CZK - Škoda PA-II

     
Název:
Name:
PA-II PA-II
Originální název:
Original Name:
PA-II
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1922-DD.01.1925 Škodovy závody, Plzeň
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1924-DD.01.1925
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12 + 2 výcvikové (training)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1922
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg ? lb
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg ? lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
7800 kg 17196 lb
Celková délka:
Overall Length:
6000 mm 19 ft 8 ¼ in
Celková šířka:
Overall Width:
2160 mm 7 ft 1in
Celková výška:
Overall Height:
2600 mm 8 ft 6 ⅜ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm 9 ⅞ in
Rozvor:
Wheelbase:
3800 mm 149 ⅝ in
Rozchod:
Track:
1660 mm
65 ⅜ in
Brzdová soustava:
Braking System:
mechanická, nožní a ruční ovládání mechanical, foot and hand controls
Elektrický systém:
Electrical System:
? ?
Pneumatiky:
Tyres:
1085x185 mm
Pancéřování:
Armour:
3 - 5,5 mm ⅛ in - ¼ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda (Hanomag WD-70 HP), zážehový vodou chlazený čtyřválec o objemu 9733 cm3, 58,84 kW Skoda (Hanomag WD-70 HP), petrol water-cooled four-cylinder, about volume 593944.1 cu in, 78.9 bph
Převodovka:
Gearbox:
mechanická 3+(3xR) mechanical 3+(3xR)
Spojka:
Clutch:
? ?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
145 l 31.9 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
70 km/h 43 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h (polní cesta) 9 mph (dirt road)
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
250 km 155 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
20,6 ° (silnice)
11,5 ° (polní cesta)
46 % (road)
26 % (dirt road)
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
0,45 m 18 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,3 m 12 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,4 m 16 in
Výzbroj:
Armament:
4x kulomet Maxim 08 (6250 nábojů) 4x machine gun Maxim 08 (6250 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
1923-1939
1927-1938
1938-1945
1923-1939
1927-1938
1938-1945
Poznámka:
Note:
Obrněný automobil nebyl přijat do výzbroje, ale armáda ho provozovala pod továrním označením: PA-II.
Pojmy OA vz.23, nebo OA vz.25, uváděné v některých historických studiích nejsou platné!
Podvozek shodný s PA-I.
Vyrobené PA-II obdržely evidenční čísla: NIX-58 až NIX-69 (12 ks).
V roce 1927 byla vozidla NIX-67 až NIX-69 prodána rakouské policii.
Rakouská policie tyto stroje označila jako Panzerauto 2 (P.A.2).
V prosinci 1932 byla zbylá PA-II přečíslována na 13.267 až 13.275 (9 ks).
V 20.11.1937 tato vozidla zakoupilo ministerstvo vnitra a údajně obdržela nová evidenční čísla.
V březnu 1939 těchto devět vozidel převzala německá okupační správa.
Nejméně jeden z převzatých kusů byl přestavěn na Funkwagen a sloužil u SS-Division Reich Das Reich (ex Deutschland).
The armored car was not accepted into service, but the army operated it under the factory designation: PA-II.
The terms OA vz.23 or OA vz.25 mentioned in some historical studies are not valid!
Chassis identical to PA-I.
The produced PA-IIs received registration numbers: NIX-58 to NIX-69 (12 units).
In 1927, vehicles NIX-67 to NIX-69 were sold to the Austrian police.
The Austrian police designated these machines as Panzerauto 2 (P.A.2).
In December 1932, the remaining PA-II was renumbered to 13,267 to 13,275 (9 units).
On November 20, 1937, these vehicles were purchased by the Ministry of the Interior and allegedly received new registration numbers.
In March 1939, these nine vehicles were taken over by the German occupation administration.
At least one of the units taken over was converted into a Funkwagen and served with the SS-Division Das Reich (ex Deutschland).
Zdroje:
Sources:
Zemský úřad Praha: Úřední osvědčení, Pancéřové auto, vzor P.A.II - 1922, číslo typu: CCCCIV, datované dne: 31.01.1923, sbírka Podnikového archivu Škoda Plzeň.
Vladimír Francev, Charles K. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavatelství ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs: Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945, 1.část, vydavateství ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Daniel P. Minár: Ladný pancíř ze Škodových závodů, in Detektor revue 2007, č.2, str.: 3 až 8, ISSN 1802-7113


Přehled útočné vozby PA-II
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#739971 Verze : 5
Obrnený automobil Škoda PA-II vychádzal zo svojho predchodcu Škoda PA-I. Tvoril ho identický podvozok, no dostal novú moderne zaoblenú tvarovanú karosériu. Konštrukcia pripomínala "korytnačku/želvu", preto sa takýto viacmenej neoficiálny názov zachoval.
V roku 1923 bolo objednaných 12 vozidiel a tie boli výrobcom dodané v období medzi 12/1924 až 1/1925. Armáda ich prebrala no neboli nikdy oficiálne prijaté do výzbroje a preto ani neobdržali označenie OA vz. 23.
Stroje obdržali evidenčné čísla NIX58 - NIX 69 (12 ks), v roku 1927 boli tri vozidlá predané viedenskej polícii a boli nanovo prečíslované na 13267 - 13275 (9 ks). Keď bolo dovolené firme Škoda predať trojicu strojov viedenskej polícii, mali obdržať ako náhradu od Škodovky trojicu novších PA-III (OA vz.27).
Stroj bol v teréne kvôli vysokej hmotnosti a malej svetlej výške neohrabaný a bojový priestor bol stiesnený.
Vozidlá sa aktívne zúčastňovali prehliadok a cvičení až do roku 1937, v tomto roku boli zvyšné stroje predané českej polícii.
Viedenskej polícii poslúžili i pri potláčaní nacistického puču z roku 1934, pri ktorom bol zavraždený rakúsky kancelár. Stroje neskôr naďalej slúžili v rôznych jednotkách polície. Dve vozidlá boli začlenené do rakúsko-chorvátskej 16. policajnej obrnenej roty a boli v jej rámci používané v poriadkovej polícii v chorvátskom Somobore. Pred koncom vojny v 4/1945 boli stroje pravdepodobne znehodnotené a opustené ustupujúcimi posádkami.
V roku 1927 vznikol na rovnakej platforme prototyp delového obrneného automobilu PA-II-děl.



Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2



Prehľad útočnej vozby PA-II
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  - Kuriózna fotografia stroja v nemeckých službách. Neviem,či sa jedná o rakúsky, či československý stroj. Stroj má namontovanú rámovú anténu. Nasadenie stroja bolo pravdepodobne mimo hlavných frontových línií, pravdepodobne v jednotkách na okupovaných územiach.

Kuriózna fotografia stroja v nemeckých službách. Neviem,či sa jedná o rakúsky, či československý stroj. Stroj má namontovanú rámovú anténu. Nasadenie stroja bolo pravdepodobne mimo hlavných frontových línií, pravdepodobne v jednotkách na okupovaných územiach.
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#138984 Verze : 4
Doplnil bych pár drobností:


Motor:


čtyřtakt, čtyřválec - válce ve dvou blocích
70 HP při 1400 ot/min
vrtání - 135 mm
zdvih - 170 mm
objem válců - 9,7 l
karburátor Zenith T.D. , zapalován Bosch
do dalších podrobností se nebudu pouštět,


řazení - čtyři rychlosti vpřed a to samé vzad.


Rychlost vozidla při 1400 otáčkách za minutu:
I. stupeň - 10,5 km/h
II. stupeň - 17,5
III. stupeň - 30,5
IV. stupeň - 40


Základní číselné údaje o vozidle:


délka vozidla - 6000 mm
šířka vozidla - 2160 mm
výška vozidla - 2600 mm
rozchod kol - 1680 mm
rozvor náprav - 3800 mm
nejmenší otočný rádius - 9000 mm
váha vozidla - 7360 kg


nejvyšší rychlost - 70 km/h
spotřeba benzínu na 100 km - 42 kg
spotřeba oleje na 100 km - 3 kg
akční rádius - 250 km
stoupavost na tvrdé silnici - 20,6 stupně
stoupavost na špatné cestě v terénu - 11,5 stupně


množství vody v motoru a chladiči a potrubí - 98 l
obsah benzínové nádrže - hlavní - 145 l
obsah benzínové nádrže záložní - 28,5 l
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213971 Verze : 0
Rakúsko
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159101 Verze : 0
Zaujímavé prežitie želvičky až do konca 2.svetovej vojny.
Plus ďalšie fotá.

www.ebay.com
modelforum.upce.cz

CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#185227 Verze : 1
Želva č NIX-67: www.ondrejkovics-sandor.com
CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#288813 Verze : 1
www.tapatalk.com

CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#666571 Verze : 0
Frankfurt nad Mohanom, Nemecko, rok 1945


www.ebay.de
www.ebay.de
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#708344 Verze : 2

Diskuse

K fotce 7.7 jde o německý stroj, označení jednotky na pravé straně je myslím jasné, Rakušané ho pokud vím neužívali, i anténa působí dost improvizovaně, její svod je veden do střílny kulometu
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159155 Verze : 1
Myslel som, aký je jeho pôvod. Ten biely obdĺžnik môže byť zatreté československé ev.číslo, hmmm ?
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159156 Verze : 1
Myslím že je to standardní podklad pod číslo WH, to ČS bylo přetřeno (pokud by šlo o původ z naší armády) už při nátěru tou tmavou barvou (asi "panzer grau" ) která překryla původní skvrnitou nebo světlou barvu (naší nebo rakouskou) obdélníky SPZ se na pancéřová vozidla malovaly běžně na pancíř a je jen otázkou jestli to že tam není nic napsáno je proto že to nikdo neudělal nebo zasáhl cenzor. Ale na přetření ČS označení nevěřím, to zmizelo už při přestříkání (pokud tam bylo) Podle tohohle "rakouský" a "ČS" stroj nerozeznáme, bohužel.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159159 Verze : 0

Citace - brano :


Vozidlá sa aktívne zúčastňovali prehliadok a cvičení až do roku 1937, kedy boli zvyšné stroje predané českej polícii.



když už Československé policii


zajímavé je i nasazení želv v rámci stráže obrany státu, škoda, že v úvodním článku o tom není vůbec zmínka
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213842 Verze : 0
česká = upresnené regionálne určenie pôsobiska (Praha, Brno)


Namiesto povzdychnutia nad nedostatkom článku, by som ťa poprosil doplniť tému. Ak teda máš i nejaké iné infá, než všeobecné, že v rámci policajnenej práce boli stroje nasadené i v pohraničných hliadkach, tak pls prispej. Inak má tvoj príspevok slabú informačnú hodnotu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213846 Verze : 0

Citace - brano :

česká = upresnené regionálne určenie pôsobiska (Praha, Brno)



bohužel, žádná česká policie v té době neexistovala a želvy nebyly dislokovány u policie ani v Praze, ani v Brně


Citace - brano :


Namiesto povzdychnutia nad nedostatkom článku, by som ťa poprosil doplniť tému. Ak teda máš i nejaké iné infá, než všeobecné, že v rámci policajnenej práce boli stroje nasadené i v pohraničných hliadkach, tak pls prispej. Inak má tvoj príspevok slabú informačnú hodnotu.



bohužel, k želvám nevím víc, na rozdíl třeba od "tatrovek 30", než co bylo publikováno. Opisovat knížky se mi nechce. Ale jestli je to pro vás zajímavé, něco opíšu Smile
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213847 Verze : 0
OK, o Zemskom úrade v právomoci MV viem houby a zo znalostí struktúry MV, polície, četnictva a pod. v tých časoch som na tom rovnako, takže pls o upresnenie formálneho (dnešného ľudového) názvu polície tej doby, v ktorých boli Želvy. Takže ak tu rozoberáme nejaké slovíčkarenie, tak to pls upresni a uveď na pravú mieru.


O stavoch Želv vychádzam zo zdrojov uvedených vyššie. Dokonca i zmienku o polícii.


A pls, uveď to v nejakom kompaktnom celku hodnom faktografického príspevku, nech môžem túto diskusiu z faktografickej témy vymazať.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213850 Verze : 0

Citace - brano :

OK, o Zemskom úrade v právomoci MV viem houby a zo znalostí struktúry MV, polície, četnictva a pod. v tých časoch som na tom rovnako, takže pls o upresnenie formálneho (dnešného ľudového) názvu polície tej doby, v ktorých boli Želvy. Takže ak tu rozoberáme nejaké slovíčkarenie, tak to pls upresni a uveď na pravú mieru.


O stavoch Želv vychádzam zo zdrojov uvedených vyššie. Dokonca i zmienku o polícii.


A pls, uveď to v nejakom kompaktnom celku hodnom faktografického príspevku, nech môžem túto diskusiu z faktografickej témy vymazať.



docela nechápu začátek tohoto tvého příspěvku.


Evidentně si opisoval z knihy "Čsl. obrněná vozidla", kde je také ta pitomá formulace.


Želvy byly u policejních úřadů v Moravské Ostravě, Liberci a Mostě. Tedy, u každého policejního ředitelství se nacházely 3 želvy. Bohužel, nikdo neví, nebo doposud se mi to nepodařilo vypátrat, které želvy - která čísla - byla u kterých policejních ředitelství.
Tyto želvy byly nasazeny i v rámci jednotek SOS, jediná mně známá fotka z tohoto období je jedna liberecká želva na hraničním přechodu v Novém Městě pod Smrkem.


Kdyby někdo věděl čísla želv, který byly u kterých policejních ředitelství, nebo měl nějakou fotku želvy z nasazení na hranci v roce 38, budu mu říkat velkovezíre!
Této stránce historii želev sme eště mnoho dlužni!!


Doufám, že se moje příspěvky, co se týče informační hodnoty se zlepšují Smile Smile
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213852 Verze : 0
Ide o to, že neviem, aká bola štruktúra a oficiálne názvy policajných zložiek za 1.republiky. Ak je "česká polícia" nevhodné pomenovanie, tak to chce samozrejme opravu. Detto rozmiestnenie jednotlivých strojov. Áno zmienka o polícii je v Čsl.vozidlách a lokality, kde sa nachádzali stroje je z Pejčochovej OT 5. Informačná hodnota sa zvyšuje, dúfam, že neustane a najnovšie zistenia nám nezostanú utajené. Very Happy
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213894 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více