Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

přehled verzí
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Přehled verzí



YF-22
V roce 1981 americké letectvo vygenerovalo požadavky na nový stíhací letoun pro vybojování letecké nadvlády (ATF - Advanced Tactical Fighter), který by ve výzbroji potenciálně nahradil stíhací stroje F-15. Nový stroj měl být schopen eliminovat nebezpečí, které představovaly nastupující sovětské stíhače Su-27. V konstrukci letounu se měly uplatnit poslední dostupné technologie (pokročilé kovové slitiny, kompozity, aktivní řízení, výkonné motory a technologie "stealth"). V červenci 1986 letectvo vydalo žádost o zaslání nabídky, po čemž byly v říjnu téhož roku vybráni dva účastnící soutěže - konsorcia Lockheed/Boeing/General Dynamics a Northrop/McDonnell Douglas. Výsledkem jejich úsilí se staly dva letouny - YF-22 a YF-23. Letectvo objednalo po dvou prototypech od každého z výrobců. Jeden měl být poháněn motory General Electric F120, druhý pak pohonnými jednotkami Pratt & Whitney F119. První let YF-22 proběhl 29. září 1990, za řízením tehdy seděl zkušební pilot Lockheedu Dave Ferguson. Po rozsáhlých srovnávacích zkouškách americké letectvo dne 23. dubna 1991 oznámilo vítěze soutěže, kterým se stal YF-22.


F-22A
Po vyhlášení výsledků soutěže uzavřelo americké letectvo v srpnu 1991 s vítěznou skupinou firem kontrakt na vývoj a výrobu prototypů sériové varianty. Tehdy se předpokládalo, že F-22 bude nakoupen v počtu 648 letounů a počáteční operační způsobilosti v americkém letectvu dosáhne v roce 2001. Na začátku roku 1992 byla dokončena finální podoba letounu, který se od prototypů YF-22 lišil v mnoha ohledech. Trup byl zkrácen, došlo ke zvětšení rozpětí, zmenšena byla tloušťka křídla u kořene, vstupy vzduchu k motorům byly posunuty dozadu, více dopředu se naopak přesunul kokpit. Celá příď letounu byla tvarově přepracována, totéž postihlo i ocasní plochy.
První let stroje odpovídajícího sériové produkci proběhl 7. září 1997. Po následující roky byl program sužován technickými problémy a nárůstem nákladů. Zároveň byl oddalován termín, do kterého měly být Raptory zavedy ve výzbroji amerického letectva. Spolu s tím byl postupně redukován i počet letounů, které budou nakoupeny. Toto číslo se na konci roku 2008 ustálilo na hodnotě 187 exemplářů. F-22A byl do výzbroje amerického letectva oficiálně zaveden 15. prosince 2005. Prvním uživatelem Raptorů se stala 27th Fighter Squadron ze sestavy 1st Fighter Wing, které operuje na Langleyho základně vzdušných sil ve Virginii.

_______________________

URL : https://www.valka.cz/Lockheed-Martin-Boeing-F-22-Raptor-t12274#40601 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více