Purismus
Purismus, též puristická historizující rekonstrukce - objevuje se v romantickém slohu, zvláště novogotice, ale někdy se objeví i dnes. Jedná se vlastně o takovou "rekonstrukci" stavby, kdy se chce při její realizaci dosáhnout pokud možno stavu co nejbližšího stavu původnímu - avšak spíše z hlediska chápání daného historického slohu. Jsou tedy bourány ostatní přístavby z pozdějších obdobích - a následně je v duchu chápaní danného slohu, památka upravena i tím způsobem, že je např. postaven takový prvek, který se na dané stavbě nikdy nenacházel, a je spíše záležitostí "akademickou" než reálnou (příkladem je zastřešení velké věže hradu Karštejna a ostatní zde proběhlé práce v té době). Tyto přestavby se týkají např. i jiných historických památek, hlavně pak hradů - dalším příkladem výrazné puristické přestavby je třeba hrad Bouzov. Výsledkem je velmi často ztráta historicky cenných budov, místností či architektonických prvků, jakož i historicky stavebních souvislostí vývoje daného celku, přičemž jejich nahrazení je často jen domnělým historizujicím prvkem, který je někdy i pouhým ideálem daného slohu či typu budovy (hrad, tvrz, zámek apod.).
Zdroj:
Osobní poznámky
Purismus, též puristická historizující rekonstrukce - objevuje se v romantickém slohu, zvláště novogotice, ale někdy se objeví i dnes. Jedná se vlastně o takovou "rekonstrukci" stavby, kdy se chce při její realizaci dosáhnout pokud možno stavu co nejbližšího stavu původnímu - avšak spíše z hlediska chápání daného historického slohu. Jsou tedy bourány ostatní přístavby z pozdějších obdobích - a následně je v duchu chápaní danného slohu, památka upravena i tím způsobem, že je např. postaven takový prvek, který se na dané stavbě nikdy nenacházel, a je spíše záležitostí "akademickou" než reálnou (příkladem je zastřešení velké věže hradu Karštejna a ostatní zde proběhlé práce v té době). Tyto přestavby se týkají např. i jiných historických památek, hlavně pak hradů - dalším příkladem výrazné puristické přestavby je třeba hrad Bouzov. Výsledkem je velmi často ztráta historicky cenných budov, místností či architektonických prvků, jakož i historicky stavebních souvislostí vývoje daného celku, přičemž jejich nahrazení je často jen domnělým historizujicím prvkem, který je někdy i pouhým ideálem daného slohu či typu budovy (hrad, tvrz, zámek apod.).
Zdroj:
Osobní poznámky