Orton, Newell

     
Příjmení:
Surname:
Orton Orton
Jméno:
Given Name:
Newell Newell
Jméno v originále:
Original Name:
Newell Orton
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
major Squadron Leader
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
DD.MM.1915 Warwick /
DD.MM.1915 Warwick /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
17.09.1941 /
17.09.1941 /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
velitel, 54. peruť RAF Commander, No. 54 Squadron RAF
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
stíhací eso
padl v leteckém boji
Fighter Ace
Killed in Air Battle
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
Shores C.- Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994
Shores C.: Aces High, volume 2, Grub Street, London, 1999
URL : https://www.valka.cz/Orton-Newell-t79147#561551 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Orton Orton
Jméno:
Given Name:
Newell Newell
Jméno v originále:
Original Name:
Newell Orton
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Shores C.- Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994
Shores C.: Aces High, volume 2, Grub Street, London, 1999
http://en.ww2awards.com/person/43500
URL : https://www.valka.cz/Orton-Newell-t79147#561552 Verze : 0
Squadron Leader Newell "Fanny" Orton


* 1915, Warwick
+ 17.09.1941, padl v leteckém boji


RAF No. 39330


O tom, kdy Orton vstoupil do RAF, prameny mlčí, ale od listopadu 1937 sloužil v hodnosti Flying Officer u 73. perutě. Ta v té době používala stíhačky Gloster Gladiator a Orton se brzy stal mistrem v pilotáži tohoto stroje. Jeho pilotní umění bylo v květnu 1938 odměněno účastí na Empir Air Day v Hendonu, kde na Gladiatoru K7965 předvedl, společně s budoucím prvním stíhacím esem RAF Edgarem J. Kainem (K7985), akrobatickou exhibici.


Velkou změnou peruť prošla v červenci téhož roku. Své oblíbené Gladiatory předala peruti číslo 3 a sama převzala novinku Královského letectva, jednoplošné Hawker Hurricany.


V té době se však situace v Evropě začala zhoršovat a nová válka s Německem byla na spadnutí. Nejhorší obavy se naplnily 1. září 1939, kdy Němci napadli Polsko, na což Británie a Francie reagovali o dva dny později vyhlášením války agresorovi.


Pro "sedmdesáttrojku" to znamenalo přesun do Francie, ke kterému došlo 9. září 1939. Zde nejprve podléhala 60. (stíhacímu) křídlu Letecké složky Britského expedičního sboru. V říjnu se však stala součástí nově zformovaného 67. (stíhacího) křídla Předsunuté letecké útočné armády a jejím úkolem byla stíhací ochrana bombardovacích a průzkumných letounů RAF.


Jinak ale byla zatím válka "klidná". K velkým leteckým soubojům zatím nedocházelo a ani na pozemní frontě se nic nedělo. Piloti 73. perutě se s Němci poprvé utkali až 6. listopadu, kdy skupinka Bf 109 řádně prohnala P/O P.V. Ayersta, první vítězství jednotky si pak o dva dny později připsal již zmíněný "Cobber" Kain, který sestřelil průzkumný Do 17.


"Fanny" Orton svůj účet otevřel 23. listopadu a šlo hned o úspěch dvojnásobný.
Ráno se nejprve podílel na sestřelení průzkumného He 111 H-2 (F6+FK) od 2(F.)/122 a to společně s piloty od 1. perutě F/Lt Plinstonem, Sgt. Clowesem a třemi Francouzi od GC II/5.


Jeho druhou obětí se stal další He 111, tentokrát verze H-1 (W.Nr.5262) od Stab/KG 53, který byl taktéž na průzkumu a havaroval u Verize. Dva členové jeho osádky přišli o život.


Další vítězství si Orton připsal až v novém roce 1940 a jeho oběťmi byly tentokrát nebezpečné Messerschmitty Bf 109 E. Stalo se tak 26. března a pro celou jednotku šlo o velmi hektický den.


Nejprve se kolem poledne utkal jeden roj s těžkými stíhacími Bf 110, utkání skončilo jedním poškozeným strojem na každé straně. Zhruba o dvě hodiny později se s Němci utkal další roj perutě. Jejich protivníky byly tentokrát stodevítky od III./JG 53. Britům byly po boji připsány tři Bf 109 zničené jistě a jeden pravděpodobně. Hrdinou dne se stal "Cobber" Kain, který si připsal dvě vítězství, celkově jich získal již pět a stal se tak prvním esem RAF ve II. sv. válce. Nic na tom nezměnil ani fakt, že sám Kain by v této bitvě sestřelen.


Kolem půl čtvrté se Hurricany 73. perutě a stodevítky od JG 53 utkaly opět, Orton byl nyní u toho. K souboji došlo u Tervíru a "Fanny" nárokoval dva sestřely. Pravdou ovšem je, že z obou soubojů měla III./JG 53 jen tři lehce poškozené letouny.


Další dvojnásobné vítězství si Orton připsal 21. dubna a stal se tak nejen druhým stíhacím esem u jednotky ale i v celém RAF.
Ten den odpoledne se piloti perutě u Merzigu zapletli do souboje s formací stíhacích Bf 109 a Bf 110 a připsali si 3-3-2 vítězství. Orton své skóre nejprve rozšířil o Bf 109 E, pravděpodobně o stroj Ofw. W. Höppnera od 1./JG 2, který zahynul, druhou stodevítku sestřelil pravděpodobně. Nakonec poslal v plamenech k zemi i jednu stodesítku, pravděpodobně letoun od I./ZG 2 jehož pilot Fw. S . Fischer padl a střelec Uffz. E. Mayer se zraněný zachránil na padáku.

Skóre jednotky v Podivné válce uzavřel o dva dny později poškozením Bf 110 "Cobber" Kain.


Dne 3. května se Orton po Kainovi stal druhým pilotem perutě vyznamenaným DFC.


Dne 10. května 1940 spustili Němci svůj Blitzkrieg a vzdušné boje se rozhořely naplno. Bohužel díky velkým zmatkům se mnoho podrobností o jeho vítězstvích nedochovalo. Většina písemností perutě se během ústupu ztratila nebo byla zničena a vše se rekonstruovalo zpětně po návratu do Británie. Ortonovi je tak připisováno nejméně 9 jistých sestřelů, u většiny z nich však nejsou známy detaily.


Již 10. května kolem 4.00 se podílel na poškození Do 17 od 4./KG 3, což bylo i první vítězství RAF během německého útoku. Následující den sestřelil jeden Do 17 a jeden Bf 110. Čtrnáctého poškodil další Dornier, ale pak přišel osudný 15. květen 1940.


Orton byl členem šestičlenné formace Hurricanů jednotky, která se dvakrát utkala s těžkými Bf 110. Britové nejprve u Vouziers narazili na stíhačky od 3./ZG 2 a Orton sestřelil letoun, který pilotoval Lt. F. Mentzel. Ten byl společně se svým střelcem Gefr. Oechslem zajat. Jejich letoun dopadl do lesíka u Boult-au-Bois.

Asi po půl hodině narazili Britové na stíhačky od 6./ZG 76. Ortonovi se podařilo jeden Messesrschmitt sestřelit, celkem Britové po návratu nárokovali 3 jistě a jeden pravděpodobně zničený, pak se ale do týla jeho Hurricanu P2579/TP-J dostal další a přesnou dávkou ho zapálil. Zraněný Orton ho se vší námahu opustil ve výšce šest set stop na padáku, ale během sestupu po něm začalo střílet několik francouzských vojáků. Naštěstí byli poblíž i vojáci britští, kteří ho zachránili před dalším násilím. Popálený Orton byl pak rychle převezen do nemocnice v Bétheniville, odkud byl následně evakuován do Británie.


Jeho zranění bylo zřejmě vážnější, protože rekonvalescence se protáhla a Orton nestačil zasáhnout do slavné Bitvy o Británii. Na počátku července 1940 mu však byla za jeho odvahu a úspěchy v bojích ve Francii udělena spona k jeho DFC a Orton se tak stal prvním pilotem ve II. světové válce, který toto vyznamenání obdržel dvakrát.


Po uzdravení působil Orton jako instruktor u 59. OTU a byl povýšen.


Na počátku července 1941 se Orton vrátil do aktivní služby. Nejprve byl jako nadpočetný Squadron Leader poslán ke slavné 242. peruti, aby získal zkušenosti s velitelskou funkcí. U "dvěstěčtyřicetdvojky" také rozšířil počet svých vítězství, když 7. července během doprovodu bombardérů pravděpodobně sestřelil jednu stodevítku.


Ještě na konci července se ujímá velení 54. perutě, se kterou zasahuje do bojů nad okupovanou Evropou.


Dvanáctý srpen 1941 byl pro RAF velmi rušný, proběhlo několik útoků proti cílům ve Francii, během kterých spojenečtí stíhači nárokovali 6-5-9 vítězství, přišli ale o devět Spitfirů. Peruť číslo 54 se zúčastnila akce Circus No.69 proti St. Omeru, která měla odlákat německou pozornost od hlavního útoku proti elektrárnám u Kolína (Circus No.77).


Nad St. Omerem se 54. peruť dostala do křížku s německými stíhači a Orton, letící na jediném Spitfiru Mk.V u jednotky, zbytek používal straší stroje verze Mk.II, ohlásil dvě jistá vítězství.


Dne 17. září 1941 se 54. peruť účastnila operace Circus No.95 proti Mazingarbu. Utkání se stíhači od JG 26 tentokrát pro tuto jednotku nedopadlo moc dobře. Piloti sice ohlásili čtyři pravděpodobná vítězství, jedno z nich i Orton, tři Spitfiry se však nevrátili a dva další byly poškozeni a jejich piloti zranění.


Nad Francií tak ten den skončily životy Sgt. D. Drapera (Spitfire Mk.VB/AB813), Sgt. R. A. Oversona (W3109), ale hlavně šestadvacetiletého velitele perutě S/Ldr "Fanny" Ortona. Jeho tělo ani trosky jeho Spitfiru W3772 nebyly nikdy nalezeny. Orton tak nemá hrob a je vzpomenut na 28. panelu pomníku v Runnymede.


Neúplná tabulka vítězství
Datum
Jednotka
Typ letounu
Místo
Nepřítel
23.11.1939
73. peruť
Hurricane Mk.I/TP-F
Königsmacher
He 111 zn. (podíl)

73. peruť
Hurricane Mk.I
J Boulay
He 111 zn.
26.3.1940
73. peruť
Hurricane Mk.I
Trevír
2x Bf 109 E zn.
8.4. 1940
73. peruť
Hurricane Mk.I
Conflans
Ju 88 pš.
21.4.1940
73. peruť
Hurricane Mk.I
Merzig
Bf 109 E zn.



Merzig
Bf 109 pr.



Merzig
Bf 110 zn.
10.5.1940
73. peruť
Hurricane Mk.I

1/2 Do 17 Z pš.
11.5.1940
73. peruť
Hurricane Mk.I

Do17 zn.




Bf 110 zn.
14.5.1940
73. peruť
Hurricane Mk.I

Do 17 pš.
15.5.1940
73. peruť
Hurricane Mk.I P2579/TP-J
Vouziers
Bf 110 C zn.


Hurricane Mk.I P2579/TP-J

Bf 110 C zn.
4.7.1941
242. peruť
Hurricane Mk.IIB
St.Omer
Bf 109 pr.
12.8.1941
54. peruť
Spitfire Mk.VB W3332
St.Omer
2x Bf 109 zn.
17.9.1941
54. peruť
Spitfire Mk.VB W3772
3 míle V Gravelines
Bf 109 pr.

Celkem je Ortonovo skóre udávano počtem 16+1-8-3+1 vítězství


Prameny:
Cornwell, P. D.: The Battle of France Then and Now, After the Battle, Old Harlow, 2007
Cull B. - Landers B. - Weiss H.: Twelve days in May, Grub Street, London, 1995
Foreman J.: Fighter Comand war diaries, part 1, Air Research Publication, Walton-on-Thames, 2002
Foreman J.:RAF Fighter Comand victory claims of WW2, Red Kite, Walton-on-Thames, 2003
Holmes T.: Hurricane Aces 1939-1940, Osprey Publishing, Oxford, 1998
Shores C.- Williams C.: Aces High, Grub Street , London, 1994
Shores C.: Aces High, volume 2, Grub Street , London, 1999
Shores C. - Ehrengardt C.-J. a kol.: Začátek cesty, Mustang, Plzeň, 1996
Šnajdr M.: Stíhači RAF a jejich protivníci, Francie 1939-1940, Fontána, Olomouc, 2005
www.cwgc.org
URL : https://www.valka.cz/Orton-Newell-t79147#290820 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více