Aero L-29 Delfín

     
Název:
Name:
Aero L-29 Delfín Aero L-29 Delfín
Originální název:
Original Name:
Aero L-29 Delfín
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.04.1963-DD.MM.1974 Středočeské strojírny n.p., Odolena Voda /
DD.MM.1963-DD.MM.1974 Strojírny první pětiletky, n.p., Kunovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1963-DD.MM.1974 (sériová výroba / serial production)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 3600
První vzlet:
Maiden Flight:
05.04.1959 XL-29
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2280 kg 5027 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3286 kg 7244 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3540 kg 7804 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,29 m 33 ft 9 ⅛ in
Délka:
Length:
10,81 m 35 ft 5 ⅝ in
Výška:
Height:
3,126 m 10 ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
19,8 m2 213.13 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
166 kg/m2 34 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Motorlet M-701C-500 o tahu 8,72 kN Motorlet M-701C-500, thrust 1960 lb st
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1050 l
2x 150 l přídavná nádrž
231 Imp gal / 277.4 US gal
2x 33 Im gal / 39.6 US gal auxiliary tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
655 km/h v 5000 m 407 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
450 km/h v ? m 280 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14 m/s 2755.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m 36089 ft
Dolet:
Range:
680 km 423 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
900 km 559 mi
Výzbroj:
Armament:
2 závěsy po 100 kg 2 hardpoints (2 x 100 kg)
Uživatelské státy:
User States:
























1)
























1)
Poznámka:
Note:
NATO kód: Maya
1) Stroj je také v držení mnoha civilních uživatelů z různých zemí.
NATO code: Maya
1) The aircraft is used with many civil users from various countries.
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
http://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-29_Delf%C3%ADn
http://techmag.valka.cz/let_l_l29.htm
http://www.l-159.ic.cz/l29.html
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#367244 Verze : 0
L-29 Delfín čečenského letectva v předvečer rusko-čečenské války, cca prosinec 1994.
Aero L-29 Delfín -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#398627 Verze : 0
Poslední provozovaný Delfín (2851) na 34. zSL v Pardubicích během přistání. Letoun byl definitivně vyřazen v srpnu 2003.
Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#18653 Verze : 0
L-29 Delfín (1705) v zobrazeném markingu létal u 28. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v Čáslavi v rozmezí léta 1993 a během roku 1994.
Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#19239 Verze : 0
L-29 Delfín taktického čísla 2330.
Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#62318 Verze : 0
Delfín iráckého letectva, pod kabinou je znak letecké akademie v Tikrítu, foceno krátce po ukončení operace Iraqi Freedom I v roce 2003
Aero L-29 Delfín - (AML - http://www.aml.yorku.ca)

(AML - http://www.aml.yorku.ca)
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#86005 Verze : 0
Zajímavá "polní" úprava L-29. Pod křídly je podvěšena dvojice německých kulometů MG 17.

Něco málo o zástavbě německých kulometů MG 17 pod křídlo Delfína:

Citace :

Vzpomíná Jan Hála

V létě roku 1971 jsem byl součástí skupiny, která realizovala zástavbu systému pro podvěšení kontejnerů s kulometem MG 17 na letouny L29. Ta se prováděla na letišti Bechyně, protože na českobudějovickém letišti byla právě výluka, dělala se asfaltová dráha. Jedna skupina prováděla přípravu komponentů z polotovarů, které snad byly dodány z Vodochod. A protože ne všechno bylo dodáno, bylo nutné vyrobit třeba schránky na náboje. Na tom se podílely z drakařů pan Musil, Scheinpflug, David, Novák. Ze zbrojířů myslím pan Král. Já jsem pak společně s mjr. Alexou, mjr Veverkou, vedoucím samotné zástavby na letounech, Kundrlíkem a vojákem základní služby Douchou prováděl zástavbu do letounů v Bechni.

Samotná práce trvala asi dva dny. První den se demontovaly křídla, otočila, udělaly klempířské úpravy, zabudovala kabeláž. Práce se povětšinou prováděly venku, protože bylo hezké počasí (viz fotografie). Pak se křídlo namontovalo, zavěsil kontejner s kulometem, dolícoval se a bylo vše připraveno pro zapojení a přezkoušení. Druhý den se prováděla optické nastřelení a samotné ověření funkce na střelnici. Letoun byl na zvedácích a podepřený podpěrami. Při prvním zastavěném letounu se vystřílelo všech 180 nábojů na vzdálenost asi 100 metrů s požadovanou přesností, aby se to odzkoušelo. Jak si vzpomínám, tak střely vyhloubily na valu asi 1 m hlubokou jámu o průměru 15 až 20 cm. Jen pro zajímavost, dráha střel z kulometů pod oběma křídly se měla teoreticky protnout na vzdálenosti 400 metrů. U ostatních upravených letounů se už na střelivu šetřilo. Na první střelby se přijel podívat tehdejší zástupce velitele opravny mjr. Zlámal.
Byla to pěkná práce. Poprvé nás s materiálem odvezl do Bechyně vrtulník Mi 4. Pak jsme tam dojížděli auty. Někdy vétřieskou, jindy osobními auty. Se samotnou realizací v podstatě problémy nebyly, i montáž nebyla také nijak pracná. Nedochovala se fotografie nástřelu v terči, ale střelba byla dost přesná. Protože v té době jsem byl voják základní služby, detaily a počty přebudovaných letounů neznám.

Text převzat ze zápisků na CD vydaného k výročí letiště Planá u Českých Budějovic.
Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#183864 Verze : 0
Ešte pod označením C-29.


„ ... československé školné prúdové lietadlo C-29...“



Zdroj : Vojenská technika 1963 č.2
Aero L-29 Delfín - C-29 trupové číslo 00031

C-29 trupové číslo 00031
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#299152 Verze : 0
Ja som našiel v svojom archíve tento snímok. Je zo 60-tych rokov (asi rok 1964) zo strojárskej výstavy v Brne. Na lietadle sú akurát výsostné znaky, bez akéhokoľvek číselného označenia.
Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#300919 Verze : 0
Dnes (2.8.2018) při návštěvě Jizerskohorského technického muzea v Bílém Potoce pod Smrkem jsem objevil stále funkční letový simulátor TL-29.
Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


Aero L-29 Delfín -


URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#604674 Verze : 1
L-29 během lámacích zkoušek ve VZLÚ.
Aero L-29 Delfín - Zdroj:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=569888117869828&set=gm.447231290071291

Zdroj:
www.facebook.com

URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#699123 Verze : 0

Diskuse

Někde jsem slyšel, že L-29 byly koncem 60 let i ve svazarmu? Prý to byl pokus o založení "proudového" odboru. V normalizaci to ovšem zkončilo. Nevíte o tom někdo něco, prosím?
Dík za info
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#186780 Verze : 0
I am trying to find current location and Owner of the following L-29 aircraft that I have interest to buy one of. L-29: 3401, 3403, 3233 Contact me with details please Robert Schwartz L-29 pilot in USA
URL : https://www.valka.cz/Aero-L-29-Delfin-t6443#320293 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více