Praga T-9

     
Název:
Name:
Praga T-9 Praga T-9
Originální název:
Original Name:
Praga T-9
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ČKD, Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
76 (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2+8
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
11600 kg 25574 lb
Celková délka:
Overall Length:
5400 1)(5600) 2) mm 17ft 8,59in 1) (18ft 4,46in ) 2)
Celková šířka:
Overall Width:
2450 mm 8 ft ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2450 1) (2540) 2) mm 8ft 0,45in 1) (8ft 4in) 2)
Světlá výška:
Ground Clearance:
340 mm 1 ft 1 ⅜ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga 8V4 (vodou chladený zážihový 8-valec, objem 14.230 cm3) Praga 8V4 (8 cyl., water cooled, gasoline, 14.230 ccm)
Výkon:
Power:
103 1) (105) 2) kW při 1500 ot/min 138.1 1) (140.8) 2) bhp at 1500 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
(4+R x2) (4+R x2)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
20 km/h 12.4 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
10 km/h 6.2 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
120 2) km 74.6 2) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
posádka 2+6 osôb
náklad - 1 tona
ťahaný náklad - 151)4) / 102) ton
crew - 2+6 persons
loading weight - 1 metric ton
loading weight (towing) - 151)4) / 102) metric tons
Uživatelské státy:
User States:
(? ks)
(15 + 1 prototyp)
(5 ks)
(min. 3 ks)
(? pcs)
(15 pcs + 1 prototype)
(5 pcs)
(min. 3 pcs)
Poznámka:
Note:
Šírka pásu - 340 mm3) Belt link width - 340 mm3)
Zdroje:
Sources:
1) Ivo Pejčoch – Československé pásové dělostřelecké tahače 1918-1950, vydavateľstvo Ares, ISBN 978-80-86158-52-5
2) Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
3)Walther J. Spielberger - Die Rad- Und Vollketten-Zugmaschinen Des Deutschen Heeres 1870-1945, Motorbuch Verlag Stuttgart, ISBN-10: 3879435286, ISBN-13: 9783879435289
4)https://rotanazdar.cz/?p=5549&lang=cs
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#433044 Verze : 0
Praga T-9 v slovenskej armáde (1939-1945)
Pätica ťažkých traktorov bola dodaná v 3/1941. Obdržali registračné čísla 14.101 až 14.105. Traktory slúžili k ťahaniu 8,8 cm Flak 18, neskôr 8,8 cm Flak 36/37.
Ťahače boli odoslané na východnú frontu, kde boli v stave 8. ťažkej batérie delostreleckého protilietadlového pluku (DPLP) a slúžili na ťahanie 8,8 cm Flak 18. Pri nálete na Mariupol začiatkom 11/1941 bola zničená dvojica ťahačov (14.103 a 14.101). Zvyšné vozidlá boli po ťažkej službe pokazené a v 1/1942 odoslané na Slovensko. Už v 4/1942 boli však opravené späť na fronte, kde prežili ďalšie nasadenie. Trojica preživších ťahačov bola evidovaná ešte k 7.10.1944 z toho L-14.102 a L-14.104 boli pojazdné a ev.č. 14.105 bol využitý na náhradné diely.
L-14.102 a L-14.104 mali byť koncom 8/1944 pridelené PÚV, kde mali slúžiť k odťahu pokazenej obrnenej techniky. Predtým sa však mali podrobiť opravám, no do vypuknutia povstania sa opravy a dodanie k PÚV nestihlo. Ťahače boli v čase vypuknutia povstania uskladnené v augumentačnom sklade DPLP v Hlohovci.

Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal - Slovenská Armáda 1939-1945, vyd. Naše Vojsko, rok vydania 2003, ISBN 80-206-0596-7
Pavel Mičianik - Slovenská armáda v ťažení proti Sovietskemu zväzu III (1941-1944) Rýchla divízia, rok vydania 2009, ISBN: 978-80-89090-64-8
Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
www.youtube.com
www.ebay.de

Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 - Slovenské T-9 ťahajúce 88 mm Flaky.

Slovenské T-9 ťahajúce 88 mm Flaky.
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#71929 Verze : 20
Pásový traktor Praga T-9 v československej povojnovej armáde
Na nar. MNO č.j. 01070 a podľa nariadenia HAOZ čj.999 zo dňa 30.3.1954 boli bol premiestnený pásový traktor PRAGA-T-9, ev.č. 122030, ktorý odosielam ako vagónovú zásielku dňa 4.4.1954 do HOZ Přelouč. Ako doprovod určujem čat.z.sl. BRANDA Jaromír a des.z.sl. ŘEPA Emil.

DR veliteľa 6.ťažkej delostreleckej brigády, pplk.del.Jana Beneša, Senica nad Myjavou 1954
Fond VHA VHÚ Bratislava


Praga T-9 nové evidenčné čísla
V zmysle RMNO čl.539/1952 V2VO-ATS prideľujem pre mot. vozidlá 6. del. brigády nasledujúce evidenčné čísla :

Praga T-9 64592 - nové ev.č. 122029
Praga T-9 71996 - nové ev.č. 122030
Praga T-9 71997 - nové ev.č. 122031

DR veliteľa 6. delostreleckej brigády č.82 zo dňa 14.5.1952 Senica nad Myjavou
Fond VHA VHÚ Bratislava
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#460353 Verze : 7
Pásový traktor Praga T-9 v československej povojnovej armáde (2)
Dvojicu týchto ťahačov ukoristili a používali povstalci počas pražského povstania v 5/1945. Vozidlo (vozidlá) bol(i) ukoristené v pražskej štvrti Hanspaulka. Boli vedené v stave Revolučnej batérie Hanspaulka pod velením majora delostrelectva Jindřicha Misíka.

Jiří Frýba - Tatra 813, vydavateľstvo Grada, rok vydania 2018, ISBN: 978-80-271-2138-0 (pdf ukážka e-knihy)

Praga T-9 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#646529 Verze : 1
Pôvodné názvy tohoto typu traktora boli TH8 alebo THV8, ktoré boli na popud tureckého zákazníka zjednodušené na T-9.

Ivo Pejčoch – Československé pásové dělostřelecké tahače 1918-1950, vydavateľstvo Ares, ISBN 978-80-86158-52-5
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
korešpondencia s Jirkom Tintěrom
www.ebay.com
modelforum.upce.cz
modelforum.upce.cz
www.bundesarchiv.de
www.kfzderwehrmacht.de
forum.axishistory.com
https://rotanazdar.cz/?p=5549&lang=cs

Praga T-9 - Vpravo T-9, vľavo T-6

Vpravo T-9, vľavo T-6

Web autora : https://rotanazdar.cz/?p=5549&lang=cs

Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#167400 Verze : 9
Vážení,
díky fotografii traktoru Praga T-9 zveřejněném na i-stránkách Com-central, jsem zjistil, že zde zveřejněná fotografie: PragaT9.jpg byla pořízena 11.10.1949 v severoamerickém zkušebním středisku Aberdeen Proving Ground a je evidována pod číslem A59128 (FMCV130).

Poznámka
V pozadí za vozidlem v pravé části fota "vyčuhuje" tank M6A1.

https://www.valka.cz/files/pragat9.jpg
img.photobucket.com
www.com-central.net

Praga T-9 - Foto via Aberdeen Proving Ground A59128.

Foto via Aberdeen Proving Ground A59128.
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#337516 Verze : 1
www.ebay.de
http://www.bmm-schlegel.de/Pragat9/page-0001.htm

Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


Praga T-9 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#460362 Verze : 2
V povojnovej zbierke v americkom Aberdeen Proving Ground.


https://www.com-central.net/index.php?op=news

Praga T-9 -


Praga T-9 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#630227 Verze : 0
.
Praga T-9 - Pragy T-9 byly po okupaci Německem beze zbytku zařazeny do služby v německých ozbrojených silách. Tyto stroje dostávaly jednotný nástřik tmavou šedou Panzer Grau na všech plochách.

Pragy T-9 byly po okupaci Německem beze zbytku zařazeny do služby v německých ozbrojených silách. Tyto stroje dostávaly jednotný nástřik tmavou šedou Panzer Grau na všech plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#432973 Verze : 0
.
Praga T-9 - Jedním z největších odběratelů československých dělostřeleckých tahačů bylo Turecko. Typu Praga T-9 objednalo celkem 66 kusů, avšak dodáno bylo pouze 16. Turecké tahače nosily pestrou kamufláž sestávající z polí tmavé zelené a tmavé hnědé barvy, která od sebe byla oddělena úzkými pásy pískově žluté s tenkými černými lemy.

Jedním z největších odběratelů československých dělostřeleckých tahačů bylo Turecko. Typu Praga T-9 objednalo celkem 66 kusů, avšak dodáno bylo pouze 16. Turecké tahače nosily pestrou kamufláž sestávající z polí tmavé zelené a tmavé hnědé barvy, která od sebe byla oddělena úzkými pásy pískově žluté s tenkými černými lemy.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#432974 Verze : 0
.
Praga T-9 - Po okupaci Československa v březnu 1939 Němci okamžitě zastavili další dodávky tahačů Praga T-9 do Turecka, neboť hodlali  veškeré tyto výkonné stroje využít pro svoji armádu. Z původní turecké objednávky 66 strojů jich do Turecko stihlo být dodáno jen 16, zbylých 50 strojů převzali Němci. Zde jeden ze strojů s plachtou zbarvenou ještě podle tureckého standardu, ale již nastříkané německou evropskou žlutí.

Po okupaci Československa v březnu 1939 Němci okamžitě zastavili další dodávky tahačů Praga T-9 do Turecka, neboť hodlali veškeré tyto výkonné stroje využít pro svoji armádu. Z původní turecké objednávky 66 strojů jich do Turecko stihlo být dodáno jen 16, zbylých 50 strojů převzali Němci. Zde jeden ze strojů s plachtou zbarvenou ještě podle tureckého standardu, ale již nastříkané německou evropskou žlutí.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#432975 Verze : 0

Diskuse

Soukromá výzva:
Sháním k prostudování výkresy továren ČKD a Praga, s hollerithovým pořadovým číslem: 39, které bylo určeno pro konstrukce traktorů: Praga T-8, strojů: 8V, a možná i typu S.
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703#237920 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více