Suchoj Su-17UM [kód NATO: Fitter-E]

Sukhoi Su-17UM / Сухой Су-17УМ
     
Název:
Name:
Suchoj Su-17UM Sukhoi Su-17UM
Originální název:
Original Name:
Сухой Су-17УМ
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1975-DD.MM.1978 Dálněvýchodní strojírenský závod, Komsomolsk na Amuru /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1975-DD.MM.1978
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
75
První vzlet:
Maiden Flight:
15.08.1975 S-52U
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla monoplane with variable geometry wing
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10900 kg 24030 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14520 kg 32011 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
18510 kg 40808 lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,681) m 44ft 10,58in 1)
Délka:
Length:
17,34 m 56ft 10,67in
Výška:
Height:
5,13 m 16ft 9,96in
Plocha křídla:
Wing Area:
38,491) m2 414.3 1) ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Ljulka AL-21F-3 o tahu 76,49 kN / 109,83 kN s přídavným spalováním Lyulka AL-21F-3, thrust 17195 lbf / 24692 lbf with afterburner
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3720 l 818 Imp gal / 983 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1350 km/h v 0 m 838.9 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
15400 m 50525 ft
Dolet:
Range:
1200 km 745.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2000 km 1242.7 mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanon NR-30 ráže 30 mm, 80 nábojů

3000 kg podvěšené výzbroje na 8 závěsnících:
2x Ch-25
2x R-60
raketnice UB-32A s 32 neřízenými raketami S-5 ráže 57 mm
raketnice B-8M-1 s 20 neřízenými raketami S-8 ráže 80 mm
kontejner SPPU-22 s kanonem GŠ-23L
rakety S-24 ráže 240 mm
rakety S-25 ráže 250 mm
500kg pumy
...
1x 30 mm NR-30 cannon, 80 rounds

6614 lb of ordnance, 8 hardpoints:
2x Kh-25
2x R-60
UB-32A rocket pods with 32 S-5 57 mm unguided rockets
B-8M-1 rocket pods with 20 S-8 80 mm unguided rockets
SPPU-22 pods with GSh-23L cannon
240 mm S-24 rockets
250 mm S-25 rockets
1102 lb bombs
...
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
1) šípovitost 30°, 10,03 m při šípovitosti 63°
2) šípovitost 30°, 34,50 m2 při šípovitosti 63°
1) at 30° sweep; 32ft 10,87in at 63° sweep
2) at 30° sweep; 371.35 ft2 at 63° sweep
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim. Sukhoi Su-7/-17/-20/-22: Soviet Fighter and Fighter-Bomber Family. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-108-3.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#559632 Verze : 0
Historie:



Letoun Su-17UM, resp. Su-17UM-2D (exportní označení Su-22UM-2D) je prvním cvičným typem odvozeným z vývojové řady Su-17/20/22. Vznikl na základě jednomístného letounu Su-17M-2D, doplněného některými prvky pozdějšího provedení Su-17M3. Z něj je převzata skloněná příď a možnost použití dvou typů motorových jednotek (Ljulka Al-21F pro letouny VVS a Tumanskij R-29BS pro exportní letouny).


Přestavba byla provedena prodloužením přídě za stávající pilotní kabinou a instalací druhého pilotního prostoru s kompletní sadou řídících přístrojů. Překryt kabiny instruktora je v obrysu přední kabiny přičemž mezi obě odklápěcí části je vsazen prosklený mezikus překrývající přepážku (v ní jsou vyříznuty dva prosklené průzory pro možnost pozorovat přední kokpit zezadu) za vystřelovacím sedadlem vyváženého pilota a hydraulický systém odklápění přední kabiny. Tato konstrukce mezikusu je převzata z letounu Su-7U. Do překrytu instruktora je umístěn sklopný periskop pro sledování přední polosféry letounu (vzhledem k nutnosti volného výhledu je demontováno zrcátko z překrytu předního pilotního prostoru). Katapultážní sedačky v obou kokpitech jsou schodného typu, přesněji K-36 prvních výrobních sérií.


Trup letounu nese původní svislou ocasní plochu nízkého typu z letounu Su-17M-2D. Váhová kompenzace druhého kokpitu je provedena demontáží levého kanonu NR-30 a jeho zásobníků munice. Ostatní bojové možnosti letounu jsou zachovány dle vzoru Su-17M-2D. U později vyrobených verzí byla provedena modernizace kdy byla většina původních přístrojových systémů z typu Su-17M-2D (avionika a zbraňové systémy nahrazeny systémy letounu Su-17UM-3 (Su-22UM-3K) což snížilo náklady na údržbu společně sloužících cvičných Su-17UM-2D a Su-17UM-3.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#165566 Verze : 1
Shrnutí historie celé vývojové řady Suchoj Su-17/20/22 lze nalézt v tomto článku
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#179467 Verze : 0
Letoun Su-17UM, nízká směrovka,chybějící spodní kýl a dělená dvířka příďového podvozku.


Zdroj: Viktor J. Markovskij, Igor V. Prichodčenko: Istrebitěl-bombardirovščik Su-17, Aviacia i kosmonavtika včera, segodnja i zavtra č. 5 - 7,9 - 11/2011, 1,4 - 8/2012

Suchoj Su-17UM [kód NATO: Fitter-E] -


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#527210 Verze : 0
Vývoj letounu Su-17UM byl přesně opačný, než uvádí Darkfold. Nejdříve byla vyvíjena dvoumístná verze a vzápětí z ní jednomístná Su-17M3. Délka trupu u obou verzí je stejná.


Zdroj: Viktor J. Markovskij, Igor V. Prichodčenko: Istrebitěl-bombardirovščik Su-17, Aviacia i kosmonavtika včera, segodnja i zavtra č. 5 - 7,9 - 11/2011, 1,4 - 8/2012
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#566540 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více