Označení čs. předválečných letadel

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Označení čs. předválečných letadel

    Avatar
    S diskuzí nad tématem o rubrice Naše letadla jsem si vzpoměl na článek Václava Janovského z HPM 2/2008 o jedné z našich Avií B 534.
    A zajímavé na tom bylo zejména to, že podle archivních dokumentů označovalo letectvo typy bez pomlček či teček mezi písmenem a číslem. Tedy ne např. B-534 či B.534, ale B 534. Tečka byla až před kusovým číslem, v článku B 534.179.
    Zajímavé pak je, že podle L+K speciál č. 10, se ta tečka nepoužívala ani u letadel používaných v letectvu v době po roce 1918, např. Hansa Brandenburg C I(Ph) 26.17.
    Má k tomu někdo nějaké další informace? (já jsem nikdy žádný dokument z té doby neviděl Smile)
    To psaní pomlčky prý zavedl Ing. Jan Krumbach, ve snaze po sjednocení názvu všech letadel v Československu s přihlédnutím, jak se letadla psala v jeho době (migy apod.)V dokumentech se pak mají objevovat všechny druhy zápisů (tedy B , B- i B.534) kdežto ten B 534 je zdaleka nejčastější.


    A pokud je tedy toto pravda (a myslím, že je) nebylo by od věci se zamyslet nad tím, jestli toto označení u čs. letadel nepoužívat?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#279650Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zajímavé.
    Tak to schválně budu procházet a postupně sem nastrkám citace ze zcela konkrétních dokumentů:


    Zvláštní rozkaz Štefánik 10 (velitelství letectva III. armády), č. 13, 25. říjen 38:
    "... dopravní letouny F - 9 a A - 38"
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#279683Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Michale já bych tuhle pandořinu skříňku vůbec neotvíral. Chtěl jsem před časem upravit pojmenování témat tak aby odpovídalo dobovým zvyklostem, ale jak jsem se přesvědčil je to pomalu typ od typu jiné a dokumenty to taky uvádějí jak se komu chtělo psát. Nejčastěji jsem tady narážel na podobu B.534 .

    Osobně si myslím, že to nemá cenu řešit z důvodu aspoň nějakého přehledného řazení letadel pokud budeme u každého typu používat jiný znak tak se to pořadí rozhází tak , že najít na první pohled určitý typ bude dost velký problém - někdy to je už teď.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#279703Verze : 0
    Avatar
    Mě na tom přišlo zajímavé, že nezávisle na sobě a skoro v tu samou dobu se objevily dva články, které uvádějí, že nejběžnějším způsobem zápisu je to bez čehokoliv mezi písmenem a číslem. Jak jsem ale psal v prvním příspěvku, žádný dokument jsem neviděl, takže nedokážu posoudit (a bude zajímávé, když kolega JF sem tam nějaký příklad vloží).
    A samozřejmě jsem nepředpokládal, že by se to týkalo jen Avií ale všech čs. letadel Smile


    Na druhou stranu pokud tomu tak je, asi by bylo dobré tomu věnovat nějakou studii. Ale přiznávám, že to není naše práce, na to tu máme jiné úřady Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#279714Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Věř že ti dobový dokument moc nepomůže já ti klidně pošlu dobové fotografie kde najdeš variantu B 534.xxx i B.534.xxx (zcela jasně tam ale nebude B-534 , o to se nepřu protože vím že toto vzniklo fakt až o něco později).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#279722Verze : 0
    Avatar
    Ještě se k tomu vrátím, právě jsem si všiml, že označení bez pomlčky používají i v REVI u článku o čs. letadlech ve službách Luftwaffe (MB 200, B 158 at.)


    A také jsem si všiml, že to použil Jirka Fidler ve svém příspěvku zde Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#280275Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Bravo Michale, zareagoval jsi rychle. Udělal jsem to schválně, zda si toho někdo vůbec všimne. A stylově právě u toho letounu, o němž je onen článek, který jsi citoval na začátku.
    Abych se přiznal, je mi vcelku jedno, jak to budeme značit, zda B-534 nebo B 534. Hlavně ať tam máme něco víc, než že shora byly khaki a zdola světle modré. Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#280323Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak jsem trošku zahrabal v nepřepsaných poznámkách a nalezl jsem výnos Ministerstva národní obrany, čj. 632.737-vzduchopl.1923 z jara 1923, týkající se označování vojenských letadel. Je to ten výnos, který přiřazuje písmena Š (Letov), A (Aero), B (Bondy, tedy Avia).
    Označovat se má následovně:
    Š 1
    k tomu je uvedeno, že kusové označení bude od typového odděleno tečkou:
    Š 1.1.
    Tedy již víme, jak to začalo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#281463Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Michal Rak :

    Ještě se k tomu vrátím, právě jsem si všiml, že označení bez pomlčky používají i v REVI u článku o čs. letadlech ve službách Luftwaffe (MB 200, B 158 at.)


    A také jsem si všiml, že to použil Jirka Fidler ve svém příspěvku zde Smile




    No konkrétně u MB-200 se používal tvar MB.200 (viz tvar nápisu MB.200.36 na fotce v triádě str.146-na popisku je ale označení MB-200.36!), na fotkách našich B-71 jsou zase vidět nápisy s pomlčkami.Navíc jsem narazil i na informaci že tvary s pomlčkou se hromadně používaly po mobilizaci kdy bylo nařízeno čísla zvenčí zamalovat a uváděla se uvnitř trupu.Může toto někdo potvrdit?


    Osobně bych se ale vzhledem k tomu co už napsal Dav raději podržel byť chybné pomlčky protože při abecedním řazení v tomu budou zmatky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/75805#281611Verze : 0