
    - www.topsid.com
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak5.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/i30.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/i29.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/i26.html
    - http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74782#275040Verze : 0
    Avatar
    Zdroj : Jsem autorem náčrtu dle předlohy ...

    Jakovlev I-28 / Jak-5
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74782#275044Verze : 0
    Avatar
    Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak5.html
    a www.airwar.ru


    Jakovlev I-28 / Jak-5

    I-28
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74782#275042Verze : 0