25.06.2009 - Povodně na Novojičínsku

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

25.06.2009 - Povodně na Novojičínsku

    Avatar
    V důsledku náhlého vzestupu hladin vodních toků v oblasti Novojičínska, kde v noci z 24.6. na 25.6. zemřelo kvůli povodni šest lidí, svolal dnes předseda vlády České republiky Jan Fischer mimořádné zasedání Bezpečnostní rady státu, které se uskuteční v 11 hodin.

    Český hydrometeorologický úřad vydal další varování platící pro oblast Libereckého, Jihočeského, Královéhradeckého, Pardubického, Jihomoravského, Zlínského, Olomouckého, Moravskoslezského kraje a kraje Vysočina.
    http://pocasi.chmi.cz/zpravy_old.html případně http://pocasi.chmi.cz/index.html/

    Přehled aktuálně platných stavů povodňové aktivity, lze shlédnout na adrese http://hydro.chmi.cz/inetps/main.php

    Více na www.novinky.cz a www.chmi.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317399Verze : 0
    Avatar
    Počet obětí povodní stoupl na třináct.

    V oblasti obcí Nový Jičín, Bílovec, Odry, Kopřivnice a Frenštát pod Radhoštěm byl krajským úřadem vyhlášen stav nebezpečí, který bude platit až do 24.7.2009.

    Moravskoslezský hejtman si vyžádal pomoc armády. Armáda na jeho žádost vyslala do oblasti zhruba 1000 vojáků.

    Vláda na pomoc postiženým oblastem uvolnila 54 miliónů korun.

    www.novinky.cz

    Odborníci na vodní díla z Přerovska a hasiči se pokoušejí zabránit protržení podemleté hráze místního rybníka mezi obcemi Bělotín a Polom. V nejkritičtějším místě drží vodu jen 30 cm zeminy.

    www.novinky.cz

    Člověk v tísni vyhlásil sbírku. Postiženým oblastem poskytne půl miliónu korun. Lidé mohou také přispívat na číslo konta 7202 7202 / 0300. Přispět lze i zasláním dárcovské sms ve tvaru DMS ADRA na číslo 87777, popřípadě zasláním příspěvku na účet nadace Adra 99619961/0300, v.s. 211.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317404Verze : 0
    Avatar
    Nasazení jednotek armády



    V Jeseníku nad Odrou zasahuje 200 příslušníků 71. mechanizovaného praporu* 7. mechanizované brigády s osmi kusy techniky (7x Tatra, 1x UAZ).
    Dalších 30 vojáků a 12 kusů techniky ze samostatné záchranné roty 15. ženijní brigády bylo nasazeno tamtéž.


    15 příslušníků 7. mechanizované brigády pomáhá v obci Polom.


    2 příslušníci 15. ženijní brigády monitorují okolí přehrady u Husince na Prachaticku.


    101 vojáků ze 74. lehkého motorizovaného praporu a 202 vojáků 72. mechanizovaného praporu ze 7. mechanizované brigády vyjelo na pomoc do oblastí v Novém Jičíně.


    10 vojáků a Tatry T-815 a T-815 UDS 214 ze samostatné záchranné roty 15. ženijní brigády nasazeny v Kopřivnici – Ženklavě


    * Podle idnes se jedná o příslušníky 72. praporu


    Více:
    www.novinky.cz
    http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=14415
    zpravy.idnes.cz
    http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=14427
    http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=14424
    http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=14429
    www.novinky.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317499Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Oficiální tisková zpráva 191. pěší roty AZ Jihlava ze dne 28.6.2009


    Ve dnech 27.-28.6.2009 se 29 příslušníků 191. pěší roty aktivních záloh doplněných o 8 příslušníků Sboru Dobrovolných Hasičů z obce Bohdalec podílelo na odstraňování následků škod po katastrofálních záplavách v oblasti novojičínska.


    Dne 27. 6.2009 zasahovali v nejvíce postižené části obce Životice, pomáhali občanům s vystěhováním zdevastovaných domácností a odstraňováním naplavených předmětů z nejbližšího okolí jejich domů, mnoho z naplavenin bylo biologického charakteru a jen jejich včasné odklizení pomáhá zabránit případnému rozšíření nákazy či infekce. Večer se jednotka přesunula do obce Kunín, kde v místním zámku, také velmi postiženém povodní pomáhala odstranit škody v zámeckém parku. V zámecké budově také přenocovali.


    Dne 28.6.2009 v koordinaci s vedením obce Kunín část jednotky s motorovými pilami pokračovala v práci na zámeckém parku a větší část jednotky pomáhala občanům v odstraňování naplavenin z jejich příbytků. V této lokalitě se jednalo hlavně o silné nánosy bahna přímo v domech a bezprostředním okolí.


    Práci během celého víkendu velmi stěžoval déšť a nedostatek mechanizace.


    Jednotka velmi ocenila práci obecního zastupitelstva obce Kunín, která i v této situaci dokázalo skupině zabezpečit stravu a ve spolupráci s kastelánem zámku i ubytování.




    zdroj: tiskový mluvčí 191.raz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317749Verze : 0
    Avatar
    Interaktivní mapa, na níž jsou zobrazeny jednotlivé vojenské jednotky, které zasahují na území republiky v rámci povodní 2009


    http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=14443
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318108Verze : 0
    Avatar
    no, stravil jsem ted chvili v aute cestou k dochtorum a zpatky, a jel jsem necim, co se snad uz ani neda oznacit za dest ... souvisly blok vody, krup, klacku a buh vi ceho jeste, co to padalo z nebe, to uz jsem dlouho nezazil ... nezbyva nez citovat znamy to postesk

    Tento zpusob leta zda se mi ponekud nestastnym Sad

    popripade

    a chcije a chcije a chcije
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317418Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Admin :




    a chcije a chcije a chcije




    a pridal by som aj "Sodoma, Gomora, velebnosti!" Sad
    Niečo také - v auguste 1998 - som zažil ničivé povodne u nás doma na Slovensku vlastnými rukami. A toho ľudského nešťastia .... Sad
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317422Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A jak jsem od rána asi nejen já očekával tak se už objevil první případ rabování. Bohužel místo toho, aby policie mohla nasadit své lidi k zajištění pomoci postiženým, je nucena je přesměrovat na hlídání vytopených a opuštěných domů.

    www.novinky.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317431Verze : 0
    Avatar
    V této zemi se pravidelně kontrolují sirény.


    Exituje měření průtoků vodních toků. Data jsou sdílena.


    Taky už máme 21. století a vrtulníky mohou pracovat i v terénu během noci tj. nemusíme posílat sanitky do zaplaveného území za pacienty s infakrtem a vymlouvat se na nepřístupnost terénu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317435Verze : 0
    Avatar
    no, kdyz nas evakuovali naposledy, tak take byli hrozne prekvapeni, ze voda ve vltave nastoupala o nejakych sest metru a prave plynule zaplavuje nase mesto ... takze v teto zemi uz se vubec nicemu nedivim
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317436Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Myslím,že končí doba diskuzí o povodních a je nutno řešit pomoc. Je nutno začít vyplňovat složenky!!!!! Posílat nějaký peníze na čísla pomoci. Ti lidé si naši pomoc zaslouží. Třeba bychom mohli zřídit i my nějaký fondík a peníze tam za nás včechny poslat???!!!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317438Verze : 0
    Avatar

    Citace - cejkis :


    Taky už máme 21. století a vrtulníky mohou pracovat i v terénu během noci tj. nemusíme posílat sanitky do zaplaveného území za pacienty s infakrtem a vymlouvat se na nepřístupnost terénu.



    V noci v neosvětleném terénu s piloty, kteří pro toto nebyli nikdy cvičeni ??? No já bych to nezkoušel.
    Nezapomínejme, že nešlo o záplavu postupnou, ale o vlnu která se většinou projevila na tocích místního významu. Tam je prostě vše o moc rychlejší než třeba na dolních tocích Sázavy, Berounky, Bečvy a podobných řek.
    Neříkám že nemohlo dojít k selhání některých lidí nebo chcete-li k selhání systému, ale tyhle jednoduché soudy nemám moc rád.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317439Verze : 0
    Avatar
    Navíc těch vrtulníků je nějaké množství. Pokud je problémových míst příliš mnoho, nemusí to právě nasazené síly stačit. Bohužel. Ale těžko financovat dalších x desítek vrtulníků, aby se využili jednou za rok, dva, tři...


    Navíc si nejsem vůbec jist, zda záchranářské vrtulníky mohou létat za extrémně špatných povětrnostních podmínek.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317440Verze : 0
    MOD
    Avatar
    O vrtulnících jsem psal záměrně neboť pokud je mi známo předpisy zakazují přistání nebo noční práce ve visu a to vše z důvodu, že není vybavení. Piloti nemají NVG.


    To co jste viděli v 97 na Moravě byla čistá improvizace, kdy jeden stroj visel se zavěšeným záchranářem a druhý stroj vše osvětloval. Piloti měli povolení létat pouze během dne, ale odmítli přestat a nechat tam lidi bez pomoci.


    Za 12let stále bez prostředků nočního vidění.


    Toto video uzkazuje rozdíl při použití NVG.
    http://www.youtube.com/watch?v=u-6Vd1gc8AA
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317442Verze : 0
    Avatar
    pokud chcete prispet, venujte prosim penize primo na oficialni fondy. neni dobre zrizovat dalsi a dalsi, protoze mnohdy to muze navadet k podvodum, a neni to dle meho potreba - hlavni organizace zabyvajici se pomoci jsou dobre zname a maji tuto "technologii" propracovanou, kdo chce, necht tedy prosim prispeje tam.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317444Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to cejkis, nějak jsem si nevšiml že by v tom reklamním videu třeba pršelo, nebo foukal vítr. On je docela rozdíl právě v tom že při povodních prší a obvykle i fouká. Navíc vaše představa o měření a sdílení mi přijde docela dětská. U nás v Jižních čechách byly povodně o den dřív a naštěstí bez obětí, ale třeba říčka (no spíš je to potok) Černá má normálně hladinu v Líčově 5 cm, během asi půl hodiny nastoupala na 205 cm a to v daném místě to není žádný kaňon se strmými stěnami, průtok najednou mnohonásobný a představa že sledování a sdílení tomu může zabránit je opravdu veselé, kam chodíte na Silvestra? Právě problém je že to co se děje je na malých tocích kde normálně teče vody jen minimálně, při dešti jako je tenhle dokáží pak tyhle potoky jako Černá Blanice a podobné kde přejdete a vody tam není po kolena nastoupat v minutách a zaplavit celé okolí, jak tomu dokáže hlídání vášky hladiny nějak zabránit, nebo umožnit varování nějak nechápu. Než se spustí varovný systém už v obci je voda, něco jiného je to v městech na velkých tocích kde je stoupání mnohem pomalejší, ale to právě není případ o která jde na Novojičínsku, tam se rozlily právě menší horní toky a šlo to zcela typicky, tedy rychle. Takže vače psaní o měření, sirénách a podobně mi připadá že netušíte jak celá věc funguje, ta varuje lidi níže po toku, že voda přijde, ti co jsou na začátku prostě nemají moc šanci, stanice která je u vás změří to co sám už máte v botách. A vaše psaní o systémech nočního vidění, jsou hezké, jistě by bylo skvělé kdyby je vrtulníky měly, jenže peněz je nějaké množství a pokud si koupíte jedno, musíte oželet druhé. Pokud si třeba koupíte do auta navigaci, už vám nezbyde na zimní gumy a je otázkou co je pro vás důležitější. Osobně bych ten snímek jehož adresu jste uvedl s povodněmi vůbec nesrovnával, je docela velký rozdíl hledat něco kdesi v otevřené krajině a za sucha a nebo v zastavěné oblasti a v pouřce. Po pravdě asi by třeba tu starou paní ani ten vrtulník nezachránil, jak by se asi dostal na místo ten kdo by poskytoval pomoc? V bouřce na laně? Zažil jsem tyhle akce v roce 2002 u nás a přes to že to bylo ve dne a vítr byl poměrně stálý, déšť jen slabý bylo to docela divoké a v noci za většího větru a třeba v bouřce asi sotva reálné.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317445Verze : 0
    Avatar
    No v roku 1998 v obci Uzovské Pekľany voda stúpla v priebehu asi hodiny o pár metrov a brala všetko čo bolo v úzkom údolí. Našťastie (??) vzala život len dvom osobám, ale stred dediny kde tiekol potok sa podobal po povodni korytu dunaja, keď opadne na stav 50 cm. Všade štrk a voda ..... Sirény vtedy isto by nestačili varovať obyvateľov. Ak by to fungovalo, tak skôr na tokoch poniže najničivejšej oblasti
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317449Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Bitaxe to vystihl přesně na říčkách z hloubkou většinou ne větší než 20cm je povodeň vyvolaná prudkými srážky a to i lokálního významu záležitostí několika málo chvil (někdy nemusí jít ani o hodiny).
    Schválně se podívejte na mapu a zjistíte že jde o oblast nacházející se v členitém terénu. Hornatý terén v tomto případě přidal právě na rychlosti toku vody a právě tato byla asi největším faktorem proč došlo k tak velkým škodám a to včetně obětí na životech.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317453Verze : 0
    Avatar
    Právě o to co píše dav jde, na horních (obvykle v kopcích a horách) tocích které jsou za normálních okolností mělké, s průtokem třeba kubík i míň se to zvedne během pár desítek minut třeba o metr i víc a průtok se zmnohonásobí, tady prostě žádný systém nepomůže, měření se samozřejmě dělá i zde, ale to varuje místa o několik kilometrů níže že voda přijde, protože nějakou dobu trvá než voda doteče o právě těch pár kilometrů. Zasažené obce jsou ale právě na místech kde to začíná a pro ně systém fungovat nemůže. Samozřejmě meteorologové varovali před přívalovými děšti a starostové ohrožených obcí vědí že nebezpečí hrozí (je to situace nacvičovaná a vyzkoušená) Nikdo ale neví jestli bude postižena ta nebo jiná obec, to prostě předem určit nejde, bohužel. Lze varovat lidi, což se pokud vím stalo a hlídat jestli voda přichází. Na některých místech myslím přišla přívalová vlna prostě tím že stekla z kopce, nikoli že přišla třeba po potoce nebo řece, tam už v podstatě nelze dělat nic Sad .
    Doufejme že obětí už nebude více a že se lidem v zaplavené části dostává maxima možné pomoci. Přejme jim ať přestane pršet, protože to je možná dnes to nejdůležitější.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317454Verze : 0
    Avatar
    Ad1) Zachraňovat lidi v dešti, v noci a ze střech domů jde, samozřejmně to nejde při uragánu.


    Ad2) Argument, že NVG nejsou neboť priorita byla a je jinde neberu, neboť stát funguje jako dojná kráva a vyhazují se tu stovky mil. oknem


    Ad3) www.voda.mze.cz


    Ad4) Zastupitelstva mají postupy co dělat. Pokud se lidé koukají na televizi a neví že jsou uprostřed řeky, tak je něco špatně.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317459Verze : 0
    Avatar
    Takže k bodu 1, tam kde došlo k úmrtí by jednoznačně nešlo o "zachraňovýní někoho ze střechy, pokud vím ve dvou případech se ke starým lidem nedostala včas pomoc s léky paní bylo 80 a pánovy myslím 74, takže by nešlo o to odvést někoho, ale naopak dovést kvalifikovanou osobu někam, což je docela rozdíl. o záchraně někoho ze střechy pokud vím nikde nešlo.
    k bodu 2 co vy berete nebo neberete je celkem jedno, to jestli se vyhazují stovky milionů je sice hezké, ale pochybuju že se shodneme na tom co je vyhozený peníz, pro mne to může být třeba snaha udělat přechod pro losy přes dálnici, pro vás možná něco jiného. Pro dalšího zase ty NVG. faktem ale je že stát hospodaří nějakým způsobem a ten znamená že na nějaký účel jsou přiděleny prostředky danému ministerstvu a to je rozdělí pro podřízené organizace, pro záchraný systém jich je (stejně jako pro celé hospodářství)daný objem a pokud se někdo rozhodne že je důležitější třeba nakoupit nové vybavení sanitek a nikoly NVG klidně to může být správná volba. Ty sanitky se totiž použijí zřejmě častěji, na co konkrétně v daných letech peníze šly, je otázka, kterou asi nevíte ani vy ani já. Ale docela si dovedu představit že kdyby se nakoupily přístroje před 12 lety, dnes by mnozí ječeli že jsou už zastaralé, nefunkční a podobně. Jen na okraj kolikrát by byly za tu dobu použity? Ona ekonomika vynaložených prostředků je docela důležitá a právě to že se třeba za státní prachy uspořádá nesmysl jako v Liberci (myslím slavné mistrovství) kde vám pak organizátoři vypráví jak to zvládli, akorát že nepřišli lidi (ti lumpové co jim zkazili práci) je o ekonomice a tom čemu vy poněkud nesmyslně říkáte "dojná kráva". Kolega pracuje v záchraném systému a rozhodně tam není peněz na rozhazování, takže jestli berete nebo ne je opravdu jen váš soukromý pocit a je to jako vyprávění nad pivem jak měl někdo hrát třeba v hokeji. Nevíte proč a kam peníze šly (ani já ne) takže to co říkáte je váš pocit.
    k bodu 3 váš odkaz je hezký, já sice používám raději mapu hydrometeorologů která mi přijde mnohem přehlednější, ale moc nechápu co jste odkazem chtěl naznačit. Pokud se na něj podíváte jsou jeho odkazy červené jen v jižních čechách, nikoli na novojičínsku, je to proto že přívalová vlna není registrována jako povodeň, tedy vzedmutí na měřených úsecích (jedna z povodní je v Roudném což je součást Č. Budějovic, ale v TV jste o tom asi neslyšel, protože systém samozřejmě zafungoval).A to je právě to co se pokoušíte (asi) napsat v bodě 4. Starosta nebo zastupitelstvo, samozřejmě má postup co a kdy dělat, problém je že to že dva dny prší a najednou se objeví vlna která proletí vsí, se dopředu nezjistí. takže těžko může reagovat dopředu. Jak by to asi měl udělat? Zeptat se kartářky? O tom jestli to skončí v jeho nebo sousední vsi rozhoduje leckdy maličkost a mnohdy se ani neví proč právě tady voda prošla a vsí o kilák dál nikoli. A nezlobte se jestli ve chvíli kdy se i v té TV mluví o tom že hrozí povodně a lidi sedí a čučí na TV na seriál a dokud nemají vodu po zadek čekají kdo co udělá, je opravdu někde chyba. Ta chyba je ale hlavně u těch co sedí a čekají co bude, ne u toho starosty. Ten má organizovat pomoc protože prevence na to co se děje bohužel nefunguje.
    Zkuste se někdy zamyslet nad tím jak věci fungují v reálu, ne ve vaší představě, kde na ně vzít peníze (zase v reálu a ne v hospodské představě o dojné krávě) a co má jakou prioritu. Ono je hezké si představovat jak by něco situaci řešilo, problém je že realita je dost daleko od podobných snů. Pokud vím byly v noci bouřky a nárazový vítr, což je pro vrtulníky docela problém, zvlášť pokud mají někoho vysadit z visu. On nemusí být uragán a představa jak vše řeší vrtulník je bohužel jen snaha přesunout to někam jinam a najít si důvod jak nadávat. To že si tak třeba rezort snaží udělat "reklamu" a získat prostředky docela chápu. Ti lidé dělají svou práci dobře a snaží se aby ji mohli dělat i líp, otázkou je jestli je ekonomicky a i reálně nezbytné, ji dělat právě vrtulníky. Má zkušenost je, že mnohdy ne, ale já nechci a nebudu posuzovat jestli nasazení bylo v daném případě nutné nebo ne, nemám pro to potřebné informace a tedy ani možnost to posoudit, nesmyslné tlachy jak "by se to mělo" jsou o ničem a mají nulovou hodnotu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317460Verze : 0
    Avatar
    Ještě k tomu co by kdo měl dělat, zkuste si přečíst jak to vnímali lidé tam, a jak rychle voda přišla : domaci.ihned.cz
    určitě podobných líčení najdete víc. A pak si třeba jen pro sebe zkuste představit že jste starosta a jak před podobnou věcí lidi varujete sirénami nebo něčím jiným.


    Bohužel zřejmě je další oběť, tedy jedenáctá. A ještě horší je že se (aspoň dle tisku) objevily pokusy o rabování.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317461Verze : 0
    Avatar
    Bleskové záplavy na potůčcích a říčkách jsou opravdu nejhorší, přicházejí náhle, u větších toků je většinou vzestup hladiny pozvolnější takže je čas se připravit... Navíc i ty srážky byly neobvykle intenzivní, obvykle prší méně a tak to trvá delší dobu. Když třeba srovnám to, co tu popisoval Admin s dešti v létě 2002, které jsem si prožil na táboře v Jižních Čechách - tam pršelo dlouho, ale nebyly nějaké extrémní jednorázové přívaly (co si pamatuji).
    Jinak taky nejde o nový fenomén - třeba v Berounské části Jarov je na kostele vyznačena záplavová čára z takové "bleskové povodně" z roku tuším 1902.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317465Verze : 0
    Avatar
    Opravdu to není nový fenomén jak někdy nadšenci oteplování způsobeného člověkem tvrdí. třeba v Č. budějovicích jsme po povodních 2002 (to se ještě háadali jestli to byla 500letá nebo větší povodeň) narazili na místo kde byla vyznačena povodeň koncem 19.století, bylo to skoro o 1,5 m výšpodobně v Pasově na náměstí kousek od dunaje jsou označena místa kam voda kdy dosáhla a ani velká povodeň v polovině devadesátých kdy řeky Inn a Ils rozvodnily dunaj a zaplavily mosty ve městě nedosáhly té výše.
    Je ale řada různých záplav, povodní a dalších podobných věcí (pojišťovny v tom vidí rozdíl, ale pro nás je to prostě voda kolem domu), některé jsou způsobeny rychlým táním a nahromadění ker kdy se místně voda zdvihne i na větších řekách velmi rychle, jiné třeba jako ty letní v roce 1997 a 2002 zase množstvím vody napršené v krátké době. nejhorší u toho druhého je to na malých tocích, na velkých se to už rozloží a zaplavena bývají obvykle místa kde se nebydlí, právě proto bývají ztráty na životech často na místních potocích rozvodněných velmi rychle, prostě lidé nestačí utéct, protože je to v minutách a síla vody je díky ryclosti veliká. To je bohužel právě případ letošních povodní.
    Někdy když se díváte na stará sídla, vsi samoty a podobně, najednou zjistíte že povodně se jich nedotknou, prostě stojí tak že tam voda nepřijde, naopak nová výstavba i dál od vody je zasažena protože je prostě níže. při povodních 2002 jsem se s tím setkal docela často, i staré jádro Č. Budějovic bylo zatopeno jen málo do výše 15 - 20cm, jinde ve městě byla voda mnohem hlubší. Prostě předkové asi ze zkušenosti věděli kde stavět a kam voda občas přijde, takže tam je stavba nesmysl.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317466Verze : 0
    Avatar

    Citace - cejkis :


    Ad3) www.voda.mze.cz



    No vzhledem k tomu, že z našeho záchranného systému znám z praxe především tu část hydrometeorologickou tak si dovolím váš odkaz okomentovat tím, že opravdu patříte k lidem kteří musí za každou cenu kritizovat a přitom si nedokáží sami ověřit ani tak elementární věc, že na tocích které katastrofu způsobili nejsou měřící stanice a to ani od povodí Odry a ani provozované ČHMÚ.


    Navíc pokud jste si Vámi odkazovanou stránku dobře prohlédl, tak zjistíte že je sice hezky udělaná a provozována ministerstvem životního prostředí leč úplně k ničemu pro výstražný systém a všechny další instituce - protože u map jednotlivých povodí je v záhlaví uvedena věta UPOZORNĚNÍ: Veškerá uváděná data jsou bez záruky . Odkaz na informace ČHMÚ je uveden v úvodním příspěvku.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317468Verze : 0
    Avatar
    Jinak pro bleskové povodně na malých tocích, což je právě to co se dělo na Novojičínsku, existuje jediná a to experimentální (nikoli tedy systémová) stanice v Olešnici v orlických horách, je v provozu od konce 90´let a nejsem si jist jestli stále funguje. Používá dva srážkoměry umístěné nad obcí, které při překročení limitu vyhlásí poplach posláním SMS starostovi a hasičům a hladinoměr v obci. Pokud vím žádný jiný systém proti podobným povodním prostě není. Data na zmíněném portálu MŽP jsou s velkou pravděpodobností zastaralá a červené body nejspíš neplatí, ostatně to že povodně byly i (a hlavně) jinde než se ukazuje na téhle mapce je asi jasné každému, kdo se na ni podívá.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317469Verze : 0
    Avatar
    JJ funguje jde o hydrometerologickou stanici známou jako Polom (katastrálně spadající do obce Sedloňov) . Ta ale funguje jen díky tamnímu seizmologickému měření.


    Daleko rozsáhlejší měření srážek v hornatém terénu probíhá v oblasti Bedřichova v Jizerských horách, ale o stavu tohoto projektu, který běžel již v polovině devadesátých let nemám v současnosti bližší informace. Tam se dokonce jednalo o síť srážkoměrů umístěných na poměrně malém území a provozovalo to tuším povodí Labe ve spolupráci z ČHMÚ.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317472Verze : 0
    Avatar
    mně šlo dave o to že ta stanice v Olešnici je používána (nebo byla) jako varovný systém, tedy když podle nějakých kritérií hrozí nebezpečí vyhlásí poplach. To asi ten Bedřichov nedělal.
    Po pravdě v podobném terénu se toho moc dělat nedá Sad
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317477Verze : 0
    Avatar
    Česťo jak říkám nevím jak to tam funguje dnes - výstavba sledování vodních srážek v Jizerkách začala dříve než budování výstražného systému - možná že dnes je do něho již zapojená, ale fakt nevím jak to je.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317481Verze : 0
    Avatar
    Právě to že nevíš třeba ani ty který jsi k tématu měl blízko, mne přesvědčuje že "moudré" rady těch kteří ani netuší jak to vlastně funguje jsou hodně blízké debatě u piva nebo třeba na i-dnes, tedy sice o tom nic nevím, ale klidně budu radit co by se mělo.
    Dlouhodobě asi je řešením úprava krajiny aby její schopnost udržet vodu byla větší, ale to nebude asi lehké, protože jak můžete třeba nutit někoho aby oral podél svahu a ne shora dolů, aby zalesnil třeba svůj pozemek a podobné věci. To je totiž jedním z důvodů proč to množství vody steče rychle a někde vytvoří povodeň. To, obávám se, je na velmi dlouho, takže snadná řešení typu "varovný systém ke každému domu" asi nebudou to pravé jahodové.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317483Verze : 0
    Avatar
    Ještě se vrátím k těm vrtulníkům, snad naposled.


    Jejich použití je opravu trochu nesmyslné a to obzvláště díky počasí nad skoro celou Střední Moravou . Každé letadlo a každý pilot má daná určitá omezení za kterých smí vzlétnout a tyto omezení jsou v našich zeměpisných šířkách limitovány především vertikální a horizontální dohledností, výškou spodní základny oblačnosti, rychlostí větru nebo rychlostí nárazů větru a množstvím srážek na letišti. Sice neznám přesné naměřené hodnot na nejbližším letišti, ze kterého by vrtulník asi startoval (Přerov), ale z dovolím si odhadnout že díky bouřkám byl minimálně jeden z těchto faktorů pod stanoveným minimem a tudíž jen naprostý blázen toužící po strávení několika let v kriminálu by povolil start.


    Pro lepší znázornění co se vlastně dělo jsem si dovolil z dostupných radarových dat složit sekvenci, která dává asi nejlepší představu o oblačnosti v dané lokalitě. Snad to bude makat, když ne tak si to prosím stáněte. Časy na snímcích jsou v UTC, je potřeba k nim přičíst dvě hodiny. Bohužel starší snímky již nejsou volně k dispozici.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317493Verze : 0
    Avatar
    Obětí je zřejmě už 12, poslední by měl být vodák který sjížděl vltavu a ve větřní se po převrácení raftu už nevynořil.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#317520Verze : 0
    Avatar
    Díky všem za zajavou debatu. K létání za špatných povětrnostních podmínek je zajímavá debata zde www.letecke-forum.info


    Psal jsem tu narážku na rozhodnutí vyjet do oblastí zasažených povodněmi sanitkou k případu 2 starších osob, které posléze zemřeli. Smyslem příspěvku bylo upozornit na skutečnost, že LZS není pro tento typ zásahu vybavena a dále že ani předpisy tento typ zásahu neumožňují neboť neuvažují s patřičným vybavením.
    Dostalo se mi odpověďí, že zásahy v noci, za větru a deště jsou vyloučené a že jsem člověk, který si stále na něco stěžuje. Inu jinými slovy, byl jsem zaškatulkován. Prosím, aby jste si přečetli výše uvedenou diskuzi, kde jak zjistíte, tak létání za těchto podmínek je možné. Samozřejmě každá technologie má své omezení a jak jsem tu již psal, za uragánu to nejde.


    Dále jsem se tu pozastavoval nad skutečností, že obyvatelstvo nebylo varováno. Ano, souhlasím, lokální úhrny srážek byly extrémní a přesná lokalizace nejde predikovat. Nicméně, CHMI vydal upozornění. Obyvatelstvo v řadě obcí bylo varováno, byť neměli moc času, ale i tak měli alespoň možnost utéci. Bohužel jsou obce, kde obyvatelstvo nebylo varováno vůbec. Jsou obce, kde začala voda stoupat a za 30min se vylila ze břehů. Během těchto 30min nezazněly sirény, nestalo se vůbec nic. Lidé se o tom dozvěděli na základě hluku nebo, když se jim voda dostala do jejich obydlí. I těch pár desítek minut mohlo zachránit lidský život.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318118Verze : 0
    Avatar

    Citace - cejkis :

    Bohužel jsou obce, kde obyvatelstvo nebylo varováno vůbec. Jsou obce, kde začala voda stoupat a za 30min se vylila ze břehů. Během těchto 30min nezazněly sirény, nestalo se vůbec nic. Lidé se o tom dozvěděli na základě hluku nebo, když se jim voda dostala do jejich obydlí. I těch pár desítek minut mohlo zachránit lidský život.



    U nás si všichni mysleli, že koryto řeky vše pojme, ale to neznamená, že jsme povodňové ohrožení podcenili. Nebyl dosažen ani 1. SPA a během několika hodin se stav zvýšil (během noci tedy) na výše než 3 metry nad hranici 3. SPA. To bylo asi něco kolem třech hodin ráno. O nebezpečí nás informoval městský rozhlas, sirény nebyly potřeba.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318119Verze : 0
    Avatar

    Citace - bitaxe :

    Takže k bodu 1, tam kde došlo k úmrtí by jednoznačně nešlo o "zachraňovýní někoho ze střechy, pokud vím ve dvou případech se ke starým lidem nedostala včas pomoc s léky paní bylo 80 a pánovy myslím 74, takže by nešlo o to odvést někoho, ale naopak dovést kvalifikovanou osobu někam, což je docela rozdíl. o záchraně někoho ze střechy pokud vím nikde nešlo.
    Nevím, co řešíte. Psal jsem o vyslaných sanitkách do povodněmi zasažených oblastech a jako příklad jsem uváděl zásahy Plzeňských armádních pilotů v roce 97 na Moravě.

    Citace - bitaxe :

    k bodu 2 co vy berete nebo neberete je celkem jedno, to jestli se vyhazují stovky milionů je sice hezké, ale pochybuju že se shodneme na tom co je vyhozený peníz, pro mne to může být třeba snaha udělat přechod pro losy přes dálnici, pro vás možná něco jiného. Pro dalšího zase ty NVG. faktem ale je že stát hospodaří nějakým způsobem a ten znamená že na nějaký účel jsou přiděleny prostředky danému ministerstvu a to je rozdělí pro podřízené organizace, pro záchraný systém jich je (stejně jako pro celé hospodářství)daný objem a pokud se někdo rozhodne že je důležitější třeba nakoupit nové vybavení sanitek a nikoly NVG klidně to může být správná volba. Ty sanitky se totiž použijí zřejmě častěji, na co konkrétně v daných letech peníze šly, je otázka, kterou asi nevíte ani vy ani já. Ale docela si dovedu představit že kdyby se nakoupily přístroje před 12 lety, dnes by mnozí ječeli že jsou už zastaralé, nefunkční a podobně. Jen na okraj kolikrát by byly za tu dobu použity? Ona ekonomika vynaložených prostředků je docela důležitá a právě to že se třeba za státní prachy uspořádá nesmysl jako v Liberci (myslím slavné mistrovství) kde vám pak organizátoři vypráví jak to zvládli, akorát že nepřišli lidi (ti lumpové co jim zkazili práci) je o ekonomice a tom čemu vy poněkud nesmyslně říkáte "dojná kráva". Kolega pracuje v záchraném systému a rozhodně tam není peněz na rozhazování, takže jestli berete nebo ne je opravdu jen váš soukromý pocit a je to jako vyprávění nad pivem jak měl někdo hrát třeba v hokeji. Nevíte proč a kam peníze šly (ani já ne) takže to co říkáte je váš pocit.
    NVG by se používaly každý den, pokud by soukromí dopravci měli povolení, vybavení a výcvik pro primární noční lety. K otázce peněz a fungování..když se v této zemi nechají odejít nejlepší armádní piloti a jejich LZS se zruší jen proto, aby mohla soukromá firma létat a argumentuje se levnějším provozem a už se neřekne, že nemají výcvik jako armádní piloti, nemají vybavení a podléhají jiným mnohdy značně omezujícícm civilním předpisům, tak to smrdí.

    Citace - bitaxe :

    k bodu 3 váš odkaz je hezký, já sice používám raději mapu hydrometeorologů která mi přijde mnohem přehlednější, ale moc nechápu co jste odkazem chtěl naznačit. Pokud se na něj podíváte jsou jeho odkazy červené jen v jižních čechách, nikoli na novojičínsku, je to proto že přívalová vlna není registrována jako povodeň, tedy vzedmutí na měřených úsecích (jedna z povodní je v Roudném což je součást Č. Budějovic, ale v TV jste o tom asi neslyšel, protože systém samozřejmě zafungoval).A to je právě to co se pokoušíte (asi) napsat v bodě 4. Starosta nebo zastupitelstvo, samozřejmě má postup co a kdy dělat, problém je že to že dva dny prší a najednou se objeví vlna která proletí vsí, se dopředu nezjistí. takže těžko může reagovat dopředu. Jak by to asi měl udělat? Zeptat se kartářky? O tom jestli to skončí v jeho nebo sousední vsi rozhoduje leckdy maličkost a mnohdy se ani neví proč právě tady voda prošla a vsí o kilák dál nikoli. A nezlobte se jestli ve chvíli kdy se i v té TV mluví o tom že hrozí povodně a lidi sedí a čučí na TV na seriál a dokud nemají vodu po zadek čekají kdo co udělá, je opravdu někde chyba. Ta chyba je ale hlavně u těch co sedí a čekají co bude, ne u toho starosty. Ten má organizovat pomoc protože prevence na to co se děje bohužel nefunguje.
    Viz můj poslední příspěvek

    Citace - bitaxe :

    Zkuste se někdy zamyslet nad tím jak věci fungují v reálu, ne ve vaší představě, kde na ně vzít peníze (zase v reálu a ne v hospodské představě o dojné krávě) a co má jakou prioritu. Ono je hezké si představovat jak by něco situaci řešilo, problém je že realita je dost daleko od podobných snů. Pokud vím byly v noci bouřky a nárazový vítr, což je pro vrtulníky docela problém, zvlášť pokud mají někoho vysadit z visu. On nemusí být uragán a představa jak vše řeší vrtulník je bohužel jen snaha přesunout to někam jinam a najít si důvod jak nadávat. To že si tak třeba rezort snaží udělat "reklamu" a získat prostředky docela chápu. Ti lidé dělají svou práci dobře a snaží se aby ji mohli dělat i líp, otázkou je jestli je ekonomicky a i reálně nezbytné, ji dělat právě vrtulníky. Má zkušenost je, že mnohdy ne, ale já nechci a nebudu posuzovat jestli nasazení bylo v daném případě nutné nebo ne, nemám pro to potřebné informace a tedy ani možnost to posoudit, nesmyslné tlachy jak "by se to mělo" jsou o ničem a mají nulovou hodnotu.
    Každého normálního člověka, který přijme zprávu, že dva lidé zemřeli protože se k nim nedostala pomoc včas neboť sanitky se k nim nemohly dostat, napadne otázka, proč to nešlo jinak....
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318123Verze : 0
    Avatar
    Citace:


    Když generál Vlastimil Picek obhajuje plánovanou „změnu“ záchranářského letectví (Změny v armádě bolet nebudou, LN 10.1.), je zcela typické, že s problémem zřejmě nejožehavějším se vypořádal jedinou větou: „Pro oblast Moravy bude služba SAR zajišťována nadále z Přerova vrtulníky Mi-171Š.“ Tato zdánlivě nenápadná větička totiž znamená jednu jedinou věc. Lidé, kteří by mohli být nyní zachráněni, po reformě s největší pravděpodobností zachráněni nebudou. A někteří tím pádem zřejmě umřou. Nedávno informovala většina tuzemských médií o jiném případu, kdy přerovští záchranáři se sokolem provedli v extrémně špatném počasí akutní transport, při kterém byla z ostravské porodnice do pražského IKEM dopravena maminka k okamžité operaci srdce. Pokud by se událost stala po uskutečnění „bezbolestné“ letecké reformy generála Picka, nebyli by již s největší pravděpodobností mezi živými. Armáda se totiž chystá v Přerově nahradit záchranářské stroje W-3A Sokol zcela jinými vrtulníky, a to dvojnásob velkými, více než desetitunovými, ruskými Mi-171Š. Tyto létající autobusy se do výzbroje naší armády dostaly nedávno díky deblokaci ruského dluhu a armádním manažerům se zachtělo udělat z nich vrtulníky záchranné. A proč by se zmiňované lety neuskutečnily? Ruský kolos nemůže a nebude moci na většině nemocničních heliportů kvůli své váze vůbec přistávat! Je zřejmě jen nešťastnou shodou okolností, že armáda tuto změnu chystá ve stejné době, kdy zástupci moravských nemocnic měli zájem navázat spolupráci, v jejímž rámci by armádní sokol převážel i akutně ohrožené novorozence v mobilním inkubátoru. Ale to není jediný zádrhel „bezbolestné“ reformy. V minulých měsících se při opakovaných srovnávacích testech s dosavadním sokolem ukázalo, že ruské stroje jsou i pro další záchranářské činnosti zcela nevhodné. Kvůli velikosti, ohromnému vzdušnému víru a dalším letovým a technickým vlastnostem ruského stroje se totiž všechny akce stanou podstatně náročnějšími, delšími a značnou část jich nebude možné realizovat vůbec. Jak opakovaně upozornili hasičští letečtí záchranáři ze severní a střední Moravy, naprostá většina zásahů bude s létajícím autobusem tak riskantní, že se do nich nebude možné z bezpečnostních důvodů ani pustit. Znamená to, že po „bezbolestné“ armádní letecké reformě se bude méně zachraňovat, a tedy: více umírat. Dušan Stuchlík, editor magazínu Rescue report, LN 27.2.2008.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318128Verze : 0
    Avatar
    http://www.problemyvarmade.cz/povodne-na-morave


    Povodně na Moravě 2009 - "úspěch" vrtulníku Mi-171 Š ?
    Dne 24.6.2009 obyvatele Moravy opět po 12 letech potkaly dramatické události v podobě ničivých záplav. Dle posledních informací byly velmi rychlé a dynamické a celé probíhaly za velmi nepříznivých meteorologických podmínek. A to zřejmě ještě není poslední slovo přírody. Celková bilance 13 mrtvých, z toho 4 minimálně z důvodů včasného neposkytnutí přednemocniční péče. Důvodem byla ničivá povodeň, která neumožnila zdravotníkům rychle a efektivně zasáhnout tam kde byli kriticky potřeba. V kontextu těchto události poněkud zanikla zpráva o neúspěšném pokusu nasadit armádní vrtulník Mi-171Š na pomoc záchranným jednotkám. Tento vzlet nebyl úspěšný, protože se posádka vrtulníku rozhodla pro předčasné ukončení úkolu a návrat na základnu. Argumentace armády týkající se tohoto hotovostního vzletu je nepřesná a má za úkol pouze zmást veřejnost a odvést pozornost od mnohem hlubších problémů, které tento neúspěšný zásah odkrývá.
    AČR tvrdí, ústy tiskového mluvčího, že vrtulník se vrátil z plnění úkolu kvůli bouřkové činnosti. Dle záznamů meteorologických lokátorů bouřková činnost byla do 24:00 hodiny toho dne zcela rozpadlá a hotovostní vrtulník vzlétl kolem 01 hodiny v noci. Tedy hlavní příčinou neúspěchu nebyla pouze bouřková oblaka.
    Návrat vrtulníku z mise, jenž měla pomoci civilnímu obyvatelstvu má mnohem hlubší příčiny a ty jsou staršího data. Tou zásadní příčinou je realizace reformního kroku č.2, který vznikal za přispění tehdejšího velitele základny plk. Brauna. Ten tehdy v souladu s míněním nejvyššího armádního velení, obhajoval vrtulník Mi-171Š ve službě SAR a snažil se odsunout vrtulník W-3A Sokol z Přerovské vrtulníkové základny. Což se mu v rámci reformního kroku povedlo. Údajně tímto krokem mělo dojít k razantnímu zvýšení standardu služby SAR. Realita je ovšem zcela jiná. Pokud se na problematiku podíváme hlouběji a odborněji zjistíme zajímavá fakta. Jde hlavně o trestuhodně zanedbaný výcvik a nepřipravenost posádek k plnění úkolů SAR doprovázený absolutní nevybaveností vrtulníku Mi-171Š sloužícího toho inkriminovaného dne službu SAR.
    Vrtulník W-3A by byl s vysokou pravděpodobností dokázal v těchto podmínkách operovat a úkol dokončit – tedy zachránit lidské životy.


    Důvody proč nemohla Mi-171Š dokončit úkol:


    - nemá lokátor počasí, tedy posádka neumí číst reálnou oblačnost, pracuje se staršími meteorologickými informacemi
    - většina posádek nyní sloužící v SARu, v rozporu s ustanoveními leteckých předpisů, není CR (combat ready), tedy vycvičeno za ztížených povětrnostních podmínek ve dne a především za ztížených povětrnostních podmínek v noci.
    - nemají na palubě vyhledávací světlomet typu SX16 – 1600W, mají pouze přistávací světlomet 450W
    - posádky vrtulníku Mi-171Š nikdy nepřistávaly v noci do neznámého terénu
    - posádky vrtulníku Mi-171Š nikdy necvičily záchrany v noci z neznámého terénu
    - posádky vrtulníku v době zásahu zřejmě neměly k dispozici brýle NVG
    - vrtulník Mi171Š je velmi těžký a velmi citlivý na vítr aby dokázal operovat v takto exponovaných meteorologických podmínkách v noci, jaké reálně nastaly
    - velení armády ani základny dodnes není ochotno přiznat skutečný stav věci týkající se služby SAR a obelhávají nadále veřejnost, která díky rozhodnutí nejvyšších armádních činitelů zůstává v dobách nejtěžších bez pomoci


    Tedy je evidentní, že vzlet byl pouze propagačního charakteru a naplnil cíle reformy – propagovat, ale nepomáhat. Tyto faktory by vrtulník W-3A Sokol zcela bez problémů naplnil a díky skvělé vycvičenosti posádek vrtulníku W-3A Sokol v době před reformním krokem, by s největší pravděpodobností dokázal úkoly v rámci krizového stavu v noci z 24 na 25.6.2009 splnit. Je smutné, že povodně zasáhly Moravu jen několik měsíců poté, co armáda takto vycvičenou jednotku zlikvidovala.
    Možná by bylo zajímavé, vnést pár otázek směrem k armádnímu resortu, které z výše psaného textu vyplývají:


    • Proč armáda odvelela vrtulníky W-3A Sokol do Prahy? Jaké úkoly zde nyní 10 vrtulníků plní, proč je nelze ponechat v souladu s rozhodnutím ministra obrany na Moravě?
    • Proč piloti vrtulníků Mi-171Š nezahájili adekvátní výcvik potřebný pro službu SAR v noci a za ztížených podmínek?
    • Z jakého důvodu jsou beztrestně porušována ustanovení vojenských předpisů , především týkající se vycvičenosti a odpočinku posádek?
    • Proč nejsou vrtulníky Mi-171Š adekvátně materiálně dovybaveny pro službu SAR a slouží v tzv. holé verzi?
    • Na základě jakých reálných podkladů armáda usuzuje, že se reformním krokem zvýšila kvalita služby SAR a zároveň i kvalita spolupráce s IZS? Je to možné alespoň nějakým reálným příkladem doložit?
    • Stále si armádní velení myslí, že čtyři tuny nákladu a dva jeřáby jsou takovou zásadní výhodou vrtulníku Mi – 171Š, že je nutno ho v rámci reformního kroku ve službě SAR etablovat?
    • Z jakého důvodu armádní velení zcela ignoruje reálný stav a nepřijalo včas adekvátní opatření vedoucí k zastavení propadu kvality služby SAR?
    • Proč za tento evidentně tristní stav v armádním SARu není nikdo potrestán?


    Prostou dedukcí lze dojít k jednoznačnému závěru, že možná nemuselo toto léto zemřít na Moravě tolik lidí, kdyby se armáda nerozhodla tuto službu obyvatelstvu tak vylepšit, až ji zcela na Moravě paralyzovala. Bohužel armádní reforma vzala postiženým lidem jakoukoli naději na život, protože erudované posádky schopné plnit takto náročné úkoly AČR rukou NGŠ Picka vyštvala s klidným svědomím do civilu. V neposlední řadě by čtenáře zajímalo, kolik lidí či vojáků musí ještě zemřít, než zkostnatělé a přebyrokratizované armádní velení začne respektovat reálnou situaci v armádě a začne přijímat adekvátní opatření? Pro obyvatele této země je veřejným zájmem, mít funkční akceschopnou armádu, která umí v krizové situaci efektivně zasáhnout i na vlastním území, nikoli pouze kdesi daleko za hranicemi.
    Jiří Kohout
    kohout.jirka@atlas.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318130Verze : 0
    Avatar
    Je zaujímavé že v SR Mi-171 a jej staršie sestry Mi-17 ako záchranné vrtuľníky normálne fungujú, tak neviem prečo by práve české Mi-171Š nemali tieto úlohy zvládnuť. Naviac Jirka Kohout vo svojom článku, z ktorého cejkis cituje ani nevie, aké vybavenie má záhranný vrtuľník Mi-171Š - odporučil by som mu aby sa mrknul tu: forum.valka.cz - podľa mojich informácií je Mi-171Š z výzbroje AČR určený pre LZS vybavený meteorologickým radarom, prístrojmi nočného videnia a aj svetlometom SX-16.. Alebo snáď do IZS nasadili vrtuľník určený na bojovú misiu?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318132Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - buko1 :

    Je zaujímavé že v SR Mi-171 a jej staršie sestry Mi-17 ako záchranné vrtuľníky normálne fungujú, tak neviem prečo by práve české Mi-171Š nemali tieto úlohy zvládnuť. Naviac Jirka Kohout vo svojom článku, z ktorého cejkis cituje ani nevie, aké vybavenie má záhranný vrtuľník Mi-171Š - odporučil by som mu aby sa mrknul tu: http://forum.valka.cz/topic/postview/261747/ - podľa mojich informácií je Mi-171Š z výzbroje AČR určený pre LZS vybavený meteorologickým radarom, prístrojmi nočného videnia a aj svetlometom SX-16.. Alebo snáď do IZS nasadili vrtuľník určený na bojovú misiu?



    V dodaných Mi171š z ruského dluhu žádný radar není. Modernizace LOM se týká 5ks Mi171š, které mají být nasazeny v Afgánistánu. Mimochodem celý projekt má zpoždění.
    Jediné vrtulníky vybavené radary jsou W3A Sokol, Mi24 a Mi8S (radar má v přídi a je dobře videť)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318141Verze : 0
    Avatar
    Je hezké že věříte soukromému blogu, nicméně ani autor (zřetelně zaujatý, koneckonců i název to říká) si není jist tím co vy tvrdíte jako "hotovou věc" tedy že přístroje pro noční vidění nebyly dostupné. Autor vašeho zdroje píše "posádky vrtulníku v době zásahu zřejmě neměly k dispozici brýle NVG" Z čeho tak usuzuje nepíše, vy to přejímáte už bez toho zřejmě. Mimochodem, opravdu v podstatě jen žvaníte, v době vzletu vrtulníku už byli dotyční stří lidé nějakou dobu mrtví, takže i kdyby vrtulník mohl přistát a přistál bylo by jim to platné jak mrtvému zimník. Zpráva o jejich smrti je už ve zprávě z novin ze 24.6., která byla aktualizována v 0:40, nedokážu říci jestli tam zpráva o úmrtí byla před půlnopcí nebo až po aktualizaci www.katastrofy.com
    Podle poněkud pozdější zprávy oba mrtví podlehli smrti dřívě (před 22:00, tedy v době kdy i podle vašeho zdroje byla bouřka -ta byla dle něj do 24:00 a i podle něj tedy vrtulník vzlétl ve chvíli kdy to bylo možné) www.katastrofy.com
    Z hlediska toho co tady zkoušíte prezentovat je ovšem zajímavá jiná věta ze zmíněné zprávy : "Posádky se k některým z pacientů nemohly vůbec dostat, pro dojezd byla proto v několika případech využita i těžká hasičská technika." Posádkami se zde míní posádky záchranek, háček je ale v tom že na rozdíl od toho co prezentujete vy, ze zprávy (nejen z téhle ale i z dalších) vyplívá že problém vůbec není ve vrtulnících, je v tom že záchranáři se tam dostali, v době kdy vrtulník z důvodu počasí létat nemohl, ale museli použít techniku kterou používají hasiči. Celé vaše vystoupení tedy vychází z chybné premisy. Pokud ve 22 hodin jsou u člověka záchranáři (dopravení hasiči)a v té době nad daným místem zuří bouře, která brání použití vrtulníku, tak o čem vlastně vyprávíte? Myslíte si že někdo v době kdy počasí je mimo povolené meze činnosti stroje dá povel ke vzletu? Tady nejde o technické vybavení stroje, jde o to že v případě podobných katastrof, je počasí většinou špatné a představa (vaše a autora vámi vložených stránek) o použití vrtulníku jako samospasitelného prostředku je mimo. Ve skutečnosti když si přečtete zprávy, zjistíte že k lidem se záchranáři dostali, Problém byl že museli použít vhodnou techniku (tedy nákladní auta) a tím došlo ke zpoždění. To, jestli kdyby přijeli třeba o půl hodiny dříve, mohlo zachránit daného člověka či ne nemá smyslu řešit, ale to že dostupnost po zemi zde byla je doloženo a ti kdo se tam dostat měli se tam dostali. To jestli by tam vrtulníkem byli dřív je nesmysl, byli by tam samozřejmě pozdějí, až po skončení bouřky, náklaďákem tam byli o ty skoro 3 hodiny dřív. Problém který vytváříte je tedy zřejmě jinde, nikoli ve vrtulnících, ale v tom jak rychleji využít vhodnou techniku (armádní, hasičskou ..) a v koordinaci těchto složek. To jestli mohla být použitá technika nasazena efektivněji nedokážu vyřešit, k tomu nemám podklady, ale to že vzlet vrtulníku byl po bouřce již zbytečný, je prostě fakt, tou dobou byli ti lidé už víc jak dvě hodiny mrtví a vědělo se to (možná ne v armádě, ale minimálně u záchranářů).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318144Verze : 0
    Avatar
    Já mám dojem že se nám tu plete několik zkratek a to IZS, SAR a LZS a pokud se nepletu tak zrovna SAR se nedrží pro pomoc v krizových situacích jako jsou povodně atd. SAR pokud se nepletu se drží především ve vztahu k leteckému provozu. Tedy její užití je především pro pátrání a záchranu ve vztahu k leteckým nehodám a katastrofám.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318146Verze : 0
    Avatar

    Citace - cejkis :


    V dodaných Mi171š z ruského dluhu žádný radar není. Modernizace LOM se týká 5ks Mi171š, které mají být nasazeny v Afgánistánu. Mimochodem celý projekt má zpoždění.
    Jediné vrtulníky vybavené radary jsou W3A Sokol, Mi24 a Mi8S (radar má v přídi a je dobře videť)



    Takže najskôr žiaden radar a pod. a zrazu by malo mať až 5 vrtuľníkov (z celkom koľko - 16?) mnou prezentované vybavenie... To je takmer 30%.


    Inak porovnávať W-3A a Mi-171 je ako porovnávať Aviu A-30 s T-815 - oba druhy sú nákladné vozidlá, ale každý je určený na niečo iné.


    - -----------
    Ale asi potrebujem niečo ozrejmiť - aký je systém IZS, LZS a SAR v ČR? Skúsil som dať dokopy čo asi ktorá skratka predstavuje, ale neručím že je to správne.


    SAR je Search And Rescue - nájdi a zachráň a slúži hlavne pre vyhľadávanie


    IZS - Integrovaný Záchranný Systém zabezpečuje kompletný systém záchrany osôb a majetku (dopravné nehody, živelné pohromy, záchran osôb pri život ohrozujúcich situáciách, požiare a pod.) - viac http://www.sos112.sk/izs.htm


    LZS - Letecká Záchranná Služba - asistuje pri záchrane ľudských životov, ako sú úrazy v horskom teréne, dopravné nehody, hromadné nešťastia, transport pacientov vyžadujúcich intenzívnu starostlivosť a transport pre transplantačný program. Je v pohotovosti 24 hodín denne.


    Takže z tohto mi vyplýva že najdôležitejší z pohľadu záchrany je IZS, ktorého je vrtuľník iba jednou časťou, ale LZS je už iba taká drahšia sanitka. Samostatný zásah LZS bez jeho účasti v IZS je pri nehodách takmer nemožné.


    V SR je LZS takmer celá v rukách súkromných firiem, z IZS je v súkromných rukách rýchla zdravotnícka pomoc, naopak štátny je systém Hasičského a záchranného zboru (ktorý zasahuje aj pri dopravných nehodách). Vrtuľníky pre IZS sú zmluvne zabezpečené od firiem zabezpečujúcich LZS. Takže nasadiť v SR vojenský vrtuľník na takúto akciu je skôr výnimočné (aj keď aj na našich LZ sa takáto pohotovosť drží, ale nasadzovaní sú až potom, čo na akciu nemôže byť nasadený zmluvný vrtuľník - napr. pre plnenie iných záchraných úloh, alebo ak je zásah rozsiahly).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318147Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - buko1 :

    Citace - cejkis :


    V dodaných Mi171š z ruského dluhu žádný radar není. Modernizace LOM se týká 5ks Mi171š, které mají být nasazeny v Afgánistánu. Mimochodem celý projekt má zpoždění.
    Jediné vrtulníky vybavené radary jsou W3A Sokol, Mi24 a Mi8S (radar má v přídi a je dobře videť)



    Takže najskôr žiaden radar a pod. a zrazu by malo mať až 5 vrtuľníkov (z celkom koľko - 16?) mnou prezentované vybavenie... To je takmer 30%.


    Inak porovnávať W-3A a Mi-171 je ako porovnávať Aviu A-30 s T-815 - oba druhy sú nákladné vozidlá, ale každý je určený na niečo iné.





    Znovu, v dodaných Mi171Š radary nejsou. Nyní dobíhá modernizace 5ks a zajímaly by mě podrobnosti nebo soudě dle fotek exteriéru to opět žádný radar nemá. Vaše informace je z army.cz v době kdy se o modernizaci teprve uvažovalo.
    BTW, dodávky ruských Mi171Š a Mi35 jsou NVG kompatibilní a dokonce byly i dodány ruské NVG. Nicméně před časem vyšla zpráva, že tyto ruské NVG jsou nevhodné a jsou nahrazovány. Zda měla při povodních startující Mi171Š již nové brýle nevím. Je možné, že neměli žádné. Nicméně noční primární lety obecně u nás dělá jen AČR a na Moravě mají nyní problém.


    Znovu tu píšete o špatném počasí pro vzlet. A já znovu říkám, že když by stroj měl vybavení, limity se dají posunout. Tyto stroje vybavené pro extrémní počasí sedí v Praze. Copak si nepamatujete, jak v roce 97 zachraňovali piloti W3A lidi ze střech, za tmy, deště, větru ?


    K porovnání W3A a Mi171 máte pravdu, bohužel to nepochopili generálové a tak nahradili W3A mimo jiné vybavené radarem, světlometem stroji Mi171Š bez radaru....
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318152Verze : 0
    Avatar

    Citace - buko1 :

    Ale asi potrebujem niečo ozrejmiť - aký je systém IZS, LZS a SAR v ČR? Skúsil som dať dokopy čo asi ktorá skratka predstavuje, ale neručím že je to správne.


    SAR je Search And Rescue - nájdi a zachráň a slúži hlavne pre vyhľadávanie


    IZS - Integrovaný Záchranný Systém zabezpečuje kompletný systém záchrany osôb a majetku (dopravné nehody, živelné pohromy, záchran osôb pri život ohrozujúcich situáciách, požiare a pod.) - viac http://www.sos112.sk/izs.htm


    LZS - Letecká Záchranná Služba - asistuje pri záchrane ľudských životov, ako sú úrazy v horskom teréne, dopravné nehody, hromadné nešťastia, transport pacientov vyžadujúcich intenzívnu starostlivosť a transport pre transplantačný program. Je v pohotovosti 24 hodín denne.


    Takže z tohto mi vyplýva že najdôležitejší z pohľadu záchrany je IZS, ktorého je vrtuľník iba jednou časťou, ale LZS je už iba taká drahšia sanitka. Samostatný zásah LZS bez jeho účasti v IZS je pri nehodách takmer nemožné.


    V SR je LZS takmer celá v rukách súkromných firiem, z IZS je v súkromných rukách rýchla zdravotnícka pomoc, naopak štátny je systém Hasičského a záchranného zboru (ktorý zasahuje aj pri dopravných nehodách). Vrtuľníky pre IZS sú zmluvne zabezpečené od firiem zabezpečujúcich LZS. Takže nasadiť v SR vojenský vrtuľník na takúto akciu je skôr výnimočné (aj keď aj na našich LZ sa takáto pohotovosť drží, ale nasadzovaní sú až potom, čo na akciu nemôže byť nasadený zmluvný vrtuľník - napr. pre plnenie iných záchraných úloh, alebo ak je zásah rozsiahly).



    Ano takto to v ČR funguje přes den.
    Zásadní rozdíl mezi ČR a SK je ten, že na SK létají nořní primáry i soukromí přepravci. V ČR toto dělá jen armáda ze dvou míst Plzeň a Přerov. Tato služba AČR se kryje se SAR.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/85824#318153Verze : 0