SAAB J 29F Tunnan

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SAAB J 29F Tunnan

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    SAAB J 29F Tunnan SAAB J 29F Tunnan
    Originální název:
    Original Name:
    SAAB J 29F Tunnan
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1955-DD.MM.195R Svenska Aeroplan AB, Linköping
    DD.MM.195R-DD.MM.195R Centrala Verkstaden Västerås, Västerås
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1955-15.12.1958
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    308 (prestavba z verzie J 29B a J 29E (19 ks)):
    210 SAAB
    99 CVV
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    20.03.1954
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    4845 kg 10681 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    7720 kg 17020 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    8375 kg 18464 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11,00 m 36ft 1,06in
    Délka:
    Length:
    10,23 m 33ft 6,75in
    Výška:
    Height:
    3,75 m 12ft 3,63in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    24,15 m2 259.95 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    270 kg/m2 55.3 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    jednoproudový turbojet
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Svenska Flygmotor RM2B s maximálnym ťahom 27,4 kN (s prídavným spaľovaním) a 21,13 kN bez prídavného spaľovania Svenska Flygmotor RM2B with maximum thrust at 6173 lb (afterburning) and 4750 lb military thrust
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    2150 l
    2x 450 l přídavná nádrž
    473 Imp gal / 568 US gal
    2x 99 Imp gal / 119 US gal drop tank
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    1060 km/h v ? m 658.7 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    800 km/h v ? m 497.1 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    60 m/s 11811 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    5,2 min do 10000 m 5,2 min to 32808 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    15500 m 50853 ft
    Dolet:
    Range:
    1100 km 683.5 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1700 km 1056.3 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - 4x 20 mm kanón Hispano Mk. V (180ks nábojov na hlaveň, kadencia 800 rán/min)
    - od roku 1963 2 závesníky na PLRS Rb24 (licenčné AIM-9B Sidewinder)
    - 4x 20 mm cannon Hispano Mk. V (180 pcs ammo at gun-barrel)
    - Two AA Missiles Rb24 (built under licence AIM-9B Sidewinder) at uderwing pylons
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    Dĺžka vzletu - 790m
    Dĺžka pristátia - 650m
    Max. rýchlosť vo výške 10 500 m - 1006 km/h

    Verzia J 29F spájala vylepšenia verzie J 29D (motor s prídavným spaľovaním) a nové krídlo z verzie J 29E.
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Týc, Pavel. SAAB 29 Tunnan, L+K 2005/08.
    Widfeldt, Bo. The SAAB J 29, Profile No.36. Profile Publications, Leatherhead 1965.
    Andersson, Hanns G. Saab Aircraft since 1937. Smithsonian Institution Press, Washington 1989. ISBN 0-87474-314-1.
    http://military.cz/sweden/Saab-J29/default.htm
    Mike Psick: The Illustrated Directory of Fighters
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/93174#31361Verze : 0
    Avatar
    J-29F se díky pohonné jednotce Svenska Flygmotor RM2B (licenčně vyráběný de Havilland Ghost) stal nejrychlejší a nejsilnější verzí Tunnanu a mohl vzlétat bez pomocných raket i z krátkých drah. Přídavné spalování ale zkracovalo vytrvalost a dolet tak závažně že piloti nikdy nespouštěli z očí ukazatel stavu paliva...


    Poslední J-29 vzlétl v roce 1979 při padesátém výročí švédských vzdušných sil.


    Jediný zahraniční odběratel J-29 bylo Rakousko které zakoupilo 30 kusů J-29F (v roce 1961 15 ks a v roce 1963 dalších upravených 15 kusů, které měli možnost nahradit levou dvojici kanonů pouzdrem s třema 70 mm kamerami Vinten). Letouny v Rakousku sloužily až do roku 1972.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/93174#31363Verze : 1
    Avatar
    K těm Rakouským Tunnanům se vztahuje jedna příhoda. Byť je myslím dosti známá stojí za to ji tady zveřejnit.
    Dne 20. října 1964 v 9:48 vzlétly dva rakouské J-29F ze základny v Linci ( náleželi k 2. Jagdbomber Staffel, první letoun Bu. No. 29559 "E" pilotoval strážmistr Johan Kemetinger, druhý stroj Bu. No. 29627 "L" pilotoval štábní strážmistr Alfred Erdler). Piloti za špatného počasí a záměny radiomajáku "zakufrovali" a překročili vzdušný prostor tehdejšího Československa. Pro špatné počasí je nemohla ani zachytit pohotovostní dvojice, která musela zůstat na letišti. Rakouští piloti se tak dostali hluboko do vnitrozemí státu a po zjištění, že mají paliva asi na poslední 2 minuty letu se piloti, domnívající se, že pole na kterém přistanou, je dostatečně pevné, přistáli na poli v oblasti obce Ořech v okrese Praha-západ. Shodou okolností jen pár kilometrů od civilního letiště Praha-Ruzyně. Jeden stroj při přistání přišel o podvozek, druhý se převrátil na příkopu, pilot zůstal uvězněn a museli ho vysvobodit až lidé pracující na poli. Oba dva letci byli po dvou dnech vráceni do vlasti, letouny je následovaly později po železnic (samozřejmě až po té, co si je podrobně prohlédli).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/93174#113190Verze : 0
    Avatar
    J-29F Žlutý Rudolf (Gul Rudolf, S/N 29670), SE-DXB.


    Zdroj





    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/93174#28451Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Aeroseum, vlastni foto


















    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/93174#539986Verze : 1
    MOD
    Avatar
    F10 museum, Ängelholm, vlastni foto






















    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/93174#541594Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Letoun švédské historické letky, Kleine Brogel, Belgie, vlastní foto










    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/93174#559474Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Letoun švédské historické letky, Kleine Brogel, Belgie, vlastní foto






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/93174#559475Verze : 0
    MOD