Brooks, Arthur Raymond

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Brooks, Arthur Raymond

    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Brooks Brooks
    Jméno:
    Given name:
    Arthur Raymond Arthur Raymond
    Foto či obrázek:
    Photo or picture:
    Hodnost:
    Rank:
    kapitán Captain
    Akademický či vědecký titul:
    Academic or scientific title:
    bakalář přírodních věd Bachelor of Science
    Šlechtický titul:
    Hereditary title:
    / /
    Datum, místo narození:
    Date and place of birth:
    01.11.1895 Framingham, Massachusetts
    01.11.1895 Framingham, Massachusetts
    Datum, místo úmrtí:
    Date and place of decease:
    17.07.1991 Summit, New Jersey
    17.07.1991 Summit, New Jersey
    Nejvýznamnější funkce:
    (max. tři)
    Most important appointments:
    (up to three)
    Velící důstojník 1. stíhací skupiny Commanding officer 1st Pursuit Group
    Jiné významné skutečnosti:
    (max. tři)
    Other notable facts:
    (up to three)
    Americké stíhací eso první světové války se šesti sestřely a průkopník vývoje vybavení letecké rádiové navigace. World War I flying ace of the United States Army Air Service credited with shooting down six enemy aircraft. He was a pioneer in the development of radio navigational aids.
    Zdroje:
    Sources:
    http://www.theaerodrome.com/aces/usa/brooks.php
    http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Raymond_Brooks
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86065#318396Verze : 0
    MOD
    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Brooks Brooks
    Jméno:
    Given Name:
    Arthur Raymond Arthur Raymond
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Arthur Raymond Brooks
    Všeobecné vzdělání:
    General Education:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Vojenské vzdělání:
    Military Education:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Důstojnické hodnosti:
    Officer Ranks:
    DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR
    Průběh vojenské služby:
    Military Career:
    Vyznamenání:
    Awards:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    http://www.theaerodrome.com/aces/usa/brooks.php
    http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Raymond_Brooks
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86065#450234Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Arthur Raymond "Ray" Brooks


    * 1. listopad 1895
    + 17. červenec 1991


    Americké stíhací eso první světové války se 6 sestřely a průkopník ve vývoji letecké rádiové navigace.


    Brooks se narodil 1. 11. 1895 ve Framinghamu, stát Massachusetts. V roce 1913 promoval v místní akademii a byl vybrán, aby přednesl řeč za všechny studenty loučící se se školou. V roce 1917 pak promoval na Massachusettském technickém institutu, kde získal titul bakaláře přírodních věd v oboru elektrochemického inženýrství.


    V červenci téhož roku vstoupil do letecké sekce amerického spojovacího sboru, jak se tehdy nazývalo americké letectvo (Aviation Section, U.S. Signal Corps). Samotný letecký výcvik absolvoval u britského Royal Flying Corps ve škole válečné aeronautiky v Torontu, v Kanadě, od září do listopadu roku 1917.


    Po ukončení základního výcviku byl zařazen ke 139. letecké peruti (Aero Squadron), která cvičila až do února 1918 v Texasu. Potom se peruť přesunula do Francie. Zde její piloti prošli, obdobně jako ostatní američtí stíhači, pokročilým stíhacím kurzem ve 3. leteckém výcvikovém středisku amerických expedičních sil (3rd Aviation Instruction Center, American Expeditionary Force - AEF) v Issoudunu. Po ukončení výcviku se peruť přesunula na frontové letiště Vaucouleurs v toulském sektoru. Výzbroj perutě tvořily SPADy S.VII, které však záhy vyměnila za modernější SPADy S.XIII.


    Peruť se stala operační 30.06.1918, avšak Brooksovi trvalo téměř měsíc, než poprvé uspěl ve vzdušném boji. Zatím tedy nic nenasvědčovalo tomu, že tento pilot se stane v budoucnu stíhacím esem. Pomalu však sbíral zkušenosti a učil se. 29.07. pak dosáhl prvního úspěchu, když sestřelil německou stíhačku Pfalz D.III.


    16.08. byl potom převelen k nově vznikající 22nd Aero Squadron, kde byl ustanoven do funkce velitele letky C. Ray Brooks se rychle s novou jednotkou sžil. Byl to také právě on, kdo byl autorem slavného emblému jednotky - krásné tmavomodré komety s bílou hvězdou a rudým ohonem. Brooks v té době létal se SPADy S.XIII, které nesly bojová jména Smith I - IV, na počest jeho snoubenky Ruth Conneryové, jež tehdy studovala na Smithově univerzitě v Massachusetts.


    Téhož dne, kdy Ray k jednotce dorazil, dosáhla peruť plného tabulkového stavu. Na první bojový let jednotky letěl Lt. Sperry 21.08.1918. Konto jednotky pak otevřel právě Brooks, když 02.09. sestřelil průzkumný Rumpler. O dva dny později přidal Brooks další sestřel, ale potom přišlo 14.09.


    Toho dne vedl Brooks čtyřčlenný roj, jehož úkolem byl doprovod průzkumného Salmsonu 2 A2. Když však Brooks se svými muži přiletěl k místu dohodnutému pro setkání, byli náhle napadeni 12 rudonosými Fokkery D. VII od Jasta 15, které vedl Lt. Georg von Hantelmann. Brooksovi se podařilo oddělit a pustilo se za ním hned 8 Fokkerů. Hantelmann se svojí čtveřicí mezitím napadl zbylé tři SPADy a během chvíle všechny tři Němci sestřelili, Hantelmann si připsal jeden sestřel. Z Američanů se podařilo Lt. Kimberovi a Lt. Littleovi přistát bez zranění ve spojeneckých liniích, zatímco Lt. Hassinger zahynul.


    Brooks zatím bojoval o život. A držel se dobře - dva Fokkery se mu podařilo sestřelit a dva další těžce poškodit. Bojový zápal ostatních čtyř začal opadávat, ale v tom okamžiku se k místu střetnutí vrátila Hantelmannova čtveřice. Takováto přesila už byla skutečně moc. Brooks se zoufale rval s nepřátelskou převahou a nakonec se mu kupodivu bez zranění podařilo dovést proděravěný stroj do spojeneckých postavení k nouzovému přistání. Jeho poškozený SPAD Smith III bylo dokonce možné opravit.


    Brooks v tomto souboji získal svůj čtvrtý a pátý sestřel, čímž se stal prvním esem 22. AS. Brooks na oslavy ale neměl ani pomyšlení. Tento souboj ho vyčerpal jak fyzicky, tak psychicky, což nakonec vedlo k jeho odeslání do lázní ve Vittelu. Také byl navržen na vyznamenání Medal of Honor, avšak po přezkoumání okolností jeho heroického boje obdržel "jen" Distinghuished Service Cross. V citaci k tomuto vyznamenání bylo uvedeno:


    "Distinguished Service Cross je udělen Arthuru Raymondu Brooksovi, podporučíku (letecké služby) U.S. Army, za mimořádné hrdinství v akci nad Mars-la-Tour ve Francii 14. září 1918. Když byla jeho hlídka napadena 12 nepřátelskými Fokkery nad Mars-la-Tour, 8 mil za nepřátelskými liniemi, podporučík Brooks sám bojoval odvážně a urputně s osmi z nich, pronásledován v boji z výšky 5 000 metrů do několika metrů nad zemí, a ačkoli byl bez směrového kormidla a jeho letadlo bylo prostřílené kulkami, zničil dva Fokkery, jednoho v neřízeném pádu a dalšího, jenž se roztrhl v plamenech."



    Po zotavení se Brooks vrátil zpět do akce a 9. října dosáhl svého posledního úspěchu. Toho dne ležela na americkém letišti v Ceil těžká mlha. V poledne se začala protrhávat, což umožnilo Brooksovi vzlétnout v čele sedmi dalších Spadů S. XIII 22. eskadry na hlídku. Brooks letěl na letounu výrobního čísla S 7689, označeném číslem 20 a nápisem "Smith IV". Tento letoun byl zajímavý tím, že právě na jeho trupu se v podobě bílých náhrobků s černými kříži značily sestřely celé perutě.


    Hlídka vystoupala do výšky 3 500 metrů a nabrala kurs do verdunské oblasti. Ve 13.50 hod. Američané spatřili čtyři německé dvoumístné DFW doprovázené téměř tuctem Fokkerů D.VII. Brooks vedl letku do útoku. V následné bitvě jedno DFW sestřelil ve spolupráci s podporučíkem Jonesem, který pak zničil ještě jedno. Tím dosáhl pěti sestřelů a stal se esem.


    Bohužel Brooks už do konce války dalšího úspěchu nedosáhl. Nicméně jeho nesporné velitelské kvality mu vynesly 6. 11. povýšení na poručíka, 11.11. oslavil s ostatními piloty eskadry konec války a 27.11. převzal od kpt. Bridgemana velení celé 22nd Aero Squadron.


    Eskadra zůstala ve Francii až do července 1919, neboť byla držena v záloze okupačních sil. Po návratu do Států byl Brooks povýšen na kapitána a 19.08.1919 převzal velení 95. Aero Squadron. 29. června 1920 potom převzal velení celé 1. Pursuit Group. Velení skupiny potom předal 21.12.1921 a byl odeslán do důstojnické školy (Field Officer’s School) v Langley Field ve Virginii. Studia sice úspěšně dokončil, avšak v prosinci roku 1922 byl na vlastní žádost propuštěn ze služebního poměru, pro nespokojenost s pomalým kariérním postupem.


    Roku 1920 se také konečně oženil se svojí láskou Ruth. Jediné dítě, Peter, se jim narodilo roku 1929.


    Brooksovou první prací po jeho propuštění ze vzdušných sil bylo místo sekretáře v Národní automobilové asociaci, které zastával v letech 1923 - 24. Během let 1924-25 pracoval v reklamním prodeji pro finanční časopis, ale jeho touhou bylo vrátit se k létání. Koncem roku 1925 se podílel na založení letecké společnosti Airways Corporation. Firma však finančně zápasila, takže Brooks v srpnu 1926 společnost, dnes známou jako Eastern Airways, opustil a začal pracovat pro letecké oddělení ministerstva průmyslu a obchodu. Působil zde dalších sedmnáct měsíců jako vrchní dozorce letových tratí a přidružený inženýr aerolinek. Jeho hlavním úkolem bylo provádět průzkum letových tratí a dohlížet na instalaci radiomajáků, které by pomáhaly pilotům letecké pošty s navigací v Appalačských horách při letech z Virginie do Pennsylvánie. Brooks odešel ze státní služby na začátku roku 1928 a byl najat komunikační firmou Bell Telephone Laboratories v Hadley Field, ve státě New Jersey. Zde pak zůstal několik desetiletí, během kterých pracoval jako vědec, inženýr a hlavní pilot při průkopnickém výzkumu leteckých rádiových komunikačních zařízení a elektronické navigace. Během velké části této doby létal s letouny Fairchild FC2-W a Ford Tri-Motor, které fungovaly jako létající laboratoř. Brooks odešel do důchodu v roce 1960.


    Někdy kolem roku 1985 navštívil Ray Brooks ve věku 90 let letecké muzeum Smithsonian Institution’s National Air and Space Museum’s v Marylandu. V jeho areálu náhle spatřil roztrhaný starý Spad S.XIII. Když se více přiblížil, s úžasem zjistil, že to je jeho letadlo, Smith IV. Začal šplhat do kabiny pilota a byl ihned upozorněn místním zaměstnancem, že exponátů je zakázána se dotýkat, tím méně si do nich sedat. Ray Brooks mu ihned začal vysvětlovat, že se jedná o jeho vlastní letoun, na němž bojoval za 1. sv. války a aby to dokázal, ihned mu sdělil sériové číslo letadla, které nebylo vidět. Ray sice vypadal na svých devadesát, avšak vyjadřoval se jako mladík. Vyprávěl si s ohromeným technikem o různých technických detailech a o nasazení letounu ve Francii. Tak začala spolupráce Raye Brookse s muzeem, která vyvrcholila o dva roky později slavnostním odhalením kompletně zrestaurovaného letounu Smith IV v nové galerii muzea. Ray Brooks, jakožto čestný host, při triumfální ceremonii přestřihl pásku.



    Brooks zůstal aktivní v oblasti letectví po zbytek života. Dokonce se ve svých devadesáti letech těšil z létání na všech typech letadel, včetně ultralightů, větroňů a balonů plněných teplým vzduchem. Byl členem mnoha profesních sdružení a organizací souvisejících s letectvím, publikoval v časopise Cross and Cockade. Aktivně navštěvoval četné letecké dny a srazy, včetně 65. a posledního srazu veteránů Lafayettova leteckého sboru v Paříži v roce 1983. V roce 1980 byl slavnostně uveden do letecké Dvorany slávy v New Jersey.


    Ray Brooks zemřel jako poslední z amerických es první světové války 17. července 1991 ve svém domě v Summitu ve státě New Jersey.



    Seznam vítězství A. R. Brookse:


    Pořadí
    Datum
    Čas
    Jednotka
    Letoun
    Protivník
    Místo
    Poznámka
    1.
    29. 7. 1918

    139. AS

    Pfalz D.III
    Heudicourt

    2.
    2. 9. 1918
    09.30
    22. AS
    SPAD S.XIII
    Rumpler C
    Armaucourt

    3.
    4. 9. 1918
    13.30
    22. AS
    SPAD S.XIII
    Fokker D.VII
    Barnecourt
    Ve spolupráci s Lt. C. Jonesem a Lt. F. B. Tyndallem
    4.
    14. 9. 1918
    15.20
    22. AS
    SPAD S.XIII
    Fokker D.VII
    Mars-la-Tour
    Ve spolupráci s Lt.P. E. Hassingerem
    5.
    14. 9. 1918
    15.25
    22. AS
    SPAD S.XIII
    Fokker D.VII
    Mars-la-Tour
    Ve spolupráci s Lt.P. E. Hassingerem
    6.
    9. 10. 1918
    14.35
    22. AS
    SPAD S.XIII
    DFW C
    Aincreville
    Ve spolupráci s Lt. J. Beanem a Lt. C. Jonesem




    Zdroje:


    Časopis REVI 22
    http://www.theaerodrome.com/aces/usa/brooks.php
    http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Raymond_Brooks
    www.nasm.si.edu
    chezjacq.com
    http://www.angelfire.com/ct/US22/histUS22.html
    http://www.1stfighter.com/history/1919.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/1st_Operations_Group
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86065#318399Verze : 0
    MOD