AMX 38

     
Název:
Name:
AMX 38 AMX 38
Originální název:
Original Name:
AMX 38
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1939 Ateliers de Construction d’Issy-les-Moulineaux, Issy-les-Moulineaux /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp AMX 38 (+ jeden nedokončený AMX 39)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1939
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
13500 1) / 16500 2) kg 29762 1) / 36376 2) lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5279 2) mm 17 ft 3 ⅞ in 2)
Délka korby:
Hull Length:
5279 mm 17 ft 3 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
1930 2) mm 6 ft 4 in 2)
Celková výška:
Overall Height:
2227 2) mm 7 ft 3 ⅝ in 2)
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm ?
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
AMX 38: max. 40 mm
AMX 39: max. 60 mm
AMX 38: max. 40 mm
AMX 39: max. 60 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Aster (vznetový 4-valec) Aster (4 cyl., diesel)
Výkon:
Power:
95,6 1) / 117,7 2) kW při 1900 1) / 2000 2) ot/min 128.2 1) / 157.8 2) bhp at 1900 1) / 2000 2) rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
25 km/h 16 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
37 mm kanón SA 38 - prototyp AMX 38
47 mm kanón SA 35 - sériové stroje AMX 39
37 mm cannon SA 38 - prototype AMX 38
47 mm cannon SA 35 - serial tanks AMX 39
Vedlejší:
Secondary:
1x guľomet MAC model 1931 kalibru 7,5 mm 1x machine gun MAC model 1931 cal. 7,5 mm
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
1) TTD pre AMX 38
2) TTD pre sériový AMX 38 (AMX 39)
1) Data for AMX 38
2) Data for serial AMX 38 (AMX 39)
Zdroje:
Sources:
Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 7, Francie 1919-1945, vydavateľtvo Ares, Praha 2007, ISBN 978-80-86158-47-1
Pierre Touzin - Les Véhicules Blindés Francais 1900-1944, vydavateľstvo E.P.A., rok vydania 1979, ISBN : 2-85120-094-1
ftr.wot-news.com
forum.worldoftanks.com
alternathistory.com
www.chars-francais.net
URL : https://www.valka.cz/AMX-38-t78582#551605 Verze : 2
V roku 1937 vznikol projekt priameho náhradníka Renaultu R 35 od firmy AMX (l´Atelier d´Issy-les-Moulineaux). Projekt tanku hmotnostnej kategórie 10 ton využíval novú konštrukčnú koncepciu zváraných častí tanku. Inšpiráciou mu bol typ FCM 36. Ostreľovacie testy jasne preukázali nadradenosť zváranej konštrukcie pred konštrukciami tankov, ktoré využívali technológiu odlievania. Pohon mal zabezpečiť pre francúzsky tankový vývoj neobvyklý vznetový motor. Ten mal zabezpečiť oproti predchodcom až dvojnásobný dojazd. Už prvý návrh nového tanku zakreslený na výkrese s dátumom 26. marca 1938 nemal s predchodcom koncepčne i vizuálne takmer nič spoločné. Využíval len rovnakú odlievanú vežu APX R. Prvé oficiálne označeni AMX 38 bolo uvedené na výkrese 0-155 z 13. júna 1938. Návrh počítal so zváranou vežou z typu FCM 36. Tank mal mať pancier v exponovaných častiach silný až 40 mm. Čelné i bočné plochy boli sklonené pod ostrými uhlami. Napriek modernej koncepcii tvarovanie korby bolo trochu komplikované, čo mohlo pri sériovej výrobe viesť k produkčným problémom.
Keďže podvozok Renault 35 sa príliš neosvedčil a neskôr prebehli pokusy o jeho modifikáciu, použila firma AMX staršiu a osvedčenú konštrukciu podvozku, ktorú tvorilo väčšie množstvo (15) malých pojazdových kolies doplnený štvoricou podporných kladiek. Podobný podvozok mali Renault NC 1/Renault NC 2, neskorie Renault D 1 a Renault D 2 a túto konštrukciu firma AMX úspešne použila i pri neskoršom Renaulte R 40. Dosiahlo sa tým zníženie merného tlaku na pôdu a zlepšenie jazdných vlastností vozidiel. Prvý prototyp bol predstavený na jar v roku 1939 (niesol registračné označenie "W 0231"). Prototyp sa podrobil testom v Satory. Tank bol oproti svojim predchodcom dlhší a ťažší (až 13,5 tony). Hmotnosť ho radila na pomedzie medzi ľahkými a strednými tankami. Výzbroj prototypu tvoril nedostatočný 37 mm kanón SA 38 a guľomet MAC model 1931. Výsledky testov boli priaznivé. V 8/1939 bol inšpektorom francúzskych obrnených síl menovaný generál Louis Keller a ten po zhodnotení technických možností ľahkých tankov poukázal na neefektívnosť kanónovej výzbroje a nedostatočnosť pancierovej ochrany ako zavedených typov, tak i najnovšieho konceptu AMX 38. Ľahké stroje mali niesť vo veži 47 mm kanón SA 35 a hrúbka pancierovania mala dosahovať až 60 mm. Táto požiadavka mala byť zahrnutá i do projektu AMX 38. Inžinieri firmy AMX pohotovo zareagovali a 11.12.1939 predstavili nový návrh tanku pomenovaného ako "Char Leger Serie". Vozidlo bolo predĺžené na 5279 mm, malo pancier hrubý 60 mm (hmotnosť narástla na 16,5 tony) a kanónovú výzbroj mal tvoriť 47 mm kanón SA 35. Kanón mal byť lafetovaný v novej veži veľmi podobnej veži FCM, ktorá sa ale mala vyrábať odlievaním. Podvozok bol doplnený o ďalšie pojazdové koleso a ich celkový počet stúpol na 16 kusov. Predpokladalo sa použitie výkonnejšieho 4-valcového vznetového motora firmy Aster s výkonom 160 koní. Práce na modifikovanom AMX 38, resp. AMX 39 ako sa označovala sériová verzia prebiehali až do napadnutia Francúzska Nemeckými vojskami v 5/1940. Zaujímavosťou bolo, že firma Renault predstavila konkurenčný projekt DAC 1 a komisia prizvala do súťaže i ďalšie firmy. Zdĺhavé byrokratické rozhodovanie o novom tanku prebiehalo ešte i počas bojov. Rýchla kapitulácia Francúzska urobila koniec nádejnému projektu, ktorý by v prípade sériovej výroby pripravil nemeckým tankovým jednotkám nepríjemného súpera.
Eventuálna výroba a dodávky prvých tankov bola možná v rokoch 1941/42. Do ďalšieho vývoja zasiahli i neustále zmeny v požiadavkách francúzskeho velenia, ktoré požadovalo opäť mohutnejšie tanky. Firma AMX vypracovala projekt 25 tonového tanku s hrúbkou panciera 60 mm a poháňaného 250 koňovým 6-valcom firmy Aster. Projektová dokumentácia tohoto projektu sa však nedochovala.


*zdroje:
Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 7, Francie 1919-1945, vydavateľtvo Ares, Praha 2007, ISBN 978-80-86158-47-1
Pierre Touzin - Les Véhicules Blindés Francais 1900-1944, vydavateľstvo E.P.A., rok vydania 1979, ISBN : 2-85120-094-1
Études le projets: Les AMX 38 et AMX 39, Guerre, Blindés & Matériel No.99, ISSN: 1956-2497
ftr.wot-news.com
forum.worldoftanks.com
alternathistory.com
www.chars-francais.net
AMX 38 -


AMX 38 -


AMX 38 -


AMX 38 -


URL : https://www.valka.cz/AMX-38-t78582#288809 Verze : 14
web.archive.org
alternathistory.com

AMX 38 - Pôvodný návrh z ľahkého tanku AMX z 26. marca 1938

Pôvodný návrh z ľahkého tanku AMX z 26. marca 1938
AMX 38 - V 11/1938 bola vypracovaný návrh novej veže. Výkres s označením 0-190 zobrazuje výzbrojenie starým krátkym kanónom SA 18.

V 11/1938 bola vypracovaný návrh novej veže. Výkres s označením 0-190 zobrazuje výzbrojenie starým krátkym kanónom SA 18.
AMX 38 - Označenie Char Léger AMX 1938 bolo prvýkrát použité na výkrese 0-155 z 13.6.1938. Ako môžete vidieť, namiesto APX R veže má vežu z FCM 36.

Označenie Char Léger AMX 1938 bolo prvýkrát použité na výkrese 0-155 z 13.6.1938. Ako môžete vidieť, namiesto APX R veže má vežu z FCM 36.
AMX 38 -


URL : https://www.valka.cz/AMX-38-t78582#551696 Verze : 3
alternathistory.com
AMX 38 - Sériové prevedenie AMX 38 (AMX 39).

Sériové prevedenie AMX 38 (AMX 39).
AMX 38 - Sériové prevedenie AMX 38 (AMX 39).

Sériové prevedenie AMX 38 (AMX 39).
URL : https://www.valka.cz/AMX-38-t78582#551697 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více