SX - Typ D (Korjú)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SX - Typ D (Korjú)

    Avatar
    Název / Name : Typ D (Korjú)
    Typ / Type : miniponorka
    Délka / Length : (m) 26,2
    Šířka / Beam : (m) 2,04
    Ponor / Draft : (m) 2,04
    Výtlak standardní /
    Displacement, standard :
    (t)
    -
    Výtlak maximální /
    Displacement, maximal :
    (t)
    -
    Výtlak pod hladinou /
    Displacement, submerged :
    (t)
    60,6
    Pohon / Engines : 1xdiesel 110,2kW (150hp)
    1xel. motor 58,8kW (80hp)
    Šrouby množství /
    Propellers, No :
    (ks/m)
    1
    Rychlost na hladině /
    Speed, surfaced :
    (kts)
    8 (15km/h)
    Rychlost pod hladinou /
    Speed, submerged :
    (kts)
    15 (28km/h)
    Dosah na hladině /
    Range, surfaced :
    (Nm/ kts)
    1000/8
    Dosah pod hladinou /
    Range, submerged :
    (Nm/ kts)
    320/15
    Max. hloubka ponoření /
    Max depth :
    (m)
    na periskop
    Výzbroj / Armament : 2x450mm torpédo
    Výstroj / Equipment:
    (radar, asdic ...)
    -
    Posádka / Complement : 5
    Poznámka / Note : -



    Přehled vyrobených plavidel / Summary of built boats :
    115ks (pcs)




    Typ D (Tei-Gata neboli Korjú) byly první miniponorkou, která byla výhradně určena pro sebevražedné útoky (předchozí typy A,B a C k nim primárně určeny nebyly). Plány této ponorky byly dokončeny začátkem roku 1944, tedy v době, kdy se japonské císařské námořnictvo rozhodlo pro zavedení dalšího sebevražedného prostředku, tzv. živého torpéda Kajten.
    Korjú, byla jen o málo větší než typ C, ale její posádku tvořilo již 5 námořníků. Větší a výkonnější vznětový motor jí umožňoval jak rychlejší plavbu po hladině, tak i rychlejší dobití akumullátorů (cca 8 hodin). Větší diesel a zvětšený prostor pro posádku, vedlo k použití menšího elektromotoru, což mělo za následek nižší rychlost pod hladinou (15 kts).
    Původní projekt počítal s finální montáží 5 malých celků v loděnici, do které byly transportovány z menších dílen.
    Do září 1945 mělo být vyrobeno 540 plavidel, ale díky spojeneckým bombardováním bylo dokončeno pouhých 115 kusů a dalších 496 se konce války dočkalo v různém stupni rozpracovanosti.
    Svými parametry mohl typ D představovat velice účinnou zbraň, kdyby byl (podle původního záměru) nasazován ve velkých počtech v okolí okinawských a filipínských základen. Ale již při dokončení první ponorky typu D (Ha 77) bylo jasné, že budou nasazeny především při bezprostřední obraně japonských ostrovů. Dopravovány mohli být na rýchlých výsadkových lodích Typ 1, upravených pro transport dvou miniponorek Typu C, dvou korjú nebo šesti Kajtenů.
    Některé z miniponorek Korjú, byly vybaveny výbušnými náložemi místo dvou torpéd.
    Ponorky vybavené prodlouženou velitelskou věží se 2 periskopy byly používány k výcviku posádek Kajtenů.



    Zdroj: O'Neill Richard. Sebevražedné jednotky. Naše Vojsko. 2003. 288 s. ISBN 80-206-0672-6
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/76530#281926Verze : 0