Aero MB-200.12

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Aero MB-200.12

    Avatar
     
    Typ:
    Type:
    Aero MB-200
    Výrobce:
    Producer:
    Aero, továrna letadel, Dr. Kabeš, Praha-Vysočany
    Datum výroby:
    Date of Production:
    DD.MM.RRRR
    Výrobní číslo:
    Construction Number:
    MB-200.12
    Číslo stroje:
    Serial Number:
    12
     
    Provozovatel:
    User:
    Československo Czechoslovakia
    Pohonná jednotka:
    Engine:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR - / X
    Výzbroj:
    Armament:
    DD.MM.RRRR letecký kulomet vz.30 / X
    DD.MM.RRRR letecký kulomet vz.30 / X
    Datum převzetí:
    Commissioned:
    DD.MM.193
    Datum vyřazení:
    Decommissioned:
    DD.MM.RRRR
    Vojenský útvar:
    Unit:
    -
    -
    Útvarové označení:
    Unit Marking:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Poznámka:
    Note:
    --
    Zdroje:
    Sources:
    Němeček Vladimír: Československá letadla I.Praha Naše vojsko 1983
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85379#525038Verze : 0
    Avatar
     
    Základní kamufláž:
    Basic Camouflage:
    DD.MM.RRRR – DD.MM.RRRR
    Horní plochy:
    Upper Surfaces:
    khaki khaki
    Spodní plochy:
    Lower Surfaces:
    khaki khaki
     
    Provedení výsostných znaků:
    National Recognition Marking:
     
    Trup:
    Fuselage:
    standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem na svislé ocasní ploše standard three-colour Czechoslovak roundel with blue border on vertical fin
    Horní plochy křídel:
    Upper Surfaces of Wings:
    standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem standard three-colour Czechoslovak roundel with blue border
    Spodní plochy křídel:
    Lower Surfaces of Wings:
    standardní tříbarevný kruhový československý výsostný znak s modrým lemem standard three-colour Czechoslovak roundel with blue border
     
    Označení v rámci útvaru:
    Unit Marking:
     
    Trup:
    Fuselage:
    --
    Horní plochy křídel:
    Upper Surfaces of Wings:
    - -
    Spodní plochy křídel:
    Lower Surfaces of Wings:
    - -
     
    Zvláštní a příležitostné označení:
    Special and Individual Marking:
     
    Trup:
    Fuselage:
    - -
    Horní plochy křídel:
    Upper Surfaces of Wings:
    - -
    Spodní plochy křídel:
    Lower Surfaces of Wings:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Němeček Vladimír: Československá letadla I.Praha Naše vojsko 1983
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85379#525178Verze : 0
    Avatar
    Po rozpade ČSR v roku 1939 zostalo vo výzbroji SVZ jedno lietadlo Aero MB-200 v.č. 12. Z výzbroje SVZ (cvičná letka na letisku Piešťany) bolo vyradený v roku 1940.



    Zdroj: J. Railich, J. Sehnal: Slovenští letci 1939-1945; Kolínske noviny 1991
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85379#315571Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Lietadlo pravdepodobne patrilo Letke 81 Leteckej perute I/5 [1].
    1.3.1939 lietadlá MB-200 preleteli z Brna na letisko Malacky-Nový Dvor. Z neho v dňoch 4. až 13. marca lietali na cvičnú strelnicu pri obci Kuchyňa a nacvičovali ostrú streľbu, bombardovanie a nočné navigačné lety. Keď 13.3.1939 odlietala letka 83 sp仝 na materské letisko, zanechala na Novom Dvore pre poruchu ľavého motora jedno Aero výrobného čísla 12. Po čiastkovej oprave s ním rtk. J. Gerthofer 22.3.1939 preletel do leteckých dielní v Nitre, kde motor opravili. Stroj dostal nový náter a nové výsostné znaky. Po preskúšaní s ním 7.8.1939 preleteli na letisko Piešťany a pridelili ho Cvičnej letke. Dňa 21.10.1939 s ním previedol 30-minútový prelet z Bratislavy-Vajnor do Piešťan pilot Bornemisa.
    Časté poruchy motorov však obmedzovali jeho využitie. Za 12 mesiacov totižto absolvoval iba 13 letov. Od 1.3.1940 bol vedený v stave cvičnej letky v Piešťanoch vedený ako letu neschopný. Jeho posledný let sa uskutočnil 8.8.1940 v nočných hodinách. Stroj pilotoval J. Gerthofer, ktorý spolu s Júliusom Trnkom a štvorčlennou posádkou na palube simulovali nočný nálet na Bratislavu. Pri sťahovaní Leteckého parku do Trenčianskych Biskupíc niektorý z pilotov priletel s Aerom. V leteckých dielňach demontovali obidva motory Walter K-14 československej výroby, pretože už dávno potrebovali generálnu opravu. Hoci pracovníci dielní vyvinuli veľké úsilie, motory sa pre nedostatok náhradných dielov nepodarilo opraviť. Stroj zostal dlhodobo odstavený na okraji letiska a pri ďalšom sťahovaní Leteckého parku na letisko Mokraď ho v apríli 1943 vyradili. Preto sa toto lietadlo v slovenskom letectve nijako výrazne neuplatnilo. Kamufláž zostala pôvodná z predvojnového Československa - tmavozelená na všetkých plochách. Lietadlo nieslo na miestach kruhových kokárd československého letectva najstaršie výsostné označenie slovenského letectva - bielo lemovaný modrý kruh s červeným, bielou farbou tenko lemovaným dvojitým krížom. Po septembri 1939 pribudli nemecké kríže na trupe.


    Zdroj:
    www.http
    [1]Ing. Jan Krumbach - Il-28/Wellington/MB-200, Triáda č. 3
    [2]Juraj Rajninec - Slovenské letectvo 1939 - 1944, 1. zväzok
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85379#453829Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Letoun zachycený na letišti v Trenčianských Biskupicích Zdroj: Kliment, Ch. K. Slovenská armáda 1938 - 1945. Plzeň 1996.

    Zatímco na letounu v popředí - Avii B-534, jsou již aplikované nové výsostné znaky, část MB-200.12 v pozadí má ještě staré provedení výsostných znaků aplikovaných přibližně v 2. polovině roku 1939. Patrné je také značné opotřebování povrchu letounu. Zdroj: http://www.modelforum.cz/download/file.php?id=680537
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85379#525569Verze : 0
    Avatar
    Vážení,
    dovoluji si předložit nedatovanou fotografii MB-200 v "barvách" letectva Slovenské republiky.


    Zdroj
    slovakaf.kpmzilina.sk


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85379#525324Verze : 0
    MOD