Supermarine Spitfire PR Mk.XIII

     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire PR Mk.XIII Supermarine Spitfire PR Mk.XIII
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire PR Mk.XIII
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.08.1942-DD.MM.1944 Heston Aircraft Co., Ltd., Hounslow
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1943-DD.MM.1944 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
26 konverzí
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,230 m 36ft 10in
Délka:
Length:
9,120 m 29ft 11in
Výška:
Height:
3.020 m 9ft 11in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2 242.0 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 32 kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný jednostupňovým kompresorem o vzletovém výkonu 1 208 kW
Vrtule trojlistá de Haviland s konstantními otáčkami.
Rolls-Royce Merlin 32 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine with a Single-stage, single-speed supercharger, rated 1,620 hp at take-off,
driving a three-blade constant-speed propeller of de Haviland type.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
386,5 l ve vnitřních nádržích a 136 l nebo 204,5 l v přídavné nádrži pod trupem. 85 UK gallons and 30 - 45 UK gallons in one drop tank under fuselege.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
651.8 km/h v 1646 m 405 mph in 5400 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
380 km/h v 2438 m 236.1 mph in 8000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm s 350 náboji na hlaveň. Four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II, 350 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Jednalo se o tovární přestavbu starších Spitfirů Mk.II, Mk.V a PR Mk.VII.

Kamerový systém byl shodný s typem PR Mk.VII, tedy dvě svislé a jednu šikmo uloženou kameru F.24.

Letoun byl díky použitému typu motoru určen pro průzkumné lety v malých výškách

Operačně létal především v době příprav na vylodění v Normandii

Výstroj:
Zaměřovač: reflexní GM-2
Fotokulomet: G.42B
Radiostanice: TR.1133
IFF: R.3002
The PR Mk.XIII was an improvement on the earlier PR Type G with the same camera system but a new engine, the Merlin 32, which was specially rated for low-altitude flight. It carried a light armament of four 0.303inch Browning machine guns. The first prototype Mk.XIII was tested in March 1943.
Twenty-six Mk.XIIIs were converted from either PR Type G (PR Mk.VII), Spitfire Mk.II or Mk.Vs. They were used for low level reconnaissance in preparation for the Normandy landings.

It carried one obliquely mounted F.24 camera with a 14in focal length, which could face to the left or right, and two vertically mounted F.24 cameras, one 5 inch and one 14 inch.
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
www.historyofwar.org
http://www.airrecce.co.uk/WW2/recce_ac/RAFAR.html
www.spitfiresite.com
archiv autora

Supermarine Spitfire PR Mk.XIII -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-XIII-t87661#325250 Verze : 0
Na prestavby pestrý osud mal Spitfire serial number L1004, ktorý je aj na obrázku vyššie. Na oboch obrázkoch je druhý prototyp Spitfire PR Mark XIII v Aeroplane and Armament Experimental Establishment, čo bolo výskumné stredisko pre britské vojenské letectvo od roku 1918 do roku 1992. Tento konvertovaný stroj bol vyrobený ako Spitfire Mk. IA a slúžil v 602. peruti RAF a v 58. Operational Training Unit v rokoch 1939-40. Neskôr bol materským závodom (Supermarine Aircraft) prerobený na verziu Mk.VA a slúžil u 57. Operational Training Unit.
V auguste 1942 boli spoločnosťou Heston Aircraft Ltd do trupu lietadla namontované tri letecké kamery Type F.24 a v decembri toho istého roku firma Vickers-Armstrongs Ltd vybavila stroj novým motorom Rolls Royce Merlin 32 a štvorlistovou vrtuľou De Havilland (na snímku je ešte s pôvodnou trojlistovou). Vznikol tak druhý prototyp prieskumného Spitfire PR Mark XIII, ktorých bolo nakoniec postavených 26 konverzií. Stroj prešiel testami chladenia a ďalšími skúškami v mesiacoch marec - apríl 1943 (z tohto obdobia sú aj obe fotografie), aby nakoniec skončil po prestavbách firmami Heston Aircraft Ltd a Vickers Armstrongs ako prototyp lietadla Seafire Mk. III.


www.iwm.org.uk

Supermarine Spitfire PR Mk.XIII - letisko Boscombe Down, Wiltshire, Anglicko, marec 1943

letisko Boscombe Down, Wiltshire, Anglicko, marec 1943
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-XIII-t87661#540407 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více