Dewoitine D.338

     
Název:
Name:
Dewoitine D.338 Dewoitine D.338
Originální název:
Original Name:
Dewoitine D.338
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1936 Société Aéronautique Française-Avions Dewoitine, Toulouse /
DD.MM.1937-DD.MM.1939 Societe Nationale de Constructions Aeronautiques du Midi, Toulouse /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
30 + 1 prototyp
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1936
Osádka:
Crew:
4 + 12, 15, 18, or 22 depending on route
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
7905 kg 17428 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
11150 kg 24582 lb
Rozpětí:
Wingspan:
29,380 m 96ft 4,66in
Délka:
Length:
22,130 m 72ft 7,25in
Výška:
Height:
5,570 m 18ft 3,33in
Plocha křídla:
Wing Area:
99,00 m2 1065.63 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 9V-16/17 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o výkonu 478 kW (650 k).
Vrtule dvoulisté kovové.
Hispano-Suiza V16/17 nine-cyl. air-cooled two-row radial engines rated 641 hp each,
driving a two-blade metal propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
310 km/h v ? m 192.6 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
260 km/h v ? m 161.6 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
30,57 min do 4000 m 30,57 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4900 m 16076 ft
Dolet:
Range:
850 km 528.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2060 km 1280 mi
Výzbroj:
Armament:
bez výzbroje unarmed
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
pôvodne dopravné lietadlo pre 22-24 cestujúcich (a 4 členov obslužného personálu), počas druhej svetovej vojny 2 lietadlá vo výzbroji vichystickej vojenskej dopravnej jednotky Lignes Aeriennes Militaires na strednom východe. In 1936 the prototype of a new version appeared as the D.338. It was followed by 30 production examples for Air France. These had retractable landing gears, were powered by 484.5kW Hispano-Suiza V16/17 engines, and each accommodated up to 22 passengers. They were operated on the Paris-Cannes-Damascus-Hanoi and Paris-Dakar routes. Many continued to fly during World War II on government liaison and VIP duties and eight were used for a short time after the war.
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dewoitine_D.338
Václav Němeček, Pavel Týc: Atlas letadel - třímotorová dopravní letadla; NADAS 1979
http://www.airwar.ru/enc/cw1/d338.html
www.aviastar.org
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-338-t85386#315598 Verze : 0
Lietadlo Dewoitine D.338 nadviazalo na lietadlá D.333 a ich derivácie, pričom vývoj bol zameraný na zväčšenie množstva cestujúcich. Lietadlo si inak zachovalo všetky typické znaky Dewoitinovej konštrukčnej kancelárie vrátane extrémne štíhlych krídiel a celokovovej konštrukcie trupu s hladkým poťahom. Prototyp stroja bol vyrobený v roku 1935 a po úspešných štátnych skúškach bol odovzdaný v roku 1936 pre potreby spoločnosti Air France (označenie F-AOZA a meno „Clémence-lsaure").
Hlavná odlišnosť od typovej rady D.333 je zaťahovací podozok (zaťahuje sa do motorových gondol), dopredu natiahnutá kabína pre cestujúcich pilotný priestor. Taktiež je dokonalejšie riešená kapotáž motorov. Nábežná hrana krídel (a chvostoých plôch) bola vybavená pneumatickým odľadňovacím zariadením (gumené povlaky), na vodorovnej chvostovej ploche boli dve malé kylové plôšky.


Kabína cestujúcich bola rozdelená na dva salóny - v prednom bolo 6 a v zadnom 18 sedadiel. Lietadlá spočiatku lietali na vnútroštátnych linkách (prvé na trase Paríž - Marseille a Cannes), od roku 1938 aj na trasách v rámci kolónií (Damašek - Hanoj, západoafrické mestá) a v medzinárodnej doprave (na trase Francúzsko - Južná Amerika). V Európe prepravovali lietadlá 22 pasažierov, v Afrike 15 a na trasách na ďaleký Východ 12 (z toho 6 sedadiel malo spaciu úpravu).


Pôvodne bolo zo strany Air France objednaných 21 strojov, neskôr bola objednávka rozšírená na 29 ks (vrátane prototypu). Ďalšie dve lietadlá boli objednané pre vládnu dopravu. Dodávky sériových lietadiel začali v roku 1937 (4 ks).


Po kapitulácii Francúzska sa 7 lietadiel dostalo do stavu nemeckej Lufthansy, časť lietadiel prevádzkovala Air France z neokupovaného územia a 2 lietadlá na strednom východe sa stali súčasťou vojenskej dopravnej jednotky a zabezpečovali dopravu na trase Bejrút - Brazzaville (cez Káhiru, Chartúm a Port Lamy). Vojnu prežilo 9 lietadiel, ktoré Air France nasadila na vnútroštátnych linkách. Lietadlá boli prevádzkované do roku 1946.



Zdroj: Václav Němeček, Pavel Týc: Atlas letadel - třímotorová dopravní letadla; NADAS 1979
http://www.airwar.ru/enc/cw1/d338.html
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-338-t85386#315606 Verze : 0
Dewoitine D.338 (sériové lietadlo a prototyp).



Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/cw1/d338.html
Dewoitine D.338 - Dewoitine D.338

Dewoitine D.338
Dewoitine D.338 - Dewoitine D.338 - prototyp

Dewoitine D.338 - prototyp
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-338-t85386#315602 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více