Vought AU-1 Corsair

     
Název:
Name:
Vought AU-1 Corsair Vought AU-1 Corsair
Originální název:
Original Name:
Vought AU-1 Corsair
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1952-DD.MM.195R Chance-Vought Division, United Aircraft Corp., Dallas, Texas
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1952-DD.MM.195R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
111
První vzlet:
Maiden Flight:
31.01.1952
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4461 kg 9835 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8609 kg 18979 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
8799 kg 19398 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.5 m 41ft
Délka:
Length:
10.38 m 34ft 0.72in
Výška:
Height:
4.52 m 14ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
29.17 m2 314 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-2800-83W o vzletovém výkonu 1715 kW
čtyřlistá kovová stavitelná vrtule Hamilton Standard
Pratt & Whitney R-2800-83W, take-off power 2300 hp
Four-bladed metal variable-pitch propeller Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
886 l
2x 568 l přídavná nádrž
234 US gal
2x 150 US gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
704.9 km/h v 2896 m 438 mph in 9500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
296.1 km/h v ? m 184 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4.7 m/s 920 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5944 m 19500 ft
Dolet:
Range:
778.9 km 484 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1335.8 km 830 mi
Výzbroj:
Armament:
4x 20mm kanon Hispano M3, 220 nábojů každý


4x 454kg puma nebo
2x neřízená raketa Tiny Tim
10x neřízená raketa HVAR
4x 20 mm Hispano M3 cannon, 220 rpg


4x 1000 lb bomb or
2x Tiny Tim unguided rocket
10x HVAR unguided rocket
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowman, Martin W. Vought F4U Corsair. Marlborough, UK: The Crowood Press Ltd., 2002. ISBN 1-8612-6492-5.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Jarski, Adam: F4U Corsair, AJ-Press 1998. ISBN 83-86208-56-2.
Tillman, Barrett: Vought F4U Corsair, Warbird Tech Series Volume 4. Speciality Press North Branch 1996. ISBN 0933424-67-1.
Sullivan, Jim. F4U Corsair in action. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1977. ISBN 0-89747-028-1.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F4U_Corsair

URL : https://www.valka.cz/Vought-AU-1-Corsair-t80741#372446 Verze : 0
Vought AU-1 Corsair


Poslední verzí Korzára která byla nasazena americkými silami byla AU-1, bitevní verze vyvinutá pro USMC. Prototyp, přestavěný z F4U-5NL, byl pojmenován původně XF4U-6, a vznikl kvůli potřebám právě zuřící korejské války jako bitevní a stíhací letoun po malé výšky. Oproti F4U-5 měl mírně slabší motor, určený pro malé výšky, R-2700-83W s jednostupňovým kompresorem. Po obvodu motoru a kabiny bylo umístěno dodatečné pancéřování složené z 25 desek a chránící před pěchotními zbraněmi. Kvůli větší bezpečnosti před kulkami byly také přemístěny olejové chladiče, které se u ostatních verzí nacházely na náběžných hranách centroplánu. U AU-1 zde byly jen nasávací otvory a chladiče byly v kořenech křídel podélně s osou letounu. Výzbroj se opět skládala ze čtyř 20mm kanónů M3 v křídlech, místo původních osmi závěsníků pro rakety HVAR byly AU-1 vybaveny novými křídelními pylony pro deset raket nebo bomb o celkové hmotnosti až 1815 kg, např. šest 227kg pum pod křídly a jednu 454kg pumu pod trupem, a mohly nést také dvě přídavné nádrže o 568 l. Všechna dodatečná hmotnost se silně podepsala na výkonech, bez podvěšené výzbroje mohl sice AU-1 letět až 705 km/h ve výšce 2900 m, ale s ní pouze 384 km/h.


První stroje byly dodány počátkem roku 1952 a stihly tak závěr války v Koreji. Jejich výhodou byla potřeba pouze krátké vzletové plochy a také větší dolet než u dobových proudových letounů, a výhodou byla i jejich zastaralá technologie, protože Američané v případě jejich ztráty neriskovali vyzrazení moderních proudových technologií nepříteli, a přitom na svoji práci stačily. Pro MiGy-15 ovšem nebyly žádným soupeřem. U námořní pěchoty služily AU-1 u VMA-211, VMA-212, VMF-225, VMA-323, VMF(N)-513 a také v Quanticu. Po válce následovalo jejich postupné vyřazování a prodání 25 z nich francouzskému námořnímu letectvu, které je nasadilo proti povstalcům v Indočíně, útočícím na pevnost Dien Bien Phu. Během jedenácti týdnů do pádu pevnosti 16 provozuschopných strojů jednotky 14F ze základny Bach Mai provedlo 959 bojových letů a svrhlo 700 tun bomb, byli ale také ztraceni dva piloti a šest strojů. Po uzavření příměří byly AU-1 vráceny americkému námořnictvu na Filipínách. Později bylo ale mnoho z těchto strojů opraveno a znovu prodáno Francii. Francouzi si již předtím objednali i vznik vlastní varianty, která z AU-1 vycházela a řešila její nedostatky dané malým výkonem motoru, Vought F4U-7. Celkem se mělo do francouzských rukou dostat 69 AU-1. Nově dokoupené stroje od července 1958 sloužily u Flotille 12F v Alžíru pro doplnění prořídlých řad F4U-7, snad se dostaly také k 17F. Ve výzbroji námořnictva se AU-1 zúčastnily také Suezské krize. Poslední stroje byly z francouzského námořního letectva vyřazeny pravděpodobně s ostatními Corsairy až počátkem 60. let.


Zdroj:
Swanborough, F. G., Bowers, P. M.: US navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0
Jarski, Adam: F4U Corsair, AJ-Press 1998. ISBN 83-86208-56-2
Tillman, Barrett: Vought F4U Corsair, Warbird Tech Series Volume 4. Speciality Press North Branch 1996. ISBN 0933424-67-1
frenchnavy.free.fr
http://frenchnavy.free.fr/squadrons/12f/12f.htm
www.netmarine.net
www.historyofwar.org
http://www.aerofiles.com/_vot.html
http://en.wikipedia.org/wiki/F4U_Corsair
http://www.vectorsite.net/avf4u.html#m6

Vought AU-1 Corsair - AU-1 USMC, počátek roku 1952. Zdroj: 
http://commons.wikimedia.org/wiki/Vought_F4U_Corsair

AU-1 USMC, počátek roku 1952. Zdroj:
commons.wikimedia.org

Vought AU-1 Corsair - AU-1 17.F.14 (BuNo.133833) v barvách Flotille 17F francouzského námořního letectva, konec 50. let, Alžír. Zdroj: 
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/571/21/0

AU-1 17.F.14 (BuNo.133833) v barvách Flotille 17F francouzského námořního letectva, konec 50. let, Alžír. Zdroj:
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/571/21/0

Vought AU-1 Corsair -


URL : https://www.valka.cz/Vought-AU-1-Corsair-t80741#295825 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více