RUM - PA-1 Junovicz 1915

Panzer auto PA-1 Junovicz 1915
     
Název:
Name:
PA-1 Junovicz PA-1 Junovicz
Originální název:
Original Name:
Panzer auto PA-1
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.MM.1917 ?, ? /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1915-DD.MM.1917
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1915
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg ? lb
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg ? lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
3000-4000 kg 6614-8818 lb
Celková délka:
Overall Length:
5690 mm 18ft 8,02in
Celková šířka:
Overall Width:
1900 mm 6ft 2,79in
Celková výška:
Overall Height:
3500 mm 11 ft 5 ¾ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
150 mm 5,91in
Rozvor:
Wheelbase:
4000 mm 157,47in
Rozchod:
Track:
? mm -
? -
Brzdová soustava:
Braking System:
? ?
Elektrický systém:
Electrical System:
? ?
Pneumatiky:
Tyres:
?
Pancéřování:
Armour:
5-7 mm 5-7 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Fiat - zážehový, vodou chlazený čtyřválec, 40 HP (29.41 kW)
Büssig - 36 HP
Saurer - 34 HP
Fiat - petrol, water cooled four-cylinder, 40 HP (29.41 kW)
Büssig - 36 HP
Saurer - 34 HP
Převodovka:
Gearbox:
? ?
Spojka:
Clutch:
? ?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
120 l 26.4 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
35 km/h 21.7 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h - mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km - mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
340 km 211.3 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km - mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / °
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
2x Schwarzlose M.7/12 kalibru 8 mm (6.000 nábojů) 2x Schwarzlose M.7/12 cal. 8 mm (6.000 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
https://www.patriotfiles.com/
https://www.warwheels.net/
https://www.granguerra.crearforo.com/

RUM - PA-1 Junovicz 1915 -


RUM - PA-1 Junovicz 1915 -


URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#359986 Verze : 1
Vážení,
podle návrhu Rudolfa Junovicze (jiné materiály píší Junovitz) bylo vyrobeno 7 kusů těchto automobilů:

3 ks na podvozku Austro-Fiat
1 ks na podvozku Büssing III
1 ks na podvozku Berna-Pearl (švýcarský nákladní automobil)
1 ks na podvozku Saurer (švýcarský nákladní automobil)
1 ks na podvozku Rába V (licenční Praga)

Lajos Haris, Ottó Haris: Fejezetek a magyar katonai harcjárművek gyártástörténetéből az Osztrák Magyar Monarchia keretein belül és Magyarországon az 1920-1940-es években II. rész, Haditechnika 2003, č. 2, ISSN 0230-6891
Attila Bonhardt, Gyula Sárhidai, László Winkler: A magyar királyi Honvédség fegyverzete. Zrínyi kiadó, Budapest 1992, ISBN 963-327-182-7


Poznámka
Díky upozornění kolegy bitaxe byly opraveny názvy švýcarských automobilek.
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360030 Verze : 1
tanks-encyclopedia.com
https://sk.pinterest.com/pin/390124386462775903/
www.facebook.com

RUM - PA-1 Junovicz 1915 -


RUM - PA-1 Junovicz 1915 -


RUM - PA-1 Junovicz 1915 -


URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#641732 Verze : 3

Diskuse

Správný název je Berna-Pearl (nikoli Barna) a Saurer. Firma Berna ale vyraběla náklaďáky jen do roku 1907, potom pro malou výdělečnost výrobu ukončila. Firma se původně jmenovala "Schweizerische Automobil Fabrik Berna" a teprve v roce 1906 se přejmenovala na "Motorwerke Berna AG" pod kterým byla známa později. značku i firmu koupila firma Lochner a nakonec ve dvacátých letech značku Berna potom používal právě Saurer, který vozidla s touto značkou vyráběl dále.
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360039 Verze : 0
Peter Jung, Darko Pavlović, The Austro-Hungarian forces in World War I.: 1916-18 - uvádí sice ještě podvozky Pearl a Praga (po 1 ks), ale nedatuje a blíže nespecifikuje.
Pokud Berna vyráběla do roku 1907, zdá se mi divné, panceřovat podvozek starý více jak 8 let (10?).
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360045 Verze : 0
Vážení,
oproti maďarským studiím, níže uvedená rakouská studie tvrdí, že obrněných automobilů kpt. Junovicze bylo pět:


3 na podvozku Austro-Fiat
2 na podvozku Saurer


Ještě k automobilům Berna-Perl
Neznám přesný počet těchto nákladních vozidel v rakouskouherských službách, ale je mi známo, že v roce 1918 armádní dílny použily jeden podvozek k opravě ukořistěného italského obrněného automobilu Fiat-Ansaldo 1Z.


Zdroj
Rudolf Hauptner, Peter Jung: Stahl und Eisen im Feuer - Panzerzüge und Panzerautos des k. u. k. Heeres 1914-1918, Österreichische Militärgeschichte, Sonderband 2003, Vídeň, ISBN-10: 3-901208-42-9, ISBN-13: 978-3901208423
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360052 Verze : 0
Znovu, není to Sauer, ale SauRer Smile (Sauer byl známou figurkou účastnící se stržení Mariánského sloupu)


Pancéřoval se dostupný podvozek, takže firma mohla pancéřovat i starší vozidlo a firma už sice ve době o které mluvíme auta nestavěla, ale značka patřila firmě Lochner a ta samozřejmě mohla vozidla pod značkou Berna vyrábět, je třeba si uvědomit že firma a značka jsou dvě věci, původní firma sice zanikla, ale Lochnerexistoval až do druhé půle dvacátých let a značku převzal po něm dále Saurer a ten pod ní dělal dále.
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360053 Verze : 0
Takže, pokud mi překladač dobře přeložil a já vše pochopil - Berna založena v roce 1902 (1900), vyrábí autobusy a nákladní vozidla, v roce po konfliktu s se zaměstnaneckou unií ji kupují v roce 1908 britové?, výroba se zastavuje (na jak dlouho?) a v roce 1912 Locher, který na konci dvacátých let krachuje a kupuje ho Saurer. Značka Berna se používá celou dobu.
Ale to neřeší PA-1.
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360057 Verze : 0
Já také neřešil PA-1, ale špatně napsané názvy automobilek Smile Ono pokud napíšete "sauer", tak na výs vypadne nejspíš ten ožrala co boural pomník a když "barna" tak pochybuju že se dostanete k automobilce. To jestli bylo aut 5 nebo 7 jsem neřešil.
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360058 Verze : 0
Mimochodem důležitější než to Berna, je to Perl, Perl byla totiž RAKOUSKÁ firma založená v roce 1907, a vyráběla auta, založená byla o rok později než Saurer v Rakousku (jde o Saurerovu pobočku v Bregenzi, která nejspíš dodala i ten podvozek pod PA-1). To jen abyste měli co hledat a nad čím uvažovat. Takže krom Büssingu byly všechny nejspíš postaveny na domácích podvozcích. I když i ten Büssing měl v R-U pobočku (Fross-Büssing) založenou v 1908, takže možná i ten byl na domácím podvozku.
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360059 Verze : 0
Takže v podstatě Berna - Perl - Saurer může být jeden stejný podvozek, v podání různých zdrojů.
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360061 Verze : 0
To porušuješ časovou souslednost, Perl sice nejspíš montoval vozy Berna, ale Saurer tuto značku koupil až v roce 1929, takže v době WWI s ní neměl mnoho společného. Teoreticky lze samozřejmě uvyžovat o chybě autora některé publikace, ale to s automobilkou nemá nic společného. Pravděpodobné je že firma Saurer ve své pobočce v Bregenz montovala náklaďáky pro R-U a firma Perl podobně montovala ve Vídni své náklaďáky (možná v licenci, možná jen s některými díly od Berna)). Podvozky byly pravděpodobně různé.
URL : https://www.valka.cz/RUM-PA-1-Junovicz-1915-t96859#360062 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více