HMLS Centipede

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

HMLS Centipede

The Mother

    Avatar
    His Majesty Land Ship Centipede

    S téměř geniální myšlenkou jak vyřešit problém překočitelnosti zákopů, přišel vynalézavý Walter G. Wilson. Jako většina podobných myšlenek byla v podstatě jednoduchá. Wilson spojil dohromady výhody kol s velkým průměrem, s kabinou vozidla uloženou mezi nimi a výhody housenkového pásu.
    Prakticky nezměněnou korbu vozidla Little Willie vybavil kosodélníkovými bočnicemi, přesahujícími její obrys a "opásal" je po celém obvodu housenkovými pásy složenými z 90 článků každý. Aby zachoval řiditelnost na pevném podkladu, použil opět "fintu" s vypouklou spodní částí pojezdového ústrojí (Viz No. I Lincoln Machine). Styčná plocha pásů byla v takovém případě jen kolem 1,2 - 1,5 m a v měkkém terénu se plynule se zvětšovala.
    Zajímavé je, že tuto myšlenku pojal Wilson, ještě před tím, než byl hotový Little Willie, který byl vlastně předem odsouzen k roli testovacího vozidla pro nové pásy a zavěšení pojezdových kol. Dřevěná maketa s velkými bočnicemi byla hotová již v září 1915.
    Nové vozidlo šlo po odsouhlasení do výroby a 3. prosince 1915 absolvovalo první zkušební jízdu. Na základě výsledků byly provedené některé dílčí úpravy a k úplnému dokončení došlo až 26. ledna 1916. O čtyři dny pozdělji 30. ledna 1916 mohlo být oficiálně představeno.
    Vozidlo bylo oficiálně označeno jako His Majesty Land Ship (Pozemní Loď Jeho Veličenstva) HMLS Centipede (Stonožka). Ale používalo se i označení Big Willie nebo známější The Mother (matka), což mělo symbolizovat, že jde o první vozidlo rodící se nové kategorie.

    Zdroje:
    David Fletcher; British Mark I Tank 1916; Osprey New Vanguard 100 ISBN 1841766895
    Jacek Stolarz; Czolgi Brytyjskie 1914-1918; Militaria 30
    David Fletcher; The British Tanks 1915-1919; Crowood Press Ltd.; ISBN 1861264003
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85181#314694Verze : 0
    MOD
    Avatar
    HMLS Centipede, neboli The Mother se od dalších sériových vozidel Mark I lišil hustějším nýtováním. Firma vyráběla kotle a na prototypu použila rozteče pro vodotěsný spoj.
    Druhým rozdílem bylo jiné rozmístění třmenů pojezdových kol.
    Na HMLS Centipede začínala řada jedním samostatným kolem, potom byl svislý pás nýtování, zatímco na Mark I byla na začátku dvojice třmenů (kol).


    Viz obrázek z testů v Hatfield parku

    zdroj wikipedie
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85181#314695Verze : 0
    MOD