CZK - TNS 666 Děvín

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
Vánoční srazy 9.12.2017 Praha a Karviná | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

CZK - TNS 666 Děvín

    Avatar
    TNS 666 Děvín


    Prototyp středního nákladní automobilu 6x6, který měl nahradit Pragu V3S. Při vývoji bylo potřeba využít stávající výrobní základnu a použít díly z V3Sky. Úkol řešily Bratislavské automobilové závody a další československé závody. Vznikly silniční a terénní prototypy 6x6 valník a skříň, silniční a terénní 4x4 valník a silniční 4x2 valník. Motor byl šestiválcový, řadový, kapalinou chlazený, vznětový motor s přeplňováním a přímým vstřikem. Je odvozen z traktorové řady Zetor UŘ IV. Spojka byla třecí, jednokotoučová, ovládaná hydraulicky se vzduchovým posilovačem. Převodovka má deset stupňů pro jízdu vpřed a dva pro jízdu vzad. Všechny rychlosti vyjma prvního a zpátečky jsou synchronizované. Přídavná převodovka má dva stupně a ty jsou řazeny elektorpneumaticky při stojícím vozidle. Dále zabezpečuje pohon čerpadla a pohon navijáku. Nápravy jsou odvozeny od PV3S, mají nápravový a mezinápravový diferenciál. Provozní brzdový systém je dvouokruhový, přetlakový a působí na včechna kola, nouzová a parkovací brzda je pružinová. Řízení je vybaveno posilovačem. El. síť má napětí 24V a jako zdroj slouží dva 12V akumulátory o 125Ah.


    TTD pro terénní 6x6


    Délka: 7590 mm
    Výška: 3010 mm
    Šířka: 2500 mm
    Rozchod: 2058 mm / 2040 mm
    Rozvor: 3850 mm + 1300 mm
    Světlá výška: 380 mm
    Celkový hmotnost: 11000 kg
    Užitečná hmotnost: 6300 kg / 4300 kg (terén)
    Přípojná hmotnost: 8000 kg / 5000 kg (terén)
    Max. rychlost: 90 km/h
    Brodivost: 1,5 m
    Motor: šestiválcový, řadový, kapalinou chlazený, vznětový motor s přeplňováním a přímým vstřikem
    Objem: 7298 cm3
    Výkon: 121 kW
    Toč. moment: 600 Nm


    Vyobrazení převzato z níže uvedeného zdroje.


    Zdroj
    Vlastimil Běhounek, Martin Koller: Děvín není jen hrad. Prototyp středního terénního automobilu TNS 666 VV 6x6, časopis Historie a plastikové modelářství 1992, č. 10, ISSN 1210-1427


    Archiv autora, vlastní foto






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86082#318526Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A ako obstálo vozidlo v skúškach? Je niekde možné dopracovať sa ku výsledkom?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86082#318553Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V bratislavském Muzeu dopravy mají dva silniční Děvíny, jeden 4x4 valnik a druhy 4x2. V Piestanoch je vojenský valník s plachtou. V Lešanech jsou dva valníky, jedna skříń a jedno šasi s kabinou. Patrně zkoušky dopadly dobře, jenže BAZ skončil a díky revoluci asi i zájem armády. Své fotky přes bránu jsem vyfotil tady: 49°36'2.186"N 13°52'13.276"E
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86082#318555Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Co si tak pamatuju, tak jeden z postřehů vyplýval ze srovnání Devína s Pragou V3S a bylo to pregnantní vyjádření: "To není tak vojákuodolný ("bombensicher und idiotenfest") jako je stará dobrá vejtřaska!" Pokud se nepletu, tak vnitřek kabiny řidiče a velitele byl neskutečný "mix" součástek různých výrobců, který skutečně "tahal za oči".
    Auta jsem viděl (nejednou) v terénu, už na první poslech byl zarážejí "traktoroidní" zvuk pohonné jednotky, ale jezdilo to naložené i prázdné jako čert. Myslím, že ty "politické důvody" (viz karacův příspěvek) byly skutečnou a rozhodující ranou do vazu toho projektu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86082#318557Verze : 0
    Avatar
    Vážení,
    pokud je mi známo tak vozidlem SNA/STA Devín se zabývají dvě knihy. Tou první je studie Jana Neumanna: Praga V3S a tou druhou je kniha Mariána Šuman-Hreblaye: Encyklopedie nákladních automobilů, kde se na straně 27 píše:


    "Roku 1984 bylo postaveno 15 prototypů středního nákladního automobilu - SNA, které měly nahradit Pragu V3S. Dostaly obchodní název Devín a měly se vyrábět ve vyhotovení 6x6, 6x4 a 4x2. Pro potřeby armády byly určeny střední terénní automobily (STA) 6x6. Po vynaložení 180 milionů Kčs na vývoj a výrobu prototypů byl náběh výroby odložen."


    Zdroj
    Marián Šuman-Hreblay: Encyklopedie nákladních automobilů, vydav. Computer Press, Praha 2008, ISBN-13: 978-80-251-1718-7
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86082#318559Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Výroba bola odložená už za socializmu. Podľa nie celkom overených informácií mal byť proti Devínu vznesený aj argument "Čo je to za nápad dávať do auta motor z traktora...." bez komentára. Ja som ho videl skúšobne jazdiť vo VVP Záhorie - Turecký vrch a fakt to išlo perfektne, vodiči si pochvaľovali aj okno pri nohe na dverách dolu, kadiaľ videli skoro až pod predné koleso bez toho aby sa museli vykláňat z horného okna a v nevhodnom čase dostať napríklad po hube od vetvý trčiacich do cesty.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86082#318563Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vážení,
    konečně jsem dočetl zajímavé povídání Jana Neumanna o náhradnících "vejtřasky" a o pár postřehů se s vámi pokusím podělit. Postřeh první, podle autora vývoj projektu SNA/STA Devín byl zahájen v pražské automobilce Avia a z popudu vlády ČSSR, byl pak předán BAZ. Na stranách 114 a 115 se uvádí:


    "... výnosu vlády ČSSR č, 228 z roku 1982 také upřesnění koncepce rozvoje výroby automobilů v BAZ (Bratislavské automobilové závody, národní podnik). Znění obsahovalo pro nás důležitou informaci, že předsednictvo vlády odsouhlasilo (vyjma jiného) realizaci vývoje a výroby středních nákladních automobilů v počtu cca 5000 kusu za rok. V roce 1983 byl řešitelským kolektivem předložen ideový projekt a studie na STA (střední terénní automobil) 6x6 ve vojenském provedení a SNA (střední nákladní automobil) 6x6, 6x4 a 4x2 pro civilní využití. Vývoj takových vozidel odsouhlasila oponentská rada - a tím byla zahájena práce na vozidle s názvem Děvín, které mělo nahradit vozy Praga V3S. V historii vývojových pracovišť v BAZ to byl nejsložitější a největší řešený úkol a tomu se musela přizpůsobit i organizace podniku, který také dostal zcela nové vedení včetně ředitele. Vývoj automobilů Děvín je vždy spojován pouze s BAZ ... Není tedy divu, že vznik ideové studie na tento automobil v pražské Avii je neznámou skutečností. Tak tedy Avia nejen že postavila prototypy první předpokládané náhrady za V3S (Avia S430), ale se stejným záměrem také vytvořila studii posledního vozu, který byl projektován v socialistické éře. Studie vznikla 12.11.1981 a v pražské Avii dostala označení STNA (střední terénní nákladní automobil) 6x6, Při pohledu na studii je zjevné, že BAZ původní tvarové řešení vozu zcela jednoznačně převzal. ... Automobil SNA 4x2 se totiž svými hmotnostními i výkonovými parametry velmi blížil vozům Liaz rady 100 a to mu do budoucna dávalo malé možnosti k uplatnění.


    Vývoj vozidel Děvín začal v roce 1983 a první dva prototypy (P1 a P2) STA 6x6 byly dokončeny 28.12.1984."



    Na straně 120 je popsán konec projektu SNA/STA Devín:


    "Zahájení produkce obou dvounápravových vozidel Děvín (4x4 i 4x2) bylo plánováno na rok 1992. Ve vývojových dílnách BAZ se postupně postavilo 15 prototypů různých modifikací vozidla Děvín a návazně pro tyto automobily další firmy vyrobily i nástavby, jak pro potřeby armády, tak pro civilní sektor. V roce 1989 se završil sedmý rok vývoje automobilu Děvín v provedení STA i SNA (6x6 i 4x4) a vozidla byla připravena i do sériové výroby V červnu stejného roku, předsednictvo vlády rozhodlo o odložení náběhu sériové výroby automobilu do doby, než vláda ČSSR rozhodne o konečném výrobním programu š.p. BAZ Bratislava. Pak přišel závěr roku 1989 s příslušnými politickými změnami, následoval rok 1992 a rozdělení Československé republiky - to vše projektu nijak neprospělo, BAZ neměl k dispozici potřebné finanční prostředky na vybavení výrobních linek a vůbec nebyl jistý odbyt vozidel. Tím také skončila jakákoliv naděje na sériovou výrobu automobilů Děvín."


    Zdroj
    Jan Neumann: Praga V3S, kapitola: Pokusy o náhradu, strany: 101-126, vydav. Grada Publ., Praha 2008, ISBN-13: 978-80-247-2172-9.

    Titulní list studie n.p. Avia z roku 1981.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86082#318574Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Od 2:22 je možné vidieť prototypy Devína v areáli Bratislavských automobilových závodov (BAZ), spolu s ďalšími nerealizovanými projektami BAZ.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86082#509367Verze : 0
    MOD