DFS 230

     
Název:
Name:
DFS 230 A-1 DFS 230 A-1
Originální název:
Original Name:
DFS 230 A-1
Kategorie:
Category:
transportní letoun cargo aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1938 Deutsches Forschunginstitut für Segelflug, Darmstadt-Griesheim /
DD.07.1939-DD.MM.194R Robert Hartwig, Sonneburg /
DD.01.1941-DD.09.1941 Bücker Flugzeugbau GmbH, Rangsdorf /
DD.06.1941-DD.MM.1941 Gothaer Waggonfabrik AG, Gotha /
DD.09.1941-DD.MM.194R Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.10.1940-DD.09.1942 Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG, Praha /
DD.04.1943-DD.07.1943 Ing. J. Mráz, továrna na letadla, Choceň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~1610:
DFS:
6 DFS 230 V


Hartwig:
622 DFS 230 A
214 DFS 230 B


Erla:
32 DFS 230 A
138 DFS 230 B


Gotha:
23 DFS 230 B
1 DFS 230 V7


Bücker:
170 DFS 230 B


BMM:
391 DFS 230 B


Mráz:
13(30?) DFS 230 C-1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2 + 8
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzná ližina skid
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
860 kg 1896 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2100 kg 4630 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
21,98 m 72ft 1,35in
Délka:
Length:
11,24 m 36ft 10,51in
Výška:
Height:
2,74 m 8ft 11,87in
Plocha křídla:
Wing Area:
41,30 m2 444.55 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
žádný none
Počet motorů:
Number of Engines:
0
Typ:
Type:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
- -
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2901) km/h v ? m 180.2 1) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
2102) km/h v ? m 130.5 2) mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
1600 m 5249 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm 1x flexible 7.62 mm MG 15 machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) rychlost klouzání
2) maximální rychlost při vlekání
1) rychlost klouzání
2) maximální rychlost při vlekání
Zdroje:
Sources:
Nowara, Heinz J. German Gliders in World War II, Schiffer Military History Vol. 48. Schiffer Publishing, West Chester. ISBN 0-88740-358-1.
Smith, J. R.; Kay, Anthony L. German Aircraft of the Second World War. Conway Maritime Press, London 1972. ISBN 8-5177-836-4.
Nowarra, Heinz J. Die deutsche Luftrüstung 1933-1945, Band 1: Flugzeugtypen AEG-Dornier. Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1993. ISBN 3-7637-5465-2.
www.luftarchiv.de
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#530632 Verze : 0
www.warbirdsresourcegroup.org
DFS 230 - Prototyp Gotha DFS-230 V7

Prototyp Gotha DFS-230 V7
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#24956 Verze : 1
B-1 byla nejpoužívanější varianta, která používala pro zkrácení dojezdu brzdící padák
existovaly ještě
A-1 bez padáku
C-1 s třemi brzdícími raketami na THP n přídi, pomocí kterých bylo možné zkrátit dojezd na 30m
F-1 (DFS 230 V7) prodloužená verze pro 15 mužů
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#44382 Verze : 0
trojpohľadový výkres
DFS 230 -


URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#165110 Verze : 0
Vedle kluzáku leží zásobovací kontejner shazovaný na padácích výsadkářům nebo jednotkám v obklíčení.
DFS 230 -


DFS 230 -


DFS 230 -


URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#44383 Verze : 2
.
DFS 230 - Ukázka typického zbarvení DFS 230. Většina strojů tohoto typu létala ve standardní kamufláži sestávající ze světle modré RLM 65 na spodních a částečně  bočních plochách. Na horních plochách je potom kombinace barev RLM 70 (černozelená) a RLM 71 (tmavě zelená) v ostře lomených polích, která částečně přecházela také na boky trupu, kde se navíc nacházelo množství skvrn RLM 71.

Ukázka typického zbarvení DFS 230. Většina strojů tohoto typu létala ve standardní kamufláži sestávající ze světle modré RLM 65 na spodních a částečně bočních plochách. Na horních plochách je potom kombinace barev RLM 70 (černozelená) a RLM 71 (tmavě zelená) v ostře lomených polích, která částečně přecházela také na boky trupu, kde se navíc nacházelo množství skvrn RLM 71.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

DFS 230 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

DFS 230 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#403803 Verze : 0
.
DFS 230 - Němci konali řadu pokusů s jinými způsoby vleku kluzáků než na laně. Jeden ze zkoušených způsobů, jak dopravit kluzák na žádané místo, zahrnoval jeho spojení s motorovým letounem. První zkoušky byly prováděny s letounem-nosičem Klemm Kl 35B, jehož motorový výkon však nedostačoval k samostatnému startu, proto úlohu nosiče převzal zde zobrazený Focke-Wulf Fw 56.

Němci konali řadu pokusů s jinými způsoby vleku kluzáků než na laně. Jeden ze zkoušených způsobů, jak dopravit kluzák na žádané místo, zahrnoval jeho spojení s motorovým letounem. První zkoušky byly prováděny s letounem-nosičem Klemm Kl 35B, jehož motorový výkon však nedostačoval k samostatnému startu, proto úlohu nosiče převzal zde zobrazený Focke-Wulf Fw 56.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#403805 Verze : 0
.
DFS 230 - Pokusy s motorovými nosiči kluzáků DFS 230 vyvrcholily použitím stíhacího Me 109 E-1. Tento stroj již byl schopen odstartovat s plně naloženým kluzákem. Kluzák však musel mít modifikovaný podvozek, kvůli vyšší hmotnosti letounu-nosiče. Ačkoliv žádná z těchto metod dopravy kluzáků do žádaného prostoru se v praxi neuplatnila, získané zkušenosti byly velmi cenné při pozdější realizaci projektu Mistel.

Pokusy s motorovými nosiči kluzáků DFS 230 vyvrcholily použitím stíhacího Me 109 E-1. Tento stroj již byl schopen odstartovat s plně naloženým kluzákem. Kluzák však musel mít modifikovaný podvozek, kvůli vyšší hmotnosti letounu-nosiče. Ačkoliv žádná z těchto metod dopravy kluzáků do žádaného prostoru se v praxi neuplatnila, získané zkušenosti byly velmi cenné při pozdější realizaci projektu Mistel.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#403806 Verze : 0
Nemecký výsadkár opúšťa po pristáti klzák DFS-230, Kréta 1941


zdroj: www.bundesarchiv.de
DFS 230 -


URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#535212 Verze : 0
Zaujímavá, zrejme poľná úprava klzáku DFS 230, spočívajúca v montáži ľahkého guľometu MG 34 na pravú stranu trupu pod kabínou. Na prvý pohľad sa javí, že ide iba o ušetrenie miesta v kabíne a guľomet slúži pre vysádzané vojská. Napovedá tomu aj dvojnožka a nosný remeň ponechané na zbrani. Deflektor umiestnený na trupe pred hlavňou však evokuje možnosť jeho použitia aj za letu. Kovový deflektor mohol slúžiť na ochranu plátenej obšívky pred plameňom šľahajúcim z hlavne. V takom prípade by musel byť nábojový pás vedený cez trup z kokpitu pilota.
Neznáme letisko na Sicílii, Taliansko, 1943.


edit: podarilo sa mi nájsť manuál s názvom Bedienungsvorschrift für die starre Schusswaffe (MG 34) z roku 1940 (v prílohe). V tomto materiály je popísaný spôsob uchytenia, nastrelenia a používania ľahkého guľometu MG-34 na tomto klzáku pre poľné dielne luftwaffe. Guľomet sa nabíjal ešte pred štartom, odpaľoval sa z pilotnej kabíny, kde bola umiestnená aj schránka s 250 nábojovým guľometným pásom. Na cielenie slúžil jednoduchý nitkový kríž umiestnený na vnútornej časti čelného skla kabíny. Po pristátí mohol byť guľomet jednoducho sňatý a použitý v pozemnom boji.


www.bundesarchiv.de
www.lexikon-der-wehrmacht.de/.../DFS230-2.pdf

DFS 230 -


DFS 230 -


DFS 230 -


DFS 230 -


DFS 230 -


DFS 230 - Bedienungsvorschrift für die starre Schusswaffe (MG 34)

Bedienungsvorschrift für die starre Schusswaffe (MG 34)
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536354 Verze : 10
O tom, aké stiesnené podmienky boli v kabíne určenej pre výsadok svedčí tento záber z neznámeho letiska v Taliansku, september 1943.


zdroj: www.bundesarchiv.de
DFS 230 -


URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536446 Verze : 0
www.bundesarchiv.de



DFS 230 s pomocnou vrtuľkou na hornej časti trupu, účel ktorej sa mi nepodarilo zatiaľ zistiť.
DFS 230 - Sicília, Taliansko, 1943

Sicília, Taliansko, 1943
DFS 230 - Sicília, Taliansko, 1943

Sicília, Taliansko, 1943
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536768 Verze : 0
Výkresová dokumentácia DFS 230.


www.rcgroups.com

DFS 230 -


DFS 230 - pristávacia lyža

pristávacia lyža
DFS 230 - ostruha

ostruha
DFS 230 - štartovací odhadzovací podvozok

štartovací odhadzovací podvozok
DFS 230 - zariadenie pre upnutie ťažného lana

zariadenie pre upnutie ťažného lana
DFS 230 - brzdiace háky

brzdiace háky
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536771 Verze : 2
www.deutscheluftwaffe.de

DFS 230 - celkový pohľad na tzv. ťažnú tyč

celkový pohľad na tzv. ťažnú tyč
DFS 230 - detailný pohľad na zámok ťažnej tyče, vľavo DFS 230, vpravo vlečné lietadlo

detailný pohľad na zámok ťažnej tyče, vľavo DFS 230, vpravo vlečné lietadlo
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536773 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více