Vojenské letectvo - minulost, současnost a budoucnost

Diskuse

PIŠTE VŠE O LETADLECH MINULÉHO A TOHO TO STOLETÍ.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#25 Verze : 0
to je docela široký záběr, nebylo by lepší to trochu rozkouskovat po menších obdobích? WWI, meziválečná, WWII ... atd.?
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#363 Verze : 0
Jo třeba jen moderna a ww1-ww2..
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#428 Verze : 0
To bychom mohli začít v WW1. Která letadla téhle války byla opravdu nejlepší? Třeba v Rusku létal bombardér Ilja Muroněc. To byl opravdu gigant své doby a nebylo ho jednoduché sestřelit. Mít tyhle bombardéry spojenci ve Francii v dostatečném nožství, tak by určitě ovlivnily průběh války na západní frontě a to v samotném začátku.
Velmi výkonný byl i italský stíhací vodní letoun Machini. Měl velkou rychlost a byl obratný a vyrovnal se všem pozemním strojům Rakouska i Německa.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#447 Verze : 0
Myslim ze v prvni svetove toho bombardery jeste moc zmenit nemohli ... nemeli tak velkej dolet, aby ohrozili zazemi, jako treba strategicke bombardovani nemecka v druhe svetove, a proti zakopum neplatilo delostrelectvo, tak by nepomohly ani bomby ... snad jen proti presouvajicim se jednotkam v blizkosti fronty, ale v te dobe a s technikou v zacatcich by to asi nebylo moc ucinne Sad
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#451 Verze : 0

Citace - jananyz :

To bychom mohli začít v WW1. Která letadla téhle války byla opravdu nejlepší? Třeba v Rusku létal bombardér Ilja Muroněc. To byl opravdu gigant své doby a nebylo ho jednoduché sestřelit. Mít tyhle bombardéry spojenci ve Francii v dostatečném nožství, tak by určitě ovlivnily průběh války na západní frontě a to v samotném začátku.
Velmi výkonný byl i italský stíhací vodní letoun Machini. Měl velkou rychlost a byl obratný a vyrovnal se všem pozemním strojům Rakouska i Německa.



8) Slyšel jsi někdy někdy o čtyřmotorových Handley Page O/100, O/400 a V/1500..? Ilja Muromec byl už v roce 1916 naprosto zoufale technicky zastaralej…
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#474 Verze : 0

Citace - Admin :

Myslim ze v prvni svetove toho bombardery jeste moc zmenit nemohli ... nemeli tak velkej dolet, aby ohrozili zazemi, jako treba strategicke bombardovani nemecka v druhe svetove, a proti zakopum neplatilo delostrelectvo, tak by nepomohly ani bomby ... snad jen proti presouvajicim se jednotkam v blizkosti fronty, ale v te dobe a s technikou v zacatcich by to asi nebylo moc ucinne Sad



No, ono taktické bombardování (De Havilland DH.4 a DH.9, ftrancouzské Breguety XIV) byly sakra účinné. A 50 či 100 kg letecká bomba je poněkud účinnější, než granát z francouzské 75 mod. 1897, nebo 18liberní houfnice.


A s tím strategickým bombardováním začínala Independent Air Force. Mimochodem, kdyby Velká válka trvala ještě tak měsíc či dva, tak by Britové bombardovali Berlín, z letišť v Československu…
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#476 Verze : 0
v první válce ? Britové berlín z československa ? jak to myslíš ?
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#485 Verze : 0
jo to byl strategický plán ve válce pro rok 1919. dokonce už ve spolupráci s legiema vybíraly potencionální letiště.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#503 Verze : 0
8) Slyšel jsi někdy někdy o čtyřmotorových Handley Page O/100, O/400 a V/1500..? Ilja Muromec byl už v roce 1916 naprosto zoufale technicky zastaralej…


To víže slyšel, ale v samém počátku války to bylo letadlo, které lze bez nadsázky označit za bombardovací. V té době Němci a spojenci nad západní frontou létali ve zcela jiných letadlech, které se používaly většinou k pozorování nepřítele a jen ojediněle k nějakému boji.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#511 Verze : 0
Je zajímavé, že v prvním období války se Francouzi pokusili jakési strategické bombardování Německa se svými Voisiny. A měly celkem úspěch jen do té doby, než se objevily Fokkery a bylo po náletech, tedy za dne.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#512 Verze : 0
Jak by se ale britove proboha vzali u nas ? to mi nedochazi ? rusaci se diky revoluci slozili jak domek z karet a neprijde mi, ze by britove meli sebemensi nadeji dostat se nemcum odkudkoliv do zad ? Osman se sice taky sypal, ale pokud by uz meli pristup do oblasti ceskoslovenske, myslim si, ze by bylo davno po valce. Navic rakusaci se dokazali jeste docela uspesne branit a bojovat s Italii, tak si nemyslim, ze by se pres ne dalo nejak v pohode prejit pres jejich domovinu (a pres uheraky taky Smile )
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#518 Verze : 0
Oni počítali s tím, že Čechoslováci zabezpečí letiště na území Československa a britské dálkové bombradéry Handley-Page měly letět ze západu, odbormbardovat a přistávat u nás. Tady doplnit palivo a pumy a letět zpátky.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#521 Verze : 0
A neměly to být jen Handley-Page. Spolu s nimi měly u nás přistávat také vynikající Vickersy Vimy (jaká to nádhera.... Very Happy ).
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#523 Verze : 0

Citace - Admin :

Jak by se ale britove proboha vzali u nas ? to mi nedochazi ? rusaci se diky revoluci slozili jak domek z karet a neprijde mi, ze by britove meli sebemensi nadeji dostat se nemcum odkudkoliv do zad ? Osman se sice taky sypal, ale pokud by uz meli pristup do oblasti ceskoslovenske, myslim si, ze by bylo davno po valce. Navic rakusaci se dokazali jeste docela uspesne branit a bojovat s Italii, tak si nemyslim, ze by se pres ne dalo nejak v pohode prejit pres jejich domovinu (a pres uheraky taky Smile )



no Rakousko se od léta vnitřně rozkládalo a mělo docela vážné pokusy o uzavření separátního míru. A Německo své síly vyplýtvalo v jarní a letní ofenzívě 1918 takže by mu moc na podepření Rakouských front nezbývalo. Nehledě na rozbýhající se ofenzídu Dohody která se tlačila k německých hranicím takže vzdálenost potřebná k doletu to Porýní a Porúří se zkracovala. Jednak by se k útokům na strategické objekty dostaly i letadla s kratším doletem a ty s dlouhým doletem by měly větší dosah. Pár letiští na východní hranici (v čechách) by odkrylo německé nebe a vyčlenění sil pro obranu by oslabilo beztak slábnoucí letectvo západní fronty.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#530 Verze : 0

Citace - jananyz :

To víže slyšel, ale v samém počátku války to bylo letadlo, které lze bez nadsázky označit za bombardovací. V té době Němci a spojenci nad západní frontou létali ve zcela jiných letadlech, které se používaly většinou k pozorování nepřítele a jen ojediněle k nějakému boji.



No, technicky to sice byl bombardér, ale zrovna toho zase až tolik neodbombardoval (byť to bylo spíše jeho počty). Jenže v době, když se s tím už vážněji (tedy ve velkém, tak od 1917, či už 1916) začalo, tak už existovaly technicky daleko lepší (technicky pokrokovější a výkonnější) stroje.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#578 Verze : 0

Citace - Scotty :

A neměly to být jen Handley-Page. Spolu s nimi měly u nás přistávat také vynikající Vickersy Vimy (jaká to nádhera.... Very Happy ).



To tedy Smile a co přelet Atlantiku, pánové Alcock a Brown… A řada dalších přeletů. Inu, pánové od Vickerse…
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#580 Verze : 0
Jo takhle ... no jak jsem psal, kdyby se sesypali rakušáci, němcům by moc času nezbylo ...
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#582 Verze : 0
Ja bych to s tou ucinnosti leteckeho bombardovani v prvni valce tak neprehanel. Aby puma mela nejakou ucinnost, tak se musi predevsim trefit a to byl problem jeste v druhe. I v ni byla ucinnost strategickeho bombardovani sporna az na konec, kdy ovsem byly pocty a hlavne unosnost i presnost letadel nekde uplne jinde.


Letadla v te dobe spis desila zvukem nebo navadela dela. 1 000 kg pum nikoho neohromi.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#1005 Verze : 0
Ve WW1 letadla mohli nést jenom malé množství pum, a i ty mněli max. do 200-250 kg. Takže i jejich nálety mněli jenom omezený účinek.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#1770 Verze : 0
A co se týče přítomnosti, o které chce mluvit kolega...
V současnosti jsou bezesporu nejlepší letadla Lockheed F-22 Raptor a J.S.F (joined strike fighter), ale z těch klasických (o něco starších) jsou to Suchoj SU-27 Flanker, MIG-29 Fulcrum, Panavia Tornado Gr.Mk.1, Lockheed F-16 Falcon a McDonell-Douglas F-15 Eagle, ale jsou samozřejmně i jiné skvělé stroje....
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#1771 Verze : 0
...o kterých se našim pilotům může jenom zdát. Bohužel.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#1795 Verze : 0
Osobně se domnívám, že hovořit o současnosti nebo budoucnosti našeho letectva je ztráta času. Ještě se proto vrátím k účinnosti bombardování WWI. JIstě se dá souhlasit obecně s tím co napsali snake a Roland. Ale kupříkladu v bitvě u Verdunu mohli Němci stálým bombardováním prakticky jediné zásobovací cesty tzv. "Svatá cesta" přerušit zásobování francozských vojsk a tak způsobit katastrofu. Více viz můj článek Síhací esa, zde na Válce.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#1797 Verze : 0
Naše letectvo má neradosrtné vyhlídky, když ne Tornada, tak staré F-16, které vyřazují Holanďani. Zato Slováci jsou na tom zatím dobře:


"Již v době dělení Československa jsme předpokládali, že k desítce původně federálních devětadvacítek pořídíme další kusy, a to v rámci deblokace ruského dluhu," říká podplukovník Josef Takács, velitel leteckého křídla 1.LZ.
Slovensko tak postupně navýšilo počet MiGů-29 až na 24 strojů. Dnes jich je o tři méně, neboť jeden shořel na vzletové a přistávací dráze těsně před vzletem a další dva byly ztraceny při loňské katastrofě, kdy došlo ke srážce obou letounů a k úmrtí jednoho z pilotů.
"Technický stav letounů a jejich provozuschopnost se snažíme vyřešit také pomocí deblokace ruského dluhu," doplňuje pplk. Takács.
Podle něho se slovenské letectvo chystá na takzvaný bezgenerálkový provoz MiGů, který by měl přinést zejména finanční úspory.
"MiG-29 je velice moderní a kvalitní letoun a i podle vyjádření ruských leteckých odborníků je možné jej provozovat bez provádění generálních oprav. Současný systém, kdy letoun po odlétání přesně stanoveného počtu hodin musí bezpodmínečně na takzvané předepsané práce, které zaberou určitý čas, se jeví již zastaralý. Myslím si, že většina systémů potřebuje spíše pravidelnou a průběžnou kontrolu," vysvětluje velitel leteckého křídla.
Takzvaný Model 2010 slovenské armády počítá s tím, že v roce 2010 by mělo být ve výzbroji 18 stíhacích MiGů-29. Ty by měly projít určitou modernizací, i když některé stroje, zejména pak jejich přístrojové vybavení, byly už částečně "westernizovány". Jde například o navigační systémy VOR, DME, GPS či ILS.
MiG-29 je dnes jediným typem, který je zapojen do pohotovostního systému protivzdušné obrany státu. Provozuschopnost letounů se ale pohybuje pouze v rozmezí 25 až 30 procent (což je pořád víc než u našich neozbrojených L-159, kde se letuschopnost pohybuje mezi 14 a 28 procenty).
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#2086 Verze : 0
Podle mně Slovensko přejde na letadla NATO a koupí buď Saab 39 Gripen, nebo si pronajme vyřazené americké F-16 jak to udelaly Polsko a Maďarsko. Když už mluvíme o Polsku, tak to taky převzalo zvyšné německé MIG-29, které získala NDR ještě za studené války.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#2104 Verze : 0
Nakonec bysme si ty miginy mohli pronajmout od Slovenska, to by bylo neco Very Happy Very Happy Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#2441 Verze : 0
Přikládám seznam techniky z CIAFU, berte to orientačně, je to spíchnutý horkou jehlou, ale Rusáci se Su-27 tam budou!
Vojenské letectvo - minulost, současnost a budoucnost - Amíci jsou v jednání, ale Ruskije Viťazi, to je BOMBA!!! Navíc tam bude 1. světová - létající cirkus a to je taky móóc pěkný.

Amíci jsou v jednání, ale Ruskije Viťazi, to je BOMBA!!! Navíc tam bude 1. světová - létající cirkus a to je taky móóc pěkný.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#6114 Verze : 0
Protoze uz je po CIAF, tak vime, ze RUsaci tam bohuzel nebudou...


Jeste poznamka k tem NATO letounum. To tady asi rada lidi vi (narozdil od nasich novinaru), ale MiG-29 i Su-27 je samozrejme mozno upravit tak, aby byly zcela NATO. Jen tak pro zajimavost - soucasne ruske letecke systemy jsou s NATO kompatibilni jiz v podstate na elektricke urovni. Posledni Su-30MKI maji zalozeny palubni pocitace na procesoru Intel 80486DX2. Mnoho z vas uz ho asi v pocitaci nema, zato ja jeste ano. A NENI to pocitac Ural (a neprodaval se s podvozkem) ...
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#8481 Verze : 0
Jen poznamecka, Polsko bude mit fung nove F-16, ne olitane. Soucastna F-16CJ nelze s puvodnim Ackem srovnavat. Zustal jen vnejsi tvar a jmeno.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#8787 Verze : 0
Pro Scottyho: Kdyz uz jsme u tech Falconů. Jak ses ptal... tak slouzi v:
USA, Bahrajn, Belgie, Dansko, Egypt, Indonesie, Italie. Izrael, Jordansko, J.Korea, Niz., Nor.,Pakistan, Portug., Recko, Singapur, Tchaj-Wan, Thajsko, Turecko, Venezuela. Nakupovat je bude Polsko, Spojene Arab. Emiraty, Chile. Shocked
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#8799 Verze : 0
Poláci maj aspoň rozum, na rozdíl od těch našich tydýtů ve vládě...
"Utěšuje" mě jenom, že to v našem případě s těma áčkovejma šectnáctkama stejně zase neklapne, jako vždycky.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#9014 Verze : 0
Otázka je na co ty stroje upotřebíme bojově?
1. na vzdušného nepřítele asi těžko, když spojenci z NATO jsou všude okolo nás -
a) takže by proti případnému nepříteli už něco vzlétlo odjinud.
b) co tak nezbytně strategicky důležitýho se na našem území nachází aby to stálo za útok (kromě Temelína a Dukovan mě nic v porovnání s okolníma zeměma NATO nenapadá)
2. teroristi v civilním letadle - to by myslím vyřešily řízené střely vhodně rozmístěně po republice - jednak je to pohotovější, dále dopraváky nemají protiraketovou obranu, rozhodně je to levnější než nadzvukové stíhačky
3. účast letectva ČR v nějaké zahraniční misi nadzvukovejma stíhačkama mi přichází při našich politicích nereálná
Takže shrnuto až bych to naším pilotům a ekonomice přál osobně nevidím důvod proč kromě prestižních důvodů a výborných kšeftů pro rozkrádače kupovat nadzvukový stíhačky. To mi přijdou vrtulníky jako daleko užitečnější pro jejich možné civilní nasazení při živelných pohromách. Dokonce i L159 je schopná nasazení protileteckého - proti stíhačům omezeně a proti dopravákům je nebezpečným jestřábem.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#9051 Verze : 0
Samo, Schlange ma bez diskuse velky kus pravdy. Ale.
1.Bez nadzvuků nebudem ,suverenni, stat, nase armada se budu muset spolehat na dojčlandy ci na koho. (Nasi RAFaci se musi obracet v hrobe.)
2.Jake rakety? Rusi se stejnak jak letadla. Rad by mohl povidat. Crying or Very sad
3. Takovy Boeing ma rychlejsi cestovni rychlost nez Alca maximalni. A to Alca musi nastoupat tech 10 kilaku za nim, musi ho zaroven dohnat tak, aby byla schopna pouzit sve AIM-9L.
To si myslim ja.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#9423 Verze : 0
Osobně doufám ,že nebudu muset "bojově" použít žádnou zbraň, ani ty u kterých sloužím, ani ty které vlastním. Pokud někdo touží po válce, je to cvok.


Belgičani a Holanďani jsou asi dost hloupí, taky jsou jejich spojenci všude kolem a nadzvuky mají, škoda že nás neposlouchají, my jsme na to přišli.


Jistěže vzlétnou odjinud, ale ty státy, které musejí investovat do letectva za nás , jsou jistě štěstím bez sebe. O našich závazcích vůči Nato (o obraně vlastního území a vzdušného prostoru) - tak o tom jsem už hovořil jinde, stačí si to najít a přečíst.


Přiznám se, že mi není jasné, co jiné země mají strategičtějšího než jaderné elektrárny, jejichž zničení by mohlo zplundrovat půl Evropy.


Právě nyní se ruší poslední PLŘS středního dosahu, do dvou let se zruší zbytek, takže žádné rakety mít nebudeme a o nákupu nějaké náhrady se na rozdíl od letadel ani neproslýchá.


L-159 není schopná žádného nasazení, protože není schopná (zatím, ale už několik let) nosit žádné PLŘS.


To s těmi vrtulníky je sice pravda, ale příklad je špatný. Jako kdyby mi kamarád řekl, že si chce "pro jistotu" pořídit zbraň na sebeobranu a já mu poradil, ať si koupí mobil - ten je rozhodně užitečnější, tu zbraň možná nikdy nepoužije.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#9461 Verze : 0
L-159 muze nosit AIM-9, ne? Amici nam behem summitu cosi pucovali. Uz nevim kolik kusu, mely to byt verze L, vsesmerove.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#10718 Verze : 0
Pokud vím, tak jsme ty Sidewindry vrátili a žádnou další výzbroj pro 159 nemáme. Crying or Very sad
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#10741 Verze : 0
Lakomci! Ale nosit je Alca muze. Tys rikal ze ne e. Mam verit tobe nebo propagacnim materialum Aera?
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#11004 Verze : 0
Zatim mame 20 AIM-9L a mame dostat dalsich 60. L-159 jako pomale bitevni letadlo nemuze slouzit jako prepadovy stihac. Navic nema integrovanou zadnou vyzbroj, dokonce ani cvicne pumy ne !PLRK nemohou plnit ukoly ochrany vzdusneho prostoru kvuli malemu dosahu - jsou na obranu bodovych cilu. Navic vsechny SA-2, SA-3 se maji zrusit a osud SA-6 je na vlasku. Jednu letku stihacek urcite potrebujeme. Souhlasim s nazorem, ze SU-27/30/33 lze plne NATO-izovat, ale ekonomicky nejracionalnejsi by asi bylo vzit na zapujcku/leasing JAS-39C/D nebo F-16C/D block 52 a vyse. Snem vzdalene budoucnosti jsou F-35 JSF, ale jsou to vlastne utocna, ne stihaci letadla, i kdyz vlastnosti stealth ve spojeni s data-linkem by byly skvele. Jenom bychom museli koupit nejaky mensi AWACS Smile
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#11058 Verze : 0
Ze 159 preci nechce nikdo delat stihacku, viceucelovy bojovy letoun uz vubec ne. Nebo jo? V Clausolandu je mozne vse, lidi co neumi zblechtnout anglicky mohou ridit nejvetsi aerolinky,... Prepadovym stihacum davno odzvonilo. Klasika byla F-104, napr.
Jednoucelove letadlo je priliz drahe a tak se delaji kompromisy. Treba se ubere vykon motoru a zvedne se kapacita vnitrniho paliva. Blablabla, to jsou obecne veci.
L-159 ale preci muze (kdyby byly) nosit Mavericky (TV/IR), LAU bloky neriz. strel. Uplne bez drapku tedy neni. A nevidim duvod, proc by nemohla pouzivat nerizene pumy. To nejdulezitejsi, A-G radar ma. Mrknu doma do archivu a hodim sem seznam mozne munice.
Sigittaure, prosim upresni, co myslis tim ,nema integrovanou zadnou vyzbroj, Videl jsem clanky z testu jak Mavericku, Plamene tak LAU.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#11189 Verze : 0
Pokud jsem si zatim stihnul z ruznych polo+oficialních zdrojů udělat obrázek (ATM1, ATM2, A-report, www.letectvi.cz), proběhly testy AIM-9, Mavericku, GBU-II, neřízených raket a pum ve Francii a v Norsku.


Skutečný stav u VzS AČR je asi takový:
71 L-159A, úvahy o 6 L-159B
Sidewinder - 20-80 AIM-9L věnovaný USMC na zasedání NATO, není dodána funkce radaru "stupnice odpalu" viz zde
LAU- nevím
Maverick - zákaz podvěšovat - nejsou
Plamen - problémy se spolehlivostí, mají začít vojskové zkoušky
cvičné pumy - nejsou
AMRAAM - neitegrována
GBU - nejsou


Řízení projektu ze strany MO je zrůdné, postupovalo se úplně obráceně, nejsou cvičné L-159B, simulátor, logistika, infrastruktura, výzbroj. Člověku se dělá zle.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#11191 Verze : 0
Prepáčte chlapci, ale pri diskusii na túto tému ma za Slovákov, ale aj za Čechov napadlo jedno riešenie. Ide o analógiu s vyzbrojením tankových jednotiek najnovším typom tanku "REBRIŇÁK" pre vodiča a 20 osôb. Vodič tank riadi a tých dvadsať osôb ho tlačí.


Pre prípadných pochybovačov uvediem najväčšiu taktickú výhodu tohoto tanku = "Guľka, ktorá rebriňákom preletí, veľa škody nenarobí!".


Naozaj si z tak vážnej veci, ako je obrana našich malých zemí, nechcem robiť srandu, ale inak sa to asi nedá vyriašiť.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#12232 Verze : 0
P.S. k môjmu predchádzajúcemu príspevku.


Ako ste chválili tie naše MiG 29, napadla ma ďalšia moja fotografia, ktorú som uribil na 1. leteckej základni na Sliači, asi v júli 1994. Školil som tam rozhodcov plastikového modelárstva v ASR. Kedy to presne bolo si už nepamätám. Pohľadám ten obrázok a pošlem ho, aby ste videli ako na tom slovenské letectvo naozaj je. Uvidíte ako sa MiG 29 štartuje kľukou.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#12233 Verze : 0
Diky Sigittaure za tvuj cas a odpoved.
Minule jsem trochu placnul do vody s tim, ze ma Alca radar schopny pracovat v protizemnim (A-G) rezimu. Ze je jako schopny napriklad rozlisovat stacionarni a pohyblive cile, ze umoznuje shoz CCRP (zamereni pozemniho cile radarem s moznosti hladinoveho shozu,...). To nevim. A nepamatuju si, ze bych o tom cetl.
Dovolim si doplnit tvou odpoved tim, co jsem si precetl v L+K: V kvetnu 1999 v Norsku prototyp L-159 odpalil 227 ks nerizenych raket CRV-7 (70mm) z LAU-5002 a LAU-5003, odpalil 4 AGM-65, 7 AIM-9, lital a strilel s 1 az 3 podvesy Plamen.


Proc je zakaz podvesovat Mavericky?
Tim ,viz zde, myslis co? Mas neco blizsiho k te stupnici odpalu pro Sidewindery?
P.S. O Plamenu je neco v srpnovem (semizda) ATM (puvodnim), jeste jsem se k tomu nedostal, musim to nastudovat.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#12250 Verze : 0
Posli, Skote, posli.
K malym zemickam. Znam jednu malou zemicku, temer v srdci Evropy, neutralni navic, co ma F/A-18. Very Happy 8)
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#12251 Verze : 0
Kdesi v inej rubrike tohoto fóra som narazil na informáciu, že Tu 154 mohli nosiť nejakú protilodnú raketu (alebo tak podobne to tam bolo). Nemám obrázok takého stroja, ale hneď som si spomenul na pár fotiek, ktoré mám z webu RUSKÁ SILA : http://legion.wplus.net Ak o to bude mať niekto záujem, upresním adresu.


Z dôvodu dodržiavania autorského zákona to sem nedám, ale fotky majú pomenovnie VVA 14. Je to silno prerobené dopravné lietadlo (pripadá mi to ako Iljušin), trup má široký možno aj 5 metrov a pristáva na podvozok, alebo na vode pomocou nafúknutých vakov. Dva vedľa seba uložené motory sú na pylóne, umiestnenom na chrbte. Konštrukcia veľmi zaujímavá, ale aké to mohlo mať letové parametre neviem. Je tam k tomu aj text ale ten som nečítal.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#12586 Verze : 0
Nedávno jsem někde četl že ty naše slavné podzvukáče mají jednu chybyčku . Když se pod ně podvěsí kanón plamen nějaká ta raketa , nádrž nebo bomba prostě neco s váhou kolem 450 až 550kg tak se letoun při určité rychlosti stává neovladatelný a má tendenci padat. Už se to prý jednou stalo bylo to v zimě a zrovna testovali ten kanón plamen.Pilot na místě mrtvej a to letadlo bylo rozházené po celém kopci.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#18962 Verze : 0
To pistolník: oficiální závěr zní chyba pilota, který prováděl obtížné manévry v nedostatečné výšce.
A stalo se to 24.2.2003 ve vojenském prostoru Jince, u Příbrami.
Šlo o Aero L-159A ALCA (6056, r.v. 2002).
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#18966 Verze : 0
SKOT: VVA 14 není letadlo, je to spíš samostatná kategorie - ekranoplán. Rusové s nimi experimentují už snad od padesátých let a jsou to křížence letadel a vznášedel. Ekranoplány se používají snad jen nad vodou, využívají přízemní efekt a mají dost omezenou výšku dostupu. Ruské námořnictvo si je dost oblíbilo, protože nejsou zachytitelná a zranitelná tak moc jako letadla, rychlejší než lodě a neúčinkují na ně minová pole. Byly prototypy jako Lun a "Přízrak z Kaspického moře", které měly nést rakety, většina projektů ale byla transportních (větší nosnost než letadla). Pro nedostatek peněz snad všechny projekty už zrušili, pár jich snad mají ještě ve výzbroji, ale chátrají.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#18973 Verze : 0
Mam dotaz. Konkretne na F-16. Pri tankovani ve vzduchu, jdou tankovat i pridavne (externi, baky, rikejte tomu jak chcete) nadrze? Podkridelni, trupove?
-----------------
Admiral Benson: I slipped on a crab. Who put that crab there?
Ship Commander: I don't see any crab.
Admiral Benson: Don't tell me. There were two crabs they work in pairs.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#19176 Verze : 0
Nikdo netusi? Vnitrni palivovy system je mi celkem jasny. Mam k tomu neco malo materialu. Mozna by to hodilo na stucny clanek... s vlastnorucnim umeleckym nakresem 8)
------------------------------


Ship Commander: Admiral Benson!
Admiral Benson: Really? That's my name too.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#19946 Verze : 0
Rak toto už je téma vyslovene pre letcov - odborníkov-
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#19992 Verze : 0
to Bronco: Domnívám se, že za letu je možné doplňovat jen hlavní nádrže, nikoliv však přídavné - tedy podvěšené.


Fridrich
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#20101 Verze : 0
ekranoplány jsou výsadou ruského námořnictva už od padesátých let, sou to dost zajímavý stroje, výšku letu mají cca do 5m.
Nejvýznamější stroj tohohle typu byl asi A-90 Orljonok.
Suchoj prý plánoval konstrukci se 400 sedadly (chtěl bych vidět obrázek jak by to vypadalo).
Pokud o tom někdo něco víte, tak napište, docela mě to zajímá.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#23674 Verze : 0
K VVA-14
To nebyl ekranoplán, ale amfibie se svislým vzletem
Stavěl to nějaký R.L. Bartini v Uchtomském vrtulníkovém závodě a později se pokračovalo v závodě Berjevovy OKB-49 v Taganrogu


Předpokládalo se že budou postaveny dva prototypy. První s označením VVA-14-1M měl sloužit pro studium chování letounu při klasickém vzletu s rozjezdem. Druhý VVA-14-2M měl sloužit pro pokusy se svislým vzletem a přistáním a pro sledování chování letounu při přechodu do vodorovného letu.


Měl sloužit na protiponorkový boj.


Projekt se nepodařilo dotáhnout do konce. Nebyly k dispozici dostatečně výkonné zdvihové motory a nepodařilo se dořešit "zatahování" nafukovacích plováků.


vrak je k vidění v Moninu


Koho by zajímaly detaily v ATM 12/2003 mám o tom článek
Wink
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#29632 Verze : 0
Uznávám, už jsem to taky zjistil, ovšem vlastnosti měl mít podobné jako ekranoplán. Plus navíc kolmý start a přistání.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#29633 Verze : 0
Ještě k ekranoplánům


Správná myšlenka je, že využívají přízemní efekt (co to je, se dočtete v otázky a odpovědi)


To je záležitost nosných ploch s principem vznášedla to nemá nic společného. Vznášedlo se pohybuje na vzduchovém polštáři vytvářeném dmychadly.


Elementární rozdíl je v tom že vznášedlo může "zastatvit" na místě ekranoplán ne Wink
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#29637 Verze : 0
Co se tankování týká


Dnes se používá většinou tlakové tankování i na zemi
někdy se koukněte na leteckých dnech že hadice je připojená většinou zespodu, důvod je prostý jde to rychleji (3-4x)

Přes jedno hrdlo se natankuje celá mašina včetně baků a při tankování za letu je to stejné.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#29639 Verze : 0

Citace - ICE :


To je záležitost nosných ploch s principem vznášedla to nemá nic společného.



On tady někdo tvrdil opak? Pokud jo, tak asi já, ale taky to považuju za blbost... Asi jsem se zase jednou špatně vyšplechtl...
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#29642 Verze : 0
SKOT: VVA 14 není letadlo, je to spíš samostatná kategorie - ekranoplán. Rusové s nimi experimentují už snad od padesátých let a jsou to křížence letadel a vznášedel.


asi o tři příspěvky výš


Je mi jasné jak jsi to myslel ale "praporčík" by se měl vyjadřovat přesně Wink
nic ve zlém..ale pár lidí si to přečte a pak to budeš muset vysvětlovat...
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#29648 Verze : 0
Že to jsou ekranoplány jsem tvrdil, to byl tedy omyl. Tys asi prve narážel na ono "kříženci letadel a vznášedel"- to jsem myslel teda tak, že mají mít výhody obou, ne fungovat na principech obou. Tak to tedy teď upřesňuji.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#29649 Verze : 0
to all: co se ekranoplánů týče, dovoluji si nabídnout pár odkazů. Bohužel jsou v cizáckých jazycích. Laughing Komu to nevadí, ať si pošmákne. Laughing A čistě mezi námi - Bartiniho WA-14 je do kategorie ekranoplánů (WIG pro milovníky angličtiny) řazeno také.


www.nurflugel.com - anglicky


http://jpcolliat.free.fr/ekra/ekraA.html - francouzsky


http://aeroweb.lucia.it/~agretch/RAFAQ/WIG.html - anglicky


http://avia.russian.ee/air/ekranoplanes/lun.html - rusky


http://it.geocities.com/aereicuriosi/fonti.htm - italsky, pak odkazy všemožně různojazyčně


b.t.w. jen na Googlu bylo přes 200 odkazů, stačí hledat. Idea Mimochodem, většina stránem navzájem opisuje údaje, liší se jen podrobnostmi, množstvím obrázků a kvalitou výkresů. 8)


Jinak, o vyhlídkách Confused: našeho letectva je popřemýšleno i jinde (viz Grippeny v ČR), pojďme si raději povídat o letadýlkách jinde. Např. nesouhlasím s podceňováním práce Igora Sikorského. Jeho Grand byl pozoruhodnou konstrukcí a Ilja Muromec byl něčím zcela vyjímečným. Asi jediný stroj té doby, který mohl z výzvědných letů nosit už hotové fotografie - on totiž tu fotografickou komoru se vším dokázal unést. Jeho nosnost byla pozoruhodná, vytrvalost v letu taktéž. I když kabina typu tramvaj není zrovna aerodynamicky ideální, ale ono to zase nebylo nejrychlejší, takže to tolik nevadilo. V jakémsi starším letectví mám roztomilý obrázek stroje IM v letu, kde na trupu stojí oficír v placaté čepici a s vlajícím pláštěm ke kotníkům. 8) Rolling Eyes


Bombardéry HP měly zase roztomile řešen pohyb zadního střelce - vozíček na kolejích, na který střelec ulehl, profrčel trupem na své "pracoviště", ujal se kulometu a počal působit. Když se pohybovali v klidnějších zónách, mohl stejně odfrčet do kabiny pilotů a dát pokec. Smile


Roztomilým témátkem by také mohly být německé pokusy o strategické bombardování pomocí vzducholodí. Takové Zeppeliny nebo Schütte-Lanz jsou přeci pěkné téma.
URL : https://www.valka.cz/Vojenske-letectvo-minulost-soucasnost-a-budoucnost-t9#45446 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více