Davis, Carl Raymond

Rozpočet tohoto webu pro rok 2016 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 56.655,- Kč Chci přispět
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Davis, Carl Raymond

    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Davis Davis
    Jméno:
    Given Name:
    Carl Raymond Carl Raymond
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Carl Raymond Davis
    Fotografie či obrázek:
    Photograph or Picture:
    Hodnost:
    Rank:
    kapitán Flight Lieutenant
    Akademický či vědecký titul:
    Academic or Scientific Title:
    Inženýr Engineer
    Šlechtický titul:
    Hereditary Title:
    - -
    Datum, místo narození:
    Date and Place of Birth:
    30.07.1911 Krugersdorp, Jižní Afrika
    30.07.1911 Krugersdorp, South Africa
    Datum, místo úmrtí:
    Date and Place of Decease:
    06.09.1940 Tunbridge Wells, Velká Británie
    06.09.1940 Tunbridge Wells, United Kingdom
    Nejvýznamnější funkce:
    (maximálně tři)
    Most Important Appointments:
    (up to three)
    velitel letky 601. perutě RAF Flight Commander of No. 601 Squadron RAF
    Jiné významné skutečnosti:
    (maximálně tři)
    Other Notable Facts:
    (up to three)
    Stíhací eso (9+1-4+1-4 vítězství)
    Padl v boji
    Fighter Ace (9+1-4+1-4 Claims)
    Killed in Action
    Související články:
    Related Articles:
    Zdroje:
    Sources:
    Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994
    http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Raymond_Davis
    http://www.bbm.org.uk/as-davis.htm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/90539#338616Verze : 0
    Michal Rak MOD
    Avatar
    Flight Lieutenant Carl Raymond Davis


    Narodil se v Jižní Africe manželům Carlu a Claře May Davisovým, americkým občanům. Když mu bylo 13 let, poslali ho rodiče do Velké Británie, kde se mu mělo dostat kvalitního vzdělání. Na Trinity Collage v Cambridge získal titul bakalář, ve studiu poté pokračoval v Kanadě na montrealské McGill University, kde získal titul důlního inženýra. Poté se vrátil do Británie a v roce 1932 získal britské občanství. To mu mimo jiné umožnilo v roce 1936 vstup od RAF, Davies se stal členem 601. perutě Pomocného letectva (Auxiliary Air Force), tak zvaných „víkendových letců“. Personál jednotky totiž tvořili piloti, kteří měli normální zaměstnání a létání se věnovali ve svém volném čase. Často se jednalo o mladé muže ze šlechtických rodin či s vysokoškolským vzděláním, kteří v této činnosti hledali odreagování od každodenních činností.


    U perutě se Davis mimo jiné seznámil se Sirem Archibaldem Hopem, 17 baronetem z Craighallu, a zanedlouho si vzal jeho sestru Katharine Anne za manželku. A Hope se na oplátku oženil s Carlovou sestrou Ruth.


    V té době 601. peruť používala směsici strojů Demon a Hart, které v listopadu 1938 nahradily modernější letouny Gauntlet Mk.II. V této době se politická situace v Evropě začala přiostřovat a zdálo se, že z „odpočinkového, víkendového“ létání se může brzy stát létání válečné. Opravdu se tak stalo ale až po roce 3. září 1939, kdy Velká Británie vyhlásila válku Německu.


    V čase vypuknutí války byla ale jednotka opět přezbrojena, od ledna totiž létala se stíhací verzí dvoumotorového bombardéru Bristol Blenheim Mk.IF. S těmito stroji okamžitě ze své základny Biggin Hill začala provádět hlídkové lety nad pobřežím.


    První skutečně bojovou akci ale jednotka provedla až 28. listopadu 1939. Šest Blenheimů z 601. a šest z 25. perutě bylo vysláno k útoku na základnu hydroplánů v Borkum. Britové nad cíl dorazili kolem 15.30 a útočili na vše, co spatřili. Překvapení Němci se nezmohli na větší odpor a všech dvanáct letounů přistálo v pořádku v 17.55 v Debdenu, kde piloti, mezi kterými byl i Davis, ohlásili zničení pěti letadel, jednoho dělostřeleckého postavení a poškození dalších cílů. Jedinou škodu, kterou však způsobili, bylo velmi lehké poškození dvou letounů.


    Byla to jediná větší operace, do které „šestsetjednička“ zasáhla na Blenheimech. V březnu 1940 se totiž, určitě k velké radosti pilotů, začala přezbrojovat na výkonnější Hurricany. S nimi pak úspěšně zasáhla do bojů nad Francií a krytí evakuace britského expedičního sboru z přístavu Dunkerque. Davisova hvězda se ale rozzářila až v následující Bitvě o Británii.


    Svůj první skalp získal 11. července, když během druhého bojového letu toho dne sestřelil jeden stíhací Bf 110. Nejúspěšnějším dnem pro něj ale byl 13. srpen, tedy den, kdy Němci spustil svůj hlavní útok proti Britům – začal Adlertag. 601. peruť tehdy provedla tři bojové lety a Davis byl úspěšný během každého z nich.


    První proběhl brzo ráno, již před sedmou hodinou a cílem pilotů několika perutí se stala formace bombardérů Ju 88 A, pravděpodobně od KG 54. Jen piloti „601“ nárokovali 3-7-3 vítězství nad Junkersy, Davis přispěl jedním společným pravděpodobným sestřelem a jedním poškozením. KG 54 přišla o čtyři stroje ale dalších nejméně 11 bombardérů se vrátilo s různě vážnými poškozeními.


    Druhá akce proběhla kolem poledne a „601“ se tentokrát mezi Swanage a Portlandem utkala s doprovodnými stodesítkami. Při ztrátě stroje P/O Mayerse, který se zachránil na padáku, si Britové připsali 5 zničených a 9 poškozených Bf 110. Nejúspěšnější byl právě Davis, který se postaral o zánik hned tří těžkých stíhaček.


    Zdá se, že jejich protivníci pocházeli mimo jiné od V.(Z)/LG 1, která přišla o čtyři stroje a několik dalších utrpělo poškození.


    Poslední akce se odehrála odpoledne kolem čtvrté a piloti „601“ tentokrát napadli německou formaci, která se již vracela do Francie. Britům se však do cesty opět postavili doprovodné stodesítky a opět došlo k velké mele, kterou opět Britové vyhráli. Bez vlastních ztrát ohlásili 2-10-4 vítězství. Davis den završil jedním pravděpodobným úspěchem a jedním poškozením.


    O dva dny později rozšířil své skóre o jeden Ju 88 a další letoun téhož typu pokořil i šestnáctého.


    Dne 18. srpna se Davis podíle na masakru střemhlavých Stuk, který předznamenal ústup ze slávy tohoto typu, který si vydobyl reputaci během německých bleskových taženích na kontinentě. Kolem 14.00 hodiny se k břehům Británie blížila formace více jak sta těchto letounů. Do vzduchu byly okamžitě poslány všechny dostupné perutě, mezi nimi i „601“. Davis a jeho kolegové na Němce narazili kolem Selsey. Zaútočili tvrdě a nesmlouvavě. Po chvilce se již k zemi řítilo šest střemhlavých bombardérů. V jejich prospěch se pokusilo intervenovat několik doprovodných Bf 109, kterým se podařilo sestřelit letoun R4191 Sgt. L. N. Guye, který zahynul. Za „601“ kontrovali Davis s F/O Rhodes-Moorhousem, každý z nich zničil jednu ze stodevítek. Davisovi navíc patřila 1 a 1/2 ze sestřelených Stuk.


    Osádky Ju 87 si ten den prošli opravdovým očistcem. Celkem 13 Junkersů se nevrátilo, tři další byly poškozeny tak, že je již nebylo možno opravit. Mnoho dalších letounů bylo poškozeno.


    Poslední srpnový den sestřelil Davis pravděpodobně další Bf 110 a své skóre uzavřel 4. září.


    Ten den peruť startovala k zachycení nepřátelské formace, která se vracela zpět po splnění úkolu. Piloti „601“ se dostali opět do křížku se stodesítkami. Jednalo se o stroje od jednotek ZG 2, ZG 76, V.(Z)/LG 1 a Erp.Gr. 210, které měly odlákat Brity od hlavního útočného svazu. A draze zato zaplatily. „601“ byla jednou z posledních perutí, která se do Němců pustila a piloti ohlásili 2 jistá a 2 pravděpodobná vítězství. Dále nárokovali dva Do 17 a jeden Do 215, tyto typy ale byly často s Bf 110 zaměňovány. Jedno z jistých vítězství si připsal i Davis.


    Jednotky Zerstörerů měly opravdu černý den, na své základny se nevrátilo celkem 15 těžkých stíhaček, další stroje byly poškozeny.


    Za své dosavadní úspěchy byl Davis 30. srpna 1940 dekorován ceněným DFC a objevila se zpráva, že bude povýšen do hodnosti Flight Lieutenant, což mělo stvrdit jeho funkci velitele jedné z letek perutě, které se právě ujal. Potvrzovací dekret, že se tak 3. září skutečně stalo, se k němu ale již nedostal.


    Dne 6. září 1940 ráno vzlétla „601“ k odražení dalšího z nepřátelských náletů. V okolí Mayfieldu však piloti narazili na doprovodné stodevítky. Vypukla prudká bitva, po které sice britští stíhači nahlásili šest sestřelených Bf 109, zaplatili za to ale ztrátou čtyř Hurricanů. Ze strojů V6647 a P3382 sice jejich piloti, P/O Gilbert a F/O Topolnicki, vyskočili zraněni na padácích, piloti zbylých dvou strojů F/Lt Davis (P3363/UF-W) a F/Lt Rhodes-Moorhouse (P8818) takové štěstí neměli.


    Davisův letoun se v 9.30 zřítil na zahradu jednoho z domů v Matfieldu, Brenchley nedaleko města Tunbridge Wells a celý shořel. Pilot v jeho troskách zahynul.


    Jeho ostatky jsou dnes pochovány na hřbitově Storrington v Západním Sussexu, nedaleko bydliště jeho rodiny. Zahynul ve věku 29 let.


    Prameny:
    Foreman, J: Fighter Command War Diaries, vol. 1, Air Research Pub., Walton-onThames 2002
    Franks, N.: Fighter Command Losses os Second World War, vol. 1, Midland Publishing, Leicester 2000
    Ramsey, W. (Ed.): The Battle of Britain Then and Now (Mk.V), After the Battle, Old Harlow 2006
    Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994
    Shores C., Ehrengardt C.-J. a kol.: Začátek cesty, Mustang, Plzeň, 1996
    http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Raymond_Davis
    http://www.bbm.org.uk/as-davis.htm
    www.cwgc.org
    www.wikipedia.org


    Svatba Carla a Katharine Anne (http://www.bbm.org.uk/as-davis.htm)

    Davis před jedním z Blenheimů jeho perutě (http://www.bbm.org.uk/as-davis.htm)

    Davisův hrob v Storringtonu (http://www.bbm.org.uk/as-davis.htm)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/90539#338638Verze : 0
    Michal Rak MOD
    Avatar
    Tabulka vítězství C. R. Davise


    Datum
    Čas
    Jednotka
    Typ letounu
    Místo
    Nepřítel
    11.7.1940
    18.00
    601. peruť
    Hurricane I P3363
    Needeles, Isle of Wight
    Bf 110 zn.
    26.7.1940
    9.45
    601. peruť
    Hurricane I P2690
    15 mil J St. Catherine´s Point
    Bf 109 E pš.
    11.8.1940
    10.45
    601. peruť
    Hurricane I P3383
    15 mil J Swanage
    2x Bf 110 pr.

    10.45
    601. peruť
    Hurricane I P3383
    15 mil J Swanage
    Bf 110 pš.
    13.8.1940
    6.45
    601. peruť
    Hurricane I P3383
    Arundel-Petworth
    1/2 Ju 88 pr.

    6.45
    601. peruť
    Hurricane I P3383
    Arundel-Petworth
    Ju 88 pš.

    12.15
    601. peruť
    Hurricane I P3363
    Z Swanage
    3x Bf 110 zn.

    16.25
    601. peruť
    Hurricane I P3383
    Botleigh
    Bf 110 pš.

    16.25
    601. peruť
    Hurricane I P3383
    Botleigh
    Bf 110 pr.
    15.8.1940
    17.45
    601. peruť
    Hurricane I P3383
    Bishop Waltham
    Ju 88 zn.
    16.8.1940
    ~13.00
    601. peruť
    Hurricane I P3383
    Tangmere
    Ju 88 zn.
    18.8.1940
    14.15
    601. peruť
    Hurricane I P3886
    Selsey-Thorney Island
    1 a 1/2 Ju 87 zn.

    14.15
    601. peruť
    Hurricane I P3886
    Selsey-Thorney Island
    Bf 109 E zn.
    31.8.1940
    ~8.45
    601. peruť
    Hurricane I P3886
    Debden
    Bf 110 pr.
    4.9.1940
    13.30
    601. peruť
    Hurricane I P3363
    Worthing
    Bf 110 zn.



    Celkem: 9+1-4+1-4 vítězství


    Pramen:
    Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London 1994
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/90539#338640Verze : 0
    Michal Rak MOD