WB - Król Dawid (1623)

     
Název / Name: König David (Król Dawid)
Typ / Type: galeona
Loděnice / Built by: Gdańsk
Založení kýlu / Laid down: n/a
Spuštění na vodu / Launched: 1623
Uvedení do služby / Commissioned: 1623
Vyřazení ze služby / End of service: 1630 (internován v Lübecku)
Délka celková / Total length: (m) n/a
Délka na vodorysce / Length on waterline: cca 34 m
Šířka / Beam: cca 7,5 m
Ponor / Draft: n/a
Výtlak / Displacement: cca 400 tun
Počet stěžňů / Number of masts: 3
Typ oplachtění / Type of sails: přední a hlavní stěžeň brámové plachty,
besan s latinskou plachtou,
na čelenu horní a dolní blinda
Plocha oplachtění / Sail area: n/a
Rychlost / Speed: n/a
Počet dělových palub / Number of gun decks: 2
Výzbroj / Armament : 1x bronzový 22-ti liberní půlkartoun,
2x bronzové 12-ti liberní dělo (kořistní švédské),
2x bronzové 9-ti liberní dělo,
10x železné 6-ti liberní dělo,
9x bronzové tříliberní dělo,
3x bronzový falkon (2 lb.),
2x falkonet (3/4 lb.),
2x 8-mi liberní dělo pro střelbu nasekaným olovem,
2x periera (komorové dělo na kamenné koule)
Výstroj / Equipment: n/a
Posádka / Complement: 60 námořníků + 100 vojáků námořní pěchoty
Poznámka / Note:
URL : https://www.valka.cz/WB-Krol-Dawid-1623-t72936#258452 Verze : 0
Stručná historie lodi

Polská válečná galeona působící během války se Švédskem. Dne 17.května 1627 se společně s malou galeonou Wodnik a pinkou Arka Noego zúčastnila prvního střetnutí se švédským loďstvem, když v blízkosti Helu narazila na dvakrát početnější švédské uskupení mířící do Pilawy. Po krátké dělostřelecké výměně se obě eskadry rozešly. Boj byl znovu navázán o den později, kdy polské lodě napadly u Łeby švédský konvoj čítající 24 lodí (včetně eskorty). Po krátkém dělostřeleckém souboji s malými ztrátami na obou stranách se podařilo polským lodím odpoutat a odplout do Kołobrzegu. Po několika dnech se pak vrátily do Wisłoujścia, pronikajíc skrz švédskou blokádu Gdaňské zátoky.

Pod velením skotského kapitána Jakuba Murreye se Król Dawid zúčastnil bitvy pod Oliwą jako kontradmirálská loď. Výraznějšího úspěchu v bitvě nicméně nedosáhl, pouze krátce ostřeloval švédskou galeonu Solen. Sám byl v bitvě lehce poškozen. Po bitvě došlo ke změně na kapitánském postu, novým velitelem se stal Grzegorz Fentross (podobně jako Jakub Murrey smluvní kapitán, pravděpodobně španělského původu). Fentross byl následně jmenován také do funkce admirála polské floty (2.května 1628), díky čemuž se stal Król Dawid vlajkovou lodí.

V průběhu jara a léta zůstávaly polské lodě pod ochranou tvrze ve Wisłoujściu. Švédové se proto rozhodli zaútočit na polskou flotilu ze země (v noci z 5. na 6. července 1628). Pod rouškou tmy dopravili na břehy Wisły odlehčená děla s hlavněmi zpevněnými koženým návlekem. Během následující noční bitvy byly potopeny lodě Żółty Lew a Święty Jerzy, poškozeného Króla Dawida se podařilo odtáhnout výše proti proudu řeky. V bitvě padl admirál Fentross, když se pokoušel z malé šalupy velet bránícím se polským lodím.

V lednu 1629 dal polský král Zigmund III Vasa své lodě k dispozici Katolické lize, bojující proti Švédsku v rámci třicetileté války. Polská flota proto odplula do Wismaru, kam se dostala 8.února 1629. Zde se společně s dalšími loděmi Katolické ligy zúčastnila několika šarvátek z dánským a švédským loďstvem. V listopadu 1630 byl Król Dawid během jednoho z útoků na švédský konvoj poškozen. Pronásledován několika švédskými loděmi se uchýlil do neutrálního Lübecku, kde byl internován a zabaven místní radou. Další osud lodi není znám.


Zdroj:
pl.wikipedia.org
koti.mbnet.fi/felipe/index.html
URL : https://www.valka.cz/WB-Krol-Dawid-1623-t72936#258453 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více