Prehľad nehôd Slovenského vojenského letectva

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Prehľad nehôd Slovenského vojenského letectva

    Avatar

    Prehľad nehôd Slovenského vojenského letectva a lietadiel
    Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR.




    Vysvetlivky skratiek typov nehôd:
    VLI - vážny letecký incident
    P – poškodenie, stroj schopný opravy
    H – havária, stroj zničený, bez strát na životoch
    K – katastrofa, stroj zničený, pilot a (alebo) posádka zahynul



    Dátum
    Lietadlo,
    trupové číslo

    Posádka
    Typ nehody
    Podrobnosti
    Fotografie
    27.05.1993
    Su-25K 8072
    ?
    P
    Počas preletu na letisko Sliač došlo pri pristávaní k zablokovaniu bŕzd hlavného podvozku. Lietadlo vybočilo z dráhy, pričom došlo k nalomeniu nosníkov krídla, vylomeniu podvozka a vytrhnutiu motorov zo závesov. Príčinou havárie bola únava materiálu a neadekvátna reakcia pilota. Pilot nebol zranený.
    Su-25K 8072 mimo trate.


    17.06.1993
    Mi-8P B-8939
    GALATA, KREIBIK, VOJTEK
    K
    Slovenská policajná zásahová jednotka absolvovala výcvik s využitím vrtuľníka. Vrtuľník sa presúval z VVP Lešť na letisko Sliač kvôli doplneniu pohonnej hmoty a predpísanej kontrole. Kvôli zníženej viditeľnosti došlo k nárazu do terénu pri Pustom hrade pri Zvolene. Z desiatich (iný zdroj 12) členov posádky zahynul pilot npor. Kreibik a jeden príslušník zásahovej jednotky. Niektorým členom posádky nehoda spôsobila trvalé následky.
    -
    27.04.1994
    Su-22M4 4013
    mjr. Vladimír ŠIMKO
    H
    Počas nácviku letovej ukážky pilot prekročil letové limity stroja a stratil nad ním kontrolu. Lietadlo opustil katapultážou. Stroj po náraze do hangára explodoval, pričom vzniknutý požiar zranil vojaka základnej služby a poškodil stojace lietadlo Su-25K 1006.
    Su-25K 1006 zasiahnutý dopadom Su-22M4 4013.

    15.03.1995
    L-29 3302
    mjr. Jaroslav HORNÍK
    K
    Počas cvičného letu vo VVP Kežmarok-Záľubica pilot predvádzal akrobaciu. Lietadlo sa dostalo do pádu a zrútilo sa do lesa; pilot neprežil.
    -
    15.12.1995
    Mi-2 4524
    MALÁK, ?, IHRICKÝ
    H
    Neďaleko obce Šarišské Michaľany došlo počas letu k poškodeniu zadnej vrtule vrtuľníka a následnému zrúteniu vrtuľníka. Nikto nebol zranený.
    -
    17.07.1996
    L-39C 4357


    L-39V 0745
    4357: pplk. Marián SAKÁČ, kpt. Róbert ROZENBERGER


    0745: mjr. Peter FIANTA
    H
    Pri nácviku akrobatickej skupiny Biele Albatrosy došlo vplyvom silnej turbulencie k zrážke lietadiel. Piloti L-39C po vyhodnotení situácie namierili lietadlo do neobývaného priestoru a katapultovali sa. Lietadlo dopadlo do priemyselnej zóny v priestore Košíc. K poraneniu osôb ani väčším škodám na majetku nedošlo. Pilot L-39V napriek poškodeniu stabilizátora dokázal pristáť a lietadlo bolo neskôr opravené.
    Miesto dopadu L-39C 4357.

    Časť poškodeného L-39V 0745.

    20.09.1996
    L-29 1928
    mjr. Tomáš NOVOTNÝ
    H
    Lietadlo havarovalo neďaleko obce Studienka. Pilot opustil lietadlo katapultážou údajne kvôli falošnej signalizácii požiaru.
    Pozostatky L-29 1928 po dopade.

    28.04.1997
    Mi-17 0841
    kpt. KŠÁN, kpt. HAZUCHA, kpt. MAKÚCH
    ?
    Stroj letel z Prešova do Malaciek s medzipristátím na Sliači. Počas preletu nad Vtáčnikom došlo k vysadeniu oboch generátorov. Vrtuľník pokračoval v lete s pomocou záložného zdroja energie AI-9V smerom na Topoľčany a núdzovo pristál pri poľnom letisku Dolné Trhovište (neďaleho Hlohovca). Na druhý deň vrtuľník v núdzovom režime preletel na letisko do Piešťan. Počas incidentu nebol nikto zranený.
    -
    03.06.2000
    L-39C 4355
    mjr. Ľuboš NOVÁK
    K
    Počas predvádacieho letu skupiny Biele Albatrosy na dni otvorených dverí letiska Sliač začal pilot neskoro vyberať zostupovú fázu paralelneho prvku. Stroj narazil do rovinatého terénu, dvakrát sa odrazil od zeme a vybuchol. Pilot sa nepokúsil o katapultáž a zahynul.
    Pozostatky havarovaného L-39C 4355.

    15.06.2000
    Mi-2 B-2950
    Viktor R.
    P
    Pri pristátí na letisku v Košiciach sa listy rotora vrtuľníka zachytili o stĺp osvetlenia letiskovej plochy, čím došlo k ich poškodeniu. Príčinou nehody bol chybný odhad pilota a nedostatočná spolupráca s technickým personálom; vrtuľník bol opravený. Počas incidentu sa nikto nezranil.
    -
    14.09.2000
    L-39ZA 3905
    npor. Pavol SERBÍN
    H
    Pri nácviku vzdušného boja došlo k prerušeniu dodávky paliva a výpadku motora. Pilot sa neúspešne pokúsil znovu nahodiť motor, následne namieril lietadlo do neobývaneho priestoru a vo výške 800 m sa úspešne katapultoval. Stroj dopadol neďaleko obce Ožďany a explodoval.
    -
    14.03.2001
    Mi-17 0843
    CZIZMÁDIA, BOBER, ŽILINEC
    H
    Posádka mala vykonať bežné letové cvičenie. Po štarte vrtuľníka došlo k poklesu ťahu motorov, stroj sa začal nekontrolovateľne otáčať a zrútil sa z výšky asi 5-10 m na plochu letiska. Po dopade okamžite došlo k ulomeniu rotorových listov, stroj sa prevrátil a začal horieť. Traja členovia posádky utrpeli ľahšie zranenia.
    Pozostatky Mi-17 0843.


    05.05.2001
    Mi-2 B-2048
    Jaroslav SEKRT
    H
    Štyria požiarnici cvičili zlaňovanie z vrtuľníka v lesnom poraste. Došlo k vysadeniu motora a vrtuľník sa zrútil približne z výšky 20 m na Valachovskej pustatine (blízko Rimavskej Soboty). Nikto neprišiel o život.
    -
    04.10.2001
    Mi-24DU 6040
    GONDA, SZIDOR, ZDĚNEK
    ?
    Počas cvičného letu v okolí priehrady Ružín, neďaleko Gelnice, došlo vo výške asi 40 m ku kontaktu vrtuľníka s drôtmi vysokého napätia. Keďže išlo iba o istiaci drôt, v ktorom nebolo napätie, vrtuľník s poškodnými listami nosného rotoru pristál neďaleko bez zranenia posádky. Po oprave na mieste bol vrtuľník schopný letu na domovskú základňu.
    -
    28.02.2002
    MiG-21MF 7714
    kpt. Jozef VAŠKO
    VLI
    Pre poruchu bŕzd vyšiel stroj MiG-21MF asi 100 m za dráhu, kde sa podvozkom zaryl do zeme. Pilot vyviazol bez zranení. Na druhý deň počas vyťahovania stroja svetlometmi ZIL-130 bol jedným zo svetlometov nechtiac poškodený list nosného rotoru odstaveného vrtuľníka Mi-17 0808.
    -
    19.06.2002
    MiG-29A 2022
    npor. KUTERKA
    H
    Počas štartu z letiska Sliač došlo k požiaru stroja, ktorý zapríčinila deštrukcia kompresora jedného z motorov. Pilot zastavil rozbiehajúci sa stroj asi po 300 m a opustil kabínu. Hoci sa požiar podarilo uhasiť v relatívne krátkom čase, stroj je značne poškodený a zrejme už lietať nikdy nebude.
    -
    29.10.2002
    L-39ZA 4705
    pplk. Jenö VADAS, npor. Gyűla MOLNÁR
    H
    Stroj pilotovali maďarskí vojenskí letci v rámci výcviku, ktorý zabezpečovala Vojenská letecká akadémia v Košiciach. Po ukončení letu sa piloti pripravovali na pristátie, no došlo k ustrnutiu otáčok motora, čo piloti nesprávne vyhodnotili ako zlyhanie motora a vykonali katapultáž. Stroj sa zrútil pri obci Kalša.
    Zvyšky L-39ZA 4705.

    06.11.2002
    MiG-29A 6829


    MiG-29A 6930
    6829: mjr. Marián KATUŠKA


    6930: mjr. Martin HRONEC
    K
    Počas cvičného letu došlo vo výške asi 4 km k zrážke a následnúmu zrúteniu strojov pri obci Spišské Tomášovce. Mjr. Martin Hronec sa stihol katapultovať a utrpel iba ľahké zranenia. Druhý pilot, mjr. Marián Katuška sa tiež pokúsil o katapultáž, no nestihol a pri havárii zahynul. Príčinou havárie bolo ľudské zlyhanie pri organizácii výcviku a riadenia letovej prevádzky.
    Pozostatky MiG-29A 6829.


    24.12.2002
    Mi-17M 0817
    HUMENÍK, MÉN, Rudolf SPIŠOVSKÝ
    H
    Pošas nasadenia v misii SFOR, krátko po vzlete vrtuľník narazil do stožiara vysokého napätia neďaleko bosnianskeho mesta Travnik. Príčinou bolo zlyhanie ľudského faktora. Poveternostné podmienky neboli vhodné pre vykonanie letu a tiež došlo k zníženiu plánovanej výšky na trati letu pod minimálnu bezpečnostnú výšku vzhľadom na profil terénu a prekážky. Dvaja príslušníci posádky boli zranení ťažko, jeden ľahko.
    Vrak Mi-17M 0817.

    09.10.2003
    Mi-17M 0824
    kpt. Pavel GROMOVSKÝ, pplk. Jozef SAGAN, kpt. Peter NEMČÍK, rtn. Slavomír SEMAN
    K
    Počas výcviku v nízkej oblačnosti došlo k zlyhaniu prístrojov. Piloti nestihli zareagovať a vrtuľník sa zrútil do zalesneného porastu v katastri obce Pušovce. Pri páde stroja zahynuli všetci štyria členovia posádky.
    Trosky Mi-17M 0824.

    10.05.2005
    Mi-24D 0150
    mjr. Imrich GONDA, mjr. Vladimír RIŠIAN, rtm. Mikuláš RAGÁŇ
    K
    Počas cvičného letu, pravdepodobne kvôli hrubej technike pilotáže, došlo k rozkmitaniu listov rotora a odseknutiu zadnej časti stroja. Vrtuľník sa zrútil z výšky približne 1 km, pričom zahynuli všetci traja členovia posádky. Incident sa odohral pri letisku Ražňany južne od Sabinova.
    Chvostová časť Mi-24D 0150.

    19.01.2006
    An-24B 5605
    kpt. Norbert KUMANČÍK, pplk. Miroslav NOVÁK
    K
    Lietadlo smerujúce do Košíc viezlo vojakov vracajúcich sa z misie KFOR a členov podporného tímu. Pravdepodobne vinou pilota nebola dodržaná bezpečnostná výška letu. Lietadlo narazilo do kopca neďaleko maďarskej obce Hejce. Pri havárii zahynulo 42 príslušníkov ozbrojených síl, prežil jedine npor. Martin Farkaš. Celkový zoznam obetí katastrofy je v článku o úmrtiach vojakov z zahraničných misiách.
    Trosky An-24B 5605.



    01.10.2008
    Mi-24V 0704
    ?
    H
    Vrtuľník s ostrou muníciou sprevádzal policajný konvoj so zásielkou eur. Po náhlom znížení otáčok nosného rotora stroj núdzovo pristál vedľa diaľnice D1 pri Považskej Bystrici. Pri incidente sa nikto nezranil, príčinou nehody nebolo pochybenie posádky. Stroj sa neopravoval.
    Mi-24V 0704 po tvrdom prístátí.

    30.05.2011
    An-26 2506
    ?
    P
    Počas pristávania v Sarajeve v Bosne a Hercegovine došlo k stretu lietadla s vtákom. Počas incidentu sa na palube lietadla nachádzal aj minister obrany Ľubomír Galko. Lietadlo bolo opravené a znovu uvedené do prevádzky.
    -
    28.07.2015
    Mi-17M 0812
    kpt. Richard SÉPI, kpt. Peter PAVLINSKÝ
    K
    Počas cvičenia pristávania v teréne došlo následkom poveternostných podmienok k zrúteniu vrtuľníka pri osade Hradisko (kataster obce Terňa). Krátko po havárii podľahol svojím zraneniam kpt. Richard Sépi. Ostatní dvaja členovia posádky utrpeli ťažké zranenia.
    Trosky Mi-17M 0812.

    01.07.2016
    Mi-17LPZS 0826
    ?
    P
    Počas nácviku vrtuľník po kolízii s vedením vysokého napätia núdzovo pristál v kukuričnom poli za obcou Krivosúd-Bodovka. Posádka vyviazla bez zranení.
    Mi-17LPZS 0826 po pristátí.

    10.5.2017
    Bell 429 OM-BYM
    ?
    K
    Počas nácviku vytiahnutia zraneného na palubu neďaleko vojenského letiska Prešov došlo k pádu vrtuľníka z výšky približne 100 metrov. Zo štvorčlennej posádky zahynul jeden z hasičov na mieste a druhý v nemocnici. Policajní piloti boli ťažko zranení.
    Havarovaný Bell 429 OM-BYM.



    zdroje:
    www.vrtulniky.sk/letecke-nehody
    www.vrtulnik.cz
    www.modely.cz
    www.specialunits.sk
    hn.hnonline.sk
    týždenník Plus7dní
    M. Stolár, T. Kika: Vojenské Letectvo, r.2003/č.2/s.29
    www.mesto.sk
    www.tjump.sk
    www.topky.sk
    www.ejection-history.org.uk
    www.nato.int/sfor
    www.lietadla.com a ich prispievatelia fotografií
    Úrad vojenského letectva, Ministerstvo obrany SR
    Letecký útvar Ministerstva vnútra SR
    www.mosr.sk
    www.letectvi.cz
    www.sme.sk
    flyinghome.webka.eu
    www.profipilot.sk
    www.praguepost.com
    nastrencin.sme.sk
    www.aktuality.sk
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/91981#555187Verze : 11
    MOD
    Avatar
    Počet leteckých udalostí v OS SR a ich rozdelenie v rokoch


    rok
    letecký
    incident

    vážny
    letecký incident

    poškodenie
    havária
    katastrofa
    celkový počet
    leteckých udalostí

    1993
    59
    6
    1
    -
    -
    66
    1994
    49
    7
    -
    1
    -
    57
    1995
    65
    3
    1
    -
    1
    70
    1996
    62
    8
    1
    2
    -
    73
    1997
    49
    2
    -
    -
    -
    51
    1998
    38
    3
    -
    -
    -
    41
    1999
    33
    1
    -
    -
    -
    34
    2000
    45
    4
    -
    1
    1
    51
    2001
    50
    9
    -
    1
    -
    60
    2002
    54
    2
    -
    4
    1
    61
    2003
    50
    2
    -
    -
    1
    53
    2004
    43
    1
    -
    -
    -
    44
    2005
    25
    3
    -
    -
    1
    29
    2006
    36
    1
    -
    -
    1
    38
    2007
    45
    3
    -
    -
    -
    48
    2008
    44
    1
    -
    1
    -
    46
    2009
    30
    -
    -
    -
    -
    30
    2010
    Úrad voj. letectva odmietol poskytnúť informácie




    ?
    2011





    ?



    zdroj: Úrad vojenského letectva, Ministerstvo obrany SR
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/91981#346072Verze : 0
    MOD