Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three)
-
-
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three)
- americké stíhací eso Korejské války s 5 potvrzenými sestřely a 1 poškozeným - všech sestřelů dosáhl během čtyř dní (21.-24. ledna 1953) - následně odletěl v hambě do států, jelikož ho nadřízení obvinili z porušení subordinace, když za sestřely létal za řeku Yalu do Mandžuska, byl vybrán za obětního beránka, aby bylo zabráněno mezinárodnímu skandálu, vyznamenání (Kříž za vynikající službu a 3 Stříbrné hvězdy) mu byly uděleny až v roce 2009
- american fighter ace of Korean war with 5 confirmed claims and 1 damaged - all claims achieved during four days (21th-24th January 1953) - subsequently returned to the United States in shame after commanders charged him with insubordination for crossing the Yalu River into Manchuria for his victories, was chosen as scapegoat to prevent international scandal, medals (Distinguished Service Cross and 3 Silver Stars) were awarded to him in 2009
URL : https://www.valka.cz/Overton-Dolphin-Dunnaha-III-t86012#701595
Verze : 3
Reklama
Captain Dolphin Dunnaha Overton, III
* 02.04.1926 Andews, Jižní Karolína + 25.03.2013 Georgetown, Jižní Karolína
Dolphin D. „Dolph“ Overton se narodil 2. dubna 1926 ve městě Andrews stát Jižní Karolína. Již jako malý chlapec létal se svým otcem a v sedmnácti letech vstoupil do námořnictva, ale k letání se nestihl už dostat, protože válka mezitím skončila. Řady námořnictva opustil a nastoupil na akademii ve West Pointu, kterou ukončil v roce 1949. Poté se mu podařilo dostat k USAF kde započal jeho letecký výcvik. V srpnu 1950 zdárně svůj výcvik ukončil a zároveň byl povýšen do hodnosti Second Lieutenant.
Prvním jeho působištěm se stal 31. Fighter - Escort Wing, který působil ze základny Tuner Field v Georgii a byl následovnik slavné 31. FG z II. světové války. Tento wing měl ve své výzbroji letouny Republic F-84 Thunderjet.
V únoru 1952 byl Dolphin poslán do Koreje, kde se stal příslušníkem 8. Fighter - Bomber Squadron, která byla součástí 49. Fighter - Bomber Group a ve výzbroji měla stroje F-84 Thundejet. U této jednotky absolvoval do srpna 1952 celkem 102 bojových akcí. Po skončení první bojové túry zažádal o druhou. Jeho přání bylo vyslyšeno a byl převelen k 16. Fighter Interceptor Squadron, která náležela k 51. Fighter Interceptor Wingu. Wing „sedlal“ to nejlepší co USAF mohlo svým pilotům nabídnout a to stíhačky North American F-86 Sabre.
I zde si odlétal řadu akcí, ale první sestřel si mohl narokovat až 21. ledna 1953. A hned se mu podařilo získat double když poslal k zemi dva MiGy. Jeho dva sestřely patřily mezi sedm sestřelů MiGů, které ten den získali žokejové na stíhačkách F-86 Sabre. Z toho 51. FIW si zaevidoval čtyři sestřely a o zbylé tři sestřely se „postarali“ stíhači z řad 4. FIW.
22. ledna 1953 získal 51. FIW dalších pět sestřelů. Z těchto pěti sestřelů šly hned čtyři sestřely na účet 16. FIS. Jeden „zářez“ si také mohl udělat Dolphin, když jeho přičiněním dolétala opět stíhačka MiG-15.
Američtí letci měli přísný zákaz operovat severně od řeky Yalu tedy nad územím Mandžuska. Ovšem Overotonova 16. FIS si se zákazem hlavu nedělala a návštěvy vzdušného prostoru nad tímto čínským teritoriem prováděla v hojné míře. 23. ledna 1953 při jednom letu, do tohoto zakázaného vzdušného prostoru, byl sestřelen velitel 16. FIS, pplk. Edwin Lewis Heller*. Byl sestřelen 150 mil severně od řeky Yalu. Sice se mu podařilo opustit sestřelený stroj na padáku, ale vzhledem k místu kde byl sestřelen se Američané nepokusili o záchrannou akci takže Heller padl do čísnkého zajetí. Společně s Lt.Col. Hellerem se této zakázané „návštěvy“ zúčastnili Maj. Harold J. Herrick, 1st Lt. Harold E. Fisher a Dolph. Všem třem se podařilo získat po jednom sestřelu stíhaček MiG-15.
Hellerovo sestřelení nad čínským územím vyústilo v diplomatické protesty, které ohrožovaly mírová jednání. Aby se situace jakž takž uklidnila, musel být nalezen viník, který bude exemplárně potrestán. A tohoto „Černého Petra“ dostal Dolphin.
24. ledna po svém návratu z bojové akce, při které se mu podařilo získat pátý sestřel, byl povolán k veliteli Johnu W. Mitchellovi, který mu položil otázku zda byl předešlý den za řekou. Po kladné odpovědi nastaly věci. Okamžitě byl uzemněn, následující den „vykopnut“ z 51. FIG a poslán zpět do Států. Statut esa, na který měl nárok po dosažení svého patého sestřelu, mu byl přiznán až v prosinci 1953. Řady letectva opustil Overton necelý rok po incidentu a jedinou útěchou pro něj byla jeho žena Sue, čtyři dcery a syn.
Capt. Dolphin D. Overton, III během služby v řadách letectva obdržel tato vyznamení Distinguished Service Cross, 3x Silver Star, 5x Distinguished Flying Cross, 9x Air Medal, Presidential Unit Citation, American Campaign Medal, World War II Victory Medal, National Defense Service Medal, 6x Korean Service Medal, Air Force Longevity Service Award, Korean Presidential Unit Citation, United Nations Service Medal, Korean War Service Medal.
*Edwin L. Heller dosáhl 5,5 sestřelu na strojích P-51 Mustang v řadách 352. FG za II. světové války. Své konto si rozšířil v Koreji, na stíhačkách F-86 Sabre, u 51. FIW o dalších 3,5 sestřelu
URL : https://www.valka.cz/Overton-Dolphin-Dunnaha-III-t86012#701597
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.