SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj)

UDS-214.11, UDS-214.22
     
Název:
Name:
UDS-214.11 UDS-214.11
Originální název:
Original Name:
UDS-214.11
Kategorie:
Category:
univerzální dokončovací stroj multi-purpose telescopic excavator
Výrobce:
Producer:
Cestné a stavebné mechanizmy Tisovec a.s., Tisovec
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.199R-DD.MM.201R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
150+ (všech verzí / all versions)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.199R
Obsluha:
Crew:
1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Podvozek:
Chassis:
Tatra 815-280R21 25 270 6x6.2/11T TERRN°1
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg ? lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
22070 kg 48656 lb
Celková délka:
Overall Length:
88401) mm 29ft1)
Celková šířka:
Overall Width:
25001) mm 8ft 2in1)
Celková výška:
Overall Height:
40001) mm 13ft 1.5in1)
Světlá výška:
Ground Clearance:
290 mm 11in
Rozvor:
Wheelbase:
3700 mm - 1320 mm 146in - 52in
Rozchod:
Track:
1994 mm - přední náprava
1774 mm - zadní nápravy
78.5in - front axle
70in - rear axles
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T3C-928-80
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný, s chlazením plnicího vzduchu, splňující limity exhalací EURO 3
- počet válců: 8
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 140 mm
- objem válců: 12 667 cm3
- maximální točivý moment: 1800 Nm při 1000 ot/min
- maximální výkon: 270 kW při 1800 ot/min
Tatra T3C-928-80
- air cooled, V-type, four stroke, turbocharged and charge-air-cooled direct injection Diesel engine, electronic cooling control; meets EURO 3 emission standards
- number of cylinders: 8
- bore: 4.72 in
- stroke: 5.51 in
- swept volume: 773 cu in
- maximum torque: 1328 lb.ft at 1000 rpm
- maximum power output: 362 hp (367 PS) at 1800 rpm
Převodovka:
Gearbox:
Tatra 10 TS 180
- synchronizovaná 5+1; řazení mechanické s pneumatickým posilovačem, normální a redukovaný chod řazený elektropneumaticky s předvolbou
Tatra 10 TS 180
- synchromesh gearbox with semiautomatic split, 5 forward and 1 reverse gears, normal or reduced drive mode; pressure-air assisted gear-shifting by means of a gear shift lever with pre-selector
Spojka:
Clutch:
MFZ 1x430
jednolamelová s průměrem 430 mm s membránovou pružinou, ovládání hydraulické se vzduchovým posilovačem
MFZ 1x430
single-plate, diaphragm clutch 1x430 mm, attached to the engine fly wheel; hydraulic control with pressure-air power cylinder
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
220 l 48.39 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
70 km/h 43 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
502) l/100 km 5.652) mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
31 ° / 21 °
Svah:
Gradient:
23 ° 51 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Nástavba:
Superstructure:
spotřeba nástavby: 20 l/Mh

vodorovný dosah:
- s vysunutým výložníkem: 10,5 m
- se zasunutým výložníkem: 6,3 m

hloubkový dosah:
- s vysunutým výložníkem: 5 m
- se zasunutým výložníkem: 1,4 m

výškový dosah:
- s vysunutým výložníkem: 7,7 m
- se zasunutým výložníkem: 5,6 m


pohonná jednotka: Zetor 8604 Turbo
- naftový, čtyřdobý, řadový, s přímým vstřikem paliva


hydraulický systém: Bosch-Rexroth
- zdroje tlakové kapaliny:
   - dvojitý hydrogenerátor A8 VO 107 s výkonovou regulací
   - hydrogenerátor A 10 VO 45 s výkonovou regulací (jen UDS-214.11)
   - zubový hydrogenerátor 1 PF 2G2-016 (neregulační)

- distribuce tlakové kapaliny:
   - sedmiokruhový monoblok 7M8-22
   - jednookruhový monoblok 1 MO-16 (jen UDS 214.11)
superstrucure fuel consumption: 4.4 Imp gal/engine hour

horizontal range:
- extended backhoe: 34ft 5in
- retracted backhoe: 20ft 8in

depth range:
- extended backhoe: 16ft 5in
- retracted backhoe: 4ft 7in

height range:
- extended backhoe: 25ft 3in
- retracted backhoe: 18ft 4in


powerplant: Zetor 8604 Turbo
- diesel, four-stroke, in-line, direct injection


hydraulic system: Bosch-Rexroth
- hydraulic power units:
   - double hydro-generator A8 VO 107 with output regulation
   - hydro-generator A10 VO 45 with output regulation (UDS 214.11 only)
   - gear hydro-generator 1PF 2G2-016 (with constant delivery of hydraulic liquid)

- distributors:
   - seven-circuit monoblock 7M8-22
   - single-circuit monoblock 1MO-16 (UDS 214.11 only)
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) pochodová poloha
2) podvozek
1) transport condition
2) chassis
Zdroje:
Sources:
firemní materiály CSM Tisovec a.s.
URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#540608 Verze : 0
UDS-214.11 a UDS-214.22

Hydraulické lopatové rýpadlo určené pro přesné dokončovací zemní práce při konečných úpravách staveb s okolním terénem. S použitím vhodného nástroje ho lze použít i na výkopové a jiné zemní práce (hloubení základových rýh, kanálů, budování a údržbu inženýrských sítí). Stroj je také vhodný pro likvidaci následků po mimořádných událostech jako jsou například povodně, sesuvy půdy nebo staticky narušené budovy. Pracovní zařízení tvoří teleskopický výložník upevněný prostřednictvím polohového ramena na rám nadstavby stroje. Polohové rameno umožňuje změnit rozsah zdvihu výložníku z +30° až -60° na 0° až -90° od vodorovné roviny. Mechanismus pro ovládání pracovního nástroje umožňuje naklápění nástroje o 145° a jeho neomezené obousměrné otáčení o 360°. Podle přání zákazníků bylo možné montovat různé typy motorů (Zetor 8604T, Cummins 6BT5 nebo 9, případně Deutz BF6M 1013E).

Modifikace
UDS-214.11 - s mikropojezdem
UDS-214.22 - bez mikropojezdu

Přídavná hydraulika pro pohon hydraulicky poháněných přídavných zařízení je u UDS-214.11 standardně zabudována v hydraulickém okruhu natáčení pracovního nástroje, u UDS-214.22 se montuje jako doplněk na přání zákazníka.

Přídavná zařízení:
- základní lopata, objem 0,63 m3
- lopata s rozrývacím nožem, objem 0,5 m3
- bezzubá lopata, objem 0,63 m3
- radlice, šírka 3 m
- drenážní lopaty, šírka 0,4 m / objem 0,21 m3, šírka 0,5 m / objem 0,27 m3, šírka 0,65 m/ objem 0,34 m3
- profilová lopata na hloubení příkopů, šírka dna 0,35 m a 0,5 m
- lopata na řepu s roštovým dnem
- zarovnávací lopata, šírka 2,5 m / objem 0,4 m3
- lopata na trhání dlažby, šírka 0,9 m / objem 0,63 m3
- kleště na balvany, maximální nosnost 1 250 kg
- řezač asfaltu, maximální hloubka řezání 190 mm
- rozrývací nůž
- zhutňovací válec, šířka 1,5 m
- hydraulické vidle na manipulaci se senom, slámou a hnojem
- prodlužovací ramena, délka 1,5 m nebo a 3 m
- drapák dvojčelisťový, objem 0,8 m3
- vibrační plošina
- hydraulické kladivo
- hydraulická sekačka

První exemplář UDS-214 na podvozku T-815-2 byl do výzbroje Armády České republiky zaveden na konci devadesátých let. Dne 28. listopadu 2001 byla podepsána zakázka na dodání jednoho stroje UDS-214.22 na podvozku T-815-2 za 6 109 760 Kč. Vozidlo bylo následně zavedeno do výzbroje 31. brigády radiační, chemické a biologické ochrany. Dne 24. září 2003 byla uzavřena smlouva na dodávku vozidel UDS-214.11 na podvozku T815-2 TERRN°1 za částku 28 155 648 Kč. Tyto stroje byly určeny pro vyzbrojení záchranných praporů ze sestavy 15. ženijní záchranné brigády. 14. října 2005 došlo k uzavření kontraktu na dodání přídavných zařízení k již provozovaným UDS-214 za sumu 5 960 286 Kč. Poslední dodávka strojů UDS-214.11 pro AČR byla realizována na základě smlouvy uzavřené 24. listopadu 2005 za částku 15 999 372 Kč. Po zrušení záchranných praporů v roce 2008 byla část vozidel předána Hasičskému záchrannému sboru, zbytek byl následně přidělen útvarům 15. ženijní brigády. Od prosince 2013 jsou hlavním provozovatelem armádních UDS-214.11 151. a 153. ženijní prapor. Řady provozovatelů od začátku roku 2020 rozšířil i 152. ženijní prapor.

Vozidla byla pravidelně nasazována při odstraňování následků ničivých povodní. Při záplavách na přelomu května a června 2013 byly UDS-214 spolu se stroji JCB 4CX a KN-251 použity při odstraňování naplavenin z cest a pozemků nebo pomáhaly s odklízením uhynulé zvěře.

Známá vozidla (k 10/2015):

     
VPZÚtvar
310 35-35
311. prapor radiační, chemické a biologické ochrany (rok výroby 2001)
330 69-70
151. ženijní prapor (rok výroby 2003, výrobní číslo 97)
337 51-96
153. ženijní prapor (rok výroby 2003)
337 78-06
153. ženijní prapor (rok výroby 2003, výrobní číslo 95), původně 152. ženijní prapor
339 24-29
151. ženijní prapor
358 00-48
151. ženijní prapor (rok výroby 2005, výrobní číslo 115)
406 61-90
153. ženijní prapor (rok výroby 1999), původně 155. záchranný prapor
431 32-43
151. ženijní prapor (rok výroby 2003, výrobní číslo 96), původně 156. záchranný prapor
URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#46850 Verze : 18
UDS-214.11 (VPZ 431 32-43) z výzbroje 156. záchranného praporu, léto 2004.
SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#46853 Verze : 0
Druhy přídavných zařízení pro UDS 214.
SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) - Přídavné zařízení

Přídavné zařízení
URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#246270 Verze : 1
UDS-214 (VPZ 406 61-90) z výzbroje 155. záchranného praporu, květen 2005. Po zrušení záchranných praporů v roce 2008 bylo vozidlo zařazeno do výzbroje Samostatné záchranné roty Olomouc.
SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#129948 Verze : 3
Nářadí
SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#129950 Verze : 0
Na výstave IDET 2007 v Brne bolo vozidlo vystavované s demoličnými nožnicami CR 15 R.


URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#221185 Verze : 0
UDS-214.11 (VPZ 358 00-48, rok výroby 2005) z výzbroje 151. ženijního praporu, červen 2008.
SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#290581 Verze : 0
Slovenský kontingent v UNMEE
UDS-214 vyprosťuje zapadnutý tank s KMT-7


(c) luger
URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#377275 Verze : 1
Slovenský UDS-214 počas povodní 2010
SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) - (c) www.mil.sk

(c) www.mil.sk
SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) - (c) www.mil.sk

(c) www.mil.sk
URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#377293 Verze : 0
UDS-214.11 (VPZ 330 69-70), Záchranná strojní četa, Záchranná rota, 151. ženijní prapor; návštěva pozorovatelů podle Víděňského protokolu, Bechyně, říjen 2014. V rámci několikadenní návštěvy ČR zavítali pozorovatelé z dvaceti šesti členských zemí Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě a Korejské republiky v úterý 14. října k 15. ženijnímu pluku do Bechyně. Obdobné inspekce se v členských státech OBSE konají jednou za pět let a vždy zahrnují návštěvu vojenského zařízení a letecké základny. Velitel pozemních sil generálmajor Ján Gurník a velitel pluku plukovník Robert Bielený seznámili čtyřicet osm inspektorů s činností ženijního pluku a jeho úkoly v rámci Pozemních sil AČR. V průběhu celodenního programu navštívili některá zařízení a výcvikové prostory jednotek pluku a seznamovali se s chodem útvaru. Zajímala je nejen běžná činnost vojáků či zajištění ostrahy objektů, ale i spolupráce s civilním sektorem v případě nasazení při likvidacích živelních pohrom.
SVK - UDS-214 (univerzální dokončovací stroj) -


URL : https://www.valka.cz/SVK-UDS-214-univerzalni-dokoncovaci-stroj-t13208#540610 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více