Pláž Omaha a DD tanky

Diskuse

Občas si začnu shromažďovat a probírat informace o nějaké události v historii - a teď mě popadlo vylodění v Normandii (...třeba se tam v historicky krátké době podívám Very Happy ). No a hned na začátku jsem narazil na nesrovnalosti v knížkách (a samozřejmě na internetu). Jde o 741. a 743. tankový prapor, které se vyloďovaly na pláži Omaha.


Mnohokrát opakovaný popis jejich nasazení je tento:
32 DD tanků rot B a C 741. praporu bylo spuštěno na rozbouřené moře, postupně se všechny až na 2 potopily. Na pobřeží byly přímo vyloženy 3 tanky přímo z plavidla LCT, kterému se zasekla rampa.
V důsledku tohoto bylo rozhodnuto vyložit DD tanky 743. praporu přímo na pláže.


Jedině Zaloga v "Omaze" (vydala Grada) to popisuje jinak (teda jako z toho co jsem měl možnost číst). Co je na tom divného?...


1/ Oba dva prapory měly stejný harmonogram, takže měli spustit tanky do vodu zároveň - nemohli tedy jedni vidět, jak se tanky druhého praporu potápějí. Zaloga k tomu píše, že u 741. praporu měli někteří důstojníci vyšší hodnost, než velitelé plavidel a trvali na plánovaném spuštění tanlů. U 743. praporu se důstojníci dohodli, že to nemá cenu a že zajedou až k pláži.


2/ 3 tanky rovnou na pobřeží? LCT vezl 4 tanky, jak po zablokování rampy mohl dovést člun na pobřeží 3 tanky? Zaloga píše, že velitel člunu, poté, co první tank šel z rampy rovnou ke dnu odmítl utopit další - takže zbývající 3 dovezl na pobřeží.


Mě připadne logičtější to, co píše Zaloga. Máte k tomu někdo nějaké informace/materiály?
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#294163 Verze : 0
Tož sám sem se zeptal - sám si odpovím ...sem si už zvyk´ Smile


Přečetl jsem si:
Action Report from Lt. Dean Rockwell, Commander of Group 35-LCT Flotilla 12, který obsahuje i vyjádření Flotilla 12 Commander Bill Leide and Commander of Assault Force "O" Admiral J. L. Hall Jr.


Takže k bodu 2:
Velitel LCT 600 dopravil zbývající 3 DD tanky na pláž poté, co první šel z rampy rovnou ke dnu.


k bodu 1:
O tom, jestli šoupnout tanky do moře, nebo je vylodit na pláži se diskutovalo už v přístavu. Na úrovni velitele V. sboru a 1. divize bylo rozhodnuto, že o tom rozhodnou u každého praporu zvlášť hodnostně nejvyšší důstojníci armády a námořnictva namístě. S tím souhlasili i velitelé obou tankových praporů. Důstojníci obou praporů byli ve spojení a vzájemně se informovali.


0515 zahájilo 8 LCT Force "O-2" vezoucí tanky 743. praporu manévr k vypuštění tanků, ale čekali a nevypustili je (ve vzdálenosti cca 6000 yardů)
0540 Captain Elder a Lieutenant Rockwell rozhodli dovést tanky až na pláž...


Mezitím u 741. praporu rozhodl Capitain Thoroton bez konzultace s lt(jg) Barry o spuštění tanků na vodu ve vzdálenosti cca 5000 yardů od pláže...
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#294655 Verze : 0
Smile chtěl jsem ti už odpovědět, ale nějak nemohu tu správnou knihu doma najít, tak chvíli vydrž ... Smile
I když tvůj druhý příspěvek lecos vysvětluje.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295012 Verze : 0
Zpětně se koukám, že se taky vyjadřuju jako hotentot (...to je tím překládáním)


ti:" hodnostně nejvyšší důstojníci armády a námořnictva namístě"


jsou samozřejmě velitelé 34. a 35. skupiny z 12. flotily LCT (Group 35 a 34, LCT Flotilla 12)
a služebně starší velitelé tankových rot (starší z velitelů roty B a C 741. a 743. praporu - ježišmarjá to se snad nedá česky napsat...)


Nicméně píšu hlavně kvůli tomu, že sem se díval do knížky o 70. tankovým praporu (ten se vyloďoval na Utahu). Tam je psaný, že tanky vypustili ze vzdálenosti 1500 yardů a nebyly problémy (nicméně, že měli asi i klidnější moře)...no to je všechno...


..jo...a to - to sem nevěděl, ti tankisti měli na sobě potápěčskou výzbroj a jeden z tankistů 70. praporu vzpomíná, že byli venku z tanku (asi v moři) a v tanku byl jen řidič...



------------
já su asi fakt hotentot...


...služebně starší z velitelů rot každého praporu - a je to...to mi to trvalo
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295048 Verze : 0
Mít takhle dlouhý vedení - už mi to došlo...oni byli venku na korbě tanku, když pluli na vodě.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295095 Verze : 0
Vážení,
jak se dívám, nikdo není schopen zarazit Jirkovi to cachtání na normanských plážích, takže si dovoluji předložit pár odkazů na několik knih uložené státních knihovnách:


Steve Zaloga: Den D 1944 - pláž Omaha,
Grada, Praha 2007, ISBN 978-80-247-1898-9,
kniha je uložena v MZK, sign. 2-1181.594
Pozn. JRT: Již zde byla zmíněna.


50 years of the Atlantic Alliance - from D-day to the Partnership for Peace,
United States Information Agency, Washington 1994, ISBN nezjištěno,
kniha je uložena v pražském info. centu NATO, sign. DE 024


Stephen Edward Ambrose: D-Day - June 6, 1944 - the climatic battle of World War II,
Simon and Schuster, New York 1994, ISBN 0-671-67334-3,
kniha je uložena v brněnské MZK, sign. 2-1151.209


Stephen Edward Ambrose: Den D - 6.6.1944 - vrcholná bitva druhé světové války,
Jota, Brno 2006, ISBN 80-7217-409-6,
kniha je uložena v MZK, sign. 2-1171.676


David Armine Howarth: Den D - očima přímých účastníků 6. června 1944,
Jota, Brno 2004, ISBN 80-7217-272-7,
kniha je uložena v MZK, sign. 2-1138.941


David Armine Howarth: Den invaze,
Mladá fronta, Praha 1967, ISBN nemá,
kniha je uložena v MZK, sign. PK-0046.076
Pozn. JRT: Předpokládám, že se jedná o první vydání - viz výše.


Will Fowler: Operace Overlord - invaze v Normandii - prvních 24 hodin,
Ottovo nakladatelství, Praha 2004, ISBN 80-7360-019-6,
kniha je uložena v MZK, sign. 3-1143.010


George Bruce: Second Front Now! - the road to D-Day,
MacDonald and Janes, London 1979, ISBN 0-354-01217-7,
kniha je uložena v pražské NKP, sign. Angl B 006978


John Keegan: Six Armies in Normandy - from D-Day to the Liberation of Paris,
Penguin Books, Harmondsworth 1982, ISBN 0-1400-5293-3,
kniha je uložena v knihovně AV ČR Ústav pro soudobé dějiny, sign. 347/01


P. S.
Mám v držení e-knihu:
David Fletcher: Swimming Shermans, Osprey NV 123, Oxford & New York 2006, ISBN 1-84176-983-5, formát PDF, velikost asi 51 Mb. V této knížce je stručně popsán i plovoucí Valentine.


P. P. S.
Prvních šest hodin na Omaze popisuje i povídání zveřejněné na i-adrese http://www.shsu.edu/~his_ncp/Omaha.html


Oficiální i-stránky Center of Military History US Army a jejich popis vylodění na www.history.army.mil
Pláž Omaha a DD tanky - Foto via Osprey.

Foto via Osprey.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295099 Verze : 0

Citace - jirka vrba :

Mít takhle dlouhý vedení - už mi to došlo...oni byli venku na korbě tanku, když pluli na vodě.



Very Happy DD tanky mely konstrukci, ktera kolem trupu napinala jakousi plachtu a ta umoznila tanku udrzet se na vode, oni sedeli normalne na korbe toho tanku kryti touto plachtou (najdu ti fotky z me fotogalerie v bovingtonu, tam je to detailne videt)



co se te potapecske vystroje tyce, pochybuju o tom - cilem bylo dostat tanky na plaz co nejdrive, tezko asi budou vojaci na plazi pod palbou sundavat neopreny Very Happy, staci se museli slozit ten plovaci vak, aby mohli z tanku vubec videt. Podle meho meli tak plovaci vesty a nejake trochu vice vode odolne obleceni.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295101 Verze : 0
Vážení,
mám dojem, že všichni členové osádek plovoucích tanků byli vybaveni záchrannými vestami a řidič měl k dispozici dýchací přístroj (jistota 6 z 10), který používali ponorkáři při nouzovém opuštění plavidla.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295103 Verze : 0
Všichni příslušníci osádek DD tanků byli (při zkouškách zcela jistě, při operačním použití v boji také) vybaveni záchranným dýchacím přístrojem s uzavřeným okruhem (svorka na nos, dvě žebrované hadice s "náústkem" a ventilovou mechanikou, vak na prsou a regenerační patrona/pohlcování CO2 a vývoj tepla v procesu).
Kromě řidiče, který byl zcela logicky na svém místě za rajčáky, stáli ostatní příslušníci osádky na vozidle a velitel měl dokonce za věží na úrovni svého příklopu takovou plošinku, z níž měl řídit/vydávat pokyny řidiči vozidla pomocí náhlavní soupravy vnitřního hovorového zařízení s dlouhým kabelem... Ostatní příslušníci osádky měli být připtraveni nouzově opravovat případná poškození "sukně"...


Lepší snímek zde: www.amphibiousvehicle.net


Zařízení se jmenovalo Davis Submerged Escape Apparatus (DSEA) a později bylo nahrazeno zařízením Amphibious Tank Escape Apparatus (ATEA) - což byl vlastně zmenšený DSEA...
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295109 Verze : 0
Jejda - díky za tolik odpovědí. To budu zase chytrej Wink


Díval jsem se teďka do Hunnicutta, k té konstrukci, co o ní píše Admin - ta byla napínaná/nafukovaná stlačeným vzduchem. Měla nějaké ocelové výstuže projistotu.


Taky je tam fotka té "plošinky". A jsou u ní dvě řídící páky, kterýma se měl dát ovládat ten tank, ale podle vzpomínek příslušníků 70. praporu byl řidič během plavby k pláži uvnitř tanku.


Takže teď už nám zbývá jenom sehnat někde v autobazaru DD tank a vyrazit...třeba na Lipno (teoreticky už to známe) Wink


Ještě jednou - dík za odpovědi.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295117 Verze : 0
fotka tanku se vztycenou "sukni"





klik pro detail


plosinka





vzpery








pohon pod vodou





povidani





vse tankove museum Bovington, UK, me navstevy 2003, 2004
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#295118 Verze : 0
Abych pomalu uzavřel svoje "bádání" o vypouštění DD tanků 6. června...
K 70. tankovému praporu na Utahu:
V knize "Udeř bez váhání!" je popsáno, že DD tanky byly vypuštěny po dohodě velitelů z 1500 yardů.


v UTAH BEACH TO CHERBOURG (6 June-27 June 1944) www.history.army.mil
je napsáno:
"The tank-carrying LCT's were supposed to launch the tanks at 5,000 yards, but to save time they were brought to within 3,000 yards of the beach and then discharged."


No a konečně knize Den D od Stephena Ambrose je na podkladě svědectví velitele LCC 60 (doufám, že to píšu správně...ta skleróza) situace popsána podrobně takto:
Během přibližování k pláži Utah byly potopeny všechny tři lodě, které měly navádět výsadkové plavidla na pláž. Nastal zmatek a samozřejmě zpoždění. Proto potom velitel LCC 60? rozhodl, že DD tanky budou vypuštěný blíž pláže...No stejně to nepomohlo, protože tanky se dostaly na pláž až v D+0:15.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#296889 Verze : 0
měl bych ještě jednu z posledních otázek na tankové odborníky:
www.geocities.com
na téhle fotce jsou vidět dva komínky na tanku DD - existuje i fotka z jiného úhlu, ale neche se mi ji hledat ... co je to zač? ty dva komínky...
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306220 Verze : 0

Citace - jirka vrba :

měl bych ještě jednu z posledních otázek na tankové odborníky:
www.geocities.com
na téhle fotce jsou vidět dva komínky na tanku DD - existuje i fotka z jiného úhlu, ale neche se mi ji hledat ... co je to zač? ty dva komínky...



Jirko, čemu říkáš "komínky"? "To s komínky" je pod kterým číslem?
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306238 Verze : 0
Fotka a C-47 je ze zkoušek, šlo o pokus vyzvedávat kluzáky a vracet je na základnu k dalšímu použití. v praxi se to pokud vím nepoužívalo. Ostatně většinou nebylo možno v bojových podmínkách připravit plochu pro start, a později když byly boje dál bylo jednodušší zachovalé kluzáky prostě rozebrat a odvést.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306244 Verze : 0
to palič:
komínky = 2
1 a 3 to znám - to je úprava proti vodě


to bitaxe:
taky mi připadne normálnější to rozebrat a odvést na náklaďáku
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306426 Verze : 0
Jirko,
ze Shermana DD nemá co koukat nad úroveň zdvižené "sukně" ... kromě hlav osádky.
Napřed jsem myslel, že jde o jedno z menších vyloďovacích plavidel a že ty "komíny" jsou boky plavidla při pohledu přes záď na příď se spuštěnou rampou.
Asi to bude Sherman DD, možná je vidět něco, co může být na sukni zavěšeným záchranným kruhem, ale ty "komíny" nejspíš k vozidlu nepatří a bude to "něco" mezi tankem a pobřežím...


A k tomu nabrání kluzáku:
- neumím si představit ten ráz v řízení Dakoty při plném natažení lana do záběru...
- poloha té "udice" nějak neodpovídá umístění vlečného zařízení (v zádi trupu)...
- neumím si představit ten ráz v konstrukci kluzáku ve stejném okamžiku včetně toho zrychlení...
- nějak se mi příčí představa, že by někdo měl sednout do toho kluzáku po více či méně tvrdém přistání v bojové zóně bez velmi, ale velmi důkladné kontroly jeho konstrukce s reálnou pravděpodobností poškození a tím i dost vysokého nebezpečí toho, že se to někde nad Kanálem "složí" ve vzduchu...
- mate mne ještě jedna věc - a to přítomnost "invazních pruhů" na Dakotě i na kluzáku v době zkoušek... to už je minimálně v období mezi D-Day a operací M-G a spíš bych věřil vyzvednutí materiálu (ale co tam pak dělá sakra to lano u kluzáku)...
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306436 Verze : 0
Pak už se pohybujem v úrovni spekulace... Na každém z těch Shermanů DD je "to" někde jinde - jednou vlevo vzadu, podruhé vpravo vzadu. A je "to" na každém jen jednou... Proč?
Na obrázcích britských Shermanů DD nic takového není, je "to" snad "něco", co bylo používáno jen na amerických DD?
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306479 Verze : 0
Vážení,
přikládám foto úpravy tanku M4A3 pro hluboké brodění podle americké technické normy: TM 9-2853 Preparation of Ordnance Material for Deep Water Fording, která byla vydána v červnu 1945. Je možné, že existují i normy popisující jednokomínové verze.


Odkazy
fletty.tistory.com
www.britannica.com
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306498 Verze : 0
Můj Admine,
toho jsem si byl vědom, když jsem odkaz na tuto normu vkládal.


Britských a US norem na hluboké brodění je více, ale vyskytují se pouze mezi zběrateli technické dokumentace a já k nim v současnosti nemám přístup.


Jak na něco "jednokomínového" narazím dám vědět.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306501 Verze : 0
Pánové JTPDK a H.M.Admine, to je fajn - ty obrázky na vozidla, vybavená soupravami DEEP WADING SET v jakékoliv podobě jsou přínosné, ale my řešíme "komín" na Shermanu DD. Tedy ne na vozidle, které brodilo jízdou po dně (viz vaše obrázky), nýbrž na vozidle, které plavalo na hladině s využitím bariéry, zvyšující výtlak (a vztlak) vozidla...
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306511 Verze : 0
no, to co je na te prvni rozmazane fotce od jirky, mi spise pripomina prave tyto deep wading shermany (tedy nikoliv DD), zejmena to, co si zakrouzkoval jako cislo 1 ... kominky na druhe fotce si reste vesele dal, jsem zvedav, co to bude Smile
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306523 Verze : 0
Ano, v kroužcích s čísly 1 a 3 jsou Shermany se sacími a výfukovými "komíny", ale to UFO v kroužku č. 2, to je něco...
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306527 Verze : 0
bohuzel ta fotka je tak strasne nekvalitni, ze tam tezko poznat, jestli se jedna o jeden stroj, dva v zakrytu nebo cokoliv na to tema Sad spise me zajima ta druha vec, kterou pak jirka vlozi z te zabozroutske stranky ... i proto jsem se vydal spise cestou "deep wading" misto "duplex drive", protoze podle me se jedna o instalaci nejakeho snorchelu. Podle te fotky se zda, ze je to na DD tancich, ma to kolem sebe ten plovaci kruh (a rukavky Very Happy), takze tam smysl snorchelu fakt nevidim. Jeste me napadla jakasi "prodluzka" pro antenu, ktera ?by mohla? mit problem s prijmem a proto byla takto vystrcena nad uroven te zasterky ?
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306529 Verze : 0
Ale proč je to jako (nejspíš kulatý) "komín" a k čemu je to přidělané, proč někdy vlevo a někdy vpravo vzadu...
"Prodlužovačka na anténu" je, ahmmm, pane, jak bych jen, prostě je to blbl, blblb, blublublb... dost nepravděpodobná (sakra, já to snad neřeknu!)... Confused
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306530 Verze : 0
jj, taky na to koukam ... projel jsem vetsinu tech fotek, co tam jeste ma, a nedari se mi tyto dva jiz nikde dal najit, sam autor stranek


omahabeach.vierville.free.fr


o nich pise jen


"Le LCI 91, vue vers l′avant, 2 chars DD"


a ze se jednalo o sektor Dog White.


To moc nepomohlo, protoze LCI 91 byla znicena kolem osme rano, nejprve najela na minu, pote byla zasazena delostreleckym granatem do palivovych nadrzi a zacala horet. Jednalo se lod s pechotou


http://www.uscg.mil/history/WEBCUTTERS/LCI_91.pdf


1. This vessel departed from Weymouth, England, in company with Convoy Group One (0-1) at 1715 on 5 June, 1944. In addition to the regular crew, a total of two hundred and one (201) men from Headquarters 116th Infantry, 147th Engineers Battalion, 121st Engineers Battalion, and 7th Beach Battalion were aboard.


takze opet zadne blizsi informace k tem dvema strojum, odkud byli, nebo co je na plaz privezlo Sad
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306535 Verze : 0
Vyhrabal jsem tu fotku z jinýho úhlu...moc jinej není Smile


Ty fotky jsou fakt dost rozmazaný.
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306538 Verze : 0
to uz je lepsi ... takto to vypada na DVA tanky (zady k nam), s temi "vysokymi kominy", kazdy po jednom Smile z tohoto pohledu se zdaji byt dost silne v prumeru, nejedna se o takove to "prodlouzeni" velitelske vezicky tak, aby z tanku bylo videt i behem vztycene plovaci blany ?
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306540 Verze : 0
..jak vono je možný, že je to lidová tvořivost posádky...vono ja až neuvěřitelný, co se dá na tanku vozit. Mě by nenapadlo vozit sebou židli Wink
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306541 Verze : 0
faktžejo - máš pravdu to sou dva tanky!
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306542 Verze : 0
sak sem taky admin, ne Very Happy


jeste jeden kamarad, ktereho jsem oslovil, se domniva, ze se mohlo jednat o provizorni reseni sani vzduchu pro pripad, ze by se voda dostala pres tu plovaci blanu, coz s ohledem na rozbourene more v den vylodeni mohlo byt dost dobre mozne. Kazdopadne ani on se s tim nikde jinde zatim nesetkal (a to si myslim, ze toho o shermanech vi dost Very Happy)
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306554 Verze : 0
No prodloužení velitelského postu to není, velitel stojí na zvláštním "můstku" upevněném na věži, to s tímhle nemá nic společného. Sání nebo výfuk by to mohl být spíš, i když pokud je moře více rozbouřené tak to nepomůže, rezerva vztlaku není velká a pár "šplouchnutí" bude asi dostačující aby problémy se sáním nebyly ty rozhodující. navíc je divné že by to měl každý z jiné strany (logické by bylo kdyby to měly oba stejně)Navíc se s vyloděním na rozbouřené moře nepočítalo a došlo k němu kvůli výši přílivu (další byl zase za měsíc) takže posádky neměly moc důvodů šmudlat vylepšení na vysoké vlny když vylodění mělo být do normálních (na lodi to asi neuplichtily). spíš bych zauvažoval jestli to nebylo nějaké zařízení k překonání překážek, i když pokud vím amíci tyhle vynálezy moc nepoužívali (spíš britové)
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306558 Verze : 0
prave, a tady jsme na americke plazi, i podle uniforem (pokud bych uvazoval nad tim, ze popiska u fotky je spatne, a ze se muze jednat o foto z jineho useku nebo jine plaze) Sad
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306559 Verze : 0
Laughing
napadlo mě ... když se bavíme o těch objživelných tancích ...
Laughing
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306791 Verze : 0
No to má z toho že vytáh ten dolní kulomet, tou dírou mu tam teď teče Smile
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306792 Verze : 0

Citace - jirka vrba :

Laughing
napadlo mě ... když se bavíme o těch objživelných tancích ...
Laughing



No tak to už jsme v Pacifiku... Zajímavý "fitinky" na předku...
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306795 Verze : 0
jasně Wink ... měla by to být Iwo Jima (esli su sklerotik, tak Okinawa..spíš ta Iwo Jima) - mě to jen pobavilo, jak tam tak sedí a vylívá tu spoustu vody Smile
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#306848 Verze : 0

Citace :

No a další dotaz....není to ale tank


byl to normální postup?


www.pamatnik.valka.cz



Nazdar, v knize Glidermen of Neptune (autor C.j.Masters, Southern Illonois University Press, 1995) je u stejne fotografie jako je ve tvem odkazu popisek :

Glider snap takeoff. One of the few CG-4A gliders in retrievable condition stands ready for the first snap takeoff since its D-Day landing. The line between the two upright poles is about to be caught by a hook underneath the C-47, at which time the poles will collapse.


Takze to asi fungovalo, myslim si ale ze se to provadelo az po bjich, v ramci shromazdovani vystroje. Jinak z 295 kluzaku CG-4a Waco pouzitych behem dne D, bylo navraceno zpet (tj. neodepsano jako vrak) 15 ks(cca 5%) Zdroj: Osprey - US airborne division in the ETO
URL : https://www.valka.cz/Plaz-Omaha-a-DD-tanky-t80325#313128 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více