Jakovlev Jak-25 [kód NATO: Flashlight-A]

Yakovlev Yak-25
Яковлев Як-25
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-25 Yakovlev Yak-25
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-25
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1954-DD.MM.1955 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1954-DD.MM.1955
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
67
První vzlet:
Maiden Flight:
19.06.1952 Jak-120
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5675 kg 12511 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8675 kg 19125 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9450 kg 20834 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,96 m 35ft 11,5in
Délka:
Length:
15,66 m 51ft 4,53in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
28,96 m2 311.72 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin AM-5A o tahu 19,61 kN Mikulin AM-5A, thrust 4409 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2660 kg (trupové nádrže)
3390 kg (s prídavnými nádržami)
5864 lb (internal tanks)
7474 lb (with external tanks)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1090 km/h v 5000 m 677.3 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
50 m/s 9842.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 10000 m 5,5 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
15000 m 49213 ft
Dolet:
Range:
2360 km 1466.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2700 km 1677.7 mi
Výzbroj:
Armament:
2 x 37mm kanón N-37L (každý s 50 nábojmi) 2x 37 mm N-37L cannon, 50 rpg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Rádiolokátor: RP-1D Izumrud-1 (kód NATO: Scan Odd) Radar: Scan Odd
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9.
Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Яковлева. Эксмо, Москва 2013, ISBN 978-5-699-64800-9.
Гордон, Ефим. Большое семейство, Авиация и Время 1997/06.
Якубович, Н. В. Многоцелевой самолет Як-25, Авиаколлекция 2014/05.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-25-kod-NATO-Flashlight-A-t9581#523335 Verze : 0
Jakovlev Jak-25 Flashlight


Koncem čtyřicátých let byl leteckým konstrukčním kancelářím MiG, Lavočkin a Suchoj zadán vývoj záchytného stíhacího letounu schopného operovat za každého počasí. K výběrovému řízení na nový stroj se později připojila OKB Jakovleva se svým projektem Jak-120. Po důkladných testech byl nakonec vybrán právě prototyp Jak-120, který byl sériově vyráběn pod označením Jak-25. Celkem bylo vyrobeno necelých 1 000 exemplářů tohoto letoun. Jeho veřejná premiéra se odehrála v červenci 1955 při letecké přehlídce v Moskvě-Tušinu.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-25-kod-NATO-Flashlight-A-t9581#29097 Verze : 1
exemplar z Monina (foto autor)
Jakovlev Jak-25 [kód NATO: Flashlight-A] -


Jakovlev Jak-25 [kód NATO: Flashlight-A] -


Jakovlev Jak-25 [kód NATO: Flashlight-A] -


Jakovlev Jak-25 [kód NATO: Flashlight-A] -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-25-kod-NATO-Flashlight-A-t9581#184006 Verze : 0
Výrobu Jak-25 zabezpečoval Závod 292 v Saratove, pričom bolo v rokoch 1954-1955 postavených celkom 67 sériových lietadiel (z toho 4 v roku 1954 a 63 v roku 1955). Prvé sériové lietadlo opustilo továreň v septembri 1954. Nakoľko objednávka v roku 1954 znela na 100 lietadiel, plán bol splnený len na 4%. Továreň, ktorá sa dovtedy špecializovala na výrobu najmä vrtuľníkov Mi-4 mala problémy s prechodom na novú výrobu a s kvalitou jednotlivých komponentov, ale aj s dodávkami dielov z iných priemyselných podnikov v rámci ZSSR, o čom svedčí 21 rozostavaných strojov k 30.12.1954.



Zdroj: Jakubovič N.V.: Mnogocelevoj samoľot JaK-25; Aviakollekcia 2014-05; Modelist-Kostruktor 2014
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-25-kod-NATO-Flashlight-A-t9581#523334 Verze : 0
Nákres
Jakovlev Jak-25 [kód NATO: Flashlight-A] -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-25-kod-NATO-Flashlight-A-t9581#59049 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více