Supermarine Spitfire Mk.XIVE

Supermarine Spitfire FR Mk.XIVE
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire FR Mk.XIVE Supermarine Spitfire FR Mk.XIVE
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire FR Mk.XIVE
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), Eastleigh
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 410
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4082 kg 9000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.93 m 32ft 7in
Délka:
Length:
9.96 m 32ft 8in
Výška:
Height:
3.86 m 12ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
21.46 m2 231 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
190,214 kg/m2 38.96 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 65, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o výkonu 1 517,5 kW.
Vrtule pětilistá Rotol Jablo s konstantními otáčkami o průměru 3 170 mm.
Rolls-Royce Griffon 65, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 2,035 hp for take-off,
driving a five-blade constant-speed propeller type Rotol of 10 ft 5 in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
652 l
136, 205 nebo 409 l přídavná nádrž
143.5 Imp gal
30, 45 or 90 gal auxiliary tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
721 km/h v 7925 m 448 mph in 26000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13411 m 44000 ft
Dolet:
Range:
981.7 km 610 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1545 km 960 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň
2x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm s 250 náboji na hlaveň.


Pumový náklad: 227 kg, 1x 227 kg pod trupem, nebo 2x 113 kg pod křídly.
Two fixed forward-firing 0.79 inchHispano Mk.II cannons, 120 rpg and
two fixed forward-firing 0.5 inch Browning M2 machine guns, 250 rpg.


Bomb load: Up to 500 lb bombs (one under the fuselage rated at 500 lb or two under the wing rated at 250 lb each).
Uživatelské státy:
User States:





?





?
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Price, Alfred. The Spitfire Story. Silverdale Books, Enderby 2002. ISBN 1-85605-702-X.
Humphreys, Robert. The Supermarine Spitfire Part 1: Merlin Powered, Modellers Datafile 3. SAM Publications, Bedford 2000. ISBN 0-9533465-2-8.
Darling, Kev. Merlin-powered Spitfires, Warbird Tech Vol.35. Specialty Press, North Branch 2002. ISBN 1-58007-057-4.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#453874 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit14.html

Supermarine Spitfire Mk.XIVE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#538557 Verze : 0
Tvar křídla FR Mk.XIVE (rozpětí 9,930 m) a F Mk.XIVE (rozpětí 11,230 m)
Supermarine Spitfire Mk.XIVE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#130489 Verze : 1
Supermarine Spitfire FR.XIVE, civilní registrace G-SPIT, nese marking na počest stíhacího esa J.E."Johnnie" Johnsona. J.E."Johnnie" Johnson byl nejúspěšnější britský stíhací pilot na evropském kontinentu. Během války sestřelil 41 letounů z toho 34 samostatně a 7 ve spolupráci. Létal u perutí č. 19, 616, 610 a velel pozdějšímu 127. polnímu letišti, kanadskému 144. polnímu letišti, resp. křídlu, a pak 127. křídlu (vše na Spitfirech Mk.IX) a koncem války velel jako G/Cpt 125. křídlu Spitfirů Mk.XIV


I když drtivou většinu úspěchů dosáhl Johnson na Spitfirech Mk.IX, jmenovitě EN398 JE-J a MK392 JE-J, bojově létal v dubnu 1945 u 125 Wingu na osobním Spitfiru XIV MV268 JEJ a v květnu na MV257 JEJ.


Zobrazený Spitfire (MV293) G-SPIT v markingu J.E. Johnsona má bohužel špatně nastříkáno označení JE-J, které používal na Spitech IX ve skutečnosti bylo u MV268 osobní označení JEJ dohromady a umístěno na trupu před kokardou směrem ke kokpitu, u MV257 bylo malé JEJ na krytu nádrže před kokpitem za vlaječkou G/Cpt.


Edit Aubi: podoba na fotkách postrádá většinu rozeznávacích znaků FR Mk.XIVE - křídlo vypadá na typ C a za kabinou chybí kryt přístupu ke kameře, snad jde o úpravy z restarování stroje.





















URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#6706 Verze : 1
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire Mk.XIVE - jak vidno, některé FR.XIV měly ještě vysoký hřbet.

jak vidno, některé FR.XIV měly ještě vysoký hřbet.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#538579 Verze : 0
aviarmor.net

Supermarine Spitfire Mk.XIVE -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#538591 Verze : 1

Diskuse

První verze s motorem Griffon Mk.65 o výkonu 2050 koní, dvěma hlubokými chladiči pod křídly a pětilistou vrtulí. Nová konstrukce s novým trupem, kýlovou i pohyblivou částí směrového kormidla, zatahovacím ostruhovým kolečkem. Verze F.XIV - 2 kanóny a 4 kulomety; FR.XIV - tatáž výzbroj, snížený hřbet trupu a kapkovitá kabina, zkrácená křídla, kamera F.24 a zvýšená zásoba paliva.

Vyrobeno 957 letounů Mk.XIV.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-Mk-XIVE-t601#45572 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více