O webu Uživatel Propojené weby                    
Nezapomeneme !
8.7.2014 †††††
Vyhledávání

Moderátoři
Funkce
Anketa / Poll
Reklama


Statistika aktivit

Zobrazené stránky
Dnes / Včera 123.90k / 129.44k
Listopad / Říjen 2.34m / 3.81m

Nové příspěvky
Dnes / Včera 37 / 49
Listopad / Říjen 1.06k / 1.86k

Editace příspěvků
Dnes / Včera 105 / 74
Listopad / Říjen 2.34k / 3.14k


[ Kdo je online ]

Najděte nás na Google+

ISSN : 1803-4306



RSS

RUM - Pilotní odznak :: Rakousko-Uhersko [1867-1918] :: Zaniklé státy

Display link [ Funkce ]  [ Fridrich
  • Jméno:Fridrich
    Hodnost:Koncipista
    (Valka.cz - Hodnosti)
    Koncipista (Valka.cz - Hodnosti)
    Avatar:
    Kontakt:[ Profil ] [ SZ ]  
    Založen30.06.2003
    Naposledy přihlášen:20.10.2014 18:12:42
    Medaile:16
    Příspěvek
    vložen:
    18.06.2005 23:23:54
    Czech Republic
]
Avers - pilotního znaku
rakuhrevers_pilot.jpg




RUM - Pilotní odznakDisplay link [ Funkce ]  [ Fridrich
  • Jméno:Fridrich
    Hodnost:Koncipista
    (Valka.cz - Hodnosti)
    Koncipista (Valka.cz - Hodnosti)
    Avatar:
    Kontakt:[ Profil ] [ SZ ]  
    Založen30.06.2003
    Naposledy přihlášen:20.10.2014 18:12:42
    Medaile:16
    Příspěvek
    vložen:
    18.06.2005 23:23:55
    Czech Republic
]
Rakousko-Uhersko: Pilotní odznak - (revers) z období 1. světové války
rakuhavers_pilot.jpg




Display link [ Funkce ]  [ Teodor
  • Jméno:Teodor
    Hodnost:Fähnrich
    (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Fähnrich (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Avatar:
    Kontakt:[ Profil ] [ SZ ]  
    Založen03.10.2006
    Naposledy přihlášen:07.11.2014 06:39:07
    Medaile:61
    Příspěvek
    vložen:
    03.05.2007 20:22:29
    United Kingdom
]
na obrázku je Das "Feldpilotenabzeichen 1917" - kvalifikačný (výkonnostný) odznak pre polných pilotov, označovaný aj ako 2. model. Tzv. 1. model má na vrchu iba cisársku korunu a v spodnej časti je monogram cisára Františka Jozefa I., ale vyskytuje sa aj s monogramom cisára Karola I.
Display linkZbycho 08.02.2009 17:44:53 [ Funkce ]  [ Altmann
  • Jméno:Altmann
    Hodnost:Generaloberst
    (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Generaloberst (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Avatar:
    Kontakt:[ Profil ] [ SZ ]  
    Založen05.01.2009
    Naposledy přihlášen:20.11.2014 19:27:25
    Medaile:118
    Příspěvek
    vložen:
    07.02.2009 20:40:31
    Czech Republic
]
Rakousko-Uherské letecké odznaky:

Pro všechny letce aktivní i záložní, mimoaktivní byl založen odznak polního pilota,který mohl být udělen i civilistovi, který se pravidelně a aktivně účastnil každoročních cvičení a polních manevrů c. a k. armády. Na návrh velitele vzduchoplaveckých jednotek při ministerstvu války došlo k udělení odznaku "Polní pilot" spojený s čestným titulem polního pilota. Uvedená forma udělování byla dodržována i v průběhu prvních dvou let války jako jmenování pilotů polními piloty. Teprve později a to od 02.09.1916 mění podmínky pro získání odznaku a tento se stává záslužným a výkonostním odznakem, tedy jde o vyznamenání,vázané na tyto disciplíny,

POLNÍ PILOT musel splnit tyto podmínky:

l. Prokázání zvládnutí náročné pilotáže,
2. základní technické znalosti "draka" i motoru,
3. základy navigace a meterologie,
4. znalost a obsluhu všech zbraní letounu,
5. znalost mapy a orinetace dle mapy,
6. práce leteckého snímkování,
7. prokázat nejméně 50 bojových letů,kde nejmeně jeden je v trvání dvou hodin.

Letcům, kteří před 31.12.1913 obdrželi odznak polního pilota spojený s titulem Polní pilot, udělený na doživotí byl odznak ponechán. Všichni ostatní museli po tomto termínu absolvovat určitý počet letových hodin, aby mohli i nadále tento krásný odznak nosit. Konečné a definitivní přiznání k nošení odznaku mělo být až po čtyřech letech, kdy byl titul udělen nastálo. Výjímka však existovala např. při prokázání statečnosti před nepřítelem. Můžeme říci, že tento odznak se řadí mezí výkonostní, ale i záslužné dekorace.

Zkušenosti z balkánských válek 1912-13 prokázali,že letectvo je zbraň budoucnosti, ale v této době mělo Rakousko-Uhersko jen 18 aktivních důstojníků letectva. Tehdy major Emil UZELEC/pozdějí generál Chorvatské armády) navrhl zřízení odznaku jako viditelné odměny nošené na stejnokroji polního pilota. Navrhl i uniformu letectva, kterou se však realizovat nepodařilo. Major Uzelec požadoval, aby i poddůstojníci a mužstvo absolvovali pilotní výcvik. Bylo to předvídavé a piloti v hodnostech poddůstojníků prokázali statečnost a maximální nasazení. Patřili mezi nejvíce dekorované poddůstojníky z let 1914-18.
Na přiloženýcn obrázcích jsou dva základní typy, odznak z doby císaře Františka Josefa I. Je zde i osobní pilotní odznak příslušníka letectva nadporučíka Roberta Kollitsch.

upravil - 10.06.2009 slimo
IMG_7881.jpg


Robert Kollitsch

IMG_7882.jpg




IMG_7884.jpg


Odznak s malou korunkou, starší typ

IMG_7885.jpg




Display linkZbycho 08.02.2009 17:44:36 [ Funkce ]  [ Altmann
  • Jméno:Altmann
    Hodnost:Generaloberst
    (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Generaloberst (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Avatar:
    Kontakt:[ Profil ] [ SZ ]  
    Založen05.01.2009
    Naposledy přihlášen:20.11.2014 19:27:25
    Medaile:118
    Příspěvek
    vložen:
    08.02.2009 15:20:00
    Czech Republic
]
Letecké odznaky císaře Karla I. 1916-1918:

Po smrti císaře Františka Josefa I. a v době nástupu císaře Karla na císařský trůn došlo i ke změně inciály ve štítě. Věstníkem ze dne 02.10.1917 doznal odznak polního pilota změnu. Rakouská koruna byla nahrazena spojenou korunou rakouskou (Rudolfova) a korunou uherskou (Sv. Štěpána) Písmeno na štítě "FJI" bylo nahrazeno iniciálou císaře Karla "K".
Současně se začátkem vlády císaře Karla dochází k založení vlastního,ale odlišného odznaku (13.05.1917) pro letecké pozorovatele.
Pro udělení odznaku bylo nutno splnit tyto disciplíny:

l. Orientaci v terenu, meterologi, hlásné službě fotografování a vyhodnocení leteckých snímků.

2. Vyhodnocení pozemních bojlů, rozpoznávání typu letadel a ovládání palubních zbraní.

3. Pokázat základní znalosti v údržbě notorové části a draků letadel.

4. Prokázat nejméně 10 bojových letů. z toho jeden v trvání nejméně dvou hodin,kdy došlo k bombardování.

Při zranění či statečném chování před nepřítelem bylo možno udělit odznak bez splnění všech daných pravidel.


Zde vystavené dva exempláře odznaků mohou sloužit k posouzení pravosti a originality odznaků tohoto typu.


Literatura:

Berthold ZANKEL: Rakouské letecké a pilotní odznaky z let 1912-1918
Oldřich KRAUS: Kvalifikační odznaky Rakousko-Uherské armády

upravil - 10.06.2009 slimo
IMG_7899.jpg




IMG_7898.jpg




Display linkZbycho 10.06.2009 18:14:36 [ Funkce ]  [ Altmann
  • Jméno:Altmann
    Hodnost:Generaloberst
    (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Generaloberst (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Avatar:
    Kontakt:[ Profil ] [ SZ ]  
    Založen05.01.2009
    Naposledy přihlášen:20.11.2014 19:27:25
    Medaile:118
    Příspěvek
    vložen:
    10.06.2009 11:33:02
    Czech Republic
]
Stalo se dobrým zvykem hledat zapomenuté vojáky, hrdiny i ty prosté dělníky války. Právě na stránkách www.valka máme možnost se seznámit se skupinou takových mimořádných statečných vojáků, kteří v letech Velké války prokazovali maximální nasazení a statečnost.

Pan Jiří Mašek nás seznámil s piloty Rakousko-Uherské armády, s jejich úspěchy v boji proti kolegům ve zbraní, pilotům spojeneckých armád. Zde se jen pokusíme ukázat na jejich ocenění, vyznamenání a dekorace. Pokusíme si v obecné rovině rekonstruovat řády a vyznamenání, které mohli díky své hodnosti obdržet a vysvětlit, problematiku dekorování pilotů v důstojnické hodnosti a vyznamenání určené pro piloty, poddůstojníky. Jde především o tyto piloty:

URBAN Karel
JÄGER Otto
BÖNSCH Eugen
WEBR Rudolf
RISZTICS Johann
HEFTY Friedrich
UDVARDY Ferdinand
KOWALZIK Julius
HEYROWSKY Adolf
NIKITSCH Karl
MARIER Josef
KASZA Alexander
PETER Franz

Mezi největší esa však rozhodně patřil:
Godwin Brumowski
Gottfried von Banfield (se svým křížem Vojenského řádu Marie Terezie, ale také udělením Velké záslužné medaile (Velké Signum Laudis) se zcela vymyká jakémukoliv příměru.
Jiří Kostrba
Karel Nikič
Otto Jindra

Ale i mnoho dalších, dnes pozapomenutých osobností armády mocnářství.

Nejprve je nutno si uvědomit, že doplňování leteckého personálu se provádělo výběrem, na základě osobní žádosti jmenovaného. Samotný výběr pro funkce pilota byl náročný, jmenovaný musel prokázat technické znalosti i osobní statečnost, absolvovat náročný pilotní výcvik a na základě specielních zkoušek obdržel výkonnostní odznak polního (námořního) pilota. K nové zbrani se hlásili důstojníci pěchoty či jezdectva, ale i dalších pozemních složek armády, kteří již v bojích obdrželi své záslužné medaile a jako piloti si svoji statečnosti vysloužili další, i vysoké řády monarchie (Leopoldův řád, Řád Železné koruny). V literatuře se setkáváme s konstatováním,že dotyčný obdržel takové vyznamenání či takový řád. Na ukázkách (rekonstrukce) uvidíme, jak takové dekorace vypadají a co pro důstojníka či poddůstojníka znamenají. V první části si ukážeme některé výkonnostní odznaky. Dále to budou řády a vyznamenání určené pro piloty v hodnosti důstojníků a piloty, kteří na hodnost důstojníka nesplňovali podmínky(vzdělání), ale jejich dekorování medailemi Za statečnost s páskami za opakované udělení je impozantní.

Jako důkaz výběru zde uvádíme citaci z osobního deníku Rakousko-Uherského důstojníka dělostřelectva, Čecha poručíka Ing. Bohumila Sperlinga (správně Moravan z Brna). I když jmenovaný byl záložním důstojníkem a jistě i on rád přivítal konec války, v jeho deníku máme možnost číst:

27.08.1918
„Včera rozhodli jsme se s Lt. Altmannem, že jdeme k letcům a dnes jsme to po velkém shánění přece odeslali. U lékaře byli jsme krátce a vždy neměl času, až po čtvrté napsal všude normál a potvrdil nám těch 6 až 7x napsaných normálů. Tedy zase změna„ tolik z osobního deníku záložního poručíka. Snad jako důkaz o výběru k elitní zbrani postačující příklad.

Není bez zajímavosti, že vysoká ocenění nošená na prsou pilotů nebudila závist. Jistě to bylo i tím, že vojáci v zákopech mohli pozorovat jejich boj na život a na smrt.

Ukázka č. 1:

Výkonnostní odznaky:
Jde o originální odznaky polních pilotů RU armády.

Ukázka č.2:
Jde o neoficielní odznaky a dekorace, které však jsou vojáky nošena jednak na stejnokroji, ale i na čepicích i když to u letectva nebylo zvykové právo jako tomu bylo u pozemních jednotek. Ukázka zahrnuje několik takových odznaků. Všechny odznaky a medaile jsou originální ražby vhodné pro porovnání s možnými podvodnými ražbami



Literatura:
KRAUS, Oldřich: Kvalifikační odznaky Rakousko-Uherské armády, Plzeň 2005
STEINER, Jörg: Pilotní odznaky Rakouské monarchie (Odznak polního pilota 1913),
SIGNUM Brno, V.řada, březen 2009
HOBST, Leonard: Český důstojník na frontách monarchie, Brno 2003



upravil - 10.06.2009 slimo
Ukázka č.l.jpg




Ukázka č.2.jpg




SIGNUM Brno .jpg




Display linkZbycho 10.06.2009 18:14:28 [ Funkce ]  [ Altmann
  • Jméno:Altmann
    Hodnost:Generaloberst
    (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Generaloberst (Rakousko-Uhersko - k.k. Landwehr / c.k. zeměbrana (1869-1918))
    Avatar:
    Kontakt:[ Profil ] [ SZ ]  
    Založen05.01.2009
    Naposledy přihlášen:20.11.2014 19:27:25
    Medaile:118
    Příspěvek
    vložen:
    10.06.2009 15:58:06
    Czech Republic
]
Piloti RU byli mladí a stateční, žili a bojovali v malých stmelených kolektivech. K letectvu se přihlásili dobrovolně, absolvovali kvalitní výcvik a v bojích prokázali svoji statečnost.

Pro mladé lidi, kteří se s touto problematikou seznamují může být zajímavý poznatek, že důstojník mohl obdržet řády, ale poddůstojník nikoli. Je to o tradicích. Kdy založení nejvyššího Vojenského řádu Marie Terezie bylo určeno jako nejvyšší odměna statečnosti důstojníka. Pro statečného vojáka, který nemohl být dekorován řádem však byla zřízená medaile Za statečnost. O této problematice zde na stránkách www.valka.cz existuje dostatek odkazů.

V rozvrstvené rakousko-uherské společnosti tento problém nebyl chápán jako jistý druh diskriminace, spíše byl voják v poddůstojnické hodnosti, dekorovaný těmito medailemi vážen a ctěn, neb tyto medaile se udělovali vzácně a jen těm statečným. U letectva se tak stávalo, že mladí piloti byli nositeli několika jak zlatých medailí tak především stříbrných medailí. Opakované vyznamenání se na stuze projevilo přidáním kovové pásky (spony)- viz obrázek. Pro pochopení problematiky jsou zde ukázky řádu a vyznamenání. V době nástupu císaře Karla I. byla zřízena medaile Za statečnost pro důstojníky. Zde se na stuhu upevňovalo kovové písmeno „ K „.(viz obrázek)

Na snímcích mladých mužů v leteckých uniformách však vidíme i další dekorace spojenců. U důstojníků to byl především Železný kříž 1914 I. a II.třídy. Velmi často vojáci mají na uniformě dekoraci Tureckého půlměsíce (viz Signum Brno). Poddůstojníci jsou dekorování Německou záslužnou medailí II.třídy. Dále jde o bulharský záslužný řád s meči, případně o kříže Za chrabrost 1915.

Moji snahou je jen ukázat a přiblížit problematiku dekorování pilotů. Nejde přeci jen o prostý výčet sestřelů letedel protivníka, ale o celkové pochopení osobnosti člověka.



Prameny:
Vlastní archiv
Poděkování kolegovi Faleristika a Signum Brno

Upravil -11.06.2009 - slimo
Důstojník-eso.jpg




Mladý důstojník.jpg




Poddůstojník.jpg




Poddůstojník-2.jpg




Související témata / Related topics
Zobrazit podrobnosti


 


[ x ] Nominátor
Název článku :
Anotace :
[ x ] Linkator
[ x ]
Stav odesílání příspěvku vč. příloh :
0%
[ x ] Mapa / Map
[ x ]

Step 1 - Translation

To switch the language of the controls on this web, please mouse over the UZIVATEL / USER menu and pick czech or english flag.

Pro přepnutí jazyka ovládání tohoto webu prosím najeďte myší na položku UZIVATEL / USER a zvolte bud českou nebo anglickou vlajku.

Step 2 - Navigation

-

Pomocí menu O WEBU se můžete podívat na přehled nových příspěvků, témat a příloh vložených za určité období (přednastaveno za aktuální den, ale lze nastavit libovolně)
Najdete zde také seznam všech uživatelů, moderátorů, odkaz na pravidla fóra a FAQ - často kladené dotazy.

Step 3 - Navigation

-

Zde uvidíte vždy odkaz na sekci, ve které se nacházíte, včetně všech nadřízených sekcí. Po najetí myši na nadřízené sekce se zobrazí nabídka pro přechod do jiné sekce na stejné úrovni.

Step 4 - Social Networking

-

Pomocí tlačítek Google+ a Facebook Like pomůžete docenit tyto stránky a nasdílet je svým kontaktům v těchto sociálních sítích. Tlačítka se vždy vztahují ke konkrétní stránce, tématu či článku, na kterých se právě nacházíte. Čím častěji a na vícero stránkách tedy sdílíte, tím lépe !

Step 5 - Social Networking

-

Zde se můžete přihlásit ke stránce valka.cz na sociální síti Facebook. Na této stránce najdete pravidelně aktualizovaný seznam všech novinek na stránkách valka.cz, nových témat, článků i obrázků ve fotogalerii. Sdílením na sociálních sitích podpoříte tento web a naše úsilí při jeho tvorbě.

Step 6 - Search

-

Pokud se nemůžete zorientovat v naší struktuře nebo hledáte specifický termín, zkuste to přes náš vyhledávač. Vyhledává napříč tématy na fóru i články, takže zde najdete vše, co lze na valka.cz najít.

Step 7 - Donation

-

Tento web je nevýdělečným projektem dobrovolníků, a jako takový potřebuje finanční pomoc. Pokud jste zde našli zajímavé informace nebo chcete podpořit naší práci, prosím darujte libovolnou finanční částku na provoz serveru, jeho vybavení a software, výzkum a nákup dalších knih a podkladů pro naší práci.

Step 8 - Functions

-

V této oblasti najdete funkce, které odpovídají možnostem na dané stránce. Umožní vám příhlasit nebo odhlásit se ze sledování dané sekce či tématu, umožní založit nové téma apod.

Step 9 - Functions

-

Kliknutím na tuto iconku si zobrazíte odkaz na konkrétní příspěvek, pokud jej třeba chcete sdílet dál.

Step 10 - Functions

-

Zelená iconka indikuje, že příspěvek byl shlédnut moderátorem, nebo se jedná o diskusní (nemoderovaný) příspěvek.
Červená iconka indikuje, že příspěvek zatím nebyl shlédnut moderátorem, nebo se jedná o příspěvky staršího data, kdy tato povinnost neplatila.

Step 10 - Functions

-

Funkce, které se váží k danému příspěvku. Jako nepřihlášený uživatel nemůžete dělat skoro nic, po přihlášení například odpovídat na příspěvek, citovat, upravovat svůj starší příspěvek apod.

Step 11 - Functions

-

Najetím myši na jméno autora si zobrazíte informace o autorovi, datum vložení tohoto příspěvku a další zajímavé informace.

Step 12 - Functions

-

Pole pro vkládání odpovědí k tématu. Menu VYHLEDAT a FORMATOVANI nabízí možnosti jak formátovat text (pro náhled před odesláním použijte tlačítko NAHLED, pro zvýraznění řídících značek "tagů" a rychlejší orientaci v textu tlačítko ZVYRAZNIT BBCODE TAGY). Pokud má daná sekce šablonu (předdefinovou šablonu pro unifikované vkládání dat, v podstatě "formulář"), pak se zobrazuje ještě třetí menu SABLONA.

Step 12 - Functions

-

Kliknutím zde si zobrazíte pole pro vkládání až 5 příloh k příspěvku, například obrázků apod. Pokud se jedná o obecná témata, vyplňuje se jen soubor přílohy a popis, pokud se jedná o obrněná vozidla a letadla, vyplňuje se i řada dalších informací k dané příloze, pro snažší vyhledávání a provázání informací.

Step 13 - Chat

-

Spodní lišta nabízí zejména možnost přímo se bavit s lidmi, kteří jsou právě také online na forum.valka.cz ! Můžete vyřídit rychlý dotaz, domluvit se na spolupráci nebo se pozdravit s přáteli ...

Translation tip

Although this website is mainly in Czech and Slovak language, you can simply translate the content using this GOOGLE TRANSLATE dropdown ... just pick your language and see the page translated.

Translation tip 2

To switch the language of the controls on this web, please mouse over the UZIVATEL / USER menu and pick czech or english flag. The whole user interface will be translated to choosen language and allows you to register and/or sign in. Once you sign in, your language preference is saved and site will be in the same language always, when you come back and log in.