SOV - SBT (rychlý mostní tank)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - SBT (rychlý mostní tank)

    Avatar
    Mostní tanky SBT


    V třicátých letech minulého století sovětští stratégové také podlehli módní vlně rozškatulkování tankové techniky na doprovodnou (pěchotní) a rychloběžnou (jezdeckou). Předpokládali, že rychlá vozidla v mohutných tankových klínech prorazí z chodu nepřátelská postavení a nebo provedou grandiosní obchvat po křídle nepřátelské sestavy. Pro případ nečekaných terénních, či ženijních překážek, měla útočící tanky BT doprovázet stejně rychlá doprovodná vozidla. Na chassis tanků BT bylo vyvinuto několik variant ženijních vozidel, ke kterým patřily i mostní tanky - v sovětské terminologii: танки-мостоукладчики (čti: tanki mostoukladčiki) - které byly schopné překonat vodní překážky, příkopy a stěny, položením mostní konstrukce, po které po které pak přejížděla ostatní technika.


    Sovětské mostní tanky s proměnným pásovým, nebo kolovým podvozkem, vznikly v druhé polovině třicátých let, nejméně v čtyřech prototypových verzích. Sice se ruští difrologové rozcházení v některých údajích, ale i z toho mála známého, lze předpokládat, že vývoj rychloběžných mostních tanků prodělal nejméně tři etapy. Přestože některé prototypy vypadaly nadějně, nedošlo k jejich zavedení do výzbroje sovětské armády.


    Experimentální mostní tank z NIIIT na podvozku BT-2
    - armádní pojmenování: není známo
    - armádní zkratka: není známa
    - návrh konstrukce: NIIIT
    - prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1935


    - výzbroj: neuvedena
    - prototyp nebyl přijat do výzbroje sovětské armády


    1. varianta prototypu mostního tanku SBT
    - armádní pojmenování: Sapjernyj bystrochodnyj tank (Саперный Быстроходный Танк)
    - armádní zkratka: SBT (СБТ)
    - návrh konstrukce: NIIIT
    - prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1935


    - výzbroj: neuvedena
    - prototyp nebyl přijat do výzbroje sovětské armády


    2. varianta prototypu mostního tanku SBT
    - prototyp vyroben na podvozku BT-2: 1937
    - další stroj údajně vyroben na podvozku BT-5: 1939
    - výrobce: Zavod imjeni Ordžonikidze, Podol′sk


    - výzbroj: 1 kulomet DT umístěny ve věžičce typu T-38
    - prototyp se účastnil finsko-sovětské války v zimě 1939-1940 v sestavě 13. brigády lehkých tanků
    - prototyp nebyl oficiálně zařazen do výzbroje sovětské armády


    3. varianta prototypu mostního tanku SBT
    - prototyp vyroben na podvozku BT: 1937 nebo 1939
    - výrobce: Zavod imjeni Ordžonikidze, Podol′sk


    - výzbroj: neuvedena
    - místo tankové věže se na některých zkušebních úpravách nachází čtyřhranná nástavba
    - prototyp nebyl oficiálně zařazen do výzbroje sovětské armády


    Mosty celodřevěné, nebo dřevokovové konstrukce
    - typ mostu: neznámý počet verzí, nejméně dvě varianty
    - hmotnost dřevěného mostu: nejčastěji se uvádí 1,05 Mg (t)
    - únosnost mostu: není známa
    - délka mostu: asi 7 m
    - šíře dvou souběžných mostovek: 0,4 m
    - rozestup mostovek: 1,66 m


    Mosty převážně celokovové konstrukce
    - typ mostu: neznámý počet verzí
    - hmotnost mostu: 2,67 Mg (t)
    - únosnost mostu: asi 15 Mg (t)
    - délka mostu: 9,2 m (podle jiných údajů jen 9 m)
    - šíře dvou souběžných mostovek: asi 0,4 m
    - rozestup mostovek: asi 1,6 m
    - rychlost položení mostu: 30" až 45"
    - rychlost naložení mostu: 1′30" až 2′40"


    Poznámky
    U pozdějších verzí mostních tanků SBT údajně bylo možné pokládat mosty bez toho aby obsluha opustila vozidlo. Konstrukce pozdějších verzí vozidel a mostů měla odolávat kulometné palbě.
    NIIIT - Naučno-issljedovatjel′skoj institut inžjenjernoj tjechniki (ÍČČČŇ).
    Použitá vyobrazení byla převzata z níže uvedených zdrojů.


    Zdroj
    I. Šmjeljov: Tanki BT, Chobbikniga, str. 13, Moskva 1993, ISBN 5-85561-007-1
    M. Barjatinskij: Tanki BT, časopis Bronjekolljekcija 1996, č. 1, ISSN nemá
    I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 1, Eksprint, Moskva 1998, ISBN ?
    I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 2, Eksprint, Moskva 1998, ISBN ?
    I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, čast′ 3, Eksprint, Moskva 1999, ISBN ?
    M. Kolomijec, M. Svirin: Ješčjo raz o Bjeteješkach, časopis Tankomastjer 1999, č. 4, ISSN 1728-9211
    I. Žjoltov, I. Pavlov, M. Pavlov: Tanki BT, Eksprint, Moskva 2001, ISBN 5-94038-019-0
    M. Kolomijec: Tanki v Zimnjej vojnje 1939-1940, Stratjegija KM, Moskva 2001, ISBN/ISSN ?
    M. Kolomijec: Ljogkije tanki BT, Eksmo, Moskva 2007, ISBN 978-5-699-24454-6


    Internet
    community.livejournal.com
    http://forum.17marta.ru/index.php?topic=1395.new
    militera.lib.ru
    otvaga2004.narod.ru
    http://reibert.info/forum/showthread.php?p=653934
    ruwar.ru
    http://www.aviarmor.net/TWW2/Tanks/USSR/bt-2-5.htm
    http://www.chamtec.com/sbt35.htm
    www.minigrad-models.com
    xcm-models.com

    1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.

    1. varianta prototypu mostního tanku SBT bez nástavby.

    2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.

    2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.

    2. varianta prototypu mostního tanku SBT s kulometnou věžičkou.

    3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.

    3. varianta prototypu mostního tanku SBT s nástavbou.

    Konstrukce celodřevěného trámového mostu.

    Prasknutí pravé strany mostovky celodřevěnéh trámového mostu.

    Bokorys SBT s trámovým mostem.

    Druhá varianta dřevěného mostu.

    SBT najíždí na druhou verzi celodřevěného mostu.

    SBT s druhou verzí celodřevěného mostu, během jízdních zkoušek.

    SBT pokládá druhou verzi celodřevěného mostu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85186#314851Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mostní tank SBT na základě BT-2

    Zdroj: Archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85186#314722Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mám podezření, že varianta 3 vznikla z varianty 1 přivařením nástavby. Pokládací zařízení a podvozek (první tři pojezdová kola BT-5, čtvrté pojezdové-hnací BT-2) jsou totožné.
    Na fotografii "sbt(d2)-002.jpg" a "sbt(d2)-005.jpg" je ještě varianta 4 (BT-5-věž Mariupolsk) a nakonec varianta 5 - na fotu "sbt(d1)-001.jpg" a "sbt(d1)-002.jpg" (BT-2 s věží s plnou výzbrojí).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85186#320092Verze : 0
    MOD