Kunz, Charles Murphy

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Kunz, Charles Murphy

    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Kunz Kunz
    Jméno:
    Given Name:
    Charles Murphy Charles Murphy
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Charles Murphy Kunz
    Fotografie či obrázek:
    Photograph or Picture:
    -
    Hodnost:
    Rank:
    plukovník Colonel
    Akademický či vědecký titul:
    Academic or Scientific Title:
    - -
    Šlechtický titul:
    Hereditary Title:
    - -
    Datum, místo narození:
    Date and Place of Birth:
    07.11.1919 Dixon, Missouri
    07.11.1919 Dixon, Missouri
    Datum, místo úmrtí:
    Date and Place of Decease:
    DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR
    Nejvýznamnější funkce:
    (maximálně tři)
    Most Important Appointments:
    (up to three)
    velitel VMF-311, 323 a 214 Commander of VMF-311, 323 and 214
    Jiné významné skutečnosti:
    (maximálně tři)
    Other Notable Facts:
    (up to three)
    stíhací eso (8-0-0 vítězství)
    jediné americké eso s vítězstvími na letounech F2A
    Fighter Ace (8-0-0 Claims)
    Only US Ace with Claims on F2A Fighter Plane
    Související články:
    Related Articles:
    Zdroje:
    Sources:
    Olynyk, Frank: Stars & Bars, Grub Street, London 1995
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92323#345541Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Colonel Charles Murphy Kunz


    Charles M. Kunz se narodil 7. listopadu 1919 v Missouri a po skončení studia se přihlásil k námořní pěchotě. Prodělal stíhací výcvik a 1. listopadu 1941 byl povýšen na podporučíka. Na konci května 1942 byl zařazen k jednotce VMF-221, v té době měl nalétáno 360,1 hodin.


    VMF-221 vznikla v červenci 1941 v San Diegu, v prosinci však byla poslána na Havaj, odkud se měla na palubě letadlové lodě USS Saratoga přesunout k obraně ostrova Wake. Než se tak stalo, ostrov padl do japonských rukou a jednotka byla vysazena na Ostrovech Midway. Výzbroj jednotky tvořily stíhačky Brewster F2A-3, které byly stahovány od jednotek námořnictva. Ty přecházely na nové letouny F4F Wildcat. Jednotka tak byla stranou od hlavních bojů, což dávalo zdejším pilotům šanci zlepšovat své pilotní umění.


    Relativní klid narušovaly jen občasné průlety japonských dálkových průzkumných letounů, které startovaly z Marshallových ostrovů. Jeden takový se stal první obětí VMF-221. Létající člun H8K4 Mavis byl 10. března 1942 zachycen čtyřčlennou hlídkou F2A asi 45 mil západně od Midway a Capt. James L. Neefuss v kabině stroje MF-1 ho sestřelil do moře.


    V květnu 1942 dopravila Saratoga na ostrov další letouny F2A-3 a nové piloty, mezi kterými byl i Kunz. VMF-221 tak měla ve stavu 21 F2A a sedm nových Wildcatů. Posily dorazily právě včas, klidné období na Midway mělo skončit.


    Dne 3. června 1942 ohlásila průzkumná Catalina z Midwaye, že spatřila velký svaz japonských lodí asi 700 mil od atolu. Z Midway odstartovaly bombardéry B-17, které měly na Japonce zaútočit. Svaz sice objevily, žádná ze svržených pum ale cíl nenašla.


    Příští den ráno byli již Japonci 200 mil od atolu a z palub čtyř letadlových lodí začaly startovat stroje útočného svazu, který měl oslabit Američany před chystanou invazí. Americký radar zachytil japonskou formaci, odhadnutou na 100+ strojů, krátce před šestou hodinu, zhruba 90 mil severozápadně od Midway. Do vzduchu šly okamžitě všechny dostupné stíhačky, celkem 28 strojů. Američané na Japonce narazili pouhých 15 minut po startu. A vypuklo krvavé divadlo.


    2/Lt. Kunz byl součástí třetího roje (v originále Third Division), který vedl Capt. Kirk Armistead. Roj se skládal z šesti strojů F2A a jednoho F4F. Piloti před sebou spatřili formaci střemhlavých bombardérů D3A Val a očekávali snadný boj. Nevšimli si však doprovodných A6M Zero nad bombardéry. Nezkušení Američané představovali pro ostřílené japonské veterány snadné sousto. Jeden po druhém začaly americké letouny padat do moře.

    Kunzův roj měl zpočátku štěstí. Protože japonští stíhači právě bojovali s prvními dvěma roji, podařilo se jim dostat k bombardérům. Velitel roje Armistead pravděpodobně sestřelil jeden Val. Capt. William C. Humberd ohlásil zničení jednoho Zera a jednoho bombardéru Kate. Stejně dobře si vedl i Kunz, který poslal do moře dva bombardéry Val. Poté se ale objevila další Zera a karta se obrátila. Jen dva piloti roje se dokázali vrátit domů bez škrábance a to velitel Armistead (MF-13, BuNo.01562) a Capt. Humberd (MF-15, BuNo.01553). 2/Lt William B. Sandoval (MF-14, BuNo.01563), 2/Lt Martin E. Mahannah (MF-18, BuNo.01559) a 2/Lt Walter W. Swansberger (F4F-3 č. 23, BuNo. 3989) padli. 2/Lt Williams V. Brooks (MF-16,BuNo.01523) byl zraněn. Stejně dopadl i Kunz. Jeho letoun MF-17 (BuNo.01521) se stal terčem útoku několika Zer, která mu vyřadila rádio a hydrauliku a zranila ho na hlavě. Neschopný dalšího boje, okamžitě vyklidil prostor a raději kroužil stranou od atolu, než v 7.50 úplně vyčerpaný přistál.
    Kunzův roj nakonec dopadl relativně nejlépe.


    Z prvního přežil jen 2/Lt Charles S. Hughes, který se musel vrátit pro poruchu na letounu, ostatních pět pilotů padlo. Z druhého padli čtyři muži, jeden byl zraněný a jen Capt. Phillip R. White se dokázal vrátit na základnu, kde ohlásil jedno jisté vítězství. Stal se tak posledním Američanem s vítězstvím na F2A.


    Čtvrtý roj tvořili jen dva muži, Capt. Robert E. Curtin (MF-19, BuNo.01520) a 2/Lt Darrell D. Irwin. První z nich padl. Nejlépe tak skončil pátý roj, který kompletně letěl na F4F-3. Jeho piloti ohlásili 6 vítězství a přišli o Capt. Francise P. McCarthyho, který padl, a zraněného Capt. Johna F. Careye. Mezi úspěšnými stíhači tohoto roje byl i Capt. Marion E. Carl, budoucí eso USMC na Guadalcanalu.


    Celkově tedy dopadla akce pro VMF-221 katastrofálně. Čtrnáct pilotů padlo, 4 byli zranění a k dispozici měla jen šest stíhaček. Jednotka tak prakticky přestala existovat. Naštěstí pro Midway se bitva přesunula nad moře, kde se do Japonců pustili letouny za amerických letadlových lodí. Pro VMF-221 tak bitva o Midway skončila tímto jediným střetnutím, za které jednotka obdržela prezidentskou citaci. Kunz za projevenou odvahu a dosažená vítězství obdržel Navy Cross. Letouny F2A byly okamžitě staženy od prvoligových jednotek a již nikdy v amerických barvách nebojovaly. Piloti i jednotka se po skončení bitvy vrátili do USA.


    Zde si Kunz užil krátkou dovolenou a poté se na Havaji připojil k VMF-224 vyzbrojené stroji F4F-4 Wildcat.

    V srpnu 1942 se Američané vylodili na ostrově Guadalcanal v jižních Šalamounových ostrovech. Během krvavých bojů se jim podařilo obsadit rozestavěné letiště, na které se začala přesouvat americká letadla. První jednotka USMC na ostrově přistála 20. srpna, VMF-224 byla součástí druhé vlny a na ostrov dorazila o deset dní později. Okamžitě se zapojila do bojových operací.

    Japonci se snažili vyřadit americké letiště z provozu a vysílali proti němu své bombardéry, včetně dvoumotorových G4M Betty. Doprovod jim poskytovala mrštná Zera. Takto vypadala i formace, proti které VMF-224 vzlétla 9. září. Kunz se sice k bombardérům nedostal, podařilo se mu ale pokořit dvě Zera. Japonci měli ale také dobrou mušku a několikrát jeho letoun zasáhli a pilota lehce zranili.


    V noci 12. září Japonci spustili ofenzívu, kterou silně podporovalo i letectvo. A během jednoho z těchto japonských útoků se Kunz stal esem, když kolem poledne sestřelil letoun, identifikovaný jako Micubiši Typ 97.
    Další úspěch si připsal 27. září, kdy Japonci obnovili nálety na letiště a přístav. Kunz sestřelil jeden dvoumotorový bombardér. Poslední úspěch si nárokoval 11. října a hned byl dvojnásobný.


    Japonská formace se na radarech objevila krátce po polední a skládala se z 45. bombardérů Betty a stejného počtu doprovodných Zer. K obraně letiště vzlétlo 39 F4F a 12 armádních stíhaček P-39 Airacobra. Stíhačům se sice podařilo nepřátelskou formaci rozbít, ale několik bombardérů se dostalo až nad letiště. Američané měli však tentokrát štěstí, protože ho halily husté mraky a Japonci odhodili své pumy naslepo. Ty pak dopadly neškodně do džungle. Obránci si pak nárokovali zničení jedenácti bombardérů a čtyř stíhaček, za což zaplatili ztrátou jednoho Wildcatu a jedné Airacobry. Dva z bombardérů si na konto připsal právě Kunz, který tak své válečné skóre uzavřel na osmi jistých vítězstvích.


    Japonci ale tak těžké ztráty neutrpěli. Na svá letiště se nevrátily dva bombardéry a tři další byly poškozeny, Zero nebylo ztraceno žádné.


    Dne 16. října 1942 byla vyčerpaná VMF-224 z Guadalcanalu evakuována. Během 46. dnů nasazení získali její piloti 61,5 vítězství, čtyři z nich, včetně Kunze, se stali esy.


    Po návratu do USA byl Kunz vyznamenán dvěma DFC a čtyřmi Air Medal. Dne 16. prosince 1942 byl povýšen na kapitána a 15. října 1943 na majora.


    Dne 24. října 1944 se stal velitelem VMF-311. Jednotka byla vyzbrojena stroji F4U-1 Corsair a z letiště na ostrově Roi podnikala útoky na japonské pozice na Marshallových ostrovech. Kunz však své skóre již nerozšířil, obdržel ale další DFC a tři Air Medal.


    Po skončení války zůstal Kunz u námořní pěchoty a v době války v Koreji byl od května do září 1950 velitelem VMF-323. Ta se svými Corsairy podnikala útoky proti pozemním cílům a 11. srpna 1950 měla tu pochybnou „čest“ mít prvního padlého pilota USMC v tomto konfliktu. Poté se ujal velení, taktéž Corsairy vyzbrojené, VMF-214. S touto jednotnou se vrátil zpět do USA.


    Za nasazení v Koreji obdržel Kunz další dvě Air Medal, Silver Star a Bronze Star. Do důchodu odešel 1. července 1967.



    Prameny:
    Olynyk, Frank: Stars & Bars, Grub Street, London 1995
    Stenman, Kari - Thomas, Andrew: Brewster F2A Buffalo Aces of World War 2, Ospey Pub., Oxford 2010
    Šnajdr, Miroslav: Airacobra v amerických službách, USAAF 1941-1944, Votobia, Olomouc 1996
    Tillman, Barrett: Grumman Wildcat, Svět křídel, Cheb 1996
    http://www.warbirdforum.com/midwayx.htm
    http://www.valka.cz/clanek_13049.html
    www.wikipedia.org
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92323#345587Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tabulka vzdušných vítězství


    Datum
    Čas
    Jednotka
    Typ letounu
    Místo
    Nepřítel
    4.6.1942
    6.25-6.35
    VMF-221
    F2A-3 MF-17/01521
    Midway
    2x Val zn.
    9.9.1942
    11.15-
    VMF-224
    F4F-4 02122
    Guadalcanal
    2x Zero zn.
    12.9.1942
    1.00-12.00
    VMF-224
    F4F-4 02122
    9°20´J, 160°20´V
    Micubiši Typ 97 zn.
    27.9.1944
    13.30-14.45
    VMF-224
    F4F-4 03498
    Henderson Field
    dvoumotorový bombardér zn.
    11.10.1942
    12.30-14.00
    VMF-224
    F4F-4 02124
    Guadalcanal
    2x dvoumotorový bombardér zn.

    Celkem: 8-0-0 vítězství


    Prameny:
    Olynyk, Frank: Stars & Bars, Grub Street, London 1995
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92323#345590Verze : 0
    MOD