Název: Name: | Avro Lancaster B Mk.I | Avro Lancaster B Mk.I |
Originální název: Original Name: | Avro Lancaster B Mk.I | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.194R A. V. Roe & Co. Ltd., Manchester DD.MM.1941-DD.MM.1943 A. V. Roe & Co. Ltd., Chadderton DD.10.1942-DD.03.1945 A. V. Roe & Co. Ltd., Yeadon DD.06.1944-DD.09.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd., Chester DD.10.1943-DD.08.1945 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich DD.11.1943-DD.MM.1945 Sir W. G. Armstrong Whitworth Aircraft, Ltd. DD.03.1944-DD.MM.1945 Austin Motor Co. Ltd., Longbridge DD.09.1942-DD.MM.1945 Metropolitan-Vickers Ltd., Manchester | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 33483): 257 Avro Manchester 336 Chadderton 276 Yeadon 224 Chester 300 Castle Bromwich 921 Coventry 150 Longbridge 884 Metrovick Manchester | |
První vzlet: Maiden Flight: | 31.10.1941 | |
Osádka: Crew: | 7 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 16783 kg | 37000 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 29484 kg | 65000 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 31.090 m | 102ft |
Délka: Length: | 21.180 m | 69ft 6in |
Výška: Height: | 6.250 m | 20ft 6in |
Plocha křídla: Wing Area: | 120.50 m2 | 1297 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 244,680 kg/m2 | 50.11 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin XX kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 955,5 kW (1 298 k), bojový výkon I. rychlost kompresoru: 1 104 kW (1 460 k) v h= 1 830 m a II. rychlost kompresoru: 1 111 kW (1 511 k) v h= 3 810 m, později Rolls-Royce Merlin 22 o vzletovém výkonu 1,037 kW (1 409 k) při 3 000 ot/min a 1 070 kW (1 455 k) při 3 000 ot/min při plnícím tlaku 1,103 barů (827,442 mm Hg) v h= 3 353 m, nebo ještě později Rolls-Royce Merlin 24 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 201 kW (1 632 k) při 3 000 ot/min, 1 126 kW (1 531 k) při 3 000 ot/min při plnícím tlaku 1,241 barů (930,872 mm Hg) v h= 2 819 m. Vrtule trojlisté de Havilland 5/40 s konstantní rychlostí otáček. | Rolls-Royce Merlin XX twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,280 hp for take-off, 1,480 hp at 6,000 ft for combat power MS gear and 1,490 hp at 12,500 ft for combat power FS gear, later Rolls-Royce Merlin 22 rated at 1,390 hp at 3,000 rpm for take-off and 1,435 hp at 3,000 rpm, boost +16 psi at 11,000 ft or later Rolls-Royce Merlin 24 rated at 1,610 hp at 3,000 rpm for take-off, 1,510 hp at 3,000 rpm, boost +18 psi at 9,250 ft, driving a three-blade constant-speed propellers Type de Havilland Type 5/40 |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 9792 l, 100 oktanů později 2x 1818 l pomocná nádrž v pumovnici | 2154 UK gal, 100 octane later 2x 400 gal auxiliary fuel tank in the bomb bay |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 442.6 km/h v 4572 m | 275 mph in 15000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 321.9 km/h v 4572 m | 200 mph in 15000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 1.3 m/s | 250 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5791 m | 19000 ft |
Dolet: Range: | 2784.21) km | 17301) mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 4071.62) km | 25302) mi |
Výzbroj: Armament: | Přední věž - Nash & Thomson FN-5, 2x 7,7mm kulomet Browning Mk.II hřbetní věž - Nash & Thomson FN-50, 2x 7,7mm kulomet Browning Mk.II (od ledna 43 FN-79, 2x 20mm kanon Hispano, or FN-150, 2x 7,7mm kulomet Browning Mk.II) zadní věž - Nash & Thomson FN-20, 4x 7,7mm kulomet Browning Mk.II (později FN-84 nebo FN-121, 2x 12,7mm kulomet Browning Mk.2 břišní věž (u prvních strojů) - Nash & Thomson FN-64, 2x 7,7mm kulomet Browning Mk.II Bomby: celkem 6350 kg (obvykle 227kg až 1814kg bomby) část strojů měla rozšířenou pumovnici schopnou pojmout i 3629kg a 5443kg pumu HC | Front turret - Nash & Thomson FN-5, 2x .303 Browning Mk.II machine gun Upper turret - Nash & Thomson FN-50, 2x .303 Browning Mk.II machine gun (by Jan 43- FN-79, 2x 20mm Hispano cannon, or FN-150, 2x .303 Browning Mk.II machine gun) Rear turret - Nash & Thomson FN-20, 4x .303 Browning Mk.II machine gun (late production- FN-82 or FN-121, 2x .50 Browning Mk.2 machine gun Ventral turret (few early ships) - Nash & Thomson FN-64, 2x .303 Browning Mk.II machine gun Bombs: 14,000 lbs top (500-lb to 4,000-lb bombs) certain aircraft have extended bomb-bay to take 8,000lb and 12,000lb HC bomb |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) s 5443 kg pum 2) s 3175 kg pum určitý počet upraven na verzi FE (Far East-Dálný východ) pro útok na Japonsko - nové navigační vybavení pro dálkové lety (LORAN Mk.I, Rebecca Mk.II, H2S Mk.IIIG), tropické vybavení | 1) with 12000lb bomb load 2) with 7000lb bomb load some aircrafts modified to FE (Far East) standard for attack against Japan - new navigation equipment (LORAN Mk.I, Rebecca Mk.II, H2S Mk.IIIG), tropical equipment |
Zdroje: Sources: | 3)Franks, Richard A. The Avro Lancaster - Manchester And Lincoln. A Comprehensive Guide For The Modeller, SAM Publications, Bedford 2000. ISBN 9780953346530 Mason, Francis K. The British Bomber since 1914. Putnam Aeronautical Books, London 1994. ISBN 0-85177-861-5 Goulding, Brian, Garbett, M.The Avro Lancaster I, Profile No.65, Profile Publications, Leatherhead, 1966. Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8 Mackay, R.S.G. Lancaster in action. Squadron/Signal Publications, Carrollton, Texas 1982. ISBN 0-89747-130-X |