Avia BH-33

     
Název:
Name:
Avia BH-33 Avia BH-33
Originální název:
Original Name:
Avia BH-33
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1928-DD.MM.1929 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Praha-Holešovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1928-DD.MM.1929
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
První vzlet:
Maiden Flight:
27.09.1928
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
830 kg 1830 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1253 kg 2762 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8.9 m 29ft 2,38in
Délka:
Length:
7.04 m 23ft 1,17in
Výška:
Height:
2.74 m 8ft 11,87in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.2 m2 238.96 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
56.39 kg/m2 11.55 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k
Vrtule dřevěná dvoulistá
Walter Jupiter VI, power 445 hp
Propeller wooden two-blade
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
265 l 58.3 Imp gal / 70 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
270 km/h v 0 m 167.8 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
238 km/h v ? m 147.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10.5 m/s 2066.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,67 min do 5000 m 8,67 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8000 m 26247 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet vz. 28(600 nábojů) 2x 7,92 mm vz. 28 machine gun, 600 rounds
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Konstruktér: Ing. Pavel Beneš, Ing. Miroslav Hajn

Jednomotorový jednomístný vzpěrový dvojplošník celodřevěné konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou.

Přepracováním Avie BH-21J, které zpočívalo hlavně v zakrytování motoru a v novém vrtulovém kuželu, vznikla jedna z nejlepších stíhaček své doby.

Postupným vývojem vznikly varianty :
PWS-A - označení pro polskou licenční výrobu
Avia BH-33E - ocelová kostra trupu
Avia BH-33E-SHS - označení jugoslávské licenční výroby
BH-33H (voj. označení B-133)
BH-33E-VII - výšková verze s kompresovým motorem Walter Jupiter VII
BH-33L (voj. označení Ba-33) - verze z motorem Škoda L
-
Zdroje:
Sources:
Vraný, Jiří. Avia BH-33. Jakab, Nevojice 2006. ISBN 80-90-3637-3-3.
Rajlich, J.; Sehnal, J. Avia BH-33 - éro zlaté éry. HPM 1994/10-11.
Němeček, V. Československá letadla 1914-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Fidler, J.; Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#259055 Verze : 0
Na prototype BH-21J bolo odskúšané použitie výkonného motoru Jupiter. Celkovo však bolo treba lietadlo upraviť a tak sa Avia rozhodla postaviť nový letún pod označením BH-33. Išlo o posledný projekt konštrukčného dua Beneš a Hajn. Prototyp tohto vzperového dvojplošníka bol zalietaný 27. 8. 1928. Následné skúšky potvrdili, že výkonnostne patrí lietadlo k svetovej špičke, najmä čo sa týka rýchlosti a stúpavosti. Kostra lietadla bola celodrevená poťiahnutá preglejkou a plátnom. Motor poháňal dvojlistú drevenú vrtuľu, iba u prototypu bola použitá kovová vrtuľa Ratier. Stroj vo francúzskom Vincennes zaujal svetovú verejnosť akrobatickým umením Františka Malkovského. Motor Jupiter VI umožňoval lietadlu zásobovanie motora palivom v akejkoľvek pozícii a tak mohol Malkovský predviesť svoje umenie celou paletou akrobatických prvkov pri ktorých sa obecenstvu tajil dych. Lenže vývoj leteckej techniky na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia akceleroval a tak koncepcia stavby draku veľmi rýchlo zastarala. Nakoniec bolo vyrobených pre českoslovenké letectvo iba 6 kusov tohto zaujímavého lietadla s prezývkou drevák. Ďalšie tri kusy boli dodané aj do Belgicka, lenže tam sa obchodný úspech porovnateľný s BH-21 nedostavil, nakoĺko Belgicko sa rozhodlo pre britské stroje Fairey Fox


Najväčším medzinárodným úspechom bola licenčná výroba v Poľsku, kde slúžil ako prechodný typ do kým nebol vyrábaný PZL P-7. Pod označením PWS-A bolo v poľských továrňach Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) w Białej Podlaskiej vyrobených 50 kusov tohto stroja. Od roku 1933 bol postupne preradený na výcvikové účely, kde vydržal až do roku 1939. Vývoj stroja pokračoval v nových verziách o ktorých hovoria osobitné topicy BH-33E a Ba-33.


Zdroje:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Avia_BH-33
http://www.vinar.cz/mitte/
http://wp.scn.ru/en/ww15/f/104/66/0/1

Avia BH-33 - Prototyp Avia BH-33.

Prototyp Avia BH-33.
URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#227449 Verze : 2
http://www.aviastar.org/air/czech/avia_bh-33.php

Avia BH-33 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#433225 Verze : 0
BH-33.2 na jaře 1932, s teleskopickým zaměřovačem Argus.


http://www.airwar.ru/enc/fww1/bh33.html

Avia BH-33 -


URL : https://www.valka.cz/Avia-BH-33-t63746#433224 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více