SOV - SU-1 (76,2mm samohybné dělo)

SU-1 (76.2 mm self-propelled gun)
СУ-1
     
Název:
Name:
SU-1 SU-1
Originální název:
Original Name:
СУ-1
Kategorie:
Category:
samohybné dělo self-propelled gun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1931-DD.MM.1931 Petrohradský státní zbrojní optický a ocelářský závod Bolševik, Leningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR sériová výroba nezahájena / serial production not started
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1931
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8050 kg 17747 lb
Celková délka:
Overall Length:
4620 mm 15 ft 1 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
2440 mm 8 ft
Celková výška:
Overall Height:
2100 mm 6 ft 10 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
380 mm 1 ft 3in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Armstrong-Siddeley
- čtyřdobý, zážehový čtyřválcový boxer o objemu 6.600 cm3
Armstrong-Siddeley
- four-stroke, gasoline, four cylinders, boxer, swept volume 6.600 ccm
Výkon:
Power:
66,2 kW při 2100 ot/min 88.8 bhp at 2100 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
4+1 4+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h 18.6 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h 9.3 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
110 km 68.4 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 ° 71 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m 79 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m 28 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m 31 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76 mm kanon vz. 1927 cannon model 1927 cal. 76,2 mm
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
nádrže: 182 l
pancéřování: 6-13 mm
fuel tanks: 182 l
armoured protection: 6-13 mm
Zdroje:
Sources:
SVIRIN, M.: Samochodky Stalina, Eksmo, Moskva 2008
KOLOMIJEC, M., SVIRIN, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#330654 Verze : 2
Na jaře roku 1931 obdrželo konstrukční oddělení Závodu č. 232 "Bolševik", Leningrad od Vědecko-technického výboru DRRA zakázku na konstrukci samohybného děla ráže 76,2 mm na podvozku tanku T-26-1931, na jehož základě byl již na podzim stejného roku vyroben prototyp prvního moderního (na svou dobu) pásového samohybného děla v SSSR.
Základ vozidla tvořil podvozek a korba s agregátem a převodovkami výše uvedeného tanku. Na ni byla namontována nýtovaná hranatá nástavba s lehce skloněnou přední stěnou o síle 13 mm. Do ní se konstruktérům kromě kanonu kalibru 76,2 mm vz. 1927 s až 550 mm zákluzem podařilo vtěstnat ještě řidiče-mechanika sedícího vpravo od zbraně za nahoru otevíratelným předním příklopem s průhledovou štěrbinou,velitele sedícího vlevo pod kruhovou věžičkou s průhledy a nabíječe. Tato osádka do vozidla nastupovala dvěma obdélníkovými, dopředu otevíranými dveřmi na bocích korby. Odměr kanonu činil 24°, elevace byla 7° a deprese 11° (speciál pro střelbu z kopce ?).

26.-28.11.1931 probíhaly jízdní a po té střelecké zkoušky vozidla. Při střeleckých zkouškách bylo vypáleno 49 ran z klidu, ze zastávky i z chodu na druhý a třetí rychlostní stupeň. A závěry komise ?

1) Samohybné dělo střelbu vydrželo
2) Přesnost střelby byla lepší jak tabulková
3) Podvozek střelbou nezaznamenal změn

Zbytek již tak optimistický nebyl - prostor posádky je stísněný a nebezpečný, není dořešeno uložení munice (při zkouškách byla v truhlících), zbraň má malý náměr a odměr a vozidlo není vybaveno kulometem pro obranu proti pěchotě. Po odstanění nedostatků závod Bolševik vyrobí zkušební stokusovou serii (nejlépe v roce 1932).
Výraz "po odstranění nedostatků bude vyrobeno ..." znamenal bohužel v zemi Sovětů, jak se později mnohokrát ukázalo, prakticky vždy skutečnost, že prototyp se stal zároveň posledním vyrobeným vozidlem.

Kolomijec, Maksim: T-26-ťažolaja suďba legkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007
Sojankin, A.G. a kol: Sovetskije legkie tanki 1920-1941, Cejchgauz, Moskva 2007
Kolomijec, M., Svirin, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999
Baarjatinskij, M: Legkij Tank T-26,Broněkollekcija spec. no. 2, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2003
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#319271 Verze : 2
Kolomijec, M., Svirin, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999

SOV - SU-1 (76,2mm samohybné dělo) - Prototyp SU-1
před zkouškami - Leningrad, listopad 1931

Prototyp SU-1
před zkouškami - Leningrad, listopad 1931

URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#319273 Verze : 1
Svirin M., Kolomiec M.: Legkij tank T-26, Armada 20, Eksprint, Moskva 2000

SOV - SU-1 (76,2mm samohybné dělo) - SU-1 se zkušební osádkou,listopad 1931
pohled do stísněného bojového prostoru

SU-1 se zkušební osádkou,listopad 1931
pohled do stísněného bojového prostoru

SOV - SU-1 (76,2mm samohybné dělo) - SU-1,listopad 1931, NIAP
boční pohled na stroj během zkoušek

SU-1,listopad 1931, NIAP
boční pohled na stroj během zkoušek

URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#325995 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více