1 prototyp (pravdepodobne priebežne modifikovaný) + 83 vozidiel bez veží, výzbroje a vybavenia (vehicles without towers, arms and equipment)
Prototyp vyroben: Prototype Built:
DD.02.1951
Osádka: Crew:
2
Technické údaje: Technical Data:
Bojová hmotnost: Combat Weight:
17000 kg
37479 lb
Celková délka: Overall Length:
4570 mm
14 ft 11 ⅞ in
Celková šířka: Overall Width:
2630 mm
8 ft 7 ½ in
Celková výška: Overall Height:
2550 mm
8 ft 4 ⅜ in
Světlá výška: Ground Clearance:
425 mm
1 ft 4 ¾ in
Pancéřování: Armour:
Korba: čelo - 60 mm boky - 20 mm zadok - 20 mm strop - 8 mm
Veža (LT vz. 38): čelo - 50 mm boky - 30 mm zadok - 25 mm strop - 12 mm
Hull: front - 60 mm sides - 20 mm rear - 20 mm top - 8 mm
Turret (LT vz. 38): front - 50 mm sides - 30 mm rear - 25 mm roof - 12 mm
Pohon: Propulsion:
Typ: Type:
Praga AE (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 7.754 cm3)
Praga AE (6 cyl., gasoline, water cooled, 7.754 ccm)
Výkon: Power:
118 kW při 2500 ot/min
158,2 bhp at 2500 rpm
Převodové ústrojí: Transmission:
Praga-Wilson (5+R)
Praga-Wilson (5+R)
Výkony: Performance:
Rychlost na silnici: Road Speed:
40 km/h
24.9 mph
Rychlost v terénu: Cross-country Speed:
25 km/h
15.5 mph
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road:
180 km
111.8 mi
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range:
130 km
80.8 mi
Překonávání překážek: Obstacles Crossing:
Svah: Gradient:
25 °
56 %
Boční náklon: Side Slope:
? °
? %
Překročivost: Trench Crossing:
1,5 m
59 in
Výstupnost: Vertical Obstacle:
0,65 m
26 in
Brodivost: Fording Depth:
1,1 m
43 in
Nástavba: Superstructure:
-
-
Výzbroj: Armament:
1x plameňomet
1x guľomet ZB vz. 37 (1.podoba prototypu) alebo 1x guľomet DT ráže 7,62mm (2.podoba prototypu) (1020 nábojov)
1x flamethower
1x machine-gun ZB vz. 37 cal.7,92mm (1st version of prototype) or 1x machine-gun DT cal. 7,62mm (2nd version of prototype) (1020 rounds)
Uživatelské státy: User States:
-
-
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, nakladateľstvo Publishing House, Praha, rok vydania 2001, ISBN 80-902238-9-3 Ivo Pejčoch - Plamenometný tank PM-I, HPM č.5/2006, ISSN 1210-1427 Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7 armada.vojenstvi.cz (Vladimír Francev 2.časť)
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-1-plamenometny-tank-t40764#516167
Verze : 1
MNO hlavný štáb Veliteľstva tankového vojska čj. 11035 tajný materiál 1949 vydalo k 14.2.1949 požiadavku na vývoj plameňometného tanku na báze stíhača tankov ST-I (ex. Jagdpanzer 38(t)). Vývoj pripadol kooperačnej spolupráci firem ČKD-Sokolovo, Konštrukta n.p. Praha a s Vojenským technickým ústavom (III. a V. odbor). Ešte počas vývojovej fázy projektu bola firme Škoda Plzeň 5.1.1950 zadaná oprava 53 ks vojnových Jagdpanzerov 38(t), ktoré mali byť zbavené kanónovej výzbroje a mali byť určené pre sériovú výrobu tohoto plamenometného tanku. Neskôr bola doobjednaná ďalšia séria 22 ks strojov, ktorá však bola neskôr zrušená. I tak sa v skladoch do polovice 50. rokov 20. storočia zhromaždilo 83 ks stíhačov tankov bez kanóna, no ani dovtedy nebol projekt dotiahnutý do konečnej podoby. Posledných 30 vozidiel bolo dodaných z novej výroby. Zdroj2) zmieňuje zámer zaslepiť otvory pripravovaných platforiem pre tento projekt pancierovými plátmi vyrezanými z vrakov nemeckých tankov Panther a stíhačov tankov Jagdpanther. Uvádza i zámer dodať 24 kusov takýchto vyrezaných dosák hrúbky 50 mm. Pre technologické problémy a pokuse zaslepiť otvor po kanóne 60 mm pancierom z vyradených stíhačov tankov ST-I bolo rozhodnuté predbežne zaslepiť otvory na prvých 8 ks strojov len 5 mm plechom. Sedem z týchto vozidiel bolo 24.3.1950 odoslaných do Milovíc k vojenskému útvaru 5211. Sú známe ich čísla motorov a podvozkov. Či ôsme vozidlo poslúžilo na stavbu prototypu je mi neznáme, ale je to dosť možné. V tom prípade by mohlo ísť o vozidlo, na ktorom skúšali privariť pancier väčšej hrúbky napr. zo zmienených Pantherov, resp. Jagdpantherov. Otázkou je, či záslepka bola skutočne 50-60 mm hrubá a privarila sa kútovým zvarom tak, že prečnievala cez rovinu pôvodného panciera korby stíhača tankov ST-I, alebo išlo o platňu hrubú cca 25-30 mm (odhad po preskúmaní fotografií). Tá by mohla mať mierne väčšie rozmery ako otvor v čelnom pancieri, následne bola položená na pancier a privarená. Osobne som za túto druhú možnosť. Zapustený pancier by totiž musel byť nielen presne vyrezaný, ale musel by kopírovať tvar otvoru vrátane tvaru v najširšom mieste otvoru, kde nebol plynulý oblúk, ale výrezy pre montáž kanónu. Ostatné vozidlá, ktoré boli priebežne pripravené (do celkového počtu 83 ks) mali byť len odstrojené a uložené v skladoch pre budúcu prestavbu. Tieto nemali otvory po kanónoch zaslepené. Ďalšie úpravy pripravovaných vozidiel spočívali v odstránení stropného panciera a v úpravách vnútorného priestoru.
Prototyp bol dodaný v 2/1951. Tank mal zaslepený otvor po kanóne oceľovým plátom, ktorého hrúbku odhadujem na hrúbku cca 25 mm. Pôvodne na vývoji plameňometu, ktorý mal byť namontovaný do tanku pracoval národný podnik Sigma pumpy, ktorého prototyp bol testovaný už v roku 1949. Pravdepodobne pre neúspešný pokus bol ako výzbroj prvej podoby prototypu vybratý plameňomet nemeckej výroby Flammenwerfer 41. Lafetovaný bol malej, plne otočnej veži tvaru zrezaného kužeľa. Výzbroj mal doplniť guľomet ZB vz. 37, ktorý mal byť namontovaný naľavo od plameňometu. V skutočnosti je však fotograficky zdokumentované použitie ľahkého guľometu vz. 26. Nádrže na horľavinu nemeckého typu "Np" objemu 1.000 litrov boli umiestnené za vodičom a na pravom boku interiéru nadstavby vozidla. Na pravom boku interiéru vozidla boli uchytené i tlakové fľaše (4 kusy) so stlačeným plynom pre "vystreľovanie" zápalnej kvapaliny. Ďalšia dvojica fliaš bola v externej pancierovanej krabici na pravom boku nadstavby. Po prvých testoch, ktoré prebehli vo VVP Jince v dňoch 26.2.1951 a 27.2.1951 bolo vypracované hodnotiace hlásenie, v ktorom je na strane č. 3 uvedené, že zadávacie podmienky boli viac-menej splnené vrátane dostrelu (130-150 m), ktorého hodnoty však boli ojedinelé a navyše mal veľký rozptyl. No na 4. strane tejto hodnotiacej správy sa však uvádza, že praktický dostrel sa pohyboval okolo 60 metrov a s veľkým rozptylom. Vyslovená bola nespokojnosť s redukčným ventilom, ktorý pracoval nespoľahlivo a prepúšťal do nádrží s horľavinou vyšší tlak ako optimálnych 28 atmosfér. Po prekročení tejto hodnoty totiž dochádzalo k narúšaniu paprsku vystrelenej horľaviny a dostrel kolísal. Kritizovala sa kvalita horľavín Sh a Np, ktoré nevyhovovali pre použitie v chladnom počasí. Tie sa počas letu k cieľu rýchlo ochladzovali a zle horeli (dostrel sa zmenšil až o štvrtinu). Preto sa apelovalo na vývoj novej syntetickej horľaviny ASN (plánovaný rok dokončenia bol až 1954) a úpravu redukčného ventilu.
Podľa výnosu MNO-NM-04284 z 27.4.1952 bolo nariadené pokračovať vo vývoji za použitia rôsolovitej zápalnej kvapaliny domáceho pôvodu "Sh". VTÚ a Konštrukta n.p. Praha, ktoré išli do vývoja s nedostatočnými skúsenosťami sa poučili z predchádzajúceho pokusu a zriadilo regulérne skúšobné zariadenie. Po výskume bol ČKD-Sokolovo odovzdaný návrh novej konštrukcie plameňometu a tá dokončila novú podobu prototypu k 31.3.1953. Namiesto pôvodnej veže bola použitá upravená veža z ľahkého tanku LT vz. 38 (absentovala veliteľská vežička). Plameňometná trubica bola umiestnená na mieste kanóna. Výzbroj doplňoval tankový guľomet DT z T-34/85. Zásobu munície tvorilo 17 zásobníkov a výzbroj doplňovala zásoba 18 ks ručných granátov. Plameňomet mal námer +20°/ -8°. Strelec ovládal námer ručne, aktiváciu plameňometu prevádzal pomocou nožného odstupňovaného ovládania. Stroj mal tri prepojené nádrže so zápalnou kvapalinou v celkovom objeme 1000 litrov (460 l + 300 l + 240 l). Tlakové nádrže v počte 7 ks so stlačeným plynom boli umiestnené v pancierovej krabici (hrúbka pancierových plechov bola 8 mm) na zadnom pancieri motorového krytu. Strelec mal na zameriavanie k dispozícii episkop MK 4 z tanku T-34/85. Medzi 2.6.1953 - 5.6.1953 boli prevedené dôkladné testy, pri ktorých bol dosiahnutý dostrel 130 metrov a celkový čas výšľahu 66 sekúnd. Testovalo sa i doplňovanie zápalnej zmesi a stroj prešiel i jazdnými skúškami. Posledný deň sa testovala nemecká zápalná zmes, no tá absolútne nevyhovela. K výsledkom testov vypracoval námestník ministra národnej obrany generálporučík Václav Thoř správu1), v ktorej vymenoval hlavné nedostatky projektu. Uviedol tam konštrukčné problémy s ventilmi vypúšťacieho zariadenia a neuspokojivé charakteristiky zápalnej zmesi. Rovnako poukazoval na zdĺhavosť plnenia nádrží s horľavinou. Preto bol projekt vrátený k vyriešeniu týchto problémov. Koncom roka 1953 prebiehala živá diskusia ohľadom ďalšieho postupu pri vývoji plameňometného tanku. Nakoniec bolo rozhodnuté o dotiahnutí vývoja do konečnej podoby a započatie sériovej výroby naplánovanej na rok 1955. Vývoj sa však neúmerne preťahoval. Nádeje na úspech nesplnila ani nová plne syntetická zápalná zmes ASN, s ktorou bol dosiahnutý menší max. dostrel než s drahou Sh. Zároveň sa objavila polemika taktického používania tohoto typu bojového prostriedku. Ďalšie skúšky prebehli v 7/1954, kedy sa porovnávali zápalne zmesy Sh (zistený dostrel 180 m) a ASN (zistený dostrel 125 m). Ďalšie testy prebehli v 2/1955 a záverečné testy prebehli medzi 19.3.1956 - 24.3.1956. Vyvinuté bolo i nové plameňometné vypúšťacie zariadenie VZR-252. Projekt bol v podstate dokončený, testy prebehli uspokojivo, no projektové práce pre zastaralosť koncepcie i platformy, na ktorej projekt vznikol boli v tichosti zastavené a prototyp zrušený. Program takéhoto špecializovaného typu už nemal v procese technologického vývoja bojovej techniky budúcnosti žiadnu perspektívu.
Stíhače Jagdpanzer 38(t) opravené v Škodových závodoch a pripravené pre konverziu na plameňometné tanky (53 ks)
Výrobné číslo
Armádne registračné číslo
Dátum expedície z továrne
Poznámka
112 (?)
70.???
24.1.1950
321003
70.???
24.1.1950
Pôvodné označenie ÚV 205
321006
70.???
28.6.1950
321185
70.???
28.6.1950
321196
70.???
17.2.1950
321270
70.???
28.4.1950
321389
70.???
8.8.1950
321797
70.???
26.5.1950
321815
70.???
28.6.1950
321823
70.???
28.4.1950
321994
70.???
26.5.1950
322007
70.???
26.5.1950
322028
70.???
28.6.1950
322033
70.???
24.3.1950
Upravené zakrytím otvoru po kanóne 5 mm hrubým plechom. Číslo motora - 323453.
322036
70.???
24.1.1950
322194
70.???
24.1.1950
322201
70.???
26.5.1950
322282
70.???
26.5.1950
322391
70.???
24.3.1950
Upravené zakrytím otvoru po kanóne 5 mm hrubým plechom. Číslo motora - 324195
322396
70.???
8.7.1950
322463
70.???
24.3.1950
Upravené zakrytím otvoru po kanóne 5 mm hrubým plechom. Číslo motora - 323750.
322690
70.???
14.4.1950
322764
70.???
26.5.1950
322781
70.???
24.3.1950
Upravené zakrytím otvoru po kanóne 5 mm hrubým plechom. Číslo motora - 10044.
322817
70.???
24.3.1950
Upravené zakrytím otvoru po kanóne 5 mm hrubým plechom. Číslo motora - 10038.
322829
70.???
18.5.1950
322899
70.???
28.6.1950
322901
70.???
8.7.1950
322980
70.???
26.5.1950
322981
70.???
8.7.1950
322999
70.???
8.7.1950
323092
70.???
24.1.1950
323093
70.???
8.7.1950
323152
70.???
28.6.1950
323157
70.???
28.6.1950
323172
70.???
28.6.1950
323272
70.???
28.6.1950
323467
70.???
28.4.1950
323476
70.???
28.6.1950
323501
70.???
26.5.1950
323738
70.???
24.3.1950
Upravené zakrytím otvoru po kanóne 5 mm hrubým plechom. Číslo motora - 324195.
323748
70.???
28.4.1950
323758
70.???
8.7.1950
323764
70.???
24.1.1950
323785
70.???
8.7.1950
323791
70.???
28.6.1950
323796
70.???
8.7.1950
323800
70.???
26.5.1950
323816
70.???
24.8.1950
Upravené zakrytím otvoru po kanóne 5 mm hrubým plechom. Číslo motora - 323738. Vrak vozidla je v dokumente "Váleční kšeftaři" (5. epizóda 2. séria) - vrak sa nachádzal u zberateľa v Nemecku
325008
70.???
26.5.1950
325013
70.???
28.4.1950
325017
70.???
8.7.1950
325021
70.???
8.7.1950
Nové vozidlá dodané Škodovými závodmi pripravené pre konverziu na plameňometné tanky (neznáme výrobné a evidenčné čísla) (30 ks)
Dátum expedície z továrne
Počet kusov
17.2.1950
5
14.4.1950
7
28.4.1950
5
18.5.1950
8
6/1950
5
Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, nakladateľstvo Publishing House, Praha, rok vydania 2001, ISBN 80-902238-9-3 Ivo Pejčoch - Plamenometný tank PM-I, HPM č.5/2006, ISSN 1210-1427 2)Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7 armada.vojenstvi.cz (Vladimír Francev 2.časť) 1)Hlášení o provedení kontrolních zkoušek prototypu plamenometného zařízení na podvozku tanku ST-1, VTÚ 7/1953 poskytnuté JOK Difrologie z Vojenského historického archívu Praha
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-1-plamenometny-tank-t40764#157073
Verze : 50
Reklama
1. prototyp plameňometného tanku PM-1.
Bílek, Jiří, a.i. : Československá armáda v prvním poválečném desetiletí – ( květen 1945 – květen 1955), MO ČR Agentura vojenských informací a služeb, 2006.ISBN 80-7278-777-7
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
PM-1 prototyp.
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-1-plamenometny-tank-t40764#352388
Verze : 1
Pôvodná podoba prototypu s kruhovou vežou. Vozidlo malo pri testoch vo VVP Jincev v dňoch 26.2.1951 a 27.2.1951 pridelenú prenosnú registračnú značku "P-0242".
Ivo Pejčoch - Plamenometný tank PM-I, HPM č.5/2006, ISSN 1210-1427 archív VHA/VHÚ Jirka Tintěra, JOK difrologie a Vojenský historický archiv Praha - výkresy Martin Dubánek - Československá armáda ve fotografiích 1945 - 1960, 1. diel, vydavateľstvo Mladá fronta, rok vydania 2019 v Prahe, ISBN: 978-80-204-5532-1
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-1-plamenometny-tank-t40764#516343
Verze : 14
Zrekonštruovaný prototyp s vežou z LT vz.38 prešiel testami v období od 2.6.1953 až 5.6.1953 vo VVP Mimoň. Hlásenie o prevedení kontrolných skúšok je datované k 3.7.1953 (32 strán).
Hlášení o provedení kontrolních zkoušek prototypu plamenometného zařízení na podvozku tanku ST-1, VTÚ 7/1953 poskytnuté JOK Difrologie z Vojenského historického archívu Praha
Schéma modifikovaného plameňometného zariadenia z modifikovaného prototypu
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-1-plamenometny-tank-t40764#710466
Verze : 12
Reklama
Zrekonštruovaný prototyp s vežou z LT vz.38. Môžete si všimnúť inú atrapu hlavne, kryjúcu plameňomet. Je dlhšia a stupňovitá. Je možné, že bolo namontované nové plameňometné zariadenie VZR-252, ktoré sa spomína v zdroji3) ?
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-1-plamenometny-tank-t40764#516346
Verze : 5
Viaceré zdroje uvádzajú postavenie dvojice, či dokonca trojice prototypov. Dlhodobo som predsvedčený o tom, že vznikol len jeden prototyp, ktorý bol priebežne modifikovaný. Hľadal som zhodné prvky jednotlivých podôb prototypu s pôvodnou vežou i s vežou z LT vz. 38. Štandardné ST-I mali úchyty pre príslušenstvo (zdvihák, krabica atď.) na pravej strane nadstavby. V prípade prvej podoby PM-1 sú úchyty presunuté na ľavú stranu. Ak by využívala druhá podoba PM-1 iné vozidlo nebol by presun úchytov na druhú stranu potrebný. Pritom je u druhej podoby pravá strana dokonale očistená od akéhokoľvek úchytu, či oka alebo akejkoľvek konzoly. S trochou snahy snáď možno vidieť na nekvalitných fotkách pozostatky línie zvarov, ktorými bola upevnená krabica pre tlakové nádoby. Detail, ktorý je identický na oboch podobách PM-1 je poškodenie pravého predného ťažného oka. Druhým detailom sú skrátené držiaky schurzenov na oboch podobách PM-1. U prvej podoby to bolo kvôli pancierovej krabici pre tlakové nádoby. Pri druhej podobe PM-1 bez tejto krabice, ktorá by mala využívať iné vozidlo by skrátenie držiakov nemalo zmysel.
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-1-plamenometny-tank-t40764#710450
Verze : 5
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.