Škoda Š-III

     
Název:
Name:
Škoda Š-III Škoda Š-III
Originální název:
Original Name:
Škoda Š-III
Kategorie:
Category:
těžký tank heavy tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1939 Akciová společnost dříve Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2


1.prototyp (15.04.1937) - Š-III-6
2.prototyp (??.12.1939) - Š-III-8
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
15.04.1937
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
18600 1) / 19500 2) kg 41006 1) / 42990 2) lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5830 1) / 6150 2) mm 19ft 1,53in 1) / 20ft 2,12in 2)
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2535 1) / 2540 2) mm 8 ft 3 ¾ in 1) / 8 ft 4in 2)
Celková výška:
Overall Height:
2480 1) / 2475 2) mm 8 ft 1 ⅝ in 1) / 8 ft 1 ⅜ in 2)
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
10-32mm 10-32mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Š-III-61):
Škoda (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 12.924 cm3)

Š-III-82):
Škoda (vodou chladený zážihový 8-valec objemu 17.240 cm3)
Š-III-61):
Škoda (6 cyl., water cooled, gasoline, 12.924 ccm)

Š-III-82):
Škoda (8 cyl., water cooled, gasoline, 17.240 ccm
Výkon:
Power:
139,7 1) / 165,5 2) kW při 1800 ot/min 187.3 1) / 221.9 2) bhp at 1800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
6+Rx6 6+Rx6
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
25 km/h 16 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h 9 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
45 ° 100 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,5 m 98 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
1 m 39 in
Brodivost:
Fording Depth:
1 m 39 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
Škoda A9a kalibru 47 mm (80 nábojov) Škoda A9a cal. 47 mm (80 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
2x guľomet ZB vz.35 kalibru 7,92 mm (4.000 nábojov) 2x machine gun ZB vz.35 cal. 7,92 mm (4.000 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
príspevok Jirka Tintěru uvedený nižšie
URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#462315 Verze : 0
Škoda KSÚ alias Š-III


Neúspěšné tanky
Koncem dvacátých let minulého století se odhodlala Vojenská správa Rčs (dále VS) k zadání výroby dvou prototypů středních tanků s kombinovaným podvozkem umožňujícím jízdu na kolech nebo na pásech. Zakázku na výrobu Kombinovaného útočného vozu (KÚV) obdržely dvě firmy, plzeňská "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" (dále ŠZ) a kopřivnické "Závody Tatra a.s., dříve Kopřivnická vozovka". Obě firmy věděly oč se jedná, protože již před touto zakázkou experimentovaly s kombinovanými podvozky. Projekt Škodovky s továrním názvem KSÚ (Kombinovaný střední útočný vůz v některých zápisech uváděný jako KÚS) vznikl v červenci 1931. Armádní pojmenování budoucích prototypů Š-III je známo z předběžné objednávky, která dorazila do ŠZ v září téhož roku. Tovární výkres datovaný k 19.11.1931 představuje vozidlo se složitě členitou korbou a velkou věží, tvaru komolého kužele, umožňující lafetaci děla typu AB/BA a dvou kulometů vz.24. Zbraně nebyly spřaženy, ale umístěny na opačných stranách podélné osy věže v samostatných lafetách. Zbraň Škoda AB/BA měla univerzální lafetu a v provedení AB se jednako o kanon ráže 37 mm a ve verzi BA o houfnici ráže 70 mm. 7,9 mm kulomet vz. 24 byl modernizovanou verzí rakouskouherského kulometu Schwarzlose. Pásový podvozek o rozchodu 2400 mm byl vybaven dvěma sadami kol v tomto pořadí: přední napínací kolo, přední nájezdná kladka, osm pojezdných kladek, zadní nájedná kladka, tři kladky opěrné a zadní pohonné kolo. Uvnitř korby byl zabudován výsuvný kolový podvozek 4x2, přední kola byla řídicí a zadní hnací. Podvozek byl na bocích kryt pancéřovými pláty. Plánovanou hnací soustavu měly tvořit dva čtyřválcové motory, každý o výkonu 103 kW (140 k) v uložení šikmo proti sobě a spojené jedinou převodovkou. Objednávku zadaná hmotnost 12 Mg (tun) vzrostla až na 16,5 Mg.


Oficiální objednávka byla předána do Plzně až 29. května 1933 výnosem MNO čj.70-Taj.-V/3.odd. V té době byl jeden z prototypů v stádiu vysoké rozpracovanosti. V prosinci téhož roku dochází Škodovka k názoru, že složitá konstrukce kolopásové verze Š-III je nad její síly a proto přesvědčuje zástupce vojenské správy, že výhodnějším řešením bude nekombinované provedení podvozku. Práce na kombinované verzi podvozku byly zastaveny. Další jeho osudy nejsou známy. Lze předpokládat, že vhodné díly a agregáty byly použity u nových konstrukcí.


Vojenská správa zaslala 14. června 1934 ŠZ objednávku na vyhotovení dvou prototypů se staronovým kódovým označením Š-III. Tentokrát se jednalo o celopásové bojové vozidlo určené k prorážení opevněných linií nepřátelské obrany a k boji s tanky protivníka. Součástí vývoje byla nová konstrukce jednotné věže pro tanky Š-III a T-III. Ta byla vyrobena v jednom kuse a střídavě putovala mezi škodováckými a tatrováckými prototypy tanků. Škodovka v roce 1935 vyrobila čtyřkusovou ověřovací sérii děl útočné vozby (dále ÚV) v ráži 47 mm. První prototyp se podrobil továrním zkouškám koncem roku 1936. Druhý následoval v březnu 1937. V rámci úspor měl korbu vyrobenu z nepancéřových plechů. Tanky Š-III se ŠZ nevyvedly a jejich zdokonalování trvalo téměř pět let. Přesto trvaly konstrukční a jízdní potíže, díky zastaralosti podvozku a poddimenzovanému výkonu nedostatečně chlazených motorů. První prototyp do stavu ÚV přejímá takzvané protektorátní "MNO v likvidaci" až 14. dubna 1939. Druhý stroj byl předán Pz.Reg.57 v lednu 1940. V prosinci 1940 z Kummensdorfu - zkušebního polygonu Wehrmachtu - je dodán motor s číslem 3049 k opravě. Tentýž motor se opravuje i v srpnu 1942 a od tohoto data jsou osudy obou prototypů Š-III neznámé.


Škoda Š-III-6 a Š-III-8, označení čsl. VS: Š-III
Rok výroby: 1934-1939
Provedení vozu: vojenská zakázka na 2 kusy
- 1. prototyp, evidenční číslo: 13.638
- 2. prototyp, evidenční číslo: 13.639
- vyrobeno: 2 kusy
Osádka: 4 osoby
Druh motoru: zážehový
- počet válců: 1. prototyp 6 / 2. prototyp 8
- vrtání: ? mm
- zdvih: ? mm
- zdvihový objem: 1. prototyp 12800 cm3 / 2. prototyp 13800 cm3
- chlazení: vodou
- otáčky: 1. prototyp 1800 obr. za min. / 2. prototyp ?
- výkon: 1. prototyp 190 k (258,3 kW) / 2. prototyp 240 k (326,3 kW)
- rozvod: ?
Převodovka:
- převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad
- stupně redukce: 2
Rozměry:
- délka: 5830 mm
- šířka: 2540 mm
- výška trupu: ? mm
- výška celková: 2480 mm
Podvozek:
- hmotnost podvozku, odhad: 18600 kg
- poháněné nápravy: 1 zadní
- rozvor os napínacího a hnacího kola: ? mm
- délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno
- rozchod os pásů: ? mm
- šíře pásů: ? mm
- měrný tlak: 1. prototyp 88,3 kPa (0,9 kg/cm2) / 2. prototyp ?
Výkony:
- maximální rychlost: 1. prototyp až 28 km za hod. / 2. prototyp ?
Překážky:
- stupeň: 1 m
- příkop: 2,5 m
- brod: 1 m
Pancéřování: 1. prototyp 16 až 32 mm / 2. prototyp byl "železný"
Výzbroj:
- 1x 4,7 cm kanon ÚV
- 2x 7,9 kulomet vz. 37
Vezené střelivo:
- pro dělo: 80 kusů
- pro kulomety: 4000 kusů
Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku T-III.

VÚA Praha, fond: MNO, 5. odbor, 3. oddělení, Výnos MNO čj.70-Taj.-V/3.odd.-1933, z 29.05.1933
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.155 taj.-III-1934, z 12.02.1934
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.288 taj.-III-1934, z 02.03.1934
VÚA Praha, fond: MNO HŠ, 3.odd., karton 110, sl. 43 3/5-4, Š-III - prohlídka makety ve Škodových závodech 29.08.1934
VÚA Praha, fond: MNO, HŠ 3.odd., karton 110, sl. 43 3/12-3, Š-III (T-III) - prohlídka makety ve Škodových závodech 09.10.1934
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, z 09.07.1938
Ivan Bajtoš: Rekonstrukce výkresu ŠZ Zb 5553 P "Střední kombinovaný útočný vůz – Projekt", předloha z 19.11.1931
V. Francev: Tanky a tančíky ŠZ, manuskript, 1983
V. Francev a C. Kliment: Czechoslovak Armored Fighting Vehicles 1918-1948, Schiffer Publ. Ltd., Atglen 1997, ISBN: 0-7643-0141-1
V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
Archiv DK, složka: Škoda - vozidla pásová


Internet:
forum.axishistory.com
mailer.fsu.edu


Fotografie s nápisem "Wanted ..." jsou ze sbírky Charlese Klimenta a z internetové aukce na stránkách E-bay.
URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#115574 Verze : 3
Vážení,
v nedávné době jsem se dostal k několika skenům fotografií takzvaného středního tank Škoda Š-III. Nyní sháním pro archiv Difrologického klubu originální předlohy, nebo kvalitnější kopie. Znáte-li majitele, dejte vědět.


Jsou známy tři mutace tohoto tanku:
Škoda KÚS nebo KSÚ (původní kolo-pásová varianta, neznámé ev. číslo)
Škoda Š-III-6 (prototyp se šestiválcovým motorem, ev. číslo: 13.638)
Škoda Š-III-8 (prototyp s osmiválcovým motorem, ev. číslo: 13.639)


Na dalších informacích se pracuje. Prosím o strpení.
Škoda Š-III - Pravděpodobný vzhed prototypu Škoda Š-III-6

Pravděpodobný vzhed prototypu Škoda Š-III-6
URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#115392 Verze : 1
www.ebay.de

Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#115414 Verze : 2
Trochu kvalitnejšie foto.


cgi.ebay.de
cgi.ebay.de
www.ioh.pl

Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


Škoda Š-III -


URL : https://www.valka.cz/Skoda-S-III-t31949#174117 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více