16.02.2010 - Zemřel voják, který pomáhal věšet vlajku na Reichstag

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

16.02.2010 - Zemřel voják, který pomáhal věšet vlajku na Reichstag

    Avatar
    Ve městě Chasavjurt v Dagestánu zemřel ve věku 93 let Abdulchakim Ismajlov, jeden z vojáků, kteří na slavné (i když zinscenované) fotce věší vlajku na Reichstag v dobytém Berlíně.


    Zdroj:
    www.novinky.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347083Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na jedné fotce jsou tři, fotka u článku je focena na šířku a i tam jsou vidět dva (při troše snahy je tam vidět i kousek čapky toho třetího Smile ). Ismajlov na fotce musel být svého času mírně retušován, protože počet hodinek na jeho rukách nebyl zrovna standardní Wink Kouř na druhé fotce je taky přidaný dodatečně.


    Navíc vojáci na fotce byli podle všeho Kovaljok (Kovaljov ?), Goryčev a Ismajlov. Identita účastníků focení byla změněna, kvůli propagandě (na Kantariu, Jegorova a Berestu(?)).


    Fotky existují minimálně dvě (ale spíš celá série, jejich časový sled se dá vysledovat podle dole jedoucí kolony), jedna asi focená na šířku (nebo výřez) a jedna na výšku. Zachycují tentýž okamžik v rozmezí sekund. Na fotce focené na výšku je vidět ještě vedle stojící voják se samopalem.


    Abdulchakim Ismajlov je voják uprostřed, který pomáhá tomu s vlajkou.


    Již 30. dubna 4 hodiny před půlnocí (tedy v 20:00) se mělo podařit vztyčení vlajky na soše bohyně Vítězství skupině kpt. Makova. Vztyčovatelem měl být rtm. Minin.
    Totéž se mělo podařit četě por. Sorokina o chvíli později.


    Jegorov a Kantaria měli svůj (první) prapor vyvěsit v druhém poschodí z okna, kolem druhé hodiny po poledni. Poté se museli ztáhnout a vlajka byla zřejmě zničena německými obránci.


    Jegorov a Kantaria se pokusili o druhé vztyčení, které se povedlo v 22:50


    Takže sled událostí je asi takto:
    Po útocích se daří Jegorovovi a Kantarijovi kolem 14:00 30. dubna pověsit vlajku z okna druhého patra.


    Útok odražen, vlajka asi zničena.


    Letci 115. leteckého stíhacího pluku schazují červené pruhy s nápisem Poběda na kopuli Reichstagu.


    20:00 Skupina kpt. Makova se dostává na střechu a rtm. Minin vztyčuje vlajku.

    O pár minut později proniká na střechu průzkumná četa poručíka Sorokina a vztyčuje další prapor.


    Do dějin se ale dostává až druhý a úspěšný pokus Jegorova s Kantarijou a Berestem (?) dostat vlajku na střechu ve 22:50.


    Fotka vznikla pravděpodobně 2. května a jsou na ní zachyceni Kovaljov (Kovaljok ?), Goryčev a Ismajlov.



    Samozřejmě není vyloučeno, že se během útoků objevily vlajky i jinde a byly v krátké době zničeny obránci. Stejně jako se stalo minimálně s první popsanou ve druhém patře.


    Tady jsou obě fotky


    Zdroj:
    www.guardian.co.uk
    www.fada.com
    http://cnobbi.com/5043.html
    NV 4/2008

    Zdroj: http://www.fada.com/view_image.html?image_no=11839

    Zdroj: http://www.fada.com/view_image.html?image_no=11837
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347247Verze : 0
    MOD
    Avatar
    zajímavé je že v článku se píše o třech vojácích, na fotce je jeden a obvykle se uvádí dva, seržant Kantarija a vojín Jegorov. O muži který je uváděn v článku se pokud mne paměť neklame nemluvilo asi nikdy. Protože se celá atrakce odehrála až druhý den (původní vlajka byla menší a při jejím vyvěšení nebyl fotograf) vznikla slavná fotka až druhý den, tedy po boji a s podstatně větší vlajkou. Podle všech zpráv byli na fotce vojáci kteří ji vyvěsili původně. Ale nejsou tam tři, ani dva, ale jen jeden, postavy v pozadí jsou samozřejmě sochy.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347112Verze : 0
    Avatar
    Autor snímku: Jevgenij Chaldej
    Jen pro porovnání přikládám oba snímky/reprodukce - jak původní, tak upravený s vymazanýma náramkovýma hodinkama a přidaným dýmem...
    Chaldej mimochodem pořídil celou sekvenci snímků Jegorova, Kantarii a Ismailova, z nichž do dějin vešel jen ten jediný...
    Ostatně ani tohle pravděpodobně není celá pravda, protože jeden z té trojice se nejmenoval Ismailov (ano, pravděpodobně to tak bylo), ale por. Alexej Berest (velitel roty a později ZVP praporu kpt. Něustrojeva, který skutečně útočil na Reichstag) - a byl to Ukrajinec...
    To, že sám fotograf Chaldej byl sám Žid spolu s faktem, že jeden z vojáků, kteří vztyčili tak známý "prapor vítězství" je Ukrajinec, muselo být pro Stalina dost velkým důvodem "přepisovat dějiny"...


    A zde je zajímavý článek (bohužel pro ty mladší) v ruštině: www.utro.ru


    Z těch tří (Jegorov, Kantaria a Ismailov) nebyl ani jeden důstojníkem, na snímcích však důstojník zachycen je... Že by to byl por. Berest?


    Jen by mne zajímalo, zda filmový záběr, kdy skupina vojáků (jeden z nich má na hlavě tankovou ochrannou kuklu) vystupuje na střechu Reichstagu a pak přivazuje žerď praporu na konstrukci kupole nebo nějakého podstavce sochy je také aranžovaný... Měl jsem totiž dojem, že právě to byly záběry skutečně "prvního rudého praporu, vztyčeného nad Reichstagem"...


    Ostatně nebylo to v dějinách poprvé, kdy se nepodařilo zachytit pro budoucnost historicky významný okamžik a tak bylo nutno tu scénu sehrát ještě jednou a třeba trochu jinak...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347262Verze : 0
    Avatar
    Takové "kašírované" snímky dělá, nebo by měla dělat každá armáda pro poučení. Já je prostě miluji. No a s tím kapesníkem, třeba má jen rýmu, ale jistě by mi někdo na faktech prokázal, že ruský voják v roce 1945 kapesník neznal. Prostě zemřel poslední frajer, který nám něco říká. Já mu skládám poklonu!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347273Verze : 0
    Avatar
    No je tam další háček, ten chlap uprostřed, je zřetelně důstojník a nikoli vojín nebo staršina. Má jednak důstojnickou brigadýrku (na ní brýle asi německé) a hlavně na ramenech pogony, tedy typické tvrdé nárameníky. On zemřelý Ismajlov byl důstojníkem? Podle článku to tak nevypadá. Podle všeho co jsem četl měli být ti vztyčující běžní vojáci, nejvyšší hodnost byl seržant tedy četař, zde ale jeden z účastníků je evidentně důstojník.
    Při prvním vztyčení vlajky se nefilmovalo ani nefotilo, na střechu se dostalo pár vojáků a nesli vlajku která patřila jejich jednotce, v budově se stále bojovalo a jim se povedlo proniknout na střechu, ale pod nimi byli ještě němci. Tankové kukly nosili běžně i motocyklisté některých útvarů, takže by to nebylo vyloučené, ale na střechu dorazili pěšáci. Ostatně první vojáci tam pronikli v noci takže to na focení nebylo, aranžovaný snímek je o den nebo dva později a ve dne (podle stínů by asi šlo určit i čas). To kdo opravdu vztyčil vlajku jako první je otázkou. Ale ti na snímku jsou zřejmě jen náhodní statisté a nikoli ti původní vojáci. Všimněte si i metálů a docela čistých "nažehlených" uniforem. Opravdoví fronťáci po boji asi vypadali o dost méně upraveně.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347275Verze : 0
    Avatar
    a abyste to neměli tak snadné, www.ct24.cz ten opravdový umřel už před třemi lety a zřejmě "hrdinové" byli ve dvou skupinách, Kantarija a Jegorov jako filmovaní a další tři jako focení. No a Minin jako ten co to sice vztyčil, ale kdo by se s ním mužikem bavil, když jsou tu jiní hezčí a zrovna po ruce.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347277Verze : 0
    Avatar
    V NV o tom byl článek, to druhé vyvěšování bylo naaranžované, vlajku ušil z ubrusů fotograf, aby měla správnou velikost.

    Prostě "štěstí" přeje připraveným ... ne všechny "akční" fotky jsou obrazem skutečně "akčního" děje Very Happy

    Ale kdo to řeší? V propagandě.

    Zkusím to najít.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347282Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Článek jsem našel (číslo NV viz zdroje) a zkusil doplnit sled událostí (ale já tam nebyl Smile a tak je to jen sled podle uvedených pramenů)



    PS to bitaxe: Podle těchto fotografií mohl mít seržant klidně pogony i brigadýrku.


    http://www.rkka.ru/uniform/files/kaz09.htm
    http://www.rkka.ru/uniform/files/nkvd16.htm
    http://www.rkka.ru/uniform/files/nkvd18.htm
    http://www.rkka.ru/uniform/files/vik12.htm


    Jak na těch starých a ještě černobílých fotkách poznáš "čistotu" uniforem? Máš hodně dobrý oči, já bych si to z nich netroufl odhadnout



    Aby nedošlo k omylu, Ismajlov a spol. jsou opravdu "pouze statisti", kteří byli maximálně předtím útoku přítomni. Nikdo dnes netvrdí, že ji tam dali jako první. A za jeden/dva dny po útoku jejich uniformy nemusely vypadat jako když vypadnou krávě z huby.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347288Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Obávám se že časový sled byl asi jinak, ale hlavně Roman Karmen v téže době, točil scény pro dokumenty (týdeníky) a vztyčení vlajky je mezi nimi. Jako autor fotek je ale uváděn obvykle Chaldej. Záběry ze vztyčení jsou ve filmu Berlin z roku 1945. A mimochodem Roman Karmen byl taky žid, ale točil od španělské občanské až do sedmdesátých let. V Berlíně byl jako kameraman. Takže opravdu to nejspíš byly dvě skupiny statistů (obě nejdříve druhý den) a někdo (možná více, střecha byla obrovská a byla tma) kdo v noci před tím tam tu vlajku opravdu vztyčil.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347310Verze : 0
    Avatar
    Prinajmenšom niektoré vlajky (aj tá na fotografiách) vydané utočiacim jednotkám alebo zhotovené jednotkami a určené pre vztýčenie nad Reichstagom nezodpovedali presne vlajke Sovietskeho zväzu - hviezda, kosák a kladivo boli výrazne väčšie ako by mali byť.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347311Verze : 0
    Avatar
    A malá perlička na závěr. Podpis jednoho z dobyvatelů.


    Možná to byl tento muž www.russianembassy.org.za

    vlastní foto
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347314Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak teď už je ten maglajz naprosto kardinální - narychlo jsem to celé přečetl, fotka od Chaldeje je z 2. května, jsou na ní seržant Alexej Kovaljov (drží prapor), seržant Abdulchakim Ismailov a Leonid Goričev. Ti byli příslušníky 8. gardové armády, která se sice bojů v Berlíně zúčastnila, došla však "jen" k Brandenburské bráně a na objekt Reichstagu neútočila.
    Prostě přijel pozdě, barák byl plný praporů, vlajek a vlaječek a on potřeboval fotku a někoho, kdo by mu na ní "postál"...


    No nazdar hodin(k)y!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347417Verze : 0
    Avatar
    Díky, Kaskade. Takže na fotce je sice opravdu Ismajlov, ale s dobytím Reichstagu ani vyvěšením vlajek neměl nic společného, dostal se tam až o dva dny později a posloužil jen jako figurant. V době bitvy byl v oblasti Brandenburské brány a bojoval tam.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347418Verze : 0
    Avatar
    Mně to přijde docela přehledné, 30.4 ve 14:25 je vyvěšena vlajka 674 střeleckého pluku kdesi na fasádě (ve vchodu?), následně se na střechu dostal seržant Minin a další vojáci a vyvěsili ve 22:40 vlajku kterou uvázali k sousoší bohyně víězství (dost dobrá legrace, zvlášť pro nácky) v západní části budovy. Po nějaké době tam upevnili vlajku i vojáci majora Bondarja. Na průčelí budovy byl průzkumníky které vedl poručík Sorokin vyvěšen prapor ve 22:30, to ale nebylo na střeše. na hořící budovu byl ve dne 1.5. shozen šestimetrový prapor s nápisem vítězství, o kterém se předpokládá že shořel. Krátce po půlnoci (tedy nikoli první) vztyčili na kupoli svůj prapor Kantarija, Jegorov a zástupce politruka Berest. Tenhle prapor byl ale na rozdíl od ostatních na vrcholu Reichstagu, nikoli na okraji střechy. To asi vedlo k tomu že uváděni jsou právě Kantarija a Jegorov, nikoli Minin, který je znám spíše jen historikům. Zajímavé je že se ale nemluví ani o zástupci politruka praporu, možná s těmi dvěma nebyl při vztyčování?
    Mně přijde že to je popsáno docela dobře a přehledně. Prapor rozhodně vypadal jinak než na propagandistické fotce, originál je dochován.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347424Verze : 0
    Avatar
    Jen drobné upřesnění, замполит není zástupce politruka, ale заместитель командира по политической части, čili zástupce velitele pro věci politické (ZVP), tedy politruk...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347427Verze : 0
    Avatar
    Máš pravdu, zampolit opravdu není v politické linii a nepatří tedy mezi komisaře, ale podléhá veliteli (u komisřů to bylo v podstatě naopak)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347432Verze : 0
    Avatar
    Fotka s tankistou je z filmu ukazujícího vztyčení vlajky nad Reichstágem. Záběry (jak u Ejzenštajna) jsou i ve filmovém seriálu o velké vlastenecké válce. pikantní je že běží pěšáci, ti jsou i na střeše, ale prapor vže chlap v tankové kukle, a pak je zase záběr na pěchotu jak nadšeně střílí do vzduchu u nohou koně ke kterému je vlajka uchycena. Tankista je ale váže k něčemu jako střešní latě Smile asi se to nějak nepovedlo a kousek dotočili s někým jiným.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/92701#347460Verze : 0