Nakadžima A5N1

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Nakadžima A5N1

Nakajima A5N1 / 中島 A5N1 9年

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Nakadžima A5N1 9-Ši Nakajima A5N1 9-Shi
    Originální název:
    Original Name:
    中島 A5N1 9年
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha, Koizumi
    Období výroby:
    Production Period:
    XX.XX.1934-XX.XX.1935
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    XX.XX.1935
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1200 kg 2646 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1504 kg 3316 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,800 m 35ft 5,19in
    Délka:
    Length:
    7,450 m 24ft 5,31in
    Výška:
    Height:
    3,370 m 11ft 0,68in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18,00 m2 193.75 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    83,33 kg/m2 17.07 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    1x Nakadžima Kotobuki 5 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 410 kW a 447,5 kW v h= 3 048 m
    Vrtule dvoulistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu.
    1x Nakajima Kotobuki 5 nine-cylinder air-cooled radial, rated at 550 hp for take-off, and 600 hp at 10,000 ft
    driving a two-blade variable-pitch metal propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    430 km/h v 4000 m 267.2 mph in 13123 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    350 km/h v 3000 m 217.5 mph in 9843 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    6,15 min do 3000 m 6,15 min to 9843 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    7000 m 22966 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm nad motorem Two 0.303 inch Type 89 machine-guns in the upper fuselage decking
    Uživatelské státy:
    User States:
    Japonsko (Císařské námořní letectvo) Japan (Imperial Japanese Navy Air Service)
    Poznámka:
    Note:
    Letová vytrvalost: 2,5 h Endurance: 2 hours 30 minutes
    Zdroje:
    Sources:
    Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86253#319482Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nakajima A5N1 9-Shi


    Stručná historie:
    Prototyp palubního stíhacího letounu byl dokončen v roce 1935 a v témže roce se zúčastnil zkoušek námořního letectva, které specifikacemi 9-Shi hledalo moderní palubní stíhací letoun. Nový letoun měl nahradit dvouplošné stíhačky Nakajima A4N1.


    Za konstrukcí nového jednoplošného letounu stáli především inženýři Yasushi Koyama a Shinrobu Inoue. Oba konstruktéři se nechali inspirovat konstrukcí neúspěšné stíhacího letounu Ki-11 a také americkým Boeingem P-26. Výsledným dílem byl dolnoplošník, továrně označený PA-Kai, s mohutně kapotovaným pevným podvozkem, za pohonnou jednotku byl vybrán hvězdicový devítiválec Kotobuki 5, který roztáčel dvoulistou stavitelnou vrtuli.


    Porovnávací zkoušky dopadly pro továrnu Nakajima Hikoki K. K. a její prototyp nepříznivě, konkurenční letoun Mitsubishi A5M překonával prototyp továrny Nakajima ve všech ohledech. Kaigun Koku Hombu vývoj letounu A5N1 zastavilo a do výzbroje přijalo konkurenční letoun. Továrně Mitsubishi Jukugyo K. K. se podařilo prosadit a až do konce války se stát výhradním dodavatelem palubních stíhaček pro námořní letectvo. V letech 1928 - 1935 byla výhradním dodavatelem strojů této kategorie právě Nakajima svými letouny A1N, A2N a A4N (A3N byl cvičnou verzí A2N). Prototyp A5N1 9-Shi byl tedy postaven jako jediný exemplář tohoto typu.


    Použité prameny:
    Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, London: Putnam Aeronautical Books, 1990, ISBN 0-851177-840-2
    Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, Tiel 1. Warszawa: Wyd. Lampart, 2000, ISBN 83-86776-50-1
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/86253#350260Verze : 0
    MOD