Kostrba, Heinrich

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Kostrba, Heinrich

    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Kostrba Kostrba
    Jméno:
    Given Name:
    Heinrich Heinrich
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Jindřich Kostrba
    Fotografie či obrázek:
    Photograph or Picture:
    -
    Hodnost:
    Rank:
    Kapitán Captain
    Akademický či vědecký titul:
    Academic or Scientific Title:
    - -
    Šlechtický titul:
    Hereditary Title:
    - -
    Datum, místo narození:
    Date and Place of Birth:
    22.10.1883 Praha, Čechy, Rakousko-Uhersko
    22.10.1883 Prag, Bohemia, Austria-Hungary
    Datum, místo úmrtí:
    Date and Place of Decease:
    24.09.1926 Praha, Československo
    24.09.1926 Prag, Czechoslovakia
    Nejvýznamnější funkce:
    (maximálně tři)
    Most Important Appointments:
    (up to three)
    Velitel Letecké roty 23 (Fliegerkompanie 23), v roce 1916
    Velitel Československého leteckého sboru, v roce 1918
    Comander Air company 23 (Fliegerkompanie 23), in 1916
    Comander Czechoslovakia Air Corps, in 1918
    Jiné významné skutečnosti:
    (maximálně tři)
    Other Notable Facts:
    (up to three)
    - -
    Související články:
    Related Articles:
    Zdroje:
    Sources:
    www.theaerodrome.com
    http://letectvi.wz.cz/prehledy/os_index.php
    http://www.aviation-fan-club.com/csa1.htm
    Jiří Rajlich / Jiří Sehnal - Vzduch je naše moře, Naše vojsko 1993, ISBN: 80-206-0221-6
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85729#347227Verze : 0
    Avatar
    Hauptmann Heinrich Kostrba


    * 22. 10. 1883, Praha, Čechy
    + 24. 09. 1926, Letecká nehoda, Praha, Čechy



    Rakousko-uherské stíhací eso s 8 sestřely
    Pilot K. u K. Luftfahrtruppe a Československého vojenského letecta


    Jednotky: Flik 4, Flik 8, Flik 23
    Letadla: Hansa-Brandenburg B.I, Hansa-Brandenburg C.I, Fokker E.I, Aviatik (Berg) D.I a další


    Vyznamenání: , Řád Železné koruny III.třídy s válečnou dekorací a meči na stuze, Vojenský záslužný kříž III.třídy, Železný kříž II.třídy 1914,



    Seznam vítězství:

    Pořadí Datum sestřelu / Čas Jednotka Na letounu Nepřítel Místo sestřelu
    1. 18 . 02. 1916 / 08:45 Flik 4 Fokker E.I (03.51) Caproni Ca.I Palmanova
    2. 18 . 02. 1916 / 09:25 Flik 4 Fokker E.I (03.51) Caudron G.IV poblíž Monfalcone
    3. 18 . 02. 1916 / 09:50 Flik 4 Fokker E.I (03.51) Caproni Ca.I (1 Merna
    4. 07. 06. 1916/ 09:30 Flik 23 Hansa-Brandenburg C.I (26.09)( 2 Farman jihovýchodně od Borghetto
    5. 29. 06. 1916 / 07:15-08:20 Flik 23 Hansa-Brandenburg C.I (26.09)( 2 Farman Val d′Leogra
    6. 29. 06. 1916 / 07:15-08:20 Flik 23 Hansa-Brandenburg C.I (26.09)( 2 Farman Val Ronchi
    7. 29. 06. 1916 / 07:15-08:20 Flik 23 Hansa-Brandenburg C.I (26.09)( 2 Farman východně od Vignola
    8. 20. 08. 1916 Flik 23 Hansa-Brandenburg C.I (3 (26.09) (3 Farman t Arsiero



    Poznámky:
    1. Ve spolupráci s Feldwebl Brociner
    2. Pozorovatel Hauptmann Johann Frint
    3. Letadlo pilotoval bez pozorovatele



    Zdroje:
    www.theaerodrome.com
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85729#317014Verze : 0
    Avatar
    Hauptmann Heinrich (Jindřich) Kostrba


    Jindřich Kostrba se narodil 22. října 1883 v Kutné Hoře. V Praze vystudoval Vinohradské reálné gymnázium. Zde byli jeho spolužáky budoucí piloti RU a Československa Rudolf Holeka a Karel Hupner. Po vystudování se rozhodl stát se důstojníkem. Po ukončení studia na kadetní škole byl zařazen k 57. pěšímu pluku v Haliči. O deset let později byl Leutnant Kostrba přeložen k pěšímu pluku č. 73 v Praze.
    Jeho bývalý spolužák z gymnázia Rudolf Holeka mezitím absolvoval pilotní výcvik a stal se jedním z prvních pilotů rakousko-uherské armády a prvním Čechem v letectvu rakouské monarchie vůbec. Kostrba po setkání s ním zatoužil stát se také pilotem.


    Před začátkem první světové války prodělal pozorovatelský kurs. Na přímluvu kamaráda pilota Rudolfa Holeky byl zařazen k Flik 8 v Haliči.


    První bojový let absolvoval s Rudolfem Holekou, kvůli poruše museli nouzově přistát.


    Další jeho bojové lety, ale měly větší úspěch. Už v září 1914 byl dekorován Záslužným vojenským křížem III. třídy (Militärverdienstkreuz III. Klasse). Na ruské frontě zůstala jednotka Flik 8 do března 1915. Poté byla jednotka poslána na italskou frontu.
    Kostrba zde absolvoval další bojové lety na místě pozorovatele.
    V srpnu 1915 byl poslán k pilotnímu výcviku. Dne 28. října 1915 obdržel pilotní diplom číslo 254.


    V polovině prosince 1915 byl poslán k Flik 4 (letiště Heidenschaft) na italské frontě. Zde působil jako zástupce velitele - Hauptmann Mathias Bernath. Část jednotky byla vyzbrojena Fokkery E.III. Nesměli však být nasazeny nad nepřátelským územím, protože kulomety byly vybaveny synchronizací pro střelbu okruhem vrtule. A právě kvůli utajení se synchronizace zbraní nesměla dostat do rukou nepřítele.


    Dne 18. února 1916 dosáhl dalších vítězství. Sedm italských bombardérů Caproni Ca.1 ze 4. Squadriglia de Bombardamenti letělo bombardovat město Lublaň. Po osmé hodině odstartovali stíhači od Flik 4, s nimi i Kostrba a povedlo se mu sestřelit jeden Caproni Ca.1. Po přistání, přezbrojení a natankování opět vzlétnul a nad městečkem Opcina sestřelil Caudron G.IV. Než stačil přistát povedlo se mu s Feldweblem Brocinerem sestřelit ještě bombardovací Caproni Ca.1. Během hodiny tak sestřelil tři nepřátelská letadla na letounu Fokker A.III čísla 03.51.


    Počátkem března 1916 byl jmenován velitelem Flik 23 na jihotyrolské frontě. Tato jednotka byla vyzbrojena dvoumístnými pozorovacími a lehce bombardovacími letouny Hansa Brandenburg C.I.
    Kostrba používal letoun se sériovým číslem 26.09. Většinou létal s pozorovatelem Oberleutnantem Johannem Frintem.
    V červnu 1916 tato dvojice sestřelila tři italské Farmany (dva jednomotorové a jeden dvoumotorový - čtyřmístný). Opět mu na to stačila jedna hodinka. Dosáhl tak svého druhého „Hattricku“. A celkově měl na kontě sedm vzdušných vítězství. V srpnu sestřelil osmého soupeře a byl dekorován Řádem železné koruny III. třídy s válečnou dekorací a meči na stuze.
    Na podzim odešel od své jednotky Flik 23. V listopadu 1916 byl jmenován velitelem Flek 2 (pilotní škola) ve Wiener Neustadt. (Podle jiných zdrojů zde vykonával pouze funkci instruktora.)


    Důvody jeho odchodu od bojové jednotky a později i výcviku nejsou známy. Mluvil o národnostních sporech a nedůvěře velení k českým vojákům.


    V květnu 1917 byl jmenován velitelem roty u náhradního praporu pěšího pluku č.73.
    V srpnu odjel na italskou frontu jako velitel roty, ale brzy onemocněl.
    V létě 1918 je převelen do Prahy.
    Kostrba byl jmenován 1. září 1918 do funkce velitele pražské vojenské policie, na přímluvu přítele Hauptmann Jaroslava Rošického, v té době jednoho z čelních představitelů tajné odbojové organizace „Maffie“.
    Pomáhal tak zakládat Československou republiku.


    Během léta 1918 Čeští politici v Praze utvořili Národní výbor, který sdružoval tehdy proti monarchisticky smýšlející politiky. Ten se dne 28. 10. 1918 po vyhlášení České samostatné republiky přeměnil na Ústavodárné Národní shromáždění. V následném prohlášení byli Čeští vojáci podřízeni Národnímu výboru (Ústavodárnému Národnímu shromáždění), jehož vojenské záležitosti zatím řídili Josef Schneiner a Hauptmann Jaroslav Rošický.
    Ten samý den Jaroslav Rošický vyzval vojáky české národnosti ke vstupu do vojska České samostatné republiky.
    Po ústním podáním a hlavně na základě výzvy otištěné v ranních novinách 29. října, se začali dopoledne na Žofíně shromažďovat čeští vojáci.


    Dne 30. 10. 1918 vznikl Letecký sbor a Kostrba byl jmenován velitelem. Letecký sbor měl několik důstojníků, pár pilotů a strážní četu z bývalých českých námořníků – asi 125 mužů. Avšak k dispozici žádné letadlo.
    Následující dny však přilétla dvě Hansa-Brandenburg B.I. Z rakouského Fischamendu přilétl Rudolf Polanecký s Hansa Brandenburg B.I číslo 276.19. Druhý letoun do Prahy dopravil Hauptmann Klement Adamec z Vídně.
    Letiště bylo ustanoveno ve Strašnicích u depa elektrických podniků. Bylo asi 200 metrů dlouhé a 50 metrů široké. Jako hangár sloužila stodola na kraji letiště a několik stanů. Velitelství se nacházelo v hostinci „Na Vinici“. Toto letiště sloužilo Leteckému sboru do prosince 1918.


    Dvě další letadla Hansa-Brandenburg C.I se podařilo sestavit v malé holešovické opravně letadel Al-Ma, které se zde pro K. u K. Luftfahrtruppe opravovalo.
    Další letadla si Letecký zbor opatřil 10. listopadu 1918, rychlým přepadem letiště v Chebu kde byla pilotní škola Flek 16. Byla sestavena ozbrojená skupina, kterou vedli Hauptmann Klement Adamec a Hauptmann Jaroslav Rošický. Asi devět provozu schopných strojů bylo přelétlo do Prahy. Zbytek provozu neschopných letounů, draků, motorů, ale i paliva bylo dopraveno vlakem. Další letecký materiál se podařilo zabavit v Plané u Mariánských lázní.


    V Mařaticích u Uherského Hradiště byla založena dne 21. listopadu 1918 1. letecká setnina. Úkolem 1. letecké setniny byly průzkumné lety nad Slovenskem poblíž hranic s Maďarskem, kde hrozil otevřený ozbrojený konflikt. 1. leteckou setninu pomáhal budovat Kostrba osobně.


    Dne 1. ledna 1919 vedl Kostrba na letounu Aviatik (Berg) D.I č. 138.14 přehlídkovou formaci pěti letadel na počest návratu do republiky prezidenta T.G. Masaryka.
    Přehlídkovou letku tvořili čtyři Hansa-Brandenburg B.I a C.I a Aviatik (Berg) D.I č. 138.14 pilotovaný Kostrbou.


    Jindřich Kostrba je 20. února 1919 ve funkci velitele Leteckého sboru vystřídán kapitánem Karlem Hupnerem. Dne 28. dubna 1919 byl převelen k 98. pěšímu pluku ve Vysokém Mýtě.


    Důvodem byly neshody mezi Leteckým sborem a Technickým odborem MNO.
    Se svým zástupcem Rudolfem Holekou je obžalován z prozrazení vojenského tajemství. Na schůzi Československého aviatického klubu měl uvést počty a druh letadel Leteckého sboru a jejich dislokaci.
    Až 20. června 1919 byli oba zproštěni viny.
    Dál však již sloužil pouze v pěším pluku.


    Až v roce 1922 se vrací k letectvu. Je jmenován velitelem hospodářské zprávy Vzduchoplaveckého učiliště v Chebu.
    Následně v rychlém sledu vystřídal následující funkce a místa. Velitel letecké roty č.32, učitel létání při pokračovací škole v Chebu, velitel pododdílu u Hlavního leteckého skladu v Olomouci, velitel pokusné letky VLÚS.
    Na konci roku 1926 chtěl odejít do civilu, měl dostat místo ředitele ČSA.
    Bohužel toho se už nedožil. Dne 24. září 1926 měl vést formaci jugoslávských Breguetů 19 nebo Potezů XXV, při jejich letu z Prahy do Krakova. Při startu jeden jugoslávský letoun zezadu shora vrazil do Kostrbova Aera Ab 11. Oba letouny se zřítily asi z desetimetrové výšky na kbelského letiště. Z trosek byla vyproštěna tři mrtvá těla.
    Yugoslávce podplukovníka Jovana Jugoviče, pilota nadporučíka Eugena Něgovana a štábního kapitána Jindřicha Kostrbu. Bylo mu tehdy 43 let.
    Československý stát mu 28. září 1926, na Svatého Václava, vystrojil pohřeb. Pražskými ulicemi projížděla jeho rakev naložená na trup letadla. A na obloze prolétaly na jeho poslední cestě letadla Československého letectva.



    Zdroje:
    www.theaerodrome.com
    http://letectvi.wz.cz/prehledy/os_index.php
    http://www.aviation-fan-club.com/csa1.htm
    Jiří Rajlich / Jiří Sehnal - Vzduch je naše moře, Naše vojsko 1993, ISBN: 80-206-0221-6
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85729#317017Verze : 0
    Avatar
    Jirko, ta tabulka se odlišuje od vzorové.


    Je nutné používat ji jen v podobě, jak je navržena. Ta jednotnost je nutná pro to, aby fungovaly připravované pokročilé funkce, např. vytváření řad.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85729#347228Verze : 0
    MOD