Značení letadel USA

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
Sraz říjen 2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Značení letadel USA

    Avatar
    Systém značení bombardérů USAAS/USAAC/USAAF/USAF


    Od roku 1920


    DB - Day Bombardment
    NBS - Night Bombardment, Short Distance
    NBL - Night Bombardment, Long Distance



    Od roku 1924


    Starší typy zůstavají pod původním označením, nové přejímají nové označení :


    LB - Light Bomber
    HB - Heavy Bomber
    B - Bomber (medium)


    Léta 1930 - 1962 - první série "B"


    V roce 1930 se USAAC rozhodla přejít na značení bombardéru pouze písmenem B. V roce 1951 se pak USAF rozhodla značit písmenem B i rakety (vybrána byla čísla B-61 až B-65)


    V roce 1955 se Air force rozhodlo neznačit nadále rakety písmenem B, stejně tak ani letouny bez lidské posádky a různé testovací projekty. Tedy od B-67/GAM-67 beželo číslování souběžně pro bombardéry i rakety.


    1962 - současnost - druhá série "B"


    V roce 1962 se ministerstvo obrany rozhodlo začít znovu označovat bombardéry písmenem B, a číslovat je znovu od začátku, tedy číslem 1 a dále. Zatím existují jen dva letouny s tímto značením - Lancer a Spirit.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74805#85401Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Systém značení stíhačů USAAS/USAAC/USAAF/USAF


    1909-1919
    Vzduchoplavecký oddíl armády Spojených států, založený v roce 1907, získal své první letouny v roce 1909. Do výzbroje byly zařazovány pod označením výrobce.


    Od roku 1920
    V roce 1920 byl se vznikem USAAC, Leteckého sboru armády Spojených států, zaveden systém, který rozlišoval tyto kategorie, považovatelné za stíhací:


    Typ I. - PW - Pursuit, Watercooled
    Typ II. - PN - Pursuit, Night
    Typ III. - PA - Pursuit, Aircooled
    Typ IV. - PG - Pursuit, Ground Attack
    Typ V. - TP - Two-seat Pursuit
    Dodatečně vznikly
    PS - Alert Pursuit (Special)
    R - Racer

    Přejmenována byla většina strojů předchozího období.


    Od roku 1924


    P - Pursuit
    PB - Pursuit, Biplace (1935-1941)
    FM - Fighter, Multiplace (1936-1941)


    Přejmenovány byly všechny stroje předchozího období.


    Od roku 1948


    Dosud provozovaná letadla kategorie P byla přejmenována záměnou za písmeno F. Např. z P-51 se stal F-51. Kategorie F (Photographic reconnaissance) byla zrušena, takře nedocházelo k záměně.


    Od roku 1962


    V roce 1962 došlo ke sjednocení značení letectva, námořnictva a armády. Dosud sloužící stíhače letectva si ponechaly původní označení, nové stroje byly číslovány od začátku. Nová čísla systému F dostaly také používané stíhače námořnictva a maríny. Příklady:
    Republic F-105 Thunderchief - jako typ letectva zachoval původní označení v původní řadě F
    North American FJ Fury - jako typ námořnictva přejmenován na North American F-1 Fury, v nové řadě F
    Prvním letadlem označeným pouze podle "nového počítání" se stal Northrop F-5 Freedom Fighter.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74805#257314Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Označení letadel USN před rokem 1922


    1911-1914
    V tomto počátečním období měla letadla označení, skládající se z písmene, přiděleného danému výrobci, a čísla pořadí. Postupně byla přidána další písmena, která odlišovala nejen výrobce, ale i kategorii.


    A - pozemní letouny a hydroplány Curtiss 1911
    B - pozemní letouny a hydroplány Wright  1911
    C - létající čluny Curtiss                             1912
    D - létající čluny Burgess & Curtiss             1912
    E - obojživelné letouny Curtiss                  1913


    1914-1916
    V březnu 1914 vznikl nový systém, podle kterého byl každý stroj označen písmenem třídy a písmenem kategorie. Dosavadní stroje byly postupně přeznačeny. Protože mezitím byly všechny pozemní letouny námořnictva přestavěny na hydroplány, označení AL- nebylo přiděleno.



    Třída:
    A - těžší než vzduch
    B - balóny
    D - vzducholodě
    K - létající draky


    Kategorie:
    B - létající čluny
    C - letouny s měnitelným přistávacím zařízením
    H - hydroplány
    L - pozemní letouny
    X - obojživelné letouny


    Dosud používané letouny byly opět přejmenovány podle nového systému.


    1917-1922
    V tomto období nebyl používán žádný systém a letadla sloužila pod označením výrobce.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74805#260668Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Systém značení letadel USN/USMC - období 1922-1962


    Tento systém zaváděl jedno- či dvoupísmenné označení funkce letounu, písmeno přidělené výrobci a čísla označující pořadí v systému a verzi.


    Příklad:
    TB2C-3A
    TB - kód dané kategorie
    2 - pořadí návrhu této kategorie u dané firmy
    C - písmeno přidělené dané firmě
    -3 - číslo verze
    A - písmeno dané speciální modifikace


    Fiktivní TB2C-3A by tedy byl torpédový bombardér, druhý u firmy Curtiss, třetí verze, pozemní modifikace. Číslice 1 pro první stroj dané kategorie se vypouštěla, nebyl by tedy žádný TB1C, ale TBC. V roce 1923 došlo k malé úpravě, původně bylo písmeno výrobce a písmeno kategorie prohozené - prvním nosičem torpéd firmy Douglas byl DT-1, druhým ale T2D-1.


    Písmena označující výrobce:
    Často bylo jedno písmeno přiděleno různým firmám. Původně také mohlo být přiděleno dvoupísmenné označení, po roce 1923 jde ale jen o výjimky.


    A Aeromarine Plane and Motor Company
    Allied Aviation Corporation
    Atlantic Aircraft Corporation
    Brewster Aeronautical Corporation
    General Aviation Corporation
    Noorduyn Aviation, Ltd.
    1922
    1941-1943
    1927-1930
    1935-1943
    1930-1932
    1946
    B Aerial Engineering Corporation
    Beech Aircraft Company
    Boeing Aircraft Company
    Edward G. Budd Manufacturing Company
    1922
    1937-1945
    1923-1962
    1942-1944
    BS Blackburn Aeroplane & Motor Company 1922
    C Cessna Aircraft Corporation
    Culver Aircraft Corporation
    Curtiss Aeroplane & Motor Company
    de Havilland of Canada, Ltd.
    1943
    1943-1946
    1922-1946
    1955-1956
    D Douglas Aircraft Corporation
    McDonnell Aircraft Corporation
    Radioplane Corporation
    Frankfort Sailplane Company
    1922-1962
    1942-1946
    1943-1962
    1945-1946
    DH de Havilland Aircraft Company, Ltd. 1927-1931
    DW Dayton-Wright Airplane Company 1923
    E Bellanca Aircraft Corporation
    Cessna Aircraft Corporation
    Detroit Aircraft Corporation
    Edo Aircraft Corporation
    G. Elias & Brothers, Inc.
    Gould Aeronautical Corporation
    Hiller Aircraft Corporation
    Piper Aircraft Corporation
    1931-1937
    1951-1962
    1928
    1943-1946
    1922-1924
    1942-1945
    1948-1962
    1941-1945
    F Fairchild Aircraft, Ltd.
    Grumman Aircraft Engineering Corporation
    Fokker
    1942-1945
    1931-1962
    1922
    G AGA Aviation Corporation
    Bell Aircraft Corporation
    Eberhart Aeroplane & Motor Company
    Gallaudet Aircraft Corporation
    Globe Aircraft Corporation
    Goodyear Aircraft Corporation
    Great Lakes Aircraft Corporation
    1942
    1935-1936
    1927-1928
    1922
    1946-1959
    1942-1962
    1929-1935
    H Hall-Aluminum Aircraft Corporation
    Howard Aircraft Company
    Huff, Daland & Company
    McDonnell Aircraft Corporation
    Snead and Company
    Stearman-Hammond Aircraft Corporation
    1928-1940
    1941-1944
    1922-1927
    1946 ->
    1942
    1937-1938
    HP Handley Page, Ltd. 1922
    CH Caspar-Werke GmbH 1922
    J Berliner-Joyce Aircraft Corporation
    General Aviation Corporation
    North American Aviation Corporation
    1929-1935
    1935
    1937-1962
    JL Junkers-Larson Aircraft Corporation 1922
    K Martin, J. V.
    Fairchild Aircraft Corporation
    Kaiser Cargo, Inc. (Fleetwings Division)
    Kaman Aircraft Corporation
    Keystone Aircraft Corporation
    Kinner Airplane and Motor Corporation
    Kreider-Reisner Aircraft Company, Inc.
    Nash-Kelvinator Corporation
    1922-1924
    1937-1942
    1943-1945
    1950-1962
    1927-1930
    1935-1936
    1935
    1942
    L Bell Aircraft Corporation
    Columbia Aircraft Corporation
    Grover Loening, Inc.
    Langley Aviation Corporation
    Loening Aeronautical Engineering Corporation
    L. W. F. Engineering Corporation
    1939-1962
    1945
    1932-1933
    1942-1943
    1922-1932
    1922
    M General Motors Corporation (Eastern Aircraft Division)
    Glenn L. Martin Company
    McCulloch Motors Corporation
    1942-1945
    1922-1962
    1953-1954
    N Gyrodyne Company of America, Inc.
    Naval Aircraft Factory
    1960
    1922-1945
    O Lockheed Aircraft Corporation
    Piper Aircraft Corporation
    Viking Flying Boat Corporation
    1931-1950
    1960
    1929-1936
    P P-V Engineering Forum
    Piasecki Helicopter Corporation
    Piper Aircraft Corporation
    Pitcairn Autogyro Company
    Spartan Aircraft Company
    Vertol Aircraft Corporation
    1944-1962
    1946-1960
    1942-1943
    1931-1932
    1940-1941
    1956-1962
    PL George Parnall & Company
    1922
    Q Bristol Aeronautical Corporation
    Chas. Ward Hall, Inc.
    Fairchild Engine and Airplane Corporation
    Stinson Aircraft Corporation
    1941-1943
    1926
    1928-1962
    1934-1936
    R Aeronca Aircraft Corporation
    American Aviation Corporation
    Brunswick-Balke-Collender Corporation
    Ford Motor Company
    Interstate Aircraft & Engineering Corporation
    Maxson-Brewster Corporation
    Radioplane Division, Northrop Corporation
    Ryan Aeronautical Company
    1942
    1942
    1942-1943
    1927-1932
    1942-1962
    1939-1940
    1943-1962
    1941-1946
    RO Officine Ferroviarie Meridionali Romeo 1933
    S Aeromarine Plane and Motor Company
    Schweizer Aircraft Corporation
    Sikorsky Aviation Corporation
    Sperry Gyroscope Company
    Stearman Aircraft Company
    Supermarine
    Stout Engineering Laboratories
    1922
    1941
    1928-1962
    1950
    1934-1935
    1943
    1922
    T New Standard Aircraft Corporation
    Northrop Aircraft, Inc.
    The Northrop Corporation
    Taylorcraft Aviation Corporation
    Temco Aircraft Corporation
    Thomas-Morse Aircraft Corporation
    Timm Aircraft Corporation
    1930-1934
    1944
    1933-1937
    1942
    1956
    1922
    1941-1943
    U Lewis & Vought, Chance Vought, Vought Sikorsky 1922-1962
    V Canadian Vickers, Ltd.
    Lockheed Aircraft Corporation
    Vultee Aircraft, Inc.
    1942-1945
    1942-1962
    1941
    VK Vickers, Ltd. 1922
    W Canadian Car and Foundry Company, Ltd.
    Waco Aircraft Corporation
    Willys-Overland Company
    Wright Aeronautical Corporation
    1942-1945
    1934-1945
    1948-1962
    1922-1926
    X Cox-Klemin Aircraft Corporation
    1922-1924
    Y Consolidated Aircraft Corporation
    Convair Division (General Dynamics Corp.)
    1926-1954
    1954-1962
    Z Pennsylvania Aircraft Syndicate
    1933-1934



    Kódy kategorie

    Zkratka: Význam: Překlad: Období:
    A Ambulance
    Attack
    ambulance
    útočný/bitevní
    1943
    1946-1962
    B Bomber bombardér 1931-1943
    BF Bomber Fighter stíhací bombardér 1934-1937
    BT Bomber Torpedo bombardér torpédový 1942-1945
    DS Drone, Antisubmarine protiponorkový bezpilotní letoun 1959-1962
    F Fighter stíhač 1922-1962
    G
    In-Flight Refueling Tanker
    Glider
    Transport, Single Engine
    létající tanker
    kluzák
    jednomotorový transportní
    1958-1962
    1946-1962
    1939-1941
    H
    Air-Sea Rescue
    Hospital
    námořní záchranný
    zdravotnický
    1946-1962
    1929-1942
    HC Helicopter, Transport transportní helikoptéra 1952-1955
    HJ Helicopter, Utility pomocná helikoptéra 1944-1949
    HN Helicopter, Trainer cvičná helikoptéra 1944-1948
    HO Helicopter, Observation pozorovací helikoptéra 1944-1962
    HR Helicopter, Transport transportní helikoptéra 1944-1962
    HS Helicopter, Antisubmarine protiponorková helikoptéra 1951-1962
    HT Helicopter, Training cvičná helikoptéra 1948-1962
    HU Helicopter, Utility pomocná helikoptéra 1950-1962
    J Transport
    Utility
    trasportní
    pomocný
    1928-1931
    1931-1962
    JR Utility Transport pomocný transportní 1935-1962
    KD Drone Aircraft bezpilotní letoun 1945-1962
    LB Gliding Bomb kluzáková bomba 1941-1945
    LN Trainer Glider cvičný kluzák 1941-1945
    LR Transport Glider transportní kluzák 1941-1945
    M Marine Expeditionary námořní expediční 1922-1923
    N Trainer cvičný 1922-1960
    O Observation pozorovací 1922-1962
    OS Observation Scout pozorovací průzkumný 1935-1945
    P Patrol
    Pursuit
    hlídkový
    stíhací
    1923-1962
    1923
    PB Patrol Bomber hlídkový bombardér 1935-1962
    PTB Patrol Torpedo Bomber hlídkový torpédový bombardér 1937
    R Racer
    Transport
    závodní
    transportní
    1922-1928
    1931-1962
    RO Rotorcycle lehký vrtulník 1954-1959
    S Antisubmarine
    Scout
    protiponorkový
    průzkumný
    1946-1962
    1922-1946
    SB Scout Bomber průzkumný bombardér 1934-1946
    SN Scout Trainer průzkumný cvičný 1939-1962
    SO Scout Observation průzkumný pozorovací 1934-1946
    T Torpedo
    Training
    Transport
    torpédový
    cvičný
    transportní
    1922-1935
    1948-1962
    1927-1930
    TB Torpedo Bomber torpédový bombardér 1935-1946
    TD Target Drone bezpilotní terčový letoun 1942-1946
    TS Torpedo Scout průzkumný torpédový bombardér 1943
    U Unpiloted Drone
    Utility
    bezpilotní letoun
    pomocný
    1946-1955
    1955-1962
    W Airborne Early Warning letoun včasné výstrahy 1952-1962
    ZP Airship, Patrol hlídková vzducholoď 1947-1962
    ZS Airship, Scout průzkumná vzducholoď 1954-?
    ZT Airship, Training cvičná vzducholoď 1947-?
    ZW Airship, Airborne Early Warning vzducholoď včasné výstrahy 1952-?




    Tyto kódy se často významově překrývaly, bylo jich mnoho a nebyly příliš přehledné, udržely se ale až do roku 1962, kdy vznikl jednotný systém označování letadel všech amerických ozbrojených složek.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74805#257346Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Systém značení bitevních letadel USAAS/USAAC/USAAF/USAF

    Do roku 1926

    Úkoly pozemní podpory plnily stroje pozorovací, systém z roku 1920 odlišoval samostatnou kategorii
    Typ VI. GA - Ground Attack

    Období 1926-1948

    Nově vzniklé kategorii bitevních letadel bylo přiděleno označení A, které začínalo typem A-2 - ve starém systému A znamenalo Ambulance a typ A-1 byl létající ambulancí.

    Období 1948-1962

    V tomto období kategorie bitevních letadel jako samostatná zanikla. Ve službě zůstaly pouze dva bitevní letouny předchozího označení - A-24 Dauntless a A-26 Invader, které byly přejmenovány na F-24 Dauntless, resp. B-26 Invader.

    Období od roku 1962

    V roce 1962 došlo ke sjednocení značení letectva, námořnictva a armády. Letectvo nemělo žádné stroje této kategorie, ovšem dosud používané útočné stroje námořnictva dostala nová označení, počínající A-1 a nové stroje (od A-7) byly také zařazovány podle tohoto systému. Mimo systém je Cessna A-37, která převzala číslo v pořadí po své původní cvičné podobě.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74805#257316Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jednotný systém označování USAF, US Army, USN, USMC a USCG (tzv. Tri-Service)


    V roce 1962 vznikl společný systém značení pro všechny americké ozbrojené složky, vycházející ze zjednodušeného dosavadního systému letectva. Dosud sloužící letadla USAF si ponechala svoje původní označení, stroje námořnictva dostala nová podle nového systému (např. F4H Phantom II byl přejmenován na F-4 Phantom II, panovala snaha přidělit co nejpodobnější označení). Nová označení dostaly také všechny nově zaváděné typy. Systém používal základní písmeno určující kategorii, písmeno značící druh letadla, číslo v pořadí, písmeno varianty a předponu stavu. Před kategorii lze také přidat předponu pro úpravu určení, pokud byl stroj modifikován, např. stíhač F-8 na průzkumný stíhač RF-8.


    Příklad:
    YCH-53A
    Y - stav - prototyp
    C - kategorie - transportní
    H - druh - helikoptéra
    53 - pořadí
    A - varianta A


    Druhy:
    G Glider kluzák
    H Helicopter helikoptéra
    Q UAV bezpilotní letoun
    S Spaceplane kosmická loď
    V VTOL/STOL
    Z Lighter-than-air prostředek lehčí než vzduch

    Od roku 2002 přibylo písmeno D pro pozemní řídící zařízení bezpilotních prostředků. Klasická letadla s pevným křídlem nemají písmeno označující druh.


    Kategorie:
    A Atack bitevní/pro pozemní podporu
    B Bomber bombardér
    C Transport transportní
    E Special electronic installation speciální elektronický
    F Fighter stíhač
    K Tanker létající tanker
    L Laser-Equipped laserový
    O Observation pozorovací
    P Maritime Patrol námořní hlídkový
    R Reconaissanceprůzkumný
    S Anti-Submarine protiponorkový
    T Trainer cvičný
    U Utility pomocný
    X Special Research výzkumný



    Označení kategorie létající tanker (K) a průzkumný (R) nebylo zatím přiděleno, všechny stroje určené k těmto rolím jsou označeny jinou kategorií, např. C nebo B, doplněnou předponou pro úpravu určení K a R. Naopak existují dvě neoficiální kategorie, Tactical Reconaissance (TR) a Strategic Reconaissance (SR). Ty vznikly dodatečně pro letouny Lockheed SR-71 (číslo pochází se sekvence pro bombardéry) a TR-1.


    Předpony stavu
    G - trvale uzemněný
    J - testovací, dočasný
    N - testovací, trvalý
    X - experimentální
    Y - prototyp
    Z - plánovaný


    Předpony pro úpravu určení:
    A - bitevní/pro pozemní podporu
    C - transportní
    D - pro řízení bezpilotních prostředků
    E - pro elektronické mise
    F - stíhací
    H - zdravotnický a pátrací
    K - létající tanker
    L - úprava pro studené počasí
    M - víceúčelový
    O - pozorovací
    P - námořní hlídkový
    Q - bezpilotní prostředek
    R - průzkumný
    S - protiponorkový
    T - cvičný
    U - pomocný
    V - štábní transport
    W - meteorologický


    Během používání tohoto systému došlo k několika odchylkám, kromě výše zmíněných neoficiálních kategorií došlo např. k prohození písmena kategorie a předpony u letounu FB-111 - základem byl těžký stíhač F-111 a ne, jak by se mohlo zdát, bombardér B-111. V podstatě nesprávné je i oblíbené označení F/A-18. Tato podoba sice naznačuje víceúčelovost letounu, ovšem podle systému je jediná správná možnost - AF-18. K podobnému jevu dochází nyní u nového stíhače F-22 Raptor, který je někdy označován jako F/A-22.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74805#257358Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Systém značení letadel USAAS do roku 1924

    1909-1919

    1. srpna 1907 vznikl Vzduchoplavecký oddíl armády Spojených států. První letadla ovšem byla pořízena až 2. srpna 1909. V tomto počátečním období byly jednotlivé typy zaváděny do služby pod označením výrobce, žádný systém ještě neexistoval.

    1920-1924

    V roce 1919 byl Vzduchoplavecký oddíl přetvořen na nezávislou Vojenskou leteckou službu, Army Air Service (USAAS). V této době vznikl systém patnácti symbolů, které označovaly jednotlivá určení, doplněných pořadovým číslem konstrukce v dané kategorii a případně písmenem verze. Tento systém byl od následujícího roku oficiálně používán. To už ovšem proběhl tzv. reorganizační akt ze 4. června 1920, který opět podřídil USAAS armádě.


    Kategorie:Zkratka:Význam:Překlad:Období:
    IPWPursuit, Watercooledstíhací, vodou chlazený motor1921-1928
    IIPNPursuit, Nightnoční stíhací1921
    IIIPAPursuit, Aircooledstíhací, vzduchem chlazený motor1922
    IVPGPursuit, Ground Attack stíhací, pro pozemní podporu1922
    VTPTwo-seat Pursuitdvoumístný stíhací1922
    VIGAGround Attack pro pozemní podporu1920-1922
    VIIILInfantry Liaisonpěchotní spojovací1919
    VIII NONight Observationnoční pozorovací1925
    IXAOArmy Observationarmádní pozorovací1924
    XCOCorps Observationsborový pozorovací1922-1924
    XIDBDay Bombardmentdenní bombardér1920-1923
    XIINBSNight Bombardment, Short Distancenoční bombardér,
    krátké vzdálenosti
    1921-1924
    XIIINBLNight Bombardment, Long Distancenoční bombardér, dálkový1923
    XIVTATrainer, Aircooledcvičný, vzduchem chlazený motor1921-1924
    XVTWTrainer, Watercooledcvičný, vodou chlazený motor1920-1923


    Skoro zároveň ale bylo přidáno několik nových kategorií, které již nedostaly číslo:

    Zkratka:Význam:Překlad:Období:
    AAmbulance ambulance1919-1925
    MMessenger kurýrní1919-1921
    PSAlert Pursuit (Special)pohotovostní stíhač1923
    RRacer závodní1921-1923
    SSeaplane vodní1923
    TTransport transportní1919-1923


    V této podobě se sytém používal až do roku 1924, kdy bylo rozhodnuto o potřebě jeho zjednodušení. V jeho rámci byly např. sloučeny všechny stíhací kategorie do jediné.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74805#275329Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Aubi :


    1917-1922
    V tomto období nebyl používán žádný systém a letadla sloužila pod označením výrobce.



    V júli 1920 sa lietalá US Navy začali v súlade s nariadením General Order 541 (modifikované 29.03.1922 Bureau of Aeronautics Technical Note 213) deliť na 2 hlavné typy - ťažšie ako vzduch, označované písmenom V a ľahšie ako vzduch, označované písmenom Z.


    Ďalšie písmeno v názve označovalo typ -
    - stroje ľahšie ako vzduch (Z):
    R - s pevnou kostrou (napr. vzducholode)
    N - bez pevnej kostry (balóny)
    K - upútané stroje (napr. upútané pozorovacie balóny)


    V praxi sa používali najmä kombinácie ZR pre riaditeľné vzducholode, ZN pre balóny (vzducholode) bez pevnej kostry a ZK pre upútané balóny.


    - stroje ťažšie ako vzduch(V):
    F - stíhací (fighting)
    O - pozorovací (observation)
    S - prieskumný (scouting)
    P - hliadkový (patrol)
    T - torpédovací (torpedo)
    G - pomocný, viacúčelový pre všeobecné potreby (general utility)


    Celkom bolo vytvorených 6 základných kategórií lietadiel:
    VF - stíhacie lietadlá
    VO - pozorovacie lietadlá
    VS - prieskumné lietadlá
    VP - hliadkové lietadlá
    VT - torpédovacie a bombardovaacie lietadlá
    VG - pomocné a viacúčelové lietadlá


    Tento systém označovania pretrval u námorného letectva v podstate dodnes, aj keď s mnohými zmenami a úpravami. Zo 6 základných kategórií. Z uvedených 6 základných kategórií pretrvali v nezmenenej podobe 3 - VF, VP a VO, ďalšie boli v priebehu rokov preklasifikované (VS - protiponorkové, VG - tankovacie a VT - cvičné).


    V marci 1922 bolo označenie lietadla doplnené o identifikáciu výrobcu lietadla a boli doplnené dve nové kategórie:
    VA - cvičné lietadlá
    VM - lietadlá námornej pechoty.


    10.03.1923 bolo zmenené označenie cvičných lietadiel z VA na VN, bola zrušená kategória VG a vytvorená kategória VJ pre transportné lietadlá. V roku 1925 nasledovalo vytvorenie kategórie VX pre experimentálne lietadlá (kategória zrušená v januári 1927). V júli 1928 bola zrušená kategória VM a označenie VJ bolo zmenené z transportných lietadile na viacúčelové lietadlá. Zároveň boli vytvoírené 2 nové kategórie:
    VB - bombardovacie lietadlá
    VH - ambulantné lietadlá


    V júli 1930 bola zevedená kategória VR pre transportné lietadlá, ktorá bola ale do konca uvedeného roku opäť zrušená.


    Zdroj: Grossnick, Roy A.: Dictionary of American Naval Aviation Squadrons Volume I - The History of VA, VAH, VAK, VAL, VAP and VFA Squadrons; Naval Historical Center, Department of the Navy, Washington, D.C., 1995
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/74805#323792Verze : 0
    MOD