Messerschmitt Me 163 A

     
Název:
Name:
Messerschmitt Me 163 A Messerschmitt Me 163 A
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Me 163 A
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.01.1941-DD.11.1942 Messerschmitt AG, Augsburg /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1941-DD.11.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
(Me 163 V4 - Me 163 V13)
První vzlet:
Maiden Flight:
13.02.1941 bezmotorový let
10.08.1941 motorový let Me 163 A V4 (Werk-Nr.1630000004, KE+SW)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
bezocasé tailless
Podvozek:
Undercarriage:
odhazovací jettisonable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzná ližina skid
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1470 kg 3241 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2400 kg 5291 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,850 m 29ft 0,43in
Délka:
Length:
5,600 m 18ft 4,46in
Výška:
Height:
2,220 m 7ft 3,4in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,50 m2 188.37 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
137,142 kg/m2 28.09 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
raketový rocket
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter HWK RII-2031 o tahu 1,47 - 7,35 kN (150 - 750 kp)
Motor pracoval na základě katalytického rozkladu peroxidu vodíku (byl to motor "studený" s teplotou okolo 800°C).
HWK RII-2031 thrust 330.7 to 1,653.5 lbf.
This engine worked of principle catalytic decomposition hydrogen peroxide (it was the "cold engine") outlet temperature up to 1,470°F.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 200 kg obou složek paliva
T-Stoff peroxid vodíku
Z-Stoff manganistan draselný
2,646 lb of both components of the fuel
T-Stoff - hydrogen peroxide
Z-Stoff - Potassium permangante
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
920 km/h v ? m 571.7 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
Bez výzbroje without weapons
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Zásoba paliva postačovala pro 2,25 min činnosti motoru s plným tahem.

Prototypy Me 163 byly označeny písmenem A poháněl je tkzv. "studený motor", který pracoval na základě katalytického rozkladu vysoce koncentrovaného peroxidu vodíku a katalyzátorem byl oxid draselný, který výfukové plyny obarvil na fialovo. Za letounem se táhla dlouhá modro-fialová čára.
1jedná se o označení firmy Walter; RLM přiřadilo tomuto motoru označení HWK 109-509A
The fuel reserve was sufficient for 2.25 min of the engine operation at full thrust.

The Me.163.A used the Walter RII-203 motor. Hydrogen peroxide (T-Stoff) was used as the propellant oxidised by a potassium permanganate solution, known as Z-Stoff. Potassium permangante has a characteristic livid violet colour, and once the Me.163A was in motion, the exhaust plume of the motor was a purple trail.
1it is a Walter designation; RLM assigned this engine the designation HWK 109-509A
Zdroje:
Sources:
Willy Radinger, Walter Schick, Messerschmitt Geheimprojekte, Aviatic Verlag, ISBN 3-925505-14-8
Przemyslaw Skulski, Messerschmitt Me-163 Komet - Me-163a Me-163b Me-163c Me-163c Me-163d Me-263 J8m1, Published by Ace Publications, Wroclaw, 2002, ISBN: 83-8615-321-0
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe Část 2. Hostomice, Intermodel, 1997, ISBN 80-901976-3-9.
Ivo Pejčoch, Messerschmitt Me 163, Praha, Jan Vašut s.r.o., 2007, ISBN 978-80-7236-305-6.
Jaroslav Schmid, Letadla 1939-45, Stíhací a bombardovací letadla Německa 2. díl, Plzeň, Nakladatelství Fraus, 1994, ISBN 80-85784-10-6.
https://www.luftarchiv.de/
https://books.google.cz/books?id=xiADAAAAMB...
https://www.airwar.ru/enc/fww2/me163.html
https://www.walterwerke.co.uk/walter/me163a.htm
https://moderndrawings.jexiste.be/.../Me-163A-0(V6).htm
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-163-A-t44863#527458 Verze : 1
Pohľad na Me-163A-V4 z pravej strany.


zdroj: www.bundesarchiv.de
Messerschmitt Me 163 A -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-163-A-t44863#535210 Verze : 0

Poznámky:


Proč byl první prototyp raketového letounu Me 163A označen jako Me 163V4?
Číselné označení 163 bylo u Messerschmittů použito již podruhé, poprvé to bylo v roce 1936, kdy byly označeny prototypy letounu s krátkým vzletem jako Bf 163. Tehdy se jednalo o rivala později slavného letounu Fi 156 Storch. Messerschmitt Bf 163 existoval ve třech prototypech označených jako V1, V2 a V3. Raketový Me 163 tedy navázal na tuto řadu a první prototyp nesl označení Me 163A V4.


Mimochodem se jednalo o rekordní stroj, který 2. října 1941 dosáhl rychlosti 1003,67 km/h (0,84 Machova čísla). Pilotem byl zkušební pilot Heini Dittmar. S ohledem na utajování, nebyl tento rekord oficiálně oznámen.


Heini Dittmar byl zkušeným pilotem a nadšeným plachtařem, od února do srpna 1941 prováděl s prototypem Me 163A V4 pouze bezmotorové lety, při kterých nešetřil chválou na letové vlastnosti bezocasého letounu. Kritizoval pouze neodpruženou výsuvnou přistávací ližinu. Ta přenesla vibrace, vzniklé pohybem letounu po travnatém povrchu letiště, na celý letoun.



Zdroje:
Przemyslaw Skulski, Messerschmitt Me-163 Komet - Me-163a Me-163b Me-163c Me-163c Me-163d Me-263 J8m1, Published by Ace Publications, Wroclaw, 2002, ISBN: 83-8615-321-0.
Ivo Pejčoch, Messerschmitt Me 163, Praha, Jan Vašut s.r.o., 2007, ISBN 978-80-7236-305-6
.
Messerschmitt Me 163 A -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-163-A-t44863#527461 Verze : 0
Messerschmitt Me 163
Messerschmitt Me 163 A -


Messerschmitt Me 163 A -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-163-A-t44863#24854 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více